Graiul Sălajului, august 2004 (Anul 15, nr. 3129-3150)

2004-08-30 / nr. 3149

30 august 2004 Marca - între lipsuri și realizări Primarul comunei Marca, dl. Dumitru Roșan, ne-a declarat în urmă cu câteva zile că: "nu ne mai ajung banii pentru ajutoarele sociale și pentru persoanele cu handicap”. Numai pentru beneficiarii Legii 416/2001, înscriși în 62 de dosare ar fi necesare, lunar, între 82 și 88 de milioane de lei. Banii lipsesc și aici, ca de altfel în bugetele multor primării, dar de prea mult timp din luna mai. Cum de altfel lipsesc și pentru plata asistenților persoanelor cu handicap. Acestora (aflați în evidențe în 16 dosare), li s-ar cuveni până în luna decembrie 500 milioane de lei. Tot sub semnul întrebării stau și plățile salariilor cadrelor didactice de la Marca pentru luna decembrie, care cumulate cu al 13-lea salariu, ar însemna 600 milioane de lei, corespunzând la 28,5 norme. Speranțele reprezentanților administrației locale de la Marca stau în repartizarea sumelor prin viitoarea rectificare de buget, care ar putea să completeze și alte lipsuri. Este vorba de continuarea finanțării lucrărilor de construcție a noului Cămin cultural din satul Porți, pentru care în perioada 2003- 2004, s-au alocat 150 milioane de lei din bugetul local, sumă la care se adună și contribuțiile cetățenilor care au acceptat să ofere câte un milion de lei de familie pentru realizarea acestui imobil. Lucrarea a demarat în urmă cu două luni, fundația este deja finalizată. Edilul de la Marca a estimat că cel târziu în toamna lui 2005 căminul va fi dat în folosință. Tot la capitolul "realizări", dl. Roșan a adăugat și lucrările care se fac pentru pietruirea drumurilor în Marca: str. Sârbi II, spre Șumal , Porți și Leșmir, totalizând 4 km. Fondurile, 180 milioane de lei, au fost asigurate tot din bugetul local, iar materialul (piatra) a fost transportat din carieră și din râul Barcău. Termenul de execuție este fixat pentru data de 15 septembrie a.c. Din toamna anului 2003, peste 150 de milioane de lei s-au cheltuit pentru renovări la Casa de Nunți din satul Leșmir (fosta primărie a satului). Lucrările, care au constat în reparații ale pardoselilor, tencuieli interioare și exterioare, reparații ale acoperișului, au fost deja finalizate. MI MARIA ADELA MUREȘAN Doamna viceprimar vrea sa dea o alta înfățișare Zalaului La inițiativa viceprimarului Onorica Abrudanu, spațiul din fața parcului din centrul orașului, la troiță, a fost împrejmuit cu stâlpi, astfel încât mașinile să nu mai poată fi parcate acolo. Viceprimărița crede că înfățișarea orașului face parte dintre lucrurile importante de care trebuie avut grijă, iar felul în care arată parcul și spațiul din fața lui este inacceptabil. De altfel, doamna Abrudanu are dreptate, deoarece în spațiile destinate florilor cresc numai buruieni, băncuțele sunt vechi și rupte, o groapă plină cu apă se lăfăie chiar în fața troiței, iar în spatele ei, acolo unde ar trebui să curgă apă curată, arteziană, nu este decât o băltoacă plină de murdărie. Onorica Abrudanu este însă hotărâtă să schimbe această stare de lucruri și a început prin a determina Direcția de Administrare a Domeniului Public (DADP) să instaleze stâlpi în jurul spațiului respectiv, astfel încât acesta să nu mai poată fi folosit ca loc de parcare. De asemenea, ea a afirmat că "începând de astăzi vor fi flori acolo unde trebuie să fie flori", în acest scop abordând conducerea DADP. Este vorba de sănătatea și siguranța copiilor care se joacă în acest spațiu, care sunt puse în pericol de mașinile care circulă și parchează acolo, iar acest parc este singurul pe care îl avem și trebuie să avem grijă de el. Nu îl putem sacrifica în favoarea locurilor de parcare. De altfel, sunt hotărâtă să lupt pentru fiecare spațiu verde din acest oraș și să nu îl las să devină loc de parcare sau garaj", a afirmat doamna viceprimar Abrudanu. ___________ ÎN CORINA ȘTIRE O mmmjißr Centrul stomatologic din Zalău - pregătit pentru concesionare • Cabinetele medicale din Brădet, încă nu în ședința de săptămâna trecută, consilierii județeni au aprobat trecerea, din domeniul public în domeniul privat al județului, a Centrului stomatologic din Zalău, strada Păcii, nr.10. Schimbarea proprietății are la bază H.G. 884/2004 privind concesionarea spațiilor cu destinația de cabinete medicale, în același proiect de hotărâre era trecută și Casa nr.2, strada Kossuth, nr.71. Numai că, în acest al doilea imobil, cabinetele medicale ocupă doar etajul clădirii, parterul fiind ocupat de chiriași, în ședința de miercuri, Viorel Stanca a spus că după trecerea clădirii în proprietatea Consiliului Județean, acesta ar putea s-o vândă "și noi nu suntem de acord". Pe aceeași idee, Andrei Todea a făcut cunoscut faptul că la parterul clădirii este sediul Colegiului Medicilor Sălaj, care are contract de închiriere și, dacă s-ar vinde spațiul, Colegiul n-ar putea să participe la licitație. Prin urmare, A. Todea a propus amânarea votării proiectului de hotărâre și completarea lui cu precizarea că pentru spațiile închiriate se vor păstra contractele existente. După mai multe discuții, consilierii au fost de acord cu propunerea făcută de vicepreședintele Iuliu Nosa: dezmembrarea imobilului, astfel încât spațiile deținute de cabinetele medicale să poată fi concesionate, iar cealaltă parte a clădirii să rămână în domeniul public. în concluzie, pentru Casa nr.2 de pe strada Kossuth va fi nevoie de un nou proiect de hotărâre și de aprobarea C.J. Sălaj. 