Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 163-186)

1939-06-14 / nr. 185

Glasul Mureşului Municipalitatea Târgu-Mureşului UTBliXBUÜPWT Tií'á M\ HTM WWBSBWCIPMH>BBBSfc1UUPPyiMiaBBaW»agiMHWIUBWKi<BWSMIIWK<M8Bf MWSWBBBWBWHHWMWMWW'WWi Tg.Mureşul era cel mai indicat loc şi pentru Rezidenţa Regală a Ţinutului care şi poartă numele de „Mureş“. Aici este Curtea de Apel străveche, avem catedrale româneşti impunătoare, şcoli, şialta instituţii aveam palatul nou al prefecturei pentru reşedinţa Rezidenţei... Din lipsă de stăruinţă a autorităţilor de atunci însă — un memoriu depus la registratură nu e de ajuns — nu numai că nu suntem reşedinţă, dar anul trecut s-a pierdut şi dreptul de municipiu a Tg-Mureşului care-l avea de peste 430 de ani! Acum, cu ocazia alegerilor totuşi Tg.-Mureşul a reprimit aspectul de centrul Ţinutului: aici au trebuit depuse candidaturile, aici s-au făcut votările pentru senat, la Curtea de Apel. Judeţul nostru fiind cel mai mare din ţinut, au fost aleşi deputaţi toţi românii admişi la candidare din acest judeţ, fiind natural ca judeţul să-i fi votat. Avem astfel, 6 deputaţi, ca şi înainte, până când alte judeţe abia au 112. Aceasta împrejurare ne-a sugerat ideea, că ar fi nimerit ca d. primar şi d. prefect să pornească, sprijiniţi de cei 6 deputaţi, o nouă ofensivă, dar de astadata serioasa, pentru recâştigarea dreptului străvechiu de municipiu a Tg.-Mureşului! Activitatea şcolară îşi cantina şcoalei primare nr. 8 Cu ocazia vizitelor străjereşti şi în cadru anchetelor ce vom face relatăm acum rodnica activitate a Şcoalei Primare de Stat No. 8 din Tg.-Mureş. Sau împlinit numai doi ani şcolari de la înfiinţarea acestei şcoli. Prin stăruinţile fostului inspector general şcolar dr. Nicolae Creţu şi preţios sprijin a d-lui dr. Emil Dandea fostul primar a municipiului, în 1937 s’a înfiinţat numita şcoală. S’a instalat 4 clase în edificiul corespunzător, fosta „Cazarma Horea“. Direcţiunea a fost dată unui bun gospodar şcolar dlui Romulus Leheneanu, fost subrevizor, având buni colaboratori pe dna înv. Zoe Sigheti, dna Vidu Gabriela, dna Sabina Tolan şi Ioan Grama. Cu modeste contribuţii bugetare a primăriei, o conştiincioasă gospodărie, a înzestrat şcoala cu tot ce se cere unei şcoli moderne. Mobilier, bibliotecă, material didactic, farmacie şcolară, muzeu zoologic şi multe înzestrări în clase. Nici nu se deosebeşte de celelalte şcoli vechi şi cu prevederi bugetare mult mai mari. Cu ocazia inspecţiei dnei Comandante a Cohortei Străjerelor, dna General Georgescu Pion, a remarcat, binefăcătoarea funcţionare a Cantinei şcolare, de la numita şcoală. Au luat de 3 ori pe săptămână masa substanţială 46 copii săraci şi în fiecare zi lapte. Fondul de 16.000 lei dat de Primărie, a asigurat aprovizionarea până la 3o Martie 1939. Directorul şcoalei cu învăţătorii devotaţi de a face bine, n’au lăsat să se întrerupă umanitara funcţionare a cantinei. Fiecare învăţătoare şi învăţător a dat o masă cu 3 feluri de mâncare. Din acest bun exemplu, a venit apelul Directorului Şcoalei de Aplicaţie, cunoscutul binefăcător şi erudit pedagog dr. Nic. Creţu, a fost ascultat de părinţii copiilor de la şcoala ce o conduce şi este instalată în acelaş edificiu cu şc. prim. No. 8. Au dat mese copilaşilor săraci dl dr. N. Creţu, dl consilier al Curţei de Apel Nic. Protopopescu, prof. Nicolae Oprea, dna Petra Petric conducătoarea gradinei de copii. S’a amenajat o bucătărie a cantinei cu cele mai bune instalaţii a menajului şi vase. Intr'o clasă băncile au fost înlocuite