Glasul Mureşului, iulie-decembrie 1938 (Anul 5, nr. 143-162)

1938-07-01 / nr. 143

4 Ştiri, fapte şi informaţii din jud. şi reşedinţă Rectificările „Universului“ în legătură cu cazul de la Municipiu şi d-l Dandea In urma veninoaselor relatări asupra Dlui E. Dandea apărute în presa maghiară şi alte foi rele voitoare, ziarul „Universul“ din 27 iunie a dat ample rectificări în legătură cu cazurile de la municipiu și nedreptele imputări aduse vajnicului luptător românului Dr. E. Dandea. Noul îndrumări pentru Cenzură DlMinistru de Interne Armand Călinescu, a dat dispoziţii cenzurei generale ca să lase libere comentările ce se vor face de presă în legătură cu bunul mers al administraţiei centrale, judeţiene şi comunale. „Glasul Mureşului în viitor va relata mai multe cazuri administrative şi editare din Tg.Mureş, Reghin, Topiţi şi din alte comune ale judeţului Mureş. A doua gară a Tg.-Mureşului pe cale de a fi închisă ? Inspecţia de mişcare C. F. R. din Cluj a comunicat oficial primăriei noastre, că deoarece dela 1 Aprilie 1938 primăria a înceta de a mai plăti chiria şefului staţiei, care nu are locul suficient în gara Tg.-Mureş, oraşul de sus, conducerea C. F. R. se vede nevoită a închide acea staţie pentru traficul de vagoane complecte şi coletărie, rămânând pe viitor o simplă haltă de călători. D. primar George G. Dimitriu a răspuns la această notificare, comunicând că în conformitate legea administrativă este oprit a mai plăti chiria şefului gării. Camera de comerţ s’a adresat deasemenea direcţiei mişcării C. F. R. Bucureşti, cu rugămintea de a menţine staţiei pentru motivele de mai jos: 1. Sistematizarea oraşului Tg.Mureş s’a făcut astfel, că întreprinderile industriale s’au plasat tocmai în jurul gării din oraşul de sus, anume înfiinţată, la rândul său, pentru desfacerea traficului de mărfuri. 2. Dacă s’ar sista traficul de vagoane de mărfuri şi coletărie în această staţie, numitele întreprinderi grupate în preajma acestei gări, ar trebui să facă o cheltuială de cărăuşie în plus, de câţiva kilometri. 3. Desvoltarea industriei, în urma introducerii gazului metan, se va face tot în jurul gării oraşului de sus, unde se găsesc terenuri potrivite. 4. Cara mare Tg.-Mureş ar putea cu greu satisface cerinţele singură. Aceasta fiind situaţia, se cere cu atât mai mult menţinerea gări, cu cât ea face anual încasări de circa 20 milioane Iei. După câte suntem informaţi, că totuşi se va ajunge la desfiinţarea acestei gări importante. Nu inţelegem de ce se cearcă ca să ne tot ia instituţii din Tg.Mureş ? Curtea de apel, Municipiu să se prefacă în oraş , iar reşedinţa provinciei la Alba lulia...? Concentrările premilitare D-l Lt. Colonel Iuliu Stravolca, plecând în concediu de vară, a însărcinat cu conducerea Subinspectoratului pe d-l Căpitan Musceleanu. In cursul lunei Iulie s’a dat ordine ca să se facă munca de folos obştesc. La Târgu- Mureş, se va executa împreună cu maiştri şi antreprenori stadionul, cu edificii şi moderne instalaţii sportive şide trageri. Miercuri 29 iunie s-a ţinut serbările culturale premilitare, pentru încheerea anului 1937-38. Duminică 26 l.c., la Sângiorgiu- Băi, a avut loc o mare manifestaţie a subcentrului comandat de d-l notar Iuliu Pereni sbt. rez., sfinţindu-se drapelul. Programul cultural a fost pregătit de comitetul subcentrului şi preţiosul sprijin al d-lui învăţ, Ioan Tabarcea. Mare depozit de stofe foarte frumoase, trainice şi eftine aflaţi în dep. Cooperativei „Solidaritatea“ Piaţa Regele Ferdinand nr. 2. Glasul Mureşului Cazul închiderii Cinematografelor din Târgu-Mureş Singura distracţie în modernul municipiu Tg.