Graiul Sălajului, ianuarie-martie 1992 (Anul 3, nr. 426-474)

1992-01-15 / nr. 431

Rugă către Eminescu De la Nistru pîn’la Tisa cuprindeau privirile Tale, și gîndul Tău și sufletul Tău. Și vedeai pentru noi toți — cei de astăzi, cei de-atunci și cei de mîine — și Judecai pentru noi toți și Simțeai cu noi toți laolaltă. Nu mai suntem toți! Deși TU nu credeai să-nvățăm a trăi vreodată pradă viaturilor, valurilor... Fă, Mărite Voievoade, ca începută cale Steaua care-a răsărit spre să nu fie atît de lungă, nicit să ne binecuvînte și pe noi, românii Tăi, lumina. Auzi-ne ruga, astăzi, Lucefere, în sfînta și a pornirii tale și-ndură-te, pe noi, nouă, redă-ne ! Ileana PETREAN La Steaua». La steaua care a răsărit E o cale-atit de lungă, Că mii de ani i-au trebuit luminei să ne-ajungă Poate de mult s-a stins în drum in depărtări albastre. Ea raza ei abia acum Luci vederii noastre Icoana stelei ce-a murit încet pe cer se suie. Era, pe cînd nu s-a zărit. Azi o vedem, și nu e. Tot astfel cînd al nostru dormeri în noapte-adîncă, Lumina stinsului amor se urmărește încă. - COTIDIAN AL PREfĂTURII JUDEȚULUI SĂLAJ -ANUL IV, Nr. 431 MIERCURI, 15 IANUARIE 1992 4 pagini — 5 lei Cuv. Pavel Tebeul și loan Colibașul Un început de bun augur Mi-aduc aminte de începutul lunii decembrie a anului trecut, cînd unii și-au pus întrebarea: „De ce s-a organizat tocmai la Societatea Comercială „S.A.I.F.C."-S.A. Zalău simpozionul național pe tema exportului de armături industriale?”. CONSEMNĂRI Am spus-o atunci, repetăm și acum, că S.C. „S.A.I.F.O.“-S.A. Zalău este o unitate al cărei prestigiu a trecut, de mult, granițele țării, ba a trecut chiar și Atlanticul. Acum, cînd scriu aceste rînduri, îmi amintesc de primul interviu realizat cu domnul ing. Pompiliu TAMAȘ, pe atunci inginerul șef al LA.I.F.O. — era prin vara anului 1971 — intitulat „Aspirație spre seria zero“. Domnul ing. Pompiliu Tămaș spunea atunci că „I.A.I.F.O. va fi o unitate care va fabrica robineți moderni, de cea mai bună calitate și că ei, robineții, vor câștiga teren pe piața mondială“. Anii au trecut, iar acum, așa cum a promis domnul inginer șef de atunci — acum director general al S.C. „S.A.I.F.C.“S.A. Zalău — armăturile industriale realizate aici, într-o gamă diversificată, sunt cunoscute, apreciate și cerute de către multe țări dezvoltate din punct de vedere economic. Nu exagerez cu nimic spunînd că S.C. „S.A.I.F.O.“-S.A. Zalău este o firmă de elită în domeniu. Aici s-a format un colectiv de specialiști — specialiști se pot numi și cei ce fabrică armăturile industriale — care sînt la curent cu toate noutățile în domeniu, un colectiv care gîndește și acționează pentru a face față concurenței, pentru creșterea prestigiului „Mărcii Fabricii". Aici, la I.A.I.F.O., s-a lucrat destul de bine și în anul trecut. Domnul ing. Vasile RUZICI, director de producție, subliniază că activitatea s-a reluat bine și în anul curent, că întregul colectiv de salariați încearcă — și reușește — să „descifreze“ lumina tainică a metalului topit, să realizeze produse de calitate și să obțină cît mai mare profit. Talentul colectivului, calitatea produselor ies în evidență și prin faptul că I.A.I.F.O. nu mai are deja comenzi și contracte pentru întreaga producție destinată, pe acest an, beneficiarilor externi. Acest succes — repet — se datorește calității foarte bune a produselor și promptitudinii în onorarea contractelor și comenzilor. Domnul ing. Vasile Ruzici mai precizează că zilele trecute au și fost livrate, în Franța, două vagoane de robineți și alte două containere de robineți pentru S.U.A. Am