Graiul Sălajului, ianuarie 2002 (Anul 13, nr. 2479-2498)

2002-01-15 / nr. 2486

15 ianuarie 2002 CITITORII AU CUVÂNTUL Din dorința de a fi cât mai aproape de doleanțele cititorilor ziarului "Graiul Sălajului", am deschis rubrica "CITITORII AU CUVÂNTUL". în acest sens, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redacției sau să ne sunați la telefoanele 611320 sau 612479, răspunzând la următoarele întrebări: 1. Ce ați realizat, în localitatea D-voastră, cei pe care i-ați votat, din ceea ce ați promis în campania electorală? 2. Ce vă nemulțumește cel mai mult în localitatea în care locuiți? 3. întâmplări, evenimente din viața comunității în care trăiți și vă desfășurați activitatea. Părerile și răspunsurile D-voastră vor fi publicate în ziar. Problemele deosebite vor constitui subiecte de anchetă de presă. De asemenea, problemele care sunt de competența organelor locale și județene vor fi aduse la cunoștința acestora pentru rezolvare. Nu vor fi luate în considerare scrisorile anonime. Așadar, așteptăm cuvântul D-voastră! REDACȚIA SCHIMB DE EXPERIENȚĂ LA ALLER EN ALLIER (FRANȚA) Allier este unul din cele 96 departamente (ceva similar județelor de la noi) ale Franței continentale, al treilea în ordine alfabetică după Ain și Aisne, împreună cu departamentele Puy de Dôme, Cantal și Haute Loire formează regiunea Auvergne, regiune situată în partea de Centru Est a Franței, înainte de a intra în detalii trebuie să precizez câteva lucruri: în primul rând faptul că regiunea Auvergne este înfrățită cu regiunea de nord vest a României (județele Cluj, Bistrița Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj și Bihor). Aceste relații sunt întreținute prin Centrul de Afaceri și Dezvoltare Româno-Francez din Cluj (CENTRAFROM), unde vergne regiunea Apare un reprezentant permanent pe domnul Pascal Fesneau. Spre cinstea lui, domnul Pascal este un tânăr foarte cumsecade, energic,de acțiune și în doi ani de când este în România a reușit să învețe foarte bine limba română. Menționez, de asemenea, faptul că deplasarea mea în Franța s-a făcut la invitația Consiliului General al departamentului Allier prin vicepreședintele său dl. Jean Jacques Rozier, ca urmare a vizitei făcute de o delegație a Consiliului General Allier în țara noastră, în luna iunie 2001. Această delegație s-a deplasat și în județul Sălaj, la Zalău, Șimleu Silvaniei și Centrul de Afaceri Regional Gâlgău. Cu această ocazie vicepreședintele Consiliului General Allier a decis să invite două persoane din județul Sălaj la manifestările prilejuite de Târgul Internațional de Agricultură de la Clermont-Ferrand din luna octombrie, fiind în principiu vizate un vicepreședinte al Consiliului Județean Sălaj și o persoană implicată în agricultură, în ceea ce mă privește, probabil că pentru mine au contat pregătirea profesională, cunoștințele despre agricultură și nu în ultimul rând, cunoașterea limbii franceze. Trebuie să remarc de asemenea și meritul Asociației Patronilor și Meseriașilor din Cluj, a domnului secretar general Petru Tămaș în realizarea acestei vizite și în dezvoltarea relațiilor dintre cele două țări. De fapt, în întâlnirile pe care le-am avut în Franța am fost prezentat ca reprezentant al Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj și al Centrului de Afaceri Regional Gâlgău. Inițial partea franceză a dorit ca o delegație importantă din regiunea de Nord-Vest a României să plece în Franța cu personalități de la Consiliile Județene, Primării etc., și cu acest prilej să se realizeze înfrățirea între Consiliul Județean Cluj și Consiliul General Allier. Personalitățile de mai sus refuzând pentru diferite motive (majoritatea dintre ei) această deplasare, a rămas ca acest aspect să se realizeze ulterior. Este important de menționat și faptul că toate cheltuielile cu șederea în Franța au fost suportate de partea franceză, iar transportul a fost suportat de cei în cauză. Astfel ca la urmă, înaintea plecării