cu mese şi scaune. S’a cumpărat tot din modestele venite : muşamale, şerveţele de hârtie pentru fiecare masă, tacâmuri, farfurii din lut smălţuite şi alte obiecte de serviciu higienic. Străjerele din centuriile 111-a, IV-a, V-a şi VI, sub conducerea harnicilor învăţătoare, fac pe cuiburi de serviciu la masă şi la prepararea mâncărurilor, spre a deveni bune gospodine. Pe această cale, aducem şi noi laudele binemeritate, celor ce lucrează pentru binele şcoalei şi cu fapte caritabile, celor lipsiţi de hrana şi asistenţă socială. N. Op. Transferările de învăţători din judeţul Mureş au fost publicate în Monitorul Oficial şi în ziare. Este o mare mişcare de peste 100 de mutări. 3 _____Reuniunea Meseriaşilor Români din Târgu-Mureş. Adânc îndureraţi aducem la cunoştinţă încetarea din viaţă a iubitului nostru preşedinte de onoare Gheorghe Vlassa decedat în mod fulgerător într’un accident, în ziua de 8 iunie 1939. Recunoştinţa noastră şi memoria lui va fi vecinică! Comitetul Reuniunei Meseriaşilor Români din Tg.-Mureş. Banca Meseriaşilor Români din Târgu-Mureş ş. a. Cu durere în suflet anunţăm încetarea din viaţă, întâmplată prin accident la 8 iunie 1939, a lui Gheorghe Viassai membru în direcţiune şi fondator al instituţiei noastre. Fie-i ţărâna uşoară. Consiliul de Administraţie. R A R L A M E INI T U L constituit Adunarea deputaţilor a proclamat prin aclamaţie, preşedinte pe d. Al. Vaida şi senatul pe d. N. Iorga. Ambii au mulţumit şi au făgăduit că vor conduce şedinţele în mod imparţial. Deputaţi din ţinutul Mureş câte 8 Deputaţi la categoriile agricultură, muncă şi intelectuali: I. Dobortă Ilie, Sibiu v. 69576, Adamoiu Iacob, Făgăraş v. 63.909, Orosz Carol v. 61.617, Daian Ioan T.Mare v. 59.663, Togănel Ştefan, Mureş v. 56 833, Maior Victor, Mureş v. 55.150, Boroş Victor Mureş v. 53.340, Raţiu Simion, Mureş v. 51.850, II. Teleki Adam, v. 4869, Toma Ludovic, v. 4587, Iuliu Ludovic v. 3937, Prall Gustav, v. 3409, Crişan Gavril v. 3383, Gust Waldemar, v. 3660, Martin Nicolae, v. 3231, Dr. Ciupe I. Mureș, v. 3112, III. Baciu A. v. 6901, Kovács Carol 6511, Dr. Filo F. v. 6358, Simonetti P. v. 5966, Dr. Mihu D. v. 5811, Dr. Popa Ilie v. 5206, Pop Cornel adv. v. 5209. D. Gh. Tâtârescu, consilier regal şi senator de drept,fost priministru, şi-a dat demisia din postul de ambasador al României la Paris şi îşi reia ocupaţiile în ţară. rin preot romano - catolic condamnat de Trib. Militar In faţa Tribunalului Militar Sibiu s-a judecat procesul preotului romano catolic dr. Vajda Iosif, pentru răspândire de scrieri străine interzise. Preotul doctor în teologie, a adus din Ungaria cărţi iredentiste, pe care apoi le-a predat învăţătorilor de la şc. confesională din Tinca jud. Bihor, cu îndrumarea de a le citi în conferinţele părinţilor, învăţătorul Rottensteiner fiind mereu învinuit că nu activează destul de mult pentru „luminarea“ părinţilor copiilor în sensul celor scrise în cărţile predate, a fost somat să demisioneze de la şcoală motivându-i această cerere, că „aceasta este voinţa lui Dumnezeu“. Autorităţile luând cunoştinţă de toate acestea au trimis în judecată pe preot. Tribunalul Militara condamnat pe numitul preot romano catolic la un an închisoare şi 5 ani interdicţie. Pentru apărarea sa a venit şi directorul episcopiei romano catolice din Oradea, care a pledat timp de aproape o oră, căutând să justifice faptele acuzatului. Calea ferată română a împlinit 70 ani de existenţă. Din acest prilej au avut loc frumoase serbări în București, la cari a luat parte și M. S. Regele.