Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1938 (Anul 5, nr. 124-142)

1938-01-23 / nr. 124

Glasul Mureşul Conducerea municipiului Tg.-Mureş a fost predata naţ. creştinilor odată cu instalarea noului guvern la conducerea ţării, şi administraţia municipiului Tg.-Mureş a intrat pe alte mâini. Comisia interimară liberală prezidată de către Dl Dr. E. Dandea, a fost înlocuită cu o comisie gogistă (şi fost vaidistă) prezidată de Dl Dr. Valentin Manu, fost până la venirea la putere a Dlui Goga, vicepreşedinte al organizaţiei vaidiste din acest judeţ La depunerea jurământului nouei comisii interimare a asistat şi dl prefect Nicoară, care a mulumit dlui Dandea pentru activitatea de până acum. Dl Dandea răspunzând, a declarat următoarele: Cuvântarea Dlui Dardea „Am împlinit 7 ani pe locul care-l predau şi care îl deţin acum a 2-a oră, din Martie 1934. Realizările anilor anteriori sunt depuse în dările de seamă publicate la finea fiecărui an, iar cele ale ultimilor 4 ani sunt şi recapitulate în comunicarea ce am făcut într’o şedinţă a comisiei interimare din luna Noemvrie, publicată în „Oraşul“ Nr. 23 din 1 Decemvrie 1937.“ In lucrările acestea se află şi indicarea necesităţilor oraşului pentru viitor ca: hale de vânzare, bae, amplificarea uzinei electrice şi a abatorului etc. „Atât în 1923, cât şi în 1934, — după cum rezultă şi din dările de seamă şi mai ales cum îşi amintesc bine şi cetăţenii, — am preluat oraşul cu multe lipsuri din punct de vedere românesc şi administrativ, dintre cari la predare multe am reuşit să fie înlăturate sau îndrumate pe cale sigură de îmbunătăţire. Fiind atâta timp la conducerea Municipiului, nu este de mirare că pretutindeni — şi în lucruri mici şi în realizări mari — veţi întâlni urmele administraţiei constructive şi româneşti ce am făcut.“ „Nu voesc să repet cele expuse în comunicarea menţionată şi în dările de seamă, dar cred cănimeni nu va putea contesta de ex. pavajul străzilor, care era în 1934 în stare atât de deplorabilă, este cu o cheltuială de aproape 40 milioane lei cont. rap. No. 28301/1937 serv. tehnice, aproape în întregime refăcut şi bine întreţinut, gazul metan introdus, catedralele, căminul de ucenici terminate, noul spital, aeroportul aproape gata şi atâtea alte opere edilitare desăvârşite iar averea oraşului sporită. „Amintesc în mod special lucrările în curs la noul apaduct care se construeşte lângă zăgazul de pe Mureş, după planurile dlui ing. Stan Vidrighin, aprobate de Consiliul tehnic superior, pentru care s’au cheltuit deja peste 4 milioane şi care mai necesită peste 20 milioane lei de investit în 2 ani, pentru a fi chestiunea apei definitiv şi perfect rezolvată pentru cel puţin 30 ani.“ „Un punct de onoare al administraţiei ce am făcut, a fost — pe lângă realizări şi buna gospodărie — sprijinirea elementului românesc în toate domeniile. Astfel s’a românizat administraţia dela 4 ianuarie 1923 începând, când am ţinut prima şedinţă în care s-a dresat procesul verbal în limba română la acest Municipiu. Dacă atunci erau abia 2 funcţionari români din cei vreo 400, azi mai sunt numai 16 minoritari, în posturi neimportante, restul a fost înlocuit cu Români, numiţi toţi de mine. Şi în aceşti 4 ani din urmă s’au numit prin înlocuire cca 70 funcţionari români, apoi s’au sprijinit efectiv meseriaşii români, viaţa culturală românească, etc., etc.“ „Pe lângă marea împroprietărire cu locuri de casă făcută în anii 1933 1926, s’a făcut în 1936- 1937 o nouă împroprietărire pentru vreo 12 decoraţi, apoi s’au vândut funcţionarilor români 9 parcele de construcţie în str. Bucureşti şi formele legale sunt terminate pentru parcelarea, în acelaş scop, a încă 36 iugăre în Râtul măcelarior, teren recâştigat cu multe stăruinţe şi sacrificii dela armată, a cărui parcelare pentru funcţionari s’a aprobat de Ministerul de Interne. „Finanţele le predăm in cea mai perfectă ordine fără nici un ban datorie scadentă neplătită sau restantă, de orice natură. In casă, la buget, lăsăm în numerar 4436.342 lei, în titluri 5.458.563 lei, la depuneri o altă sumă de lei 5.119.778 în numerar şi 3.737.247 efecte. Salariile au fost anticipativ plătite la finea anului şi pe luna ianuarie, resursele pentru majorarea lor asigurate prin modificarea de buget care aşteaptă numai votul Dv, iar lucrările pentru noul buget sunt în curs. „In opera edilitară s-au executat directivele guvernului nostru — spune dl Dandea — din a cărui încredere am fost aşezaţi la postul de răspundere. Acestor principii şi stabilităţii de care ne-am bucurat, le datorăm în primul rând rodul străduinţelor noastre." „Doresc, sincer, ca noua conducere şi prin directivele guvernului său reprezentat prin inimosul prefect dl Dr. E. Nicoară şi prin necesara