ne-am trezit că suntem doar trei persoane decise să facă această deplasare, directorul adjunct al DGAIA Cluj dl. ing. Corneliu Bădică, dl. ing. Mircea Ciurea fermier, ambii cu domiciliul în Gherla și subsemnatul din Gâlgău. Celor ce nu cunosc această localitate le spun mereu că este deservită de cel puțin... patru aeroporturi și anume: Cluj, Baia Mare, Satu Mare și Oradea!!!. să spună cineva că nu e adevărat!!! în ceea ce mă privește, am decis că voi suporta din pensia mea mizerabilă și din alte surse, costul transportului până în Franța și înapoi, Consiliul Județean Sălaj refuzând să cheltuiască în acest scop enorma sumă de... 200 (două sute) de mărci germane de persoană. După formalitățile de viză (plătite tot de noi) cei trei... crai de la răsărit eram gata de decolare cu Dacia 1300 spre apus (Franța) prin Ungaria, Austria și Germania. (Va urma.) Drd. ing. IOAN SUIAN, Gâlgău, Sălaj 2 în ianuarie 2002. 43 nou-născuți în municipiul Zalău Primele 10 zile ale anului 2002 au însemnat pentru lucrătorii de la Primăria Zalău - Stare Civilă o perioadă de activitate susținută. Date fiind ultimele precizări legale pentru clarificarea proprietății, necesitatea recuperării unor documente care să ateste starea civilă sau filiația unei persoane, a fost și este nevoie de un ritm susținut de lucru. Pe lângă aceste activități curente, însă, au mai fost înregistrate deja 16 decese, 5 căsătorii și - ceea ce este mai important - 43 de nașteri. Aspectele severe ale vremii și-au pus amprenta, probabil, asupra numărului de decese în rândul celor în vârstă, dar dacă ritmul nașterilor se va menține nu putem susține decât că semne bune anulate. Poate va spori și numărul de căsătorii. M. D. ... LA ALEX ! "... La Alex", nu este altceva decât un foarte frumos local de alimentație publică din Jibou."... La Alex" este poate, adică nu poate, sigur cea mai reprezentativă unitate de alimentație publică jibouană. Aici vei întâlni un tineret civilizat, perechi de cetățeni ai Jiboului la o bere bună, la un vin bun."... La Alex" vei găsi 3 saloane de diferite mărimi pentru servitul mesei, pentru o masă de protocol, pentru petreceri etc. "... La Alex" vei găsi separeuri de 4 - 6 persoane pentru șuete în "surdină", saloane prevăzute cu televizoare, cu program și muzică bună, vei audia o muzică care îți va permite să dialoghezi cu comeseanul. "... La Alex" vei găsi o mâncare bună, aranjată cu gust, într-o veselă imaculată, aici vei găsi o bucătărie cum se spune "NECHERMAN", dotată cu toate utilitățile și tot aici vei găsi și un personal instruit, amabil și în general bine pregătit profesional. Deși localul este la parterul unui bloc de locuințe, în general locatarii nu se plâng de zgomot, cu mici excepții, desigur. Deci, se poate, se poate și ceva frumos, viabil și util și într-un orășel precum Jibou. GAVRIL VLAICU, sub redacția Jibou Gherebeneș a fost încătușat Gherebeneș Ioan, 36 ani, din Derșida, comuna Bobota, este cunoscut ca un individ fără frică de Dumnezeu prin antecedente penale. în ultimul timp a fost ani, din Zalău, frezor la SC "Silvania" SA Zalău, în timp ce se deplasa cu autoturismul proprietate personală, Dacia 1310, cu numărul de înmatriculare SJ-02-FJI pe DE 81, dinspre Hereclean spre Borșa, într-o curbă ușoară la stânga, CRONICA NEAGRĂ condamnat la 1,6 ani închisoare pentru furt și trimis la Penitenciarul din Satu Mare. Printr-o clemență de neînțeles (pentru noi, muritorii de rând), Gherebeneș a beneficiat de o întrerupere a pedepsei de 3 luni. După trecerea perioadei de "grație" nu s-a mai prezentat la "locul de muncă". Alertați, polițiștii din Bobota, l-au urmărit pas cu pas. L-au încătușat și introdus în arestul I.P.J. Sălaj. în data de 8 ianuarie 2001, Gherebeneș a sustras două cabluri de sârmă din cupru de la Exploatarea Minieră "Sălajul" Sărmășag pe care le-a vândut. După două săptămâni, a mai furat cabluri din cupru. .De data aceasta nu i-a mers. Polițiștii l-au înhățat. Accident