Graiul Sălajului, ianuarie 2003 (Anul 14, nr. 2732-2751)

2003-01-15 / nr. 2739

Consilierii din Lozna își fac propriile legi Mai bine de un sfert de veac, soții Pocol Iosif și Iuliana s-au numărat printre locuitorii urbei de sub poalele Meseșului (Zalău). Aici, domnul Pocol și-a desfășurat activitatea la fosta întreprindere de Prelucrare a Lemnului, iar soția acestuia la Vinalcool. Prinși în vâltoarea valurilor vieții, timpul a trecut și peste ei cu repeziciune. Și-au făcut un rost, și-au rostuit copiii... Și a venit apoi vremea pensionării. Ce să mai facă la Zalău? Fără a sta prea mult pe gânduri, familia Pocol a decis să se întoarcă pe plaiurile natale de pe malul stâng al Someșului, La Lozna. Acolo au moștenit de la părinți o casă și peste 3 ha de teren agricol care nu puteau fi lăsate în paragină. Dar nu s-au mulțumit doar cu atât. Prin luna iunie a anului 2001, s-au hotărât să crească și animale, începând cu achiziționarea de la Bonțida a două scroafe gestante din rasa Marele Alb și doi purcei în vârstă de 5 luni din aceeași rasă. Apoi, treptat, numărul acestora a crescut. In toamna anului 2002, au predat la abatoarele din Zalău și Cluj nu mai puțin de 15 porci, toți cu greutatea de peste 100 de kg, printre aceștia numârându-se și o scroafă ce cântărea 350 kg. în prezent, familia Pocol deține peste 40 de purcei, care se pare că vor lua aceeași cale. Și pentru că cei doi gospodari din Lozna au planuri mari de viitor, și-au mai cumpărat în localitate 5 hectare de teren arabil și un tractor subvenționat 55%. Dar până la mmaterializarea tuturor celor propuse, mai au de trecut un hop în ce constă acesta? După apariția reglementărilor legislative referitoare la atribuirea cu titlu gratuit pe o perioadă de 5 ani (cu posibilități de cumpărare după expirarea acesteia) a complexelor zootehnice dezafectate, împreună cu un consătean pe nume Dragomir Marcel, de profesie tehnician veterinar, au depus cerere la Primăria din Lozna pentru grajdul de bovine din satul Preluci. Acolo intenționează să crească 120 de porci și vreo 40 de vaci cu lapte. Dar cum în viață drumurile mai sunt presărate și cu spini și soții Pocol mai au ceva de așteptat până la materializarea celor propuse. Deși sunt îndeplinite toate condițiile solicitate, reprezentanții Consiliului local, făcând abstracție de prevederile legislative, nu vor să-și dea acordul. Ei și-au făcut propriile legi și intenționează să valorifice grajdul prin vânzare. însă doamna Pocol nu e o femeie care se dă bătută așa, cu una, cu două. A deschis proces la Judecătoria din Zalău. La prima dezbatere n-au fost prezenți nici reprezentanții Primăriei și nici cei ai Consiliului Județean. La cea de-a doua, stabilită pentru 15 octombrie 2002, conform celor spuse de doamna Pocol, s-a prezentat un jurist de la Consiliul Județean Sălaj, care a încercat să împiedice procesul. Dar, verificând probele existente la dosarul în cauză, instanța a concluzionat că Asociația simplă, fără personalitate juridică, constituită din domnii Pocol losif și Dragomir Marcel a întrunit toate condițiile prevăzute în articolul 4 din HG 216/2002 și admite acțiunea formulată de reclamantul Pocol losif prin împuternicita Pocol Iuliana împotriva Consiliului local din Lozna, pe care îl obligă să încheie contract cu asociația menționată anterior pentru intrarea în folosința gratuită a acesteia, pe o perioadă de 5 ani, a grajdului de bovine din localitatea Preluci. Cei din Consiliul local nici nu vor să audă. Au făcut apel la Tribunal, următoarea dezbatere fiind stabilită pentru ziua de 16 ianuarie 2003. Dar doamna Iuliana Pocoi, cât se poate de optimistă, ne spune: "Nu mă tem că vom pierde, pentru că legea e de partea noastră. Hotărârile Guvernului trebuie respectate, și, vrând-nevrând, acest