Graiul Sălajului, ianuarie 2004 (Anul 15, nr. 2981-3000)

2004-01-15 / nr. 2989

15 ianuarie 2004 CITO Zalău a devenit un "loc de muncă" pentru 35 de tineri La Centrul de Integrare prin Terapie Ocupațională (CITO) Zalău, 35 de tineri și-au început activitatea în 7 ateliere de lucru. Sunt tineri care, până la intrarea în centru, n-au știut, poate, ce înseamnă să faci ceva, să fii util, să comunici cu cineva din afara familiei, ne-a spus doamna Rodica Marian, președinta Societății Handicapaților Zalău (SHZ). CITO Zalău s-a deschis în noiembrie 2003 pe un proiect finanțat prin GRASP și realizat de SHZ și Primăria Zalău. Cei 35 de tineri lucrează în atelierele de croitorie, tricotaje, confecționat lumânări, tâmplărie, pictură, sub îndrumarea unor asistenți vocaționali. Și dacă până acum, acești tineri păreau să se fi resemnat că nu vor face nimic niciodată, de la intrarea în Centrul de integrare își dovedesc, în primul rând lor, că încet și cu răbdare, pot să coase, să picteze, să lucreze la o mașină de tricotat și chiar să lucreze pe calculator. Scopul nostru, a spus doamna Marian, este ca, unele abilități să se extindă în afara centrului, adică într-un mediu normal dar protejat. Sprijinul financiar al GRASP pentru CITO Zalău va fi asigurat până în noiembrie acest an. Dar, odată deschis - sediul este într-un corp de clădire învecinat cu fostul Cămin de nefamiliști al IAIFO - el trebuie să rămână "locul de muncă" al tinerilor (așa îl numesc ei) care au atâta nevoie de el. Iar autofinanțarea - inclusiv prin valorificarea a ceea ce produc cei 35 de tineri - este doar una dintre șansele sigure de a menține și chiar de a dezvolta o structură umanitară cu efecte benefice pentru 35 de tineri și de tot atâtea familii. & V. BLAJ Peste 70 milioane de euro pentru infrastructura Zalăului 7 proiecte, în diferite stadii, au fost identificate ca prioritare pentru îmbunătățirea infrastructurii municipiului Zalău. Acestea au fost înscrise, cu acordul consilierilor locali, în cadrul Strategiei de Dezvoltare Economică a reședinței de județ. Este vorba de: •Modernizarea și extinderea stației de epurare și canal menajer pentru dezvoltarea durabilă a municipiului Zalău etapa I - în valoare de 7 mil. Euro (aflat în stadiu de lansare a licitației internaționale de execuție a lucrărilor); •Reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă în șapte localități din bazinul hidrografic Someș-Tisa, proiect interregional, din care investiția pentru Zalău este de 4,6 mil. Europroiectul, înaintat în cadrul Programului SAMTID, a fost aprobat la nivel regional și se află în stadiu de evaluare tehnică și financiară de către un consorțiu internațional pentru selecția în faza pilot la nivel național); «Optimizarea sistemului de producere, transport și distribuție agent termic (valoarea estimată a proiectului, căruia i s-a elaborat un studiu de prefezabilitate, este de 42,8 mii. Euro); «Drumul de centură pentru municipiul Zalău (valoarea investiției este de 16,3 mii. Euro, s-a elaborat studiul de fezabilitate de către firma SC Paths Rout SRL Timișoara; «Modernizarea intersecțiilor (valoare 0,42 mii.Euro, s-a realizat proiectul tehnic); «Reconversia zonei industriale; «Extindere intravilan și teritoriu administrată al municipiului Zalău. .er MARIA ADELA MUREȘAN 2 Deocamdată, sunt interzise vizitele în spitale Ca urmare a creșterii marcante a virozelor la peste 1.600 de cazuri și a pneumoniilor la peste 700 de cazuri în săptămâna 6-13.01.2004, DSP Sălaj a luat măsura interzicerii vizitelor aparținătorilor în unitățile sanitare cu paturi. Totodată, se vor lua măsuri la nivelul spitalelor pentru supravegherea și raportarea cu strictețe a infecțiilor nozocomiale, triajul epidemiologic al personalului sanitar și asigurarea unor condiții igienico-sanitare corespunzătoare. Medicii de familie au diagnosticat clinic 8 cazuri de gripă. La secția de Boli Infecțioase a Spitalului Județean s-a izolat un caz cu diagnosticul de meningită virală, la un pacient în vârstă de 12 ani, care este monitorizat, în vederea evitării complicațiilor, solicităm pacienților care prezintă semne de îmbolnăvire să se adreseze medicilor de familie care vor decide dacă aceștia se pot trata ambulator sau este necesară internarea. 