mai aflat că aici sunt asigurate toate condițiile pentru ca și în 1992 toate contractele încheiate cu beneficiarii externi — și interni — să se deruleze normal. Acesta este, de altfel unul din secretele succesului în cadrul economiei de piață, pe care salariații de aici o înțeleg, pe deplin, și o respectă cu sfințenie. D. ISPAS CU CE INTERES ? Chiar așa, cu ce interes a fost oare transmisă la televiziune, în cadrul emisiunii în limba maghiară de luni, 13 ianuarie o secvență nedocumentată care a avut darul să incite ? Dacă nu o rețineți, v-o amintim. La un moment dat, pe ecran au apărut un soi de ... instrucțiuni adresate, bineînțeles, in exclusivitate, maghiarilor din România despre felul în care trebuie să se comporte la recensămînt față de recenzori, mai cu seamă în ideea de a nu ... greși cumva, doamne ferește, în declararea naționalității, limbii materne și religiei. Apoi, pe ecran și-a făcut apariția un fante căruia operatorii au avut grijă să nu-i arate fața, care a luat cîteva interviuri unor maghiari. Aceștia au declarat... incorpore că la domiciliul dumnealor s-au prezentat recenzorii în 3 ianuarie ! (n.a. unul a făcut o precizare-perlă spunînd: „în 3 ianuarie, într-o zi de vineri“, ca Și cum 3 ianuarie 1992 ar putea fi și într-o zi de ... joi !) și că aceștia au încălcat regulile stabilite pentru înscrisurile în formularele de recensămînt făcînd menționările cu creionul și nu cu pixul, ștergînd apoi ce-au notat, rescriind, corecți noi etc., etc. Ce-a frapat în toată această secvență ? 1. Reporterul-fante nici nu și-a spus numele și nici nu și-a prezentat interlocutorii. 2. Aceștia, lansîndu-se cu vehemență în învinuiri la adresa recenzorilor, au uitat, la rîndu-le și să-și spună numele și localitatea în care domiciliază. 3. De unde să știe deci telespectatorii dacă interviurile au fost veridice și nu ... fabricate ? în cazul valabilității variantei din urmă — ceea ce nu-i exclus deloc — se pune întrebarea: „CU CE INTERES ?“ Gh. RAUL NUMELE TĂU SA cobori din înaltele sfere, pe o rază de lună, într-un pat împletit din tinere ramuri. Sub un tei Să cobori, sub un tei sub care creștetele îndrăgostiților sînt ninse cu miresme de flori. Și luce feri să strîngi în cunună. Apoi, pe strunele harpei sufletul SA ți-î unduiești pentru o veșnicie de veșnicii, iar neamului tău răsad de grai Să-i fii mai limpede decît cristalinul izvoarelor. Și după toate acestea NUMELE TAU MARIT este. MARIT va fi. Numele TAU, EMINESCU. V. VARGA + Avem de toate, dar n-avem... producție (I?) Societatea Comercială ..Silvania“ S.A. Zalău, (I. Anvelope) nu și-a reluat nici anul acesta activitatea la capacitate, în principal din cauza lipsei de abuz tehnologic pe care în mod normal ar fi trebuit să-l livreze Filiala „Electrocentrale“ din Zalău, în aceste condiții mai bine de 1800 salariați sunt plătiți cu 60 la sută din salariul tarifar de încadrare (ba chiar și mai puțin) deși conducerea societății face acum eforturi vizibile pentru crearea condițiilor de începere a lucrului. în aceste eforturi se înscrie și acțiunea de procurare a păcurii pentru ... ajutorarea GET-ului în vederea grăbirii furnizării aburului tehnologic la parametrii necesari producției de anvelope. Cu cît mai repede cu atît mai bine și pentru cei care au nevoie de anvelope dar, și pentru salariații în situația în care cîștigul pe care-l au acum nu le permite un trai zilnic decent... I. FILIP Culmea... prețurilor In Sălaj ca în Sălaj. Dar ce să mai zici de bucureșteni, cărora îți vine să le plîngi de milă. „Capitaliștii“ din... Capitală se pare că n-au nici limite