lucru îl vor face și cei de la Primărie. Și nu avem de gând să ne oprim doar aici. Prin Programul SAPARD intenționăm și construirea unui complex zootehnic nou pe care îl vom popula cu 200 de vaci și 200-300 de oi, unde vom angaja în jur de 10 tineri din comună, care în prezent sunt în șomaj". ms D. MARIAN Cititorii au cuvântul Autobuse întârziate  [UNK]^Subsemnații Uță Doina, Suciu Dorina, Bobiș Veronica, Flore Voichița, Mureșan Ioana, Marian Livia, Moga Daniela, Nagy Iuliana, din cauza proastei circulații a autobuselor pe ruta Brădet- Dumbrava-Gară, respectiv Brădet- Gară, se întârzie zilnic la serviciu, copiii elevi de școală rămân în stațiile de autobuse cu abonamentele în mână, în special dimineața între orele 7.00 - 8.00. Se știe căci la stația Armătura sunt un număr foarte mare de elevi. De ce nu se iau măsuri de suplimentare a autobuselor, măcar între orele 7,20 - 7,45? Nu este posibil să stai 30 - 45 minute zilnic în stația de autobus pentru că autobusele vin doar câte unul la intervale de 20 minute, când în stație sunt peste 100 persoane. De ce nu s-au lăsat să circule maxi-taxi, care erau la dispoziția clienților? Doar este democrație și economie de piață. Vă mulțumim. Primarii fată-n fată cu 1 f elaborări de strategii ieri, 14 ianuarie a.c., în sala mare de ședințe a Consiliului Județean Sălaj a avut loc prima întâlnire din acest an a executivului CJ cu primarii sălăjeni. în acest cadru a demarat pregătirea elaborării Strategiei de Dezvoltare a județului Sălaj pentru perioada 2003- 2006 și stabilirea direcțiilor de dezvoltare până în anul 2012. Primarii, asemeni colegilor din alte județe, vor avea de pregătit datele solicitate în chestionare până la data de 3 februarie a.c. Motivând acțiunea inițială, președintele CJ, dl Lentin Bordaș a precizat că astfel se deschid perspectivele evolutive ale județului, iar un asemenea pas, în favoarea planificării, este făcut și de către alte societăți democratice vest europene sau americane. Ba mai mult, s-a arătat că "planificarea nu este un act depășit, uzat moral, ci orientativ". Domeniile din care s-au solicitat date administrațiilor locale includ elemente demografice, economice, de protecția copilului, asistență socială, gospodărire comunală, precum și perspective turistice. în cadrul întâlnirii de ieri s-a lansat oficial campania de colectare și reciclare a deșeurilor de ambalaje din PET, în județul Sălaj. Acțiunea vine în favoarea unui ambient curat și plăcut, care va avea ca primi pași identificarea spațiilor de depozitare și colectare a ambalajelor sintetice, de către fiecare primărie în parte, după cum a menționat dna. Aurica Grec, inspector șef al Inspectoratului de Protecție a Mediului Zalău. Chiar dacă încă nu se cunosc prețurile de colectare, s-a subliniat că actuala campanie poate deveni o sursă de venit, dar mai mult, contează "cauza și lucrul de bun simț pe care îl face orice gospodar în ograda lui", în aprecierea dlui. Bordaș, în finalul ședinței de ieri, s-a apelat la contribuția edililor sălăjeni, care au răspuns afirmativ, pentru editarea unei lucrări de prezentare a județului, mai precis un atlas al tuturor localităților sălăjene, document care se dorește a fi un instrument în plus în activitatea economico-socială, precum și pentru diverse instituții: poliție, pompieri, ambulanță, distribuitori. as MARIA ADELA MUREȘAN Competitivitatea României scade Conform clasamentului celor mai competitive țări de pe mapamond, publicat anual de către World Economic Forum (Davos - SUA), România a ocupat poziția a 66 - a în 2002, coborând în doar un an de pe locul 56 după prima clasificare; în 2002 au fost comparate 80 de state, distinct în funcție de potențialul de creștere economică pe termen mediu și lung, și factorii care contribuie