-Mureş, care are multe instituţii, şcoli, o mare garnizoadă şi o numeroasă populaţie, cele două cinematografe complectau lipsa distracţiilor. Aci nu sunt decât rari turnee de teatru, serbări şcolare şi obişnuitele festivaluri ale conservatorului. Sunt oraşe mici cam şi în timpul sezonului de vară rulează, cum era şi în anii trecuţi la Tg.-Mureş. Zilele trecute Cinema „Capitol“ după regretabile divergenţe între arendaşi şi municipalitate, a fost închis. Cazul se putea evita cu tact, s’a ajuns la judecată, fără a fi sentinţă secţia culturală a municipiului a închis Palatul Cultural , apoi i-a dat pe arendaşi să fie executaţi spre evacuare pentru neplata chiriei. Cazul se comentează şi bine ar fi să se rezolve în mod paşnic, spre a se deschide cel mai frumos cinema. De ordin pur administrativ s-a închis şi Cinema „Transilvania“. Credem că cei ce au în atribuţie problemele de culturalizare a renumitului municipiu, pot să facă demersuri ca să dispună redeschiderea cel puţin a Cinematografului „Capitol“ din Palatul Cultural al municipalităţii. Aceasta face parte din preocupările de conducere, a unei reşedinţe judeţene unde vin cetăţenii să vadă ritm nou de viaţă administrativă - culturală. Noua mişcare în magistratura din Mureş Ministerul Justiţiei a trecut în gradul de consilier la Curtea de Apel din Târgu- Mureş, în locul d-lui Drăghicescu pe d-l procuror I. Protopopescu, de la aceeaş instituţie. D-l consilier P. Avramescu a fost delegat procuror general al parchetului, în locul d-lui consilier Buteanu. Cei ce au primit nouile însărcinări sunt distinşi oameni ai legilor şi justiţiei. In reportaţiile viitoare vom relata activitatea a două judecătorii din Mureş. Dreptul de Municipiu  a Tg.-Mureşului, cum am arătat deja, nu este recunoscut prin noul proiect de lege ad-tivă. Am cerut şi noi şi cetăţenii să se facă demersuri pentru păstrarea acestui străvechiu drept. Aflăm cu satisfacţie că se va prezenta o delegaţie la Minister în acest scop, compusă din d-nii col. Dumitriu, prefectul jud., Q. Dimitriu, primarul delegat şi I. Budiu preşedintele camerei de comerţ. Suntem siguri de reuşita demersului şi dorim delegaţiei aceiaş primire înţelegătoare care au întâlnit-o la Minister autorităţile din anul 1925 când încă se pusese chestiunea municipalităţii Tg-Mureşului tot în legătură cu leg.adtivă. Sărbătorirea a doi oameni ai Şcoalei Cu ocazia adunărei generale a Asoc. Învăţătorilor din Mureş, după furtunoase desbateri cu prea puţine rezultate, singurul punct salvator al înfrăţirei apostolilor dela sate, a fost frumoasa sărbătorire, iniţiată de noi prin „Glasul Mureşului“ celui mai vechiu subrevizor şcolar Gh. Uilucan din Hodac- Gurghiu. Au luat parte peste 120 colegi la masa comună dată în onoarea sărbătororitului la restaurantul Palatului Cultural. Prin vibrante tuastări Dl prof. dr. Nic. Creţu ales preşed. de onoare al Asoc. înv. Mureş, insp. şc. Const. loan, 1. Butnarii vicepreşed asoc., prof. N. Opera din partea ziariştilor; loan Mihuţ în numele revizoratului şcolar; Romul Leheneanu dir. sc. No. 8 şi Matei Roban dir. şc. Mureşeni, au relevat marele merite a dlui Uilican, ca om, bun român, integru subrevizor şi cel mai vechiu în controlul învăţământului Mureşan. A doua sărbătorire, a fost după reuşita serbare a Şcoalei de aplicaţie, pentru harnicul institutor V. Carp. Având o clasă model cu Cel mai mare procent de premianţi şi o rodnică activitate şcolară, părinţii elevilor, i-au dat o masă comună relevându-i-se meritele incontestabile. S’a remarcat participarea dlui fost insp. gen. prof. Dr. N. Creţu, Dna şi Dl primpretor Frăţilă, Dna şi Dl Man avocat! Dna şi Dl medic Cristoloveanu, Dna înv. şi prof. N. Oprea, Dna şi Dl institutor V. Netea şi alţi apreciatori al vrednicului institutor V. Carp cu Dna. n. o. Vi». *Arât!«aa*" fj..«««» 7«--m»