Graiul Sălajului, aprilie 2002 (Anul 13, nr. 2540-2561)

2002-04-22 / nr. 2555

3 Activități metodice și științifice în școlile din județ La obișnuita conferință de presă, care are loc din două în două săptămâni la Inspectoratul Școlar, vineri - 19 aprilie a.c., dl. loan Drida - inspector școlar general, a punctat câteva acțiuni derulate, precum și cele care urmează în perioada următoare: • S-a finalizat inspecția școlară (cu asistențe la ore) de la Halmășd, urmând elaborarea documentelor și prezentarea concluziilor. • Miercuri -17 aprilie, în 4 unități școlare a avut loc cercul pedagogic: la Ileanda - a directorilor de licee și școli profesionale, la Mirșid, Măeriște și Zalău - cu directorii din zonele de arondare respective. Cu această ocazie s-au dezbătut probleme de specialitate, precum și cele specifice perioadei. • Vineri a fost discutată problema restructurărilor de activitate. Lista cu posturile libere va fi afișată la Inspectoratul Școlar. • Joi, 18 aprilie a avut loc simularea examenului de capacitate, la clasa a VllI-a, în Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei și Șimleu Silvaniei; urmează evaluarea, pentru a se trage concluziile necesare în vederea pregătirii corespunzătoare a acestei importante acțiuni din viața absolvenților clasei a Vlll-a. • La cele 12 unități cuprinse în programul de reabilitare se lucrează conform graficului, ultimele școli văzute fiind cele din Poiana Blenchii, Rus și Ileanda. • Un caz tragic. La Școala Gimnazială din Cehu Silvaniei, la ora de Educație fizică (între 8,00 și 9,00), unui elev din clasa a V-a i s-a făcut rău și cu toate intervențiile, inclusiv ale Salvării care l-a dus la Spital, acesta n-a putut fi salvat. Situația a fost raportată M.E.C., iar o comisie de la Inspectorat, formată din Faluvégi Zoltán - inspector școlar general adjunct, Ioan Crișan Bal - inspector de sport și d-na Jeler - juristă, împreună cu cadre de la M.I., D.S.P. și Parchet fac o anchetă, urmând să se elucideze acest caz nefericit, chiar tragic. • Luni, 22 aprilie (n.r. azi), la Colegiul Național "Silvania" Zalău, va avea loc o activitate interjudețeană, cu tema: "Metode active de predare-învățare a limbii și literaturii române". în prima parte vor avea loc lecții demonstrative, realizate de profesori din Cluj- Napoca, cu elevi din școli gimnaziale și licee din Zalău, finalizate,cu un recital de poezie românească și muzică: "Vitralii luminând". Partea a doua a activității se va desfășura în Sala "Avram Iancu" de la Primăria Zalău, unde se vor prezenta referate cu privire la metodele active de predareînvățate, urmate de discuții și un recital de poezie, la care este invitat Paul Antoniu - actor la Teatrul Municipal din Baia Mare. La activități participă profesori de specialitate de la școlile gimnaziale și licee din județ, iar ca invitați inspectori și profesori de limba și literatura română din județele Cluj, Alba, Bihor, Bistrița- Năsăud, Maramureș și Satu Mare. • Tot luni, 22 aprilie, se va deschide, la Grupul Școlar Agricol din Șimleu Silvaniei, faza națională a Olimpiadei la limba slovacă și limba sârbă, la care participă 95 de elevi din județele țării unde se învață aceste limbi. • în aceeași zi au loc cercurile pedagogice ale cadrelor didactice pe discipline de învățământ. • De vineri - 26 aprilie, după ultima oră de curs, va începe vacanța de PAȘTI, care se va încheia în data de 6 mai 2002. • I. N. SĂBĂDUȘ Serbarea școlară - mijloc de dezvoltare a personalității copilului Azi, 22 aprilie a.c., în sala "Avram Iancu" a Primăriei Zalău, va avea loc cercul pedagogic al profesorilor de muzică din județ, cu tema: "Evaluarea activității formațiilor artistice în cadrul serbării școlare. Dezvoltarea personalității copilului prin serbarea școlară". Cu această ocazie vor fi prezentate referate de către prof. GÖNCZI ANAMARIA și GÖNCZI ALEXANDRU, precum și un recital susținut de elevii Școlii cu Program de Artă care vor participa la Faza națională a Olimpiadei de muzică de la Cluj-Napoca, din perioada 26-29 aprilie a.c. Corepetitor SMARANDA OBREJA, în concert va fi prezentă și orchestra de mandoline a Școlii cu clasele I-VIII din Nușfalău. ă. I.N. SĂBĂDUȘ La Budapesta, o zălăuancă de 14 ani prezintă colecția "Christian Dior" I Duminică, 28 aprilie, începând cu ora 20.30, la hotelul de cinci stele* "Le Meridiane" din Budapesta, va avea loc evenimentul anului în Ungaria, pe