la productivitatea anuală (informații preluate de la Camera de Comerț și Industrie). După al doilea criteriu, "căderea" noastră e mai lină, de pe poziția a 61 - pe a 67 - a. ^M.V.D. Bilanț al protecției civile județene Ieri, 14 ianuarie a.c.a avut loc în sala mare de ședințe a Consiliului Județean Sălaj, întâlnirea anuală la nivel județean de protecție civilă. Scopul reuniunii tuturor celor implicați în domeniu, a fost acela de analiză a activităților și intervențiilor structurilor civile pe anul 2002, precum și obiectivele pe anul 2003. Cu acest prilej, șeful Inspectoratului Județean de Protecțe Civilă Sălaj, col. Neculai Pavăl, a făcut referiri la pregătirea pe linie profesională a funcțiilor din administrația publică (ce situează Sălajul ca frecvență, în partea a doua a eșalonului), la aplicația interjudețeană Someș 2002, care a întrunit la toate exercițiile de simulare derulate calificativul de foarte bine, din partea Comandamentului Român de Protecție Civilă. în acest context au fost amintite rezultatele obținute de echipajul de la Colegiul Național Silvania la concursul școlar "Cu viața mea apăr viața", respectiv locul 7 la faza națională Totodată s-a făcut o sinteză a dezastrelor produse pe raza județului și a pagubelor înregistrate, podul de gheață de la Brâglez, căderile de grindină din zona Șimleu Silvaniei, poluări pe Valea Zalăului și pe râul Someș și epidemia de pestă porcină. în finalul întâlnirii s-au acordat 24 de diplome celor care s-au evidențiat în cursul anului trecut, în mod deosebit, celor care și-au adus contribuția la acțiunea Someș 2002. MARIA ADELA MUREȘAN Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiulsj în Sălaj, în 2002, Amenzi în valoare de sute de milioane pentru nerespectarea legislației de mediu - Interviu cu doamna ing. AURICA IGREC, inspector șef al Inspectoratului de Protecție a Mediului Zalău - - Doamna inspector șef, anul 2002 a fost un an plin în ceea ce privește activitatea de protecție a mediului din țara noastră. Ce a însemnat acest an pentru protecția mediului în Sălaj?Anul 2002 a fost un an plin și pentru activitatea de protecție a mediului din județul nostru. Această activitate, ce face obiectul muncii specialiștilor IPM Zalău, a fost structurată, și în acest an, pe trei direcții principale, și anume: •Activitatea de reglementare, concretizată prin eliberarea a nu mai puțin 1_de 1050 de acte de reglementare (autorizații, acorduri de mediu ș.a.), din care 472 prin Biroul Unic din cadrul Camerei de Comerț și Industrie Sălaj. •Monitorizarea calității factorilor de mediu, concluzia acestei activități fiind aceea că, în Sălaj, a fost înregistrată o evoluție pozitivă a acestei calități, nefiind evidențiate depășiri ale factorilor de calitate decât sporadic și pe perioade foarte scurte (la indicatorii amoniac și pulberi sedimentabile, care au înregistrat unele depășiri în vecinătatea agenților economici și în zonele aglomerate din orașe). •Activitatea de control, materializată prin aproximativ 600 de controale în urma cărora, ca urmare a nerespectării legislației de mediu, au fost aplicate 38 de sancțiuni contravenționale în valoare de 415 mii. lei. Controalele au fost orientate, cu predilecție, în direcția verificării stării de salubrizare a localităților, putând fi constatată, cu această ocazie, o îmbunătățire simțitoare în aspectul comunelor sălăjene, în raport cu anului 2001. Aș dori să evidențiez aici, comunele Chieșd, Ileanda, Crasna, Hida și Bălan, dar și orașele din județ, în special Șimleu și Cehu Silvaniei.