Graiul Sălajului, ianuarie 2009 (Anul 20, nr. 4247-4265)

2009-01-15 / nr. 4254

t 15 ianuarie 2009 , mm mmm2 Iosif Ghiurca, șeful IT*J: "Sălajul - printre cele mai sigure județe din țară" Mai puține crime Locuitorii județului Sălaj ar trebui să se simtă în siguranță și nu ar trebui să-și facă prea multe griji în privința actelor de furt sau tâlhărie. Cel puțin așa reiese din bilanțul prezentat marți, 13 ianuarie, de către inspectorul șef al IPJ Sălaj, Iosif Ghiurca. Astfel, potrivit declarațiilor sale, în anul 2008 a scăzut numărul infracțiunilor comise cu violență (omoruri, vătămări corporale grave etc). "Cu toate acestea, în zona de competență s-au produs 6 infracțiuni de omor (față de 8 în 2007), dar trebuie menționat faptul că toate au fost soluționate prin identificarea făptuitorilor", a declarat Ghiurca. Scăderi masive a evenimentelor nedorite s-au înregistrat și în domeniul criminalității juvenile, în opinia lui Ghiurca, datorită activităților preventive se constată o scădere cu 60,52% a infracțiunilor sesizate care au fost comise în școli și în afara acestora în care au fost implicați elevi. Rezultatele obținute s-au datorat și îmbunătățirii cooperării cu Inspectoratul Județean de Jandarmi și poliția comunitară. Victime pe drumurile din Sălaj Din nefericire, în anul 2008, a crescut aproape exponențial numărul morților și răniților (cu 13 morți și 54 de răniți grav mai mult decât în 2007) de pe drumurile din Sălaj, în urma accidentelor rutiere. Prefectul Andrei Barbu Todea, prezent și el la ședința de bilanț, a justificat această creștere masivă și prin numărul mare de autoturisme care au fost achiziționate în ultimul an. Cu toate acestea, reprezentantul Inspectoratului General al Poliției Române, comisarul Victor Popescu, a solicitat și polițiștilor sălăjeni din Serviciul Poliție Rutieră să intensifice controalele și măsurile de patrulare. Tot în domeniul siguranței rutiere polițiștii au întâmpinat anumite greutăți în colaborarea cu reprezentanții administrațiilor locale sau ceilalți administratori ai căilor rutiere. "Pe linie de sistematizare, nu s-a reușit o colaborare mai bună cu administratorii drumurilor în vederea asigurării unei stări de viabilitate corespunzătoare a părții carosabile, existând lucrări în carosabil neavizate, nesemnalizate și cu termen de execuție depășit, fiind aplicate 10 sancțiuni contravenționale factorilor de răspundere", a mai adăugat inspectorul șef, Iosif Ghiurca. în pofida cifrelor alarmante prezentate anterior, județul nostru stă destul de bine și la acest capitol (siguranță rutieră) și, deși numărul accidentelor a crescut considerabil, situația din Sălaj este mult mai bună decât în alte județe ale țării. es PAUL MAGHIU Subvențiile pe terenuri, doar din luna martie Perioada pentru plata subvențiilor pe terenuri, atât pentru cele directe cât și pentru cele complementare, începe pe data de 1 decembrie și se încheie în 30 iunie a anului următor. Aceste termene nu pot fi modificate, deoarece au fost "bătute-n cuie" de Comisia Europeană. Tot mai mulți fermieri sălăjeni se interesează de subvențiile pe terenuri pentru anul 2008. Pentru a veni în sprijinul lor cu cât mai multe informații, am luat legătura cu dl. Ioan Tărău, șef Serviciu Ajutoare de stat și măsuri de piață din cadrul Agenției pentru Plăți și Intervenții în Agricultură - Centrul Sălaj. Din capul locului, proprietarii de terenuri trebuie să știe că la nivel național nu s-au finalizat controalele în teren. Chiar dacă județul Sălaj stă bine la acest capitol, nu se pot efectua plățile până când atât controalele în teren cât și controalele prin teledetecție se vor încheia pe tot cuprinsul României. Noul ministru al Agriculturii, dl. Ilie Sârbu se pare că vrea să ia... taurul de coarne și insistă pentru finalizarea controalelor, astfel ca la începutul lunii martie să poată începe efectuarea plăților pentru subvențiile pe terenuri. Fermierii care dețin mimim 10 hectare de teren, pot obține sume de bani în contul subvențiilor de la BCR, CEC, BRD prezentând la una dintre aceste unități, bancare adeverință de la APIA, din care să reiasă suma ce i se cuvine fermierului drept sprijin pe teren pentru anul 2008. Amintim deținătorilor de terenuri că în anul 2008 cuantumul subvenției este de 107,46 euro pe hectar (plată directă - 