7. Dr. LIGIA MARINCAS, director executiv DSP Sălaj Speranțe și pentru crescătorii de ovine Anul 2004 pare a fi de bun augur și pentru crescătorii de ovine. Potrivit programului de prime și subvenții al Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor și Mediului, din acest an, producătorii agricoli, deținători de ovine, care vor vinde laptele unităților de prelucrare autorizate, vor primi subvenții, valoarea acestora fiind de 2.800 lei/ litru. De asemenea, sunt șanse ca această categorie de agricultori, din Sălaj, să-și poată valorifica lâna în condiții mult mai avantajoase decât în anii trecuți. Aceasta, datorită unei relații de colaborare existentă între Direcția pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (DADR) Sălaj, Primăria Municipiului Zalău și o organizație nonguvernamentală din Norvegia. Membrii acesteia, prezenți la Zalău anul trecut, au stabilit o relație între Asociația Crescătorilor de Ovine din Sălaj și un importator din Anglia, interesat de achiziționarea lânii din județul nostru, în cantități nelimitate la prețul de aproximativ 1 dolar/kg. După cum ne-a informat directorul executiv al DADA Sălaj, domnul Ioan Curta, importatorul englez intenționează să vină spre finele lunii februarie a.c. în județ, iar cu această ocazie este posibil să se încheie și contractul de achiziționare a lânii. Dacă acest lucru se va materializa, lâna va fi preluată numai sub formă de baloturi, acestea urmând a se obține cu ajutorul unei prese împrumutată Asociației Crescătorilor de Ovine din Sălaj de către membrii organizației nonguvernamentale din Norvegia. Reamintim că Asociația Crescătorilor de Ovine a fost constituită în județ în data de 29 august 2003 și are la aceasta dată în componență 60 de membri care dețin 1000 de ovine.  D. MARIAN Consilierii juridici își adună rândurile La sfârșitul săptămânii trecute, în Sala de ședințe a Prefecturii Sălaj s-a desfășurat o întâlnire a consilierilor juridici din județ. Derularea acțiunii s-a făcut de către un comitet de inițiativă pentru a se încerca constituirea unei asociații profesionale a consilierilor juridici din județul Sălaj. Activitatea acestora se desfășoară în baza Legii 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, iar în baza articolului 25 aceștia au dreptul la asociere în organizații profesionale. La această primă întâlnire s-au prezentat proiectele de statut elaborate de Uniunea consilierilor juridici din România (Statutul Colegiului consilierilor juridici, Statutul profesiei de consilier juridic, Statutul Uniunii). De asemenea, cei aproximativ 60 de participanți au luat cunoștință și de hotărârea reprezentanților consilierilor juridici din județele țării prezenți la adunarea generală preconstitutivă a noilor organizații profesionale ce intenționează a se realiza în teritoriu, adunare care a avut loc în data de 23 decembrie 2003, la București. Scopul declarat al constituirii acestor noi asociații profesionale, atât la nivel național, cât și la cel județean, este acela de a coaliza practicanții acestei profesii și de a reprezenta, promova și apăra interesele, reale și legale, ale acestora, în cadrul adunării de la Zalău, s-a stabilit constituirea unui comitet de inițiativă care să procedeze la finalizarea Statutului asociației consilierilor juridici din județul Sălaj. Propunerile făcute în acest scop de către cei prezenți și de către inițiatorii proiectului vor fi supuse spre aprobarea Adunării generale preconstitutive, desfășurarea acesteia fiind fixata pentru data de 16 ianuarie 2004, orele 14, la sediul Prefecturii Sălaj. D.ARDELEAN Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiuljj Dacă ne dă, de ce ne dă?!... (Urmare din pag. 1) Așa că ne-am apucat de citit ziare, de uitat - de dimineața până târziu în noapte - la televizor, de politică, prin baruri sau la scara blocului, prin piață și, nu în ultimul rând, de comentat, că ăla face și drege (lucruri deșuchiate, bineînțeles), că și-a schimbat mașina, că-și face casă sau își remodelează apartamentul, că se duce-n Ungaria, că nevasta-sa-i prin Turcia, că... că... că ce? că fură, că face afaceri necurate (pentru mulți dintre noi, cuvântul afacere nu e dar nici azi), că... că..., uitând pur și simplu să mai facem și noi ceva, așteptând pensia de boală, ajutorul de șomaj, banii de "ordonanță", alocația pentru copii, subvenția pentru căldură, altfel spus, ajutoarele "de sus". De la Guvern, că d-aca avem Guvern, să ne dea! La început ni s-au dat niște drepturi salariate, prin '90, de fapt niște "rețineri salariate" până-n '89, de care ne-am bucurat cu toții. Dar, la scurt timp, au început