Graiul Sălajului, octombrie-decembrie 1992 (Anul 3, nr. 578-625)

1992-10-14 / nr. 585

r ZIAR EDITAT DE SOCIETATEA COMERCIALA „GRAIUL SĂLAJULUI“ S.A. - COTIDIAN AL CONSILIULUI JUDEȚEAN SALAJ ANUL IV, NR. 585 MIERCURI, 14 OCTOMBRIE 1992 4 pagini — 10 Iei DECLARAȚIE „Nu am votat un om, ci o idee — funcția de președinte al țării, a declarat primul ministru, dl. Theodor STOLOJAN după exercitarea votului din 11 octombrie. Și a continuat: Una din problemele noastre este să respectăm instituțiile statului, iar Președinția este una dintre acestea. După părerea mea, cel puțin 135 de partide vor trebui să părăsească scena politică. Cred că una dintre primele legi pe care va trebui să le discute noul parlament va fi legea partidelor politice, unde bănuiesc că pragul va fi de cel puțin 100.000 de aderenți", în prezent, pentru constituirea unui partid este necesară o listă cu 250 de semnături. PIAȚA SPANIEI IN ... BUCUREȘTI . Cu prilejul Zilei Mondiale Hispanității, la București, d* prezența ambasadorului Spaniei în România, a avut Telex — Seri, ora 13,00 loc inaugurarea oficială a Pieței Spaniei, situată pe B-dul Dacia. Cu acest prilej, a fost dezvelit bustul marelui scriitor, Cervantes, realizat de sculptorul român Ioan Jalea. DEOCAMDATĂ, NECONFIRMATA OFICIAL Un purtător de cuvînt al armatei sârbe din Bosnia a declarat unui reporter al agenției REUTER că sîrbii și croații au realizat un acord de încetare a focului din Bosnia. Nu există, însă, deocamdată, o confirmare oficială din partea părții croate. PLAN DE AUSTERITATE Parlamentul italian a aprobat planul de austeritate prezentat de guvern și care prevede o reducere substanțială a alocațiilor bugetare pentru asistența socială. In cursul votului, reprezentanții opoziției au părăsit sala, in semn de protest, față de această măsură ce va afecta serios o bună parte din păturile cele mai defavorizate ale populației. Măsurile de austeritate respective au provocat, în cursul lunii trecute, ample demonstrații in toate marile orașe ale Italiei și chiar amenințarea cu greva generală. CONFERINȚA I)E presa lui, Teri, în jurul orei prînzunoul președinte ales, domnul Ion Iliescu, s-a întîlnit, intr-o conferință de presă, cu cei mai neiertători dintre partenerii de dialog, reprezentanții presei. pnCD Rezultatele definitive ale alegerilor parlamentare de la 27 septembrie 1992 Biroul Electoral Central a făcut cu cunoscută repartizarea pe partide a mandatatelor de deputați și senatori în noul Parlament al României. I In CAMERA DEPUTAȚILOR, cele 328 de mandate au fost repartizate astfel : I F D.S.N. — 117, C.D. — 82, F.S.N. — U 43. P.U.N.R. — 30, U.D.M.R. — 27, P.R.M. — 16 și PS.M. — 13. In SENAT (143 de mandate) : I F.D.S.N. — 49, C.D. — 34, F.« N. — 18. ■ P.U.N R, — 14, U.D.M.R. — 12 P.R.M. — ____________I 6, P.S.M. — 5 și P.D.A.R. — 5. Ședința Delegației Permanente a Consiliului Județean Sălaj ieri, la Zalău, s-a desfășurat ședința lucru prezidată de dl. Victor Hălmăjan, președedinte al Delegației Permanente a Consiliului Județean Sălaj. Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele : 1. Aprobarea eliberării unor autorizații pentru organizarea și desfășurarea de activități economice pe baza liberei inițiative; 2. Prezentarea unor documentații tehnice în vederea emiterii certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire; 3. Informare privind stadiul recoltării principalelor culturi de toamnă și al realizării, pînă la această dată, a lucrărilor de pregătire a terenului și însămînțărilor; 4. Referat privind propunerile pentru acordarea unor sume din rezerva bugetară a Consiliului județean Sălaj pentru o serie