60,75 euro pe hectar, plată națională complementară - 46,71 euro pe hectar). Valoarea unui euro este calculată la schimbul valutar din 2008, adică 3,7412 lei. Cererile pentru plata subvențiilor pe terenuri pentru anul 2009, se pot depune la cele șase centre APIA din județ, începând cu data de 1 martie a.c., până în data de 15 mai 2009, fără penalizări. es VIOREL VARGA Judecătoarea JYiihaela Cioară din Șimleu a hotărât: Violatorul unei femei fără apărare judecat în libertate Violatorul unei femei de 65 de ani, din Horoatu Crasnei, va fi cercetat în stare de libertate, deși polițiștii au propus arestarea preventivă a inculpatului. Greu de crezut, dar această decizie a fost luată, marți, 13 ianuarie, la Judecătoria Șimleu Silvaniei. Potrivit informațiilor primite de la purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, Tincuța Dumuța, luni, 12 ianuarie 2009, în jurul orei 12.00, la sediul Postului de Poliție Horoatu Crasnei, s-a prezentat o femeie de 65 ani, din localitate, care a reclamat faptul că în noaptea precedentă, un bărbat a intrat în locuința, sa, prin forțarea ușii de acces, și, prin folosirea violenței, a întreținut cu ea raporturi sexuale normale. Femeia locuiește singură, într-o casă izolată și neiluminată. Polițiștii l-au identificat în scurt timp pe bărbatul care a intrat în casă peste femeie și a violat-o, acesta fiind R. Călin, de 34 de ani, consătean cu victima. "în momentul comiterii faptei, R. Călin se afla sub influența băuturilor alcoolice, probabil acesta fiind și motivul pentru care a bătut-o crunt pe femeie, înainte de a o viola", a precizat Tincuța Dumuța. Bărbatul a fost reținut de polițiști, pentru comiterea infracțiunilor de violare de domiciliu și viol, în cursul zilei de marți fiind prezentat Judecătoriei Șimleu Silvaniei, cu propunerea de arestare preventivă. Dar, în pofida celor prezentate mai sus "instanța a respins propunerea oamenilor legii, fără însă a-și motiva decizia, hotărând astfel cercetarea bărbatului în stare de libertate", a mai adăugat purtătorul de cuvânt al IPJ. Totodată, potrivit unei sesizări venite pe adresa redacției (și semnată de o rudă a victimei), decizia instanței este cu atât mai curioasă cu cât victima violului a primit și documente de la medicul legist, prin care să dovedească agresiunea. Dar toate demersurile realizate de familie și polițiști au fost, se pare, insuficiente pentru judecătoarea Mihaela Cioară care a dispus cercetarea în libertate a lui R. Călin.„"în jurul orei 17,00 (marți, 13 ianuarie) am fost sunat de la Poliția Zalău și mi s-a spus să am grijă de victimă fiindcă judecătoarea a hotărât punerea în libertate a inculpatului deoarece au considerat că NU ESTE UN PERICOL SOCIAL", se precizează în sesizarea primită la redacție. Pe de altă parte, președintele Judecătoriei Șimleu Silvaniei, Mirela Lazoc, ne-a declarat că judecătoarea Mihaela Cioară și-a motivat hotărârea de cercetare în stare de libertate, deși R. Călin și-a recunoscut fapta, bazându-se pe declarațiile contradictorii ale inculpatului și ale victimei cu privire la modalitatea în care a avut loc violul și pe faptul că victima nu a putut să-l recunoască cu siguranță pe inculpat (reamintim că femeia locuiește într-un loc izolat, iar casa ei nu are curent electric). Totodată, în motivare se mai precizează că nu există probe din care să rezulte că lăsarea în libertate, a lui R. Călin, ar prezenta un pericol social, deoarece nu este recidivist. Această hotărâre a fost însă atacată de către Parchet, iar recursul urmează să fie judecat în perioada imediat următoare la Tribunalul din Zalău. Până atunci, din punctul de vedere al judecătoarei Mihaela Cioară de la Judecătoria din Șimleu, R. Călin, care a recunoscut violul, poate fi judecat în stare de libertate deoarece, deși a bătut crunt și a siluit o bătrână fără apărare, nu ar reprezenta pericol social. Comentariile sunt de prisos... ms PAUL MAGHIU FISURI ANALE FISTULE PERIANALE ABCESE PERIANALE ^ MARISCE HEMOROIDALE DE TROMBOZĂ ANALĂ 5n%SIDNENE g tișP PANA LA 31.01.2009 , _ PROCTOLINE Baia Mare ^30262212^622 jg. Simpotictanmt Prin abonament, economisiți într-o lună peste 10 lei (100.000 lei vechi), față de cât v-ar costa dacă ați cumpăra ziarul de la chioșc! Așadar, abonamentul vă aduce, cu certitudine, un avantaj!__________________