Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 163-186)

1939-06-11 / nr. 184

Congresul Cooperatorilor din regiunile Mureşului — Alte manifestaţii în cadrul Congresului Cooperaţiei — Vizita la Şcoala Normala de învăţători. (Urmare din numărul trecut.) Prima parte a Congresului Cooperatorilor din regiunea Mureşului, s’a încheiat după conferinţa dlui Director General Galan. Ca o remarcabilă chemare ce o au primii conducători a cooperativelor de la sate, reprezentanţii Ministerului Cooperaţiei dnn Director General Galan, Insp. G.-ral Tuţuianu, Insp. Şef Alina Grădinaru, Controlor Gh. E. Popescu împreună cu alţii cooperatori în frunte cu d. E. Dandea şi d. Prof. N. Oprea, conduşi de dl Director Ioan Lupşa, au făcut o vizită la Şcoala Normală. Elevii cl. a 7 şi 8-a, împreună cu dnii Comandanţi Străjeri Prof. Sica şi Prof. Zamfir, au făcut o primire străjerească. Dl Director General a vizitat cooperativa şcolară condusă de Comitetul elevilor normalişti format din preşedinte Moldovan Nicolae casier contabil Sabo Alexandru şi vânzătorul Pop Alexandru. In sala de conferinţe a şcolii, au fost concentraţi ele-vii cl. VII şi VIII-a, unde conducătorul cooperaţiei şi inspectorul general Dl. Galan a făcut interesante conversaţiuni cu elevii. D-sa a cercetat în mod practic, pregătirea cooperatistă şi contabilitatea ce o posedă viitorii conducători de cooperative. Răspunsurile elevilor au fost date cu multă pricepere şi precizie din toate domeniile vieţii econimice prin care i-a dus examinatorul. Dl Director Lupşa, la primire şi ca încheiere a vizitei de la Instituţia Şcolară, ce are mare misiune în această regiune, a rostit frumoase cuvinte pentru cei care lucrează mână în mână, spre înaintarea tinerilor generaţii, care formează viitorul Ţării şi al Neamului. D-sa a împărţit asistenţilor Nr. 1 şi Nr. 2 din „Revista Şcoalei Normale“, despre care ne vom ocupa altădată. Remarcăm cu această ocazie aspectul plăcut al interiorului şi exteriorul Şcoalei Normale, gospodărită cu pricepere de dl Director Lupşa. Culţurile străjereşti, expoziţia permanentă, bibliotecile pe centurii străjereşti, desene din geografie cu statistici instructive şi grădina de flori ale şcoalei, sunt aranjate cu mult gust şi pricepere. Masa comună din restarantul Palatul Cultural. La ora 2, în sala restaurantului Palatului Cultural, conducătorii cooperativei „Solidaritatea“ în frunte cu dl pres. E. Dandea şi direct, dl Petric au oferit o masă cooperatistă. Dintre invitaţi am remarcat: pe Sft. Sa protopop Ştefan Rusu, care a dat binecuvântările creştineşti meselor Dnii: Director General Galan, Prefect Ştefan Pantea, primar General dr E. Curta, Inspector Tutuian, reprezentantul dlui Ministru Jinga, Inspector Şef Grădinaru, I. Bozdog, Maior Ispas Comand. Leg., Controlor regional C. Popescu, Primpretor A. Frăţilă, Ioan Lupşa directorul Şcoalei Normale, Lt. rezervă N. Diaconescu Comand. Gărzii Naţionale Ciuc, prof. N. Georgescu, prof. N. Oprea reprezentantul Uniunii Ziariştilor şi al ziarului „România,,, director al şcoalei de Cooperat.Luduş Constantin Butuligă, revizor G. Aniţei Mureş, Revizor şcolar Niţă R. Buxă, fost subrevizor dir. G. Uilăcan, învăţător ziarist Neagoiescu, Ciuc, subrevizor Iamandi Ciuc, director Stelian Anastasiu, Ditrău, Primpretor Laurean Maior, dir. al Băncii Naţionale Tiberiu Pop, şef contabil Pop, Vasile Tămaş, înv. dir. dr. Sabău, Victor Maior, Căpitan Iordăchescu, d. Urzică. Reprezentanţii Cooperatorilor minoritari: Director Elekes Béla, Cluj, şef contabil Palfy Coloman, Mureş, dr. Ioan Székely advocat, director Ferencz Desideriu „Furnica“ Aiud, Varga Gheorghe controlor Aiud şi Mureş, cooperatori: I. Tolan, notar Petru Laiu Topliţa, notar Andrei Arhiud, preot Moruşca, preot Câmpeanu Romul, notar Dragan, Iancu, Topliţa, Giurgiu notar Biibor, notar I. Vlad M. Niraj, notar Miclea, Ungheni, Chelaru, Topliţa, şi alţii. Dl director al „Solidarităţii“ Moise Petric a făcut serviciul de ospitalitate cu bun exemplu de gospădărie, apreciat de destinşii invitaţi. Un singur toast a fost rostit. Aceluia ce este Părintele tuturora ce trăesc în scumpa noastră Ţară, Ctitorul României Mari de astăzi, Majestăţei Sale Regelui Carol al II-lea a închinat însufleţite cuvinte şi calde urări de dl dir. gen. A. Galan. La încheierea mesei de înfrăţire cooperatistă, dl controlor Gh. F. Popescu a citit telegrama de devotament ce s-a trimis dlui Ministru Jinga, care stă conţinu de veghe pentru înaintarea vieţii cooperatiste, apoi a dlui C. T. Teodorescu, viceguvernatorul B. N. R. şi preşedintele Institutului Naţional al Cooperaţiei, ţară în formă obligatorie, cu taxa încasată ca impozitele. Mortalitatea animalelor, dărăpănă întreaga viaţă şi echilibrul economic al sătenilor nevoiaşi. Preotul Moruşca—Icland, a relevat metode de aprovizionare