1. V. BLAJ A patra Casă de tip familial își deschide porțile In cadrul ultimei ședințe a Consiliului Județean (CJ) Sălaj a fost prezentată și adoptată, în unanimitate, hotărârea privind înființarea Casei de tip familial în localitatea Iaz, comuna Plopiș, în subordinea CJ. Grupul țintă va fi format din 10 copii, cu vârste cuprinse între 5 și 13 ani, care vor ieși din sistemul rezidențial. Unul este de la Centrul de plasament din Jibou, alți 8 din Cehu Silvaniei și unul din asistența maternală. Aceasta va fi cea de-a patra casă de tip familial din județul Sălaj, după cele de la Cehu Silvaniei și Someș Odorhei. Casa de la laz se va înființa în colaborare cu Asociația Pro-Vitalaz și Parohia Ortodoxălaz, comuna Plopiș. La ora actuală, construcția imobilului se află în stadiu final, zilele următoare fiind rezervate activităților de dotare și amenajare a spațiilor, astfel încât până în 10 septembrie totul să fie pregătit pentru primirea micilor oaspeți. "Este o surpriză extrem de plăcută și o mare bucurie pentru direcție această ofertă de parteneriat. Ea constituie o premieră în colaborarea cu biserica ortodoxă. Interesul deosebit și însuflețirea părintelui Alexandru Petru Costea ne induce siguranța unui lucru bine făcut și care va constitui în continuare un obiectiv căruia partenerii îi vor acorda atenția cuvenită", a precizat dna. Elisabeta Ciulean, directorul Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului Sălaj. Apreciem că ar fi de dorit ca astfel de inițiative să nu rămână gesturi izolate. .er MARIA ADELA MUREȘAN Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiulsj A acresat doi pietoni în data de 20 august, orele 07.20, între localitățile Jibou și Var, B.I., angajat al Grupului de Pompieri "Porolissum", conducând autoturismul marca Dacia, proprietate personală, a acroșat doi pietoni care se deplasau pe partea dreaptă a drumului; în urma impactului, unul din cei doi pietoni a decedat, iar celălalt a fost accidentat grav. Culcat pe calea ferată în data de 22 august, în jurul orelor 08.30, lucrătorii Postului de Poliție Transporturi Feroviare Jibou au fost anunțați telefonic despre faptul că trenul "Intercity IC 241" a accidentat grav, între haltele Glodul Someșului și Gâlgău, un bărbat care era culcat pe calea ferată, în urma cercetărilor s-a stabilit că victima de 18 ani este din Cluj-Napoca. Aceasta a fost transportată de urgență la Spitalul de chirurgie 1 Cluj. Viteză pe motocicletă Tot în data de 22 august, în localitatea Fildu de Jos, județul Sălaj, B.V. din Huedin, județul Cluj, conducând cu viteză excesivă motocicleta marca Suzuki, proprietate personală, într-un vârf de rampă a intrat în depășirea unei autospeciale marca Roman, proprietatea unei firme din Zalău, staționată neregulamentar pe partea carosabilă. Acesta a pierdut controlul și a derapat, conducătorul motocicletei și pasagerul din spatele acestuia fiind proiectați sub caroseria autospecialei, accidentându-se grav. Informații primite de la I.P.J. Sălaj MARIUS MOISI In atenția deținătorilor de deșeuri ZALAU 9otecV/Q A intrat în vigoare H.G. nr. 899 din 10 iunie 2004 pentru modificarea și completarea H.G. Nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor și deșeurilor de ambalaje, hotărâre publicată în Monitorul Oficial nr. 601 din 5 iulie 2004. Astfel, deținătorii de deșeuri (indiferent dacă aceștia sunt instituții publice, asociații, fundații sau persoane fizice) vor trebui să depună selectiv deșeurile de ambalaje în containere diferite, inscripționate în mod corespunzător, amplasate special de către autoritățile administrației publice locale sau să predea aceste deșeuri la agenții economici specializați. O altă prevedere a acestei Hotărâri de Guvern este aceea că agenții economici deținători de deșeuri de ambalaje au obligația să asigure valorificarea sau reciclarea acestora prin mijloace proprii sau prin predare către agenții economici specializați.Totodată, agenții economici care produc produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligați să organizeze un sistem pentru colectare, în vederea reutilizării multiple a ambalajelor, prin unitățile care comercializează aceste produse sau prin centre specializate de colectare a acestor tipuri de ambalaje. De asemenea, agenții economici care realizează produse ce folosesc ambalaje reutilizabile sunt obligate să marcheze sau să inscripționeze la vedere sintagma "ambalaj reutilizabil", în cazul în care deținătorii de ambalaje nu vor respecta depozitarea selectivă sau predarea acestora către agenții economici specializați, vor fi sancționați cu amendă de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele fizice, respectiv de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru instituții publice, asociații sau fundații. Totodată, agenții economici care introduc pe piață ambalaje, sau cei care ambalează produsele, autoritățile și instituțiile administrației publice locale, precum și agenții economici care preiau deșeurile de ambalare în vederea valorificării sau reciclării, au obligația să furnizeze anual Agenției de Protecție a Mediului județene informații privind gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje. Dr. ing. AURICA GREC, director executiv APM Zalău