linie de modă: este vorba de prezentarea colecției de primăvară-vară a Casei de Modă "Christian Dior", colecție care este prezentată în doar patru orașe din lume: Paris, New York, Hong Kong și Budapesta. Anca Roxana Tămaș (fotol cea care a realizat în decembrie 2001, la Zalău, "Gala Party",împreună cu o altă româncă stabilită la Budapesta, au câștigat dreptul de realizare a acestui spectacol, încă din 1999. De două ori, în fiecare an, circa 500 de invitați din întreaga lume, printre aceștia aflându-se în special clienți ai renumitei Case de Modă, vor fi prezenți la hotelul "Le Meridiane". în decembrie 2001, odată cu "Gala Party", Anca Tămaș a remarcat o manechină, în vârstă de numai 14 ani, din Zalău. Este vorba de Andreea Păcurar (1,77m), care va prezenta alături de alte 40 de renumite manechine colecția de primăvară-vară a Casei de Modă "Christian Dior". în numerele noastre următoare, vom reveni cu amănunte. ă. C. POP FOTOGSJ 12 miliarde lei credite... (Urmare din pag.1) în Monitorul Oficial 253 /15 aprilie 2002 sunt prezentate Normele metodologice privind acordarea creditelor de acest gen, din bugetul asigurărilor pentru șomaj. întreprinzătorii interesați de această ofertă trebuie să aibă în vedere faptul că documentația necesară trebuie întocmită corespunzător cerințelor pentru a întruni condițiile de eligibilitate. Fiind vorba despre o oportunitate exploatată pe larg de către agenții economici sălăjeni, este recomandat ca dosarul pentru solicitarea creditului să fie depus în timp util la AJOFM Sălaj, unde pot fi obținute și informații detaliate de referință. 22 aprilie 2002 Elevii din Măeriște la un exercițiu de ... alarmare Joi, 17 aprilie a.c., la Măeriște s-a derulat un exercițiu de alarmare. Printre participanți coordonați de șeful Comisiei locale de protecție civilă, primarul comunei, VASILE NEDIȘAN, s-au inclus membrii Comisiei Locale de Apărare împotriva Dezastrelor și toți elevii Școlii generale cu clasele I-VIII din Măeriște. La acțiune a participat șeful Inspectoratului Județean de Protecție Civilă (I.J.P.C.) Sălaj, col. NECULAI PAVĂL și ing. GAVRIL GHILE. Tematica exercițiului a marcat simularea unui atac aerian , înștiințarea populației prin alarmare și apoi adăpostirea acesteia. Cu această ocazie reprezentanții I.J.P.C. au făcut o instruire a celor 120 de elevi prezenți, urmată de prezentarea video a obiectivului acțiunii. Dl. PAVĂL a atras atenția copiilor și asupra pericolului pe care-l prezintă găsirea de muniție neexplodată și urmările nedorite implicate de tratarea cazului în necunoștință, în momentul în care sirena a fost acționată elevii,s-au adăpostit în subsolul care are această destinație, a Clubului Mondo Olanda, spațiu apreciat de reprezentanții I.J.P.C. Simularea atacului aerian, care ar fi presupus bombardări, și implicit existența persoanelor accidentate, s-a încheiat cu un exercițiu de primajutor. "Actori" au fost tot elevi, mai precis 5 eleve din clasa a VII-a și accidentata din clasa I, în coordonarea profesoarei LENA BALOTA Acestea au făcut dovada cunoașterii atât teoretic cât și practic a elementelor necesare unui astfel de exercițiu, acționând cu naturalețe și rapiditate. în final, la sediul primăriei, reprezentanții comisiei locale au prezentat documentele de protecție civilă, care în urma verificărilor au întrunit, cu mici observații, calificativul de "foarte bine". Acțiunea de control de la Măeriște se include în seria de verificări la nivel județean a tuturor localităților în baza Legii de Protecție Civilă nr.106/1996, a Ordinului Prefectului de Sălaj nr. 13/2002 și în baza planului pe linie de pregătire civilă și urmărește modul de întocmire a actelor, precum și gradul de aplicabilitate al acestora. Af MARIA ADELA MUREȘAN Raiffeisen BANCA AGRICOLĂ CONTUL EVENIMENT TU alegi data scadenței TU poți face depuneri ulterioare ori de câte ori vrei TU beneficiezi de capitalizarea dobânzii în plus, nu mai pierzi timpul mergând la bancă în fiecare lună pentru noile depuneri. Poți autoriza banca să facă acest lucru în locul tău printr-un ordin de plată planificat. Vrei să afli mai multe detalii? Sună la telefonul 0800-020202 (apel gratuit). Raiffeisen - Banca Agricolă este prima bancă din România care îți oferă posibilitatea de a afla prin telefon, gratuit, detalii despre produsele și serviciile sale. Un produs Raiffeisen - Banca Agricolă Banca ta de încredere