stabilitate, să poată înfăptui pe toate terenurile şi mai mult ca noi, spre binele acestui municipiu şi prin el a scumpei noastre patrii." „Corpului funcţionăresc îi mulţumesc pentru tot concursul ce ne-a dat şi care, conştient de datoria care o are, îl va da întreg şi nouei conduceri. ŞTIRI ŞI FAPTE Consiliul judeţean Alcătuit după alegerile judeţene din 24 iunie 1937 din liberali, naţional ţărănişti şi unguri, a fost dizolvat. In locul lui s’a numit o comisie interimară prezidată de dl. Ion Harşia, având 15 membri, dintre cari 9 preoţi. Până acum delegaţia permanentă a jud. avea numai 5 membri, şi a lucrat destul de bine. Am vrea acum, dacă s’au numit de trei ori atâţia membri ca mai înainte, luând deci de trei ori atâtea diurne, şi treabă să se facă de trei ori mai multă! Aşa ar fi bine! Nu ? Aşteptăm ! ** * Noile alegeri Pentru consiliile comunale şi judeţene dizolvate de actualul guvern, pentru a pune în locul lor oameni de ai săi se vor ţinea după cum s-a fixat în lunile Februarie, Martie şi Aprilie. Prietenii noştri dela sate să fie deci gata pentru a putea ajunge din nou la conducerea comunelor pe calea votului, întocmind liste pentru alegerile de primari şi consilieri. Câte brevete jidoveşti sunt la sate şi la oraşe După datele deţinute de M. A. T. totalul brevetelor de băuturi alcoolice de diferite categorii este 38.424 în întreaga ţară. Din totalul debitelor de băuturi alcoolice, 18.259 sunt la sate şi 21.174 la oraşe. Brevete pe numele jidanilor sunt 7.674, alte naţionalităţi minoritari 7.136 şi români 24.624. Dintre acestea jidanii deţin 2.836 brevete rurale şi 5.838 brevete urbane, alţi minoritari, 3147 brevete rurale şi 3.988 brevete urbane; şi românii 12.348 brevete rurale şi 12.276 brevete urbane. Brevet jidoveşti acordate pentru sate Din numărul brevetelor jidoveşti rurale şi urbane de 7.674 sunt în : Oltenia, nici un brevet jidovesc rural, 8 urbane ; Muntenia, 3 rurale, 423 urbane; Moldova, 261 rurale, 1.507 urbane ; Dobrogea, 2 rurale, 24 urbane ; Basarabia, 675 rurale, 811 urbane; Bucovina, 391 rurale, 544 urbane ; Transilvania, 843 rurale, 698 urbane ; Banat 63 rurale, 240 urbane ; Maramureș, 588 rurale, 583 urbane. „ Desigur ne unim în dorinţa pentru binele public, în dragostea de tara, de românism şi de adâncă admiraţie devotată faţă de acela care veghiază asupra destinelor neamului românesc.“ „Astfel, după ce vă doresc spor bun la muncă, încheiu cuvântul meu de la această solemnitate, strigând alături de Dv.: Trăiască Neamul Românesc, trăiască M. S. Regele Carol al II- lea!“ Noul tarif pe C. F. R. intră în vigoare la 1 Februarie. D. Savu ministrul de finanţe de acord cu Dl general Mihail Ionescu preşedintele consiliului de administraţie C. F. R. a hotărit ca nouile tarife pe C. F. R. în clasa treia, reduse cu 25 la sută, să intre vigoare la 1 Februarie 1938. Se caută revizori şi subrevizori şcolari. Ca pretutindeni la celelalte autorităţi şi instituţii publice, începând de la înaltul guvern şi până la primăria comunei Răstoliţa, partidul dlui Goga nu a putut să facă faţă numai cu oamenii săi, trebuind să alerge după oamenii altor partide pentru ca să-i atragă la friptura puterii, tot aşa şi la conducerea revizoratului şcolilor din acest judeţ, încă nu s’a găsit echipa necesară! Printre puţinii învăţători gogişti nu s’au găsit nici doi inşi care să aibă gradul I, grad care se cere organelor de control, aşa încât org. gonistă umblă în ruptul capului să găsească cinci învăţători pe care să-i facă revizori şi subrevizori şcolari. Până acum se aude de numele unora cari de abia au luat gradul II, căzând odată sau de două ori, iar unii cari de abia au luat definitivatul după două căderi... cu mari presiuni ajutătoare. Nu se ştie încă cine vor fi aleşi. La şcoala de pictură a municipiului înscrierile pentru semestrul II au început. In cadrul învăţământului s-a înfiinţat şi un curs de „batik.“ înscrierile se fac în localul şcolii din Palatul Cultural. Guvernul se laudă atunci când peste tot făgădueşte uşurarea vieţii ţărăneşti. S’a lăudat că va ieftini petrolul, sarea, bumbacul, zahărul şi tutunul şi abia a ieftinit petrolul cu un leu. Asta-i ieftinire ? ! Ţăranii se înşală atunci când cred într’o uşurare dacă guvernul va veni cu ştergerea impozitului agricol, fiindcă el însuşi declară că în locul acestui impozit fiecare om ce va merge în târg să vândă ceva, cereale, lemne, vite, păsări, vor trebui să plătească, pe lângă vamă, o anumită taxă de fiecare lucru vândut. Se va şterge impozitul şi se vor înfiinţa taxele! Asta-i uşurare ? ! * * * Dl. prof. M. Şerban din Cluj şeful local al Vaidiştilor a fost în judeţ spre a-şi număra partizanii nefripturişti, rămaşi. A găsit f. puţini, lasă că n’au fost prea mulţi nici toţi laolaltă.