Știm că o bună parte a activității de control este orientată înspre agenții economici de pe raza județului. Care sunt constatările în ceea ce privește respectarea de către aceștia a reglementărilor din domeniul protecției mediului?Controalele au fost direcționate și către agenții economici cu impact asupra mediului, constatându-se o evoluție, chiar și în cazul celor cu activitate productivă mare, care până mai ieri erau mari poluatori. Trebuie subliniat, aici, efortul depus de SC Silvania Michelin SA și SC Silcotub SA în direcția aplicării și respectării legislației de mediu prin modernizări de tehnologii și implementarea de standarde de management de mediu. Bineînțeles, nu toți agenții economici au avut un comportament adecvat în ceea ce privește protecția mediului. Pentru neconformarea Cu legislația din domeniu în vigoare, sau pentru nerealizarea măsurilor din planul de conformare, au fost suspendate, astfel, în 2002, autorizația de mediu în cazul a patru agenți economici, și anume SC Salimob SA, Cooperativa Servirea, SC Simex SA și SC Brando SRL. De asemenea, pentru depozitarea necontrolată a deșeurilor și pentru emisii de substanțe poluante în aer, apă sau pe sol au fost sancționați contravențional Depoul CFR Jibou, Sc Salimob SA, stațiile CFR Nușfalău și Sp, BWB Trans Oradea - punct de lucru Șimleu Silvaniei și Sc Construcții Feroviare - activitatea de extracție a balastului.Pe lângă aceste constatări făcute cu ocazia controalelor din activitatea de bază, în 2002 au fost semnalate și câteva cazuri de poluare accidentală. Despre ce a fost vorba?în 2002 ne-am confruntat cu două cazuri de poluare accidentală a solului, de mici proporții, cauza fiind, de fiecare dată, defecțiuni survenite în transportul hidraulic al zgurii și cenușii la Uzina Electrică Zalău. De mai mare amploare a fost, însă, poluarea de pe Someș, produsă de o sursă situată pe teritoriul județului Cluj - Combinatul de Celuloză și Hârtie de la Dej - și a cărei efecte au fost eliminate pe teritoriul județului nostru.Anul 2002 a fost și anul lansării, în județul nostru, a unor programe naționale în domeniul protecției mediului. Cum s-au derulat acestea, până la această oră, în Sălaj, în 2002 a fost lansat Programul "România Curată", pentru care UE a acordat ministerului nostru de resort distincția "Mărul de aur" (fiind, astfel, apreciat ca cel mai bun program național din acest an), rezultatele acestui program resimțindu-se la nivelul județului, în primul rând, prin îmbunătățirea simțitoare a aspectului localităților. Și Programul "Să reciclăm hârtia" a "prins" în Sălaj, atât la nivelul agenților economici și instituțiilor publice, cât și la nivelul diferitelor comunități locale, putând fi evidențiate aici, printre altele, comunele Măeriște, Carastelec, Ip, Dobrin, Camăr, Meseșenii de Jos și orașele din județ. Tot în acest an a fost elaborat și Programul județean de gestionare a deșeurilor, în baza căruia câteva comune și-au perfectat deja un sistem organizat de colectare și depozitare a deșeurilor.Ce elemente de noutate în activitate a adus anul 2002?Principala noutate a fost înființarea Gărzii de Mediu, care este un corp de control ecologic (fosta Inspecție Ecologică din cadrul IPM), cu un statut aparte și cu prerogative sporite față de vechiul organ de control ecologic. La aceasta s-au adăugat și o serie de noutăți legislative, menite să adapteze legislația de mediu din România la legislația UE, dar și lansarea programului de voluntariat, în județul nostru fiind încheiate aproximativ 120 de contracte în acest sens.Care sunt perspectivele pentru noul an?în 2003 vom continua promovarea programelor lansate în 2002, dar și a altor programe (cum este cel pentru reciclarea flacoanelor de plastic, lansat ieri). Pentru aceasta sperăm într-o implicare mai activă a voluntarilor de mediu în activitatea de promovare a principiilor ecologice, precum și într-o conștientizare a populației asupra necesității promovării unui concept de mediu curat. ^ OLIMPIA MAN