Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1940 (Anul 7, nr. 220-244)

1940-01-05 / nr. 220

2 gj | Noul plan de joc | In fiecare lună la 15 și 18 tragere! jj K Un sfert de loz 20© L. || m 1 ^§s Câștiguri principale lunare : «K ^ 1 buc. S.ooo.ooo și 21 buc. a1 mii. jj rr )|» Totalul câștig, lunare: 81.000.000. «§] 36 Către Onor, public consumator şi cooperative. Se aduce la cunoştinţă că în conformitate cu dispoziţiile autorităţilor superioare, cu începere din 24 Dec. 1939 am luat în administrare prăvălia de coloniale Consumul Funcţionarilor din Palatul Cultural al Primăriei Târgu-Mureş. Prăvălia astfel se aprovizionează cu toate mărfurile, aşa încât deja de acum poate servi în condiţiunile cele mai bune de calitate şi preţ, mărfurile necesare pentru sărbători. Iar după terminarea reorganizării în cursul primelor zile a anului ce începe, aceasta singură prăvălie românească de coloniale din întreaga regiune Mureşană, va deveni cea mai bine aprovizionată întreprindere de acest fel. Ea poate deja de pe acum servi avantajos nu numai în, asociaţi şi public consumator, dar şi en gros, trebuinţele cooperativelor de consum şi a micilor comercianţi din judeţ. Comenzile se pot face la telefon Nr. 40. Sănătate! Coop, Reg. „Solidaritatea“ Târgu-Mureş. Glasul Mureşului Jurământul nouilor învăţători — Din cuvântarea d-lui inspector şcolar GH. ANIŢEI — Ca în toate celelalte regiuni ale Ţării, unde vitregia vremurilor a încercat adânc Neamul nostru, — şi în judeţul Mureş viaţa naţională a trebuit să treacă prin grele şi lungi încercări. Alături de altarele credinţei străbune, şcoala românească a fost umila cenuşăreasă care a ţinut trează conştiinţa românească în aceste părţi. Viaţa şcolii săteşti din acest judeţ, se confundă cu viaţa românească, atât cât această viaţă a putut pâlpâi prin noianul de greutăţi şi de vijelii al trecutului. Dacă ne-am întoarce privirea peste 21 de ani în urmă, la timpul Unirii, şi am compara situaţia şcolii primare româneşti de atunci cu cea de astăzi, am vedea că drumul parcurs ne îndreptăţeşte să afirmăm că şcoala naţională din acest judeţ, are o mare parte de contribuţie la închegarea şi consolidarea românismului în aceste părţi Sub raport numeric, de la 76 şcoli româneşti cu 79 de învăţători şi aproximativ 3000 elevi, câţi erau în epoca Unirii, numărul şcolilor a crescut până astăzi la 314, cu 646 de învăţători şi peste 33.000 elevi. Tineri colegi şi colege ! In faţa lui Dumnezeu, a autorităţilor pământeşti şi a conştiinţei D-voastre, aţi făcut legământ că veţi păstra credinţă neclintită M. S. Regelui, că veţi respecta legile ţării şi că vă veţi face datoria. O conştiinţă trează şi veşnic încălzită de flacăra românismului creator, să vă poarte paşii pe drumul carierii ce v’aţi ales. (Continuare in pag. 3) STATUTELE Coop. Regionale »SOLIDARITATEA« Tg-Mures, (urmare din nr. trecut), adminsitratorilor de către adunările generale, în cazul când mai târziu se constata fraude. Art. 53.— Consiliul de administrație are următoarele îndatoriri: a) Să execute și să observe toate dispoziţiunile legii şi ale statutelor de faţă, hotărîrile adunării generale şi dispoziţiunile luate, în interesul societăţii, de către instituţia de control. b) Fixează epocile vărsămintelor asupra părţilor sociale subscrise şi hotărăşte măsurile de luat împotriva celor ce nu le-au făcut la vreme. c) Numeşte şi revocă întregul personal al societăţii, personal care lucrează sub supravegherea şi pe răspunderea consiliului. d) Contractează împrumuturile necesare cooperativei, în condiţiunile şi limitele fixata de adunarea generală. e) Deleagă persoanele cari formează comitetul de direcţie prevăzut la art. 48 din statute, precum şi acelea cari pot semna în mod valabil pentru societate, conform art. 46 din statute. f) Supraveghează şi ratifică lucrările comitetului de direcţie. g) Efectuează toate operaţiunile prevăzue de statute şi ia toate măsurile pentru bunul mers al societăţii. h) Verifică cel puţin de 2 ori pe an pe gestionari prin încheeri de inventar. i) Hotăreşte împreună cu cenzorii afilierea cooperativei la Uniunea de Cooperative şi federale sau Incop. j) Verifică ca cheltuelile să nu depăşască veniturile şi ia măsuri de echilibrarea lor. k) Consiliul este îndatorat să facă asigurarea construcţiilor, instalaţiunilor, depozitelor şi a mărfurilor cooperativei împotriva incendiului, rămânând răspunzător de orice pagube ar suferi cooperativa din pricina neexecutării acestor dispoziții ori din pricina unei asigurări necomplecte sau defectuoase; l) Rezolvă toate chestiunile de administrație ce nu sunt special rezervate adunării generale sau pe care adunarea generală le-a delegat Consiliului. Art. 54.— Membrii consiliului de administraţie sunt solidar şi nemărginit răspunzători faţă de societate, pentru pierderea ce aceasta ar suporta din reaua credinţă ori neglijenţa lor izvorâte din nerespectarea îndatoririlor prevăzute de lege, arătate şi hotărîrile adunării generale, chiar când această pierdere ar ataca numai excedentul. Art. 55.— Membrul consiliului de administrație care va lipsi, fără temei justificat, dela trei ședințe consecutive la care a fost formal convocat, se va considera demisionat. Hotărîrile consiliului se execută de director, care participă la şedinţele consiliului şi ale comitetului cu vot consultativ. Directorul poate fi delegat dintre administratori, în care caz are vot deliberativ. Art. 55 bis. In termen de 15 zile de la data ţinerii adunării generale anuale administratorii vor îndeplini formele cerute de art. 52 din legea Cooperaţiei. Ei mai sunt obligaţi să ţină registrele prevăzute de art. 44 din această lege. Despre cenzori. Art. 56.— In fiecare an, adunarea generală, covocată pentru discutarea şi aprobarea bilanţului, va alege dintre asociaţi trei cenzori titulari şi trei cenzori supleanţi. Art. 57.— Nu pot fi aleşi cenzori şi dacă totuşi s’au ales decad din funcţiunea lor: a) Funcţionarii societăţii. b) Rudele şi afinii administratorilor precum şi rudele şi afinii între ei, până la gradul al patrulea inclusiv. 37 38