Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1940 (Anul 7, nr. 220-244)

1940-06-11 / nr. 241

4 sass-F fitiri și fapte JMl :^§l^ Contra Stocanlor1 ! Alarmismul O seamă de interesaţi, de străini sau înstrăinaţi de alarmişti de profesie şi de năuci cu minţi aprinse în căutarea de năutăţi cu orice preţ, îşi permit să invente sau să colporteze svonurile cele mai lipsite de temei si să lovească în admirabila resistenţă morală a populaţiei, sau să provoace rătăciri printr’un alarmism nesăbuit,care creiază ipotezele cele mai neverosimile pentru viitorul apropiat. Nu se îngăduie ca asemenea persoane să caute potolirea îngrijorărilor lor sau urmărirea unor scopuri condamnabile prin neliniştirea inutilă a altora, îndeosebi pe străzi, în cafenele etc. Această stare de lucruri trebue să fie curmată fără întârziere. Articolul 329 din Codul Penal Regele Carol al II-lea care are următorul cuprins: “Publicarea, reproducesau răspândirea prin orice mijloace de ştiri false, de documente, închipuite, falsificate sau nedrept atribuite altora, când asemenea veşti sunt de natură să tulbure liniştea publică constitue delictul de răspândire de ştiri false şi se pedepseşte cu închisoare corecţională de la: 2-6 luni şi amendă de la 2000-10.000 lei“. Autorităţile au primit ordin să execute fără cruţare şi fără şovăire, întocmind actele şi deferind Justiţiei, pe toţi acei cari se abat de la prevederile legilor şi de la cea mai elementară datorie faţă de obligaţiunile pe cari trebue să şi le impună fiecare, pentru binele public. Dacă se spune cu atâta bunăvoinţă, şi dintr’un loc atât de înalt, adesbărafiuâ, Români, de acest nărav urât,, este pentrucă s’a apreciat că în aceste vremuri nu este nimănui îngăduit să creadă că glumeşte atuncea când vorbeşte despre lucrurile serioase, în legătură cu viaţa şi cu moartea atâtor oameni tineri care trăesc în alte ţări. Războiul actual faţă de care ne găsim pe poziţii de neutralitate, nu este un match de footbal faţă de care să putem lua poziţii sportive şi nerăbdătoare. Şi pentru că, printre noi se pot afla uneori nu numai fraţi şi prieteni, fiecare când deschide gura să-şi spună în gând: Pune, Doamne, strajă gurii mele! Ziarul „Curentul“ din 2 crt. publică ştirea corespondentului său din Tg.-Mureş despre achitarea dlui Dandea pronunţată de Curtea Braşov de sub cunoscutele acuzaţiuni calomnioase şi mincinoase a şi mai cunoscuţilor uneltitori. Dar publică şi inexitatea, că respingându se cererea de despăgubiri ale Primăriei contra dlui Dandea din cauza cu Zsigmond S., — d. prim preşedinte Cornea a făcut opinie separată ! Afirmaţiunea este cu totul fantezistă, cererea aceasta a Primăriei a fost respinsă cu unanimitate de Curte, fără nici o opinie separată. Nu numai atât, după terminarea presbaterei, la citirea adresei prin care Primăria cerea despăgubiri de 39 milioane, întreaga Curte, cu Procuror, grefier, avocaţi şi asistenţă nu s’au putut stăpâni să nu râdă formal. D. corespondent al Curentului dacă voia să fie informat şi să scrie cinstit starea de fapt, o putea afla de la avocaţii prezenţi la desbatere, în primul rând de la reprezentantul Primăriei , nu a fost corect să publice ştire din unele oficine, necontrolate, ca şi inepţiile publicate în cauză de „Tribuna“ din Cluj, — când controlul era aşa la îndemână. D. e. chiar presa maghiară — din punctul ei de vedere poate motivat aşa de ostilă dlui Dandea, — a redat exact sentinţa. Măcar atâta putea face şi d-nul corespondent şi „Tribuna“. La târgul de vite şi mărfuri din Mai s’au vândut 76 de cai, intre 1000—20.000 lei de cap; 408 vite cornute, dintre s’au transportat la Bucureşti 160, iar la Galaţi şi Brăila 60 capete, porci s’au vândut 102. Preţurile au fost: boii graşi 20—27 lei kg.; boii de jug 20.000—30.000 lei perechea; Adunarea generală a notarilor. Harnicul şi atât de necesarul corp al notarilor din judeţul nostru şi-a ţinutadunarea Asociaţiei în sala festivă a Prefecturei. Au luat parte toţi membrii şi a presidat d. S. Vlad, distinsul notar al Mercurei Niraj. Au participat şi dnn prefect Pantea, maior Roşu colţul gărzii F. R. N. şi alţii intelectuali. S a decis înfiinţarea unei case de economii şi ajutor a notarilor. După însufleţite cuvântări şi utile instrucţiuni, s’a trecut la restaurantul Central, unde a avut loc o masă prietenoasă: viţeii de lapte 24 27 lei kg.; taurii 14 000—21 000 lei bucata; porcii 33—38 lei kg. Târgul de