de consilii comunale din județ. La probleme diverse, dl. consilier Nagy Ștefan a supus, spre aprobarea Delegației permanente, două cereri ale Uniunii județene a pensionarilor și a ridicat problema oportunității amplasării noului sediu al Direcției Finanțelor Publice Sălaj într-un perimetru situat în apropierea Pieții Libertății și cuprins între str. 23 August și Bd. Mihai Viteazul. La punctul 3, cele mai multe intervenții ale consilierilor au vizat necesitatea intensificării lucrărilor de recoltare a principalelor culturi de toamnă — porumb, sfeclă de zahăr, floarea soarelui etc. — asupra rezolvării tuturor problemelor legate de impulsionarea ritmului la arături și însămînțări, întreprinderea unor măsuri operative de către ROMCEREAL pentru preluarea surplusului de produse ale producătorilor agricoli particulari, organizarea cu chibzuință și operativitate a aprovizionării țăranilor cu semințe de soi, în principal grîu, de aceasta depinzînd nivelul recoltelor viitoare. în acest sens, dl. Victor Hălmăjan a criticat faptul că sistemul de asigurare a semințelor pentru țărani funcționează defectuos, că, specialiștii de la sate, ba chiar și primarii nu se implică, cu suficientă răspundere, în problemele arzătoare ale perioadei actuale, Direcția Generală a Agriculturii trebuind să fie mai prezentă prin specialiștii săi în sate și comune, pe cîmp, acolo unde se hotărăște producția anului viitor. Dar asupra problemelor de strictă actualitate din agricultură, vom reveni în curînd. în ceea ce privește problema amplasării viitorului sediu al Direcției Generale a Finanțelor Publice, au existat numeroase păreri, toate convergînd spre ideea că acesta a fost amplasat în mod legal, după obținerea tuturor aprobărilor de rigoare, drept pentru care a fost realizat și proiectul. în concluzia dezbaterilor pe această temă s-a subliniat că obiectivul va mobila în mod armonios Piața Libertății din Zalău, amplasarea lui în imediata vecinătate a pieței nelezînd cu nimic atributele ei de centru istoric al Zalăului. «A „la Zalău Se mai zimbește“ Sub acest generic, în organizarea Inspectoratului județean pentru cultură, sîmbătă și duminică (17—18 octombrie a.c.) la Casa de cultură a sindicatelor din Zalău, va avea loc cea de-a VI-a ediție a Festivalului concurs interjudețean de satiră și umor. La acest festival devenit tradițional participă formații și interpreți de satiră și umor din 13 județe: Alba, Arad, Brașov, Cluj, Dîmbovița, Dolj, Galați, lari Maramureș, Olt, Sălaj, Vrancea. Și încă un amanet care ne bucură. La festival și-a anunțat participarea și un grup de satiră și umor din orașul Soroca — Republica Moldova. Spectacolele concurs se vor desfășura după următorul program: • Sîmbătă, 17 octombrie a.c., între orele 16.00— 18,30 — prima zi de concurs • Duminică, 18 octombrie a.c., între orele 10.00— 12,30 — a doua zi de concurs, iar de la orele 16.00 în aceeași zi de duminică va avea loc și spectacolul de gală al laureaților. Și pentru că avem nevoie de zîmbete și bună dispoziție cu numai 50 de lei (costul biletului de intrare) grăbiți-vă să ajungeți printre cei care doresc să fie martorii unui „maraton" de satiră și umor. I. FILIP Pregătirea aparatului fiscal - o necesitate! Convorbire cu domnul ec. Vasile TERKEȘ, șef de serviciu la Direcția Generală a Finanțelor Publice și Controlului Financiar de Stat Sălaj — Domnule Terheș, am înțeles că dumneavoastră, în calitate de șef al serviciului T.V.A. (taxă pe valoarea adăugată) din cadrul Direcției Impozite și Taxe, sînteți coordonatorul unor cursuri organizate de către Direcția Generală a Finanțelor Publice și Controlului Financiar