Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 163-186)

1939-01-22 / nr. 165-166

24 ianuarie 1859 este întâia zi de mare lumină în istoria mai nouă a neamului românesc : Unirea Moldovei şi Munteniei ca primul stâlp la fundamentul României de azi. Şi atunci — ca şi acum — persoana Domnului, a lui Alexandru Ion Cuza, a fost cheagul care a înfăptuit înfrăţirea tuturor românilor. Şi Cuza ca şi azi M. S. Regele Carol al II-Iea, a fost un Domnitor activ, nu numai cu podoabele domniei ci conducând şi îndrumând personal cârmuirea la mari reforme. El a realizat împroprietărirea ţăranilor pe averile mănăstirilor, obligativitatea învăţământului şi o serie de măsuri pentru ridicarea neamului. Exemplul Domnului de la 1859 care a reuşit deşi avea o fără mică, este o garanţie că aziM. S. Regele cu înalta Sa autoritate şi pricepere, îndrumând un popor de 20 milioane de români, ne va duce la mărire şi bine. " Să sărbătorim ziua de 24 ianuarie, hotărându-ne şi mai mult să fim cu toate puterile la dispoziţia Neamului şi a Tronului. EL Candea Partidul unic Partidul unic a devenit realitate. Ideea în sine nu este nouă decât numai forma în care se desăvârşeşte. Românii ardeleni au cunoscut partidul unic încă acum o sută de ani. Gânditorii veacului trecut nu numai că au pledat pentru el, dar l’au şi înfăptuit, înviind din morminte Şaguna, Bărnuţiu şi Avram Iancu, ar spune fără ezitare că s’a procedat folositor şi înţelept. După răsboiu, noi aveam conflicte şi partide întreţinute de ambiţii şi ficţiuni. Mari moşieri, cu proprietatea scutită prin fraudă dela expropriere, deveniseră exponenţii ţărănismului, fiindcă aşa era moda sezonului electoral, iar administratorii trusturilor ajunseseră doctrinarii democraţiei. Cineva întreprinzând o anchetă gazetărească printre (continuare în pag. 4) Pe ruinele sistemelor politice vechi, cari au adus desbinări şi slăbiciune, s’a urnit triumfală credinţa masselor într’o viaţă nouă şi mişcarea aceasta de solidaritate naţională a devenit o forţă uriaşă: peste trei milioane şi jumătate de adeziuni a întrunit F. R. N. în două săptămâni! Este cert că prin cuvântarea d-sale, d. Armand Călinescu a exprimat simţămintele noastre ale tuturor. Maiales pildele desprinse din istoria ţării cu care d-sa a dovedit că mişcarea uriaşă de azi pentru solidarizarea Naţiunei, face parte din cea mai autentică tradiţie românească, a impresionat profund şi a întărit credinţa în unire a tuturor cetăţenilor acestei ţări. Ca şi în 1859, ca şi în 1916, ţara se uneşte ! Tradiţie nu numai a vechiului regat, dar şi a Ardealului, care a dat în timpul Unirii şi câtva timp după aceia, o puternică pildă de solidaritate naţională. Astfel privit, F. R. N. nu este un partid politic, ci organizarea marelui curent de uniune şi redeşteptare naţională, mişcare uriaşă de credinţe şi aspiraţii pur româneşti, întemeiată pe ideile cele mai scumpe poporului nostru: ideea naţională, respectul familiei, credinţa creştină strămoşească, cinstirea românească a muncii. Acestea sunt ideile şi scopurile expuse limpede şi cu atâta elocinţă de d. Ministru de Interne. Deci cel care voieşte să activeze în „Frontul Renaşterii Naţionale“, trebue să fie: caracter, inteligenţă şi curaj. Luptătorul, conştient că-şi serveşte prin Front neamul său va şti să înfrunte senin, bărbăteşte şi simplu, tot ce înspăimântă pe cel laş: răspundere mare, muncă grea, şi chiar dacă vor fi, piedecile cari s-ar pune de contrarii Renaşterei Naţionale prezidată de marele nostru Suveran! D-l ministru Armand Călinescu în întregul d-sale discurs stărue că noua Românie păstrând tot ce este tradiţie virtuoasă, întăreşte această tradiţie, printr’un nou suflu de viaţă. Intre altele, a accentuat, asupra „respectului familiei ca celulă socială“. Individul singur nu se poate susţine în realitate. IEI constitue o energie. In România are azi mai multă nevoie decât oricând de întrunirea tuturor fiilor ei într’un singur avânt şi o singură credinţă. Numai prin strângerea rândurilor tuturora împrejurul unei Românii Renăscute vom găsi puterea de a sta stâncă neclintită împotriva tuturor primejdiilor şi vrăjmăşiilor, dividul nu poate fi conceput, decât ca element social, aşezat în primul rând în familie. Ocrotirea familiei este de aceea un scop. Coheziunea fiecărei familii în parte determină solidaritatea de nesfărmat a Naţiunii. Dar d. ministru Armand Călinescu n’a uitat să sublinieze: „Frontul Renaşterii Naţionale“ se reazimă, apoi, pe credinţa creştină. „Fiind îndeosebi o mişcare spirituală, el înţelege să dea vieţii un sens şi o valoare morală“. Atât ideia respectului de familie cât şi ideia creştină, sunt întrunite de noul Stat român sub idea disciplinei, care înseamnă supunere desăvârşită şi necondiţionată, din partea fiecăruia, faţă de supremele idei, ideia naţională şi ideia monarhică. O uriaşă mişcare de credinţe româneşti Cuvântarea la Radio a d-lui Ministru de Interne Creştinism, Familie şi Disciplină D-l Armand Călinescu Ministru de interne în uniforma „Frontului Renaşterii Naţionale“ Inreg. la Nr. 844/938 S. N. Tribunalul Mures. CAZETĂ SĂPTĂMÂNALĂ DE INRUMARE NA]IONALA, ECONOMICA CULTURALA. Director: EMIL A. DANDEA PIMIL,! TELEFON: I Ata,meniul: anual 100 Lei. I Tg.(*Mures ,22 ian. 1939 Kiata unirei o ic»«» soliditatea) 392 Abonament de sprijin 5oo Lei. Anul VI. No. 165 66. ■■■■■■■■■ ■■■>■■■■«■■■■>■■■■■■■■■■*■* h k■■■■■■ ima aii ■■■îs■■■■■» ■■ ■¥ Ins' ■ ■ ■ iii aă ■ ■ ■»■'ii■ »»■«■■■ ■■■■■■■■ Cuvinte Regale