de circulație pe DE 81 în dimineața zilei de sâmbătă, 12 ianuarie 2002, Barth Anton, 40 neadaptând viteza la condițiile de drum umed, a intrat în derapaj. A pierdut controlul volanului și s-a izbit de capătul unui pod, în urma impactului autoturismul a fost avariat în proporție de 70%. Soția șoferului, Barth Ecaterina, 38 ani, cumnata Barth Elisabeta, 34 ani, din Zalău, pasagere în autoturism, au fost accidentate ușor. Au scăpat ca prin minune, doar cu o sperietură zdravănă, cei trei copii minori care se aflau în autoturism. Decedat la domiciliu Duminică, 13 ianuarie 2002, orele 13,30, medicul de la Dispensarul uman din Nușfalău a sesizat postul de poliție despre faptul că Bologan Iuliu, 52 ani din Nușfalău, a fost găsit decedat în propria locuință, în cauză nu sunt suspiciuni de omor. A fost anunțat medicul legist. Tâlharii care l-au deposedat pe Vasile de 10.000 USD au fost prinși Ca urmare a unor acțiuni specifice, polițiștii au reușit să pună mâna pe cei doi tâlhari care l-au deposedat pe Morar Vasile de 10.000 USD, în persoana numiților Lupou Dan Tiberiu, 21 ani din Zalău și respectiv B.C. minor, 17 ani, elev. Cei 10.000 USD au fost recuperați. Violarea unei fetițe de 8 ani = 10 ani închisoare Prin rechizitorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, a fost trimis în judecată Matieș Tiberiu, pentru săvârșirea infracțiunii de viol, prevăzută și pedepsită de art. 197 alin 1) și 3) Cod penal. în actul de sesizare se reține că prin constrângere, Matieș din Borla, a avut raporturi sexuale cu S.E., o fetiță de 8 ani, tot din Borla. Individul a acostat-o pe biata fetiță în apropierea localului grădiniței. Prin forță, a târât-o într-un loc ferit de privirile unor martori nedoriți. Și-a satisfăcut poftele animalice în grabă mare. A fost văzut de doi cetățeni care s-au constituit în martori. Recent, printr-o sentință penală, Tribunalul Sălaj l-a condamnat pe violator pentru fapta săvârșită la 10 ani închisoare. Rubrică realizată de S. FILIP Legea venitului minim garantat dă de... furcă primarilor (Urmare din pag.1) vină oameni care au peste 3 ha de pământ, au mașină-n curte, într-un cuvânt au atu-urile unui om înstărit". în plus, dl. Berar consideră că acești bani nu fac altceva decât să "încurajeze nemunca" și să întărească convingerea, greșită a unora, că "primăria este o societate de binefacere". • Deși edilii comunei Năpradea au solicitat 1,8 miliarde lei pentru acoperirea numărului mare de cereri la Legea 416/2001, s-a alocat doar 195 milioane de lei. Primarul comunei, dl. Pavel Silaghi, crede că pe lângă cele 50 de dosare completate și depuse deja, ar mai fi de așteptat încă 200. Dintre acestea, aproximativ 90% vor proveni de la familiile de rromi și până la 5% de la o parte dintre pensionarii de CAP. • Și în comuna Șamșud acțiunea e în derulare, chiar dacă din cele 10 dosare primite, nici unul n-a fost onorat de anchetă cele 30 de zile neepuizându-se încă. Posibilele solicitări estimate ar fi de 70 - 80, la un fond alocat de 110 milioane de lei, care, după cum bănuiește și în acest caz primarul Chis luhasz Csaba, nu vor satisface doleanțele. Edilii au organizat în Valea Pomilor și în Șamșud ședințe pentru detalierea prevederilor legii. Cât despre pensionarii de CAP din comună, doar 20 - 30 de dosare vor avea autograful acestora, restul neîntrunind condițiile. • Edilul nr. 1 din Hida, dl. Dorin Petruș se așteaptă la 400 de solicitanți pe lângă cele 20 de dosare complete luate până acum în evidență. Pentru acestea se pare că bugetul local nu oferă nici o speranță financiară, ci doar cele 200 milioane de lei, din bugetul special destinat de la județ. • Și la Zalha s-au făcut ședințe pe sate, cu cetățenii, știind că pentru acest lucru, în primărie "oamenii vin ca ploaia", conform constatărilor primarului Ioan Micle. Deja s-au adunat 50 de dosare. Numărul solicitărilor se cifrează în jurul sutei, care se speră să se încadreze în cele 80 milioane de lei alocați.