de Stat Sălaj. Ce scop au acestea ? — Doresc să arat că, de luni, 12 octombrie a.c., a început o a doua etapă a acestor cursuri organizate pentru aparatul fiscal in vederea aplicării corecte, începând cu 1 ianuarie 1993, a taxei pe valoarea adăugată. — Ce durată au aceste cursuri ? — Prima etapă a cursurilor la care au participat 30 de persoane — viitorii lectori pentru agenții economici cu capital de stat și privat — a durat două săptămâni. Actuala etapă ■— care cuprinde două grupe de cursanți din cadrul aparatului fiscal al Direcției Impozite și Taxe, Direcției de Control Financiar de Stat și Gărzii Financiare — o săptămînă. Deci, în prima serie au fost pregătiți lectorii pentru agenții economici, iar in actuala serie se pregătește aparatul fiscal Vasile ȘANDOR Continuare in pags I a ALO? Intrucît în foarte multe comune, ca de exemplu: Agrij, Hida, Dragu, Sînmihaiu Almașului, Gîlgău, Rus, Bocșa, Surduc, Băbeni, Ilustrate agrariene _________________________________ Lozna, Măeriște, Vîrșolț, Hereclean, Zimbor, Almaș, Fildu și orașele Șimleu Silvaniei și Cehu Silvaniei, mai există, la această dată, mari suprafețe nerecoltate; considerăm necesar ca toate consiliile teritoriale să se implice cu responsabilitate pentru a determina o impulsionare a acestei activități. Cu atit mai mult cu cit de ritmul său de desfășurare depinde, în mare măsură, soarta însămînțărilor, în timpul optim și de calitate. Alo, ați recepționat mesajul, domnilor primari ? FRUNTAȘII ȘI. . CODAȘII ! Știți cine a însămînțat în această toamnă cele mai mari suprafețe de păioase? Proprietarii de teren din comunele Buciumi, Sîg, Hida, Dragu, Zalha, Letca, Cristolț, Bălan, Carastelec etc. Și felicităm ! Dar cele mai miciî Producătorii agricoli din Crasna, Gîlgău, Creaca, Nușfalău, Halmășd, lozna, Șimleu Silvaniei, Măeriște, Coșeiu etc. Le dorim spor la lucru ! Vasile ȘANDOR PUNEA N OAST IA —IN PERICOL? Se pare că NU. este de părere dl. Stelian PLOPEANU. — Se știe că, la ora actuală, datorită secetei, a suprafețelor mici însămînțate în toamna trecută etc., producția de grîu a fost mică și, deci, țara trece printr-o situație grea privind asigurarea populației cu pîine. Am aflat — sunt sigur că știți și dumneavoastră — că unele județe nu au stocuri de grîu și de făină nici pentru necesarul de pîine a 48 de ore. Vă rog, domnule director Stelian Plopeanu, să ne spuneți — pentru a informa, la rinciune, populația — la ce nivel vă găsiți, la ora actuală, cu stocul de grîu și de făină? Pîinea noastră este în pericol? — Poate că am fost și mai norocoși decît alții, dar să știți că asigurarea cu grîu pentru pîine a populației din județ a constituit, de 2 ani încoace, principala preocupare a consiliului de administrație de la „Prodpan" — Zalău. Ca urmare, sălăjenii încă nu au rămas directorul Societății Comerciale fără pîine. Și, cu mici excepții nici calitatea ei nu a fost rea. — Știm, domnule director Plopeanu, și pentru calitatea bună a pîinii, pentru ritmicitatea în aprovizionare, ziarul nostru v-a apreciat la vreme munca. Acum populația vrea să știe un răspuns la întrebarea: va avea pîine pe masă în perioada ce urmează? — Subliniez că în prezent avem un stoc oarecare de grîu. In această săptămînă am prs ,Prodan“ S.A. Zalău mii de la Constanța — (frîu din import — 20 de vagoane, în total, 1.000 tone de grîu. Oricum populația trebuie să stea liniștită că de soarta pîinii ne ocupăm noi, cu toată răspunderea Pentru luna octombrie nu se ridică probleme privind asigurarea cu pîine a populației. Sperăm ca și in continuare să reușim să facem o aprovizionare normală. Interviu realizat de Dumitru ISPAS