la prețuri și nici la ... bunul simț. Argumentele ni le-a oferit emisiunea „Actualități” din ziua de 13 (!) ianuarie a.c., cînd România-ntreagă a aflat... culmea prețului unui kilogram de mușchi-file: 1.517 LEI!!! Și cînd te gîndești că pe vremea lui Ceaușescu, cu același bani cumpărai, un porc ... G. R. Astăzi, de ziua nașterii LUCEAFĂRULUI poeziei românești, Școala de Artă din Zalău vă invită, la orele 17, la Galeriile de Artă „Ioan Sima", la spectacolul omagial „La steaua”. „La Steaua“ își dau concursul Cristea, Mariana Pop, Claudia Maria Szabó, Pavel Păușan, Ioan Pintea, Ștefan Goanți, Elena Teșinschi, Dinu Ianchiș, Claudia Pop și Formația „Folclorica”. Sunt așteptați toți cei cărora le este veșnic dor de Eminescu, adică, noi toți. (I. P.) ANUNȚ IMPORTANT In ziarul nostru din ziua vara anului 1992 si PRO de joi, 16 ianuarie 1992, GRAMELE DE ADMITERE vom publica GRAFICELE în clasa a IX-a de liceu și CONCURSURILOR si EXA- anul I — scoală profesioMENELOR ȘCOLARE din țală. Organizarea alegerilor locale în articolul 20 din Legea nr. 70/1991 se precizează că pentru organizarea și desfășurarea alegerilor locale se constituie comisii electorale de circumscripție și birouri electorale ale secțiilor de votare. Comisiile electorale de circumscripție ale comunelor se constituie dintr-un număr de 7 membri și sunt formate din 2 magistrați și 5 reprezentanți ai partidelor și formațiunilor politice care participă la alegeri în localitatea respectivă. Comisiile electorale de Agenda electorală - 9 februarie 1992 circumscripție ale orașelor și municipiului sunt constituite din 9 membri și sunt formate din 2 magistrați și 7 reprezentanți ai partidelor și formațiunilor politice care participă la alegeri în unitatea administrativ-teritorială respectivă. După cum am mai subliniat, „completarea comisiilor electorale de circumscripție cu reprezentanții partidelor și formațiunilor politice se face, in termen de 2 zile de la data răminerii definitive a candidaturilor, de către președintele comisiei electorale de circumscripție, din reprezentanții nominalizați de către partide și formațiuni politice. Propunerile transmise peste acest termen nu se iau în considerare“. în situația în care mai multe partide sau formațiuni politice au propus același număr de candidați pe liste, desemnarea membrilor acestora în comisie se face de către președintele acesteia, prin tragerea la sorți, în prezența reprezentanților partidelor și formațiunilor politice în cauză. In scopul stabilirii partidelor și formațiunilor politice ai căror reprezentanți vor completa comisiile electorale de circumscripție, partidele și formațiunile politice, prin organele lor locale, vor comunica oficial, în termen de 24 de ore de la rămînerea definitivă a listelor și a candidaturilor, președintelui tribunalului județean, numărul candidaturilor depuse și rămase definitive pentru fiecare consiliu local, respectiv, pentru primar, în cazul în care partidele și formațiunile politice nu nominalizează reprezentanții, președintele vă completa comisia electorală de circumscripție prin includerea în aceasta, prin tragere la sorți, a unor persoane care nu fac parte din nici un partid sau formațiune politică, din lista propusă de primar. Potrivit articolului 23 din lege, contestațiile asupra modului de constituire a comisiilor electorale de circumscripție se pot face in termen de 5 zile de la constituirea și completarea lor cu reprezentanții partidelor politice și se soluționează de către tribunale, un termen de 3 zile de la înregistrare. Hotărîrea este definitivă. * Vasile SÁNDOR