mărfuri a fost foarte slab. Înlesniri pentru utilizarea maşinilor agricole. Ministrul finanţelor a dispus că toţi proprietarii agricoli, cami în campania anului acesta, ajută sau pun la dispoziţia celorlalţi agricultori maşinile lor agricole, încasând suma reduse, corespunzătoare cheltuelilor lor din acest serviciu, să nu fie impuşi la impozitul comercial sau profesional, aşa cum se găsesc impuşi acei cari profesează sau comercializează în mod obişnuit maşini agricole de orice natură. Orice reclamaţie, care se va face fie la ministerul de agricultură şi domenii, fie la ministerul de finanţe, pentru neexecutarea acestor dispoziţiuni categorice, va fi anchetată, iar funcţionarii care nu s’au conformat vor fi sever sancţionaţi. Plantele medicinale formează o mare bogăţie pentru ţara noastră. De aceea adunaţi flori de muşeţel româniţă, flori de teiu cu frunzuliţă (argintiu), frunză şi in special rădăcini de mătrăgună (bella dona), frunze de ismă (mentă), pe care le puteţi vinde pe preţuri bune cooperativei „SOLIDARITATEA“ din Tg.-Mureş. — In Menit. Of. a apărut că monedele de 1 Leu metalice vor fi retrase din circulaţie de la 1 Ianuarie 1941. Ele vor fi înlocuite cu noui monede de culoare roşiatică-aurie. Faţa monedei reprezintă în mijlocul ei Coroana Regală. Dosul monedei reprezintă în partea centrală un ştiulete de porumb. Nouile monede vor fi confecţionate de cupru, zinc şi nichel. ÎÎ8s «te Heimm* â HfMWi» 7734)4(! Glasul Mureşului italia a intrat In răcireci I In apus, după ce Belgia şi Olanda s’a predat, nemţii atacă cu toate puterile spre Paris. Francezii să apără cu eroism, dar trebue să cedeze treptat teren în faţa superiorităţii în număr a soldaţilor, maştilor de război pe uscat, apă şi în aer a germanilor In această situaţie, luni la ora 6, a declarat Italia război Franţei şi Angliei. Franţa se află astfel în cel mai greu ceas al istoriei sale. Nu se ştie ce va aduce viitorul, va putea sau nu rezista Franţa, care este aproape singură, căci englezii s'au retras în ţara lor. Judecătoria mixtă Gheorgheni ___________secţie cf. Nr. 528/19.0 c. f. Extras din publicaţi una de licitaţie. La cererea de execuţie imobiliară înaintată de urmăritoare Banca de economie S. P. A. din Tulgheş, contra urmărirei văd. lui Enyed Ştefan născ. Angi Catarina Judecătoria mixtă Gheorgheni—Ciuc a ordonat licitaţiunea execuţională asupra imobilului situat în comuna Tulgheş de jos din c. f. Nr 421 în întregime, nr. top. 246/1 cu preţul de strigare redus 270 lei, nr top. 248/2 cu preţul de strigare redus 42 lei, care se va ţine în ziua de 1 Iulie 1940, ora 3 a. m. la casa comunală a comunei Tulgheş. Imobilele ce vor licita nu vor fi vândute pe un preţ mai mic decât preţul de strigare. Concurenţii sunt obligaţi a depune la delegatul judecătoresc în numerar drept garanţie 10 °/p din preţul de strigare prezintând recepiia delegatului şi să semneze condiţiile de licitaţie. Concurentul care oferă preţul cel mai ridicat este obligat să întregească imediat garanţia până la concurenţă sumei de 10% din preţul oferit. Numai cetăţeni români pot lua parte la licitaţie. Fiscul precum şi creditorii privilegiaţi sau ipotecari asupra imobilului urmărit sunt dispensaţi de garanţie. Gheorgheni, 18 Martie 1940. Judecător, Dir de c. f. D. Ghiriliuc (ss.) Zirnea (ss.) Nr. 427-1939, port. Publicaţile descciaţie Subsemnatul portărel aduc la cunoştinţă, că în baza deciziunei Nr. 6260/1936, a Judecătoriei Mixte Gheorgheni în favorul reclamantului Izsák Alexandru repr. prin advocatul Dr. Max. Câmpian pentru încasarea creanţei de 2754 Lei şi acc. se fixează termen de licitaţie pe ziua de 14 Iunie 1940, ora 11 a. m, la faţa locului în comuna Gheorgheni la locuinţa urmăritului, unde se vor vinde prin licitaţiune publică judiciară 100 kg. orz, 200 kg. grâu, 150 kg. secară, un ciuber nou de rezervă, un garderob, un pat, 1 maşină de cusut Neuman veche, 1 masă rotundă, 4 scaune, un garderob de haine bun lemn tare, un dulap cu 3 sertare, în valoare de 4300 lei. In caz de nevoe şi sub preţul de estimare. Pretenţiunea care e de încasat face 2.754 Lei capital iar spesele până acum stabilite de 750 Lei, întrucât mobilele cari ajung la licitaţie ar fi fost sechestrate şi de alţi şi aceştia şi ar fi câştigat dreptul de acoperire, licitaţia prezentă este ordonată şi în favorul acestora, în sensul art. 120 legii LX din 1881. Gheorgheni, la 3 Mai 1940. N. Pervorovschi portărel,