şi desfaceri de produse agricole intre cooperative şi Federale. Dl. Căpruceanu—Reghin, a cerut deschiderea de credite pentru cooperativele de consum de pe valea Mureşului superior, prin Băncile Cooperatiste. Dl Cpt. Iordăchescu, a remarcat că instituţiile publice conlucrătoare şi cu obligaţiuni legiferate faţă de cooperaţii, nu recunosc avantagiile de transport, impozite şi aprovizionări, ca să se dea cu prioritate şi reduceri maxime cooperativelor. Dl. Moise Petric, directorul Cooperativei ,,Solidaritatea“ a făcut armie demonstraţii despre critica stare a muncitorilor forestieri de la numeroasele firme a Văii Mureşului Alimentarea se face defectuos cu aprovizionări de alimente alterate şi supraîncărcări de preţuri, angajând munca lor de către patroni, prin cantinele nemuşagurilor necreştini. Cere ca muncitorimea să fie desjugată de aprovizionarea alimentelor prin cantinele firmelor, iar pe viitor să se creieze cooperative speciale de aprovizionarea lor. D Sa a remarcat perfecta colaborare şi preţiosul spijin de finanţare şi aprovizionare ce se dă cooperativelor care merită credit din partea centralei Bucureşti. Dl Director General Goian, a făcut nouă complectări şi a dat lămuriri la toate dezideratele importantului Congres. Spectacolul Turneului de Propaganda cooperaţiei. Institutul Naţional al Cooperaţiei, a găsit un apreciabil mijloc ca odată cu ţinerea congreselor pe Ţinuturi şi judeţe, unde s’a făcut studii pe teren şi cercetări asupra tuturor problemelor ce trebuie să dea un nou drum de urmat şi o nouă viaţă cooperaţiei române. A întregit programul şi su spectacolul de teatru „BIRUITORII. După închierea congresului, cooperatiştii au participat la un rar şi impresionant spectacol de îmbărbătare şi întărirea credinţei căci cooperaţia învinge şi ridică ţara. Ansamblul select al Artiştilor de la Teatrul Naţional din Cluj în frunte cu maestrul actor Neamţu Otonel, Iosif Vaneiu, Sandu Rădulescu, N. Sireteanu C. A. Ruset, Cristea Hristu, Ilie Săvuleanu, Liviu Doctor, Miluţă Lapteş, Cstin Croitorul, Puica Perieţanu şi Aurelia Vasiliu, s’au întrecut unul pe altul în interpretarea rolurilor a ţăranilor noştrii cooperatori, cu purtătorul de lumină şi cultură, învăţătorul satului. Publicul a participat în număr neobişnuit de mare şi în conţinu, la scene deschise a aplaudat cele trei acte şi 6 tablouri a piesei. Autorul C. A. Russel la fiecare act a fost chemat la rampă şi aplaudat. Nic. Oprea Desbaterile partea 2-a a Congresului Spectacolul Turneului de Propagandă a Teatrului Naţional din Cluj, „BIRUITORII“ In sala festivă a Primăriei Tg.Mureşului, la ora 4, până la ora 8 seara s-a continuat importantele desbateri a tuturor problemelor cooperaţiei din regionala Mureşului. Conferinţa a 2-a, a dlui Director General A. Galan, a fost cu subiectu „Cooperaţia din România şi alte ţări*". Dsa a dat multe exemple practice şi date de capitală importantă în pregătirea şi instruirea practică a cooperatorilor, semnalând exemple de cooperaţie internaţională, care se poate adapta în ţara noastră. Conferenţiarul a încadrat terminologiile cooperaţiei în frumoase texte de morală evangelică, sociologie, economie, geografico-politică, punând la fundamentul tuturor faptelor şi operelor întregei omeniri credinţa creştină şi citatele biblice. Ca încheiere D-sa şi-a arătat admiraţia şi adânca mulţumire faţă de toţi aceia care conduc destinele judeţului Mureş şi cuvinte de bună îndrumare cooperatorilor care au participat la congresul cooperatist. Seminarul şi discuţiile generale. Pentru a se arăta multiplele probleme economice, financiare sociale şi nevoile cooperativelor din judeţul Mureş s’a făcut discuţii generale. Dl. N. Suciu, cere prioritate la licitaţiile şi aprovizionări la instituţile de stat prin cooperative. Stăruie ca să se oprime concurenţa ilicită a comercianţilor, care reacţionează conţinu la orice bună înaintare a cooperativelor. Dl. I. Bozdog, a arătat critic situaţie a comercializării lemnului prin cooperativa forestieră, care se încadrează între prea mulţi samsari. Cere infinţarea şi descentralizarea Băncei Centrale a Cooperaţiei cu sucursale pe regiuni. Dl Dr. Emil Dandea, relevă unitatea naţională şi sufletească a românilor, a funcţionării cooperativelor rurale şi urbane. Remarcă că, reescentul se poate face corespunzător şi prin Banca Naţională, numai să se simplifice formele şi să se caute a se da ţăranului acasă, pentru a nu fi pus la drumuri şi cheltueli cari fac iluzorie reducerea dobânzilor. Asa găseşte că se poate funcţiona în bune condiţiuni sistemul central de aprovizionare dacă să înfiinţează magazii la reşedinţele judeţene. Cere stăruitor a se înfiinţa o cooperativă generală de asigurarea vitelor din întreaga Glasul Mureşului PAGINA COOPERAȚIEI ..------------------------------------- HD