comentariile, care aveau deja izul politic al tinerei opoziții în formare. Și-au băgat mâna-n banii statului! Ne-au dat ca să-i votăm! Da de ce ne-au dat?! Mai apoi ne-au dat pământul. Unii s-au bucurat nespus și s-au apucat să-l lucreze. Alții, în schimb, și din păcate cei mai mulți, deși s-au năpustit pur și simplu să pună mâna pe pământ, chiar cu prețul unor incredibile procese prin tribunale, nu l-au mai lucrat, lamentându-se până-n ziua de azi: "Cu ce să-l lucrăm?", "Să ne dea subvenții!", "Să ne dea mașini!" Dar vai, să vezi și să nu crezi! Acum, când datorită unei reale creșteri economice, Guvernul a decis că poate contribui efectiv la creșterea nivelului de trai al celor mulți, nu cu foarte mult, dar cu ceva palpabil care înseamnă mai mult decât nimic: bani pentru încălzire, pentru familii cu mai mulți copii, alocații pentru copii, pentru familii monoparentale cu copii, pentru burse la elevi și studenți, pentru transportul elevilor și studenților, pentru recorelarea și majorarea pensiilor, pentru dublarea pensiilor agricultorilor etc. - decizie firească și îndelung așteptată - vine PRESA (glasul poporului) și OPOZIȚIA ("Viagra” politică virtuală) și spune "NE DĂ CĂ-I AN ELECTORAL!" Ce să mai crezi? Ce să mai zici? Părerea mea este că abia acum am ieșit din tunelul despre luminița de la capătul căruia s-a sperat și vorbit atâta. Abia acum trenul românilor, ieșit din tunel, are în față un drum deschis spre orizont, neumbrit de norii incertitudinii și neînșelat de o "Fata morgana"... Că au trebuit 14 ani ca să ajungem aici, e foarte adevărat, dar indiferent cine va fi "mecanicul" acestui tren, va trebui să-și inscripționeze pe bordul locomotivei și la intrarea din fiecare vagon proverbul chinezesc: "Dă-i flămândului undița, nu peștele!", astfel sloganele "Dacă ne dă, de ce ne dă?!" și "Dacă nu ne dă, de ce nu ne dă?!" vor rămâne, încă pentru foarte mulți ani, pentru foarte mulți români, un mod de viață sau, altfel spus, o paradoxală înțelegere a libertății: "Bine, bine, ne dă, da' numai atât?!" Și ca să-nțelegem mai bine de ce "numai atât", vom apela la o glumă, zic eu, bună și sugestivă: Românca: Tu, loly, iar ți-ai făcut fustă nouă? Unguroaica (plină de sine): Fost de unde! Românca: Bine, bine, dacă "fost de unde", de ce ai făcut-o așa scurtă? Unguroaica (resemnată): Tot a fost! Morala. Dacă vor continua să dea tot pește în loc de undiță, guvernanții - indiferent care vor fi ei - vor pierde de fiecare dată alegerile următoare, deoarece alegătorii îi vor vota pe opozanții care promit de fiecare dată că vor da mai mult.Asta-i problema! Va câștiga care o va rezolva! Succes! In 3 orașe, Jandarmii au legitimat peste 20.000 de persoane Efectivele de jandarmi au fost și vor fi o prezență utilă, pentru menținerea ordinii publice și asigurarea unui grad ridicat de siguranță a cetățeanului. Chiar dacă în Sălaj, rata infracționalității nu cunoaște cote alarmante, prin cunoașterea situației operative din teritoriu, s-a reușit identificarea anumitor locuri și medii pretabile la săvârșirea de fapte antisociale, precum și a autorilor acestora. în cursul anului 2004, structurile teritoriale ale Comandamentului de Jandarmi Județean Sălaj au reușit menținerea ordinii și siguranței elevilor și cadrelor didactice în zona a peste 20 de unități de învățământ din județ: 15 unități din Zalău, trei din Jibou, două din Cehu Silvaniei și una din Hida. Aceste misiuni s-au desfășurat în conformitate cu prevederile Programului "Școli și parcuri în siguranță". O altă categorie importantă de acțiuni au fost întreprinse conform Programului prioritar "Străzi liniștite - oraș sigur". Menținerea ordinii publice în perimetrul municipiului Zalău, a orașului Cehu Silvaniei și recent a Jiboului, s-a realizat cu patrule de jandarmi complementare, dislocate pe baza Planului unic de ordine și siguranță publică întocmit la nivelul localităților. Rezultatele acestor misiuni, desfășurate pe întreaga perioadă a anului 2003, s-au materializat în legitimarea a peste 20.000 de persoane, avertizarea altor 5.500, fiind, de asemenea, sancționate contravențional peste 370 de persoane. Valoarea totală a amenzilor contravenționale care s-au aplicat se ridică la circa 400 milioane lei. Au fost constatate 3 infracțiuni flagrante și un număr de 5 infractori au fost prinși, fiindu-le întocmite actele premergătoare și ulterior predați organelor de poliție pentru continuarea cercetărilor. ^ D. ARDELEAN