Graiul Sălajului, decembrie 2009 (Anul 20, nr. 4478-4497)

2009-12-08 / nr. 4482

îți faci abonament la "Graiul Sălajului" și plătești doar 10 lei în loc de 22 de lei pe lună. Sună acum la telefon 0260-611320. ACTUALITATE GRAIUL SĂLAJULUI www.graiulsalajului.ro 8 decembrie 2009 Cuprom somată să-și plătească disponibilizații La solicitarea sindicatului din Cuprom, îngrijorat că angajații disponibilizați nu-și vor primi plățile compensatorii, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj au desfășurat un control în domeniul relațiilor de muncă la sucursala din municipiu. Potrivit oficialilor instituției, 80 din cei aproape 250 de salariați ai producătorului de sârmă au fost concediați începând cu data de 23 noiembrie, fiecare beneficiind de o perioadă de preaviz de 20 de zile lucrătoare. Altfel spus, raporturile de muncă ale celor 80 încetează în 18 decembrie, că "Oamenii nu au încredere își vor primi salariile compensatorii, mai ales că există un precedent în companie", ne-a declarat Ioan Blaj, liderul sindicatului unității de producție din Zalău, referindu-se la cei 200 de salariați ai fabricii Cuprom Baia Mare disponibilizați la începutul anului și care nu și-au primit nici până în prezent drepturile bănești stipulate în contractul colectiv de muncă. Potrivit acestli document, salariații disponibilizați au dreptul să primească o compensație egală cu șase, respectiv opt salarii de bază individuale, în funcție de vechimea în muncă. Inspectorii ITM Sălaj nu au găsit, însă, nereguli în ceea ce privește modalitatea de aplicare a Legii 85/2006, privind procedura insolvenței și au dispus ca măsură achitarea acestor compensații tuturor salariaților până în 15 ianuarie 2010. "Reprezentanții ITM Sălaj ne-au promis că dacă termenul menționat nu va fi respectat, societatea riscă să fie amendată", a mai precizat președintele sindicatului din Zalău, în prezent, din cele trei secții ale fabricii de sârmă, doar una funcționează, după ce conducerea Cuprom a decis închiderea laminorului și a secției de emailare. După disponibilizarea celor 80 de oameni, fabrica de sârmă va număra aproximativ 170 de angajați. ei Andreea Vilcovschi îngrijorați că vor păți precum colegii de la fabrica din Baia Mare, salariații fabricii de sârmă din Zalău au cerut ajutorul ITM. Cinci sau opt salarii, pentru fiecare concediat Un an de insolvență , Societatea Cuprom, considerată de insolvență, după ce Tribunalul cândva ca fiind cea mai mare unitate din Comercial București a admis procedura metalurgia neferoasă, a intrat în luna de faliment la solicitarea unei firme de decembrie a anului trecut în procedura consultanță. Opt patroni amendați pentru munca la negru în controalele lor din luna noiembrie, inspectorii de muncă au mai găsit 11 persoane care munceau fără forme legale de angajare la diferite societăți. Potrivit datelor primite de la Daniela Biriș, directorul coordonator al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj, în domeniul relațiilor de muncă au fost controlați 107 angajatori. La opt dintre ei au fost depistate cele 11 persoane care munceau la negru, aceștia fiind sancționați cu amenzi în valoare totală de 16.500 de lei. Inspectorii au mai constatat și alte deficiențe pentru care au aplicat amenzi de 6.000 de lei. Patronii respectivi nu au respectat termenul de depunere la ITM a actelor privind modificările contractelor individuale de muncă, a dovezilor de calcul ale salariilor ori nu au îndeplinit măsurile dispuse la controlul anterior. (F. Chiș) Erecție slabă ? Impotență ? Ejaculare precoce Supraveghere medicală permanentă Analize specifice, la recomandarea medicului specialist Doctori urologi cu cea mai mare experiență Accident mortal la Var Un grav accident de circulație, care s-a soldat cu moartea unei femei de 81 de ani a avut loc sâmbătă, în localitatea Var, în jurul orei 16,20, M. Elena de 22 de ani din Jibou, în timp ce conducea autoturismul a surprins-o și accidentat-o mortal pe D. Silvia de 81 de ani din Var. Bătrâna a traversat strada printr-un loc nemarcat și fără a se asigura. Cinci dintr-o lovitură Cinci persoane au fost rănite vineri, 4 decembrie, în urma unui accident rutier în Popeni. B.esuzsa de 18 ani din Jibou conducea autoturismul pe raza localității Popeni. Imprudența și lipsa de experiență la volan șiau spus cuvântul când, în jurul orei 17,30, șoferița a pierdut controlul volanului și a pătruns pe contrasens unde a intrat în coliziune cu un capăt de podeț, în urma impactului, conducătoarea auto și o pasageră din mașină au fost rănite grav, iar alți trei pasageri au fost răniți ușor. cu Florentina Chiș Zootehnia, la... sapă de lemn încetarea acordării de subvenții pentru zootehnie din anul 2010 ar putea avea ca efect reducerea drastică a efectivului de animale, dar și majorarea prețurilor, precum și a importurilor. După părerea ing. Ioan Tărău, șeful Serviciului cereri și plăți din cadrul Agenției de Plăți și Intervenții pentru Agicultură - Centrul Județean Sălaj, soluția ar fi luarea unor măsuri indirecte de susținere a sectorului zootehnic, așa cum se întâmplă în alte țări. Este necesar însă ca autoritățile locale să facă demersuri necesare la timp. Acest lucru nu s-a întâmplat în acest an, cu toate că se știa de încetarea acordării subvențiilor. în același timp, susține sursa antemenționată, trebuie înlesnit accesul la fondurile europene, rezolvarea problemelor legate de diferența de curs valutar între momentul semnării contractului și data la care se face plata sumelor și nu în ultimul rând practicarea unor dobânzi rezonabile de către bănci la creditele pentru agricultori. Banii europeni ar putea fi o soluție pentru modernizarea exploatațiilor agricole, dar și a industriei alimentare. Reducerea TVA-ului la alimente ar contribui la micșorarea evaziunii fiscale la carne și lapte, făcând posibilă ieșirea la suprafață a companiilor care lucrează "la negru". O altă soluție pentru a nu se produce dezastru în zootehnie după încetarea acordării de subvenții ar fi punerea la punct a sistemului de irigații, care în ultimul deceniu a fost distrus. Irigarea terenurilor, pentru a înlătura efectele negative produse de secetă ar avea un rol benefic în obținerea hranei pentru animale. Cu groază mă gândesc că în urmă cu vreo două-trei luni un proprietar al unei unități de creștere și îngrășare a porcilor din Cehu Silvaniei, care trimite spre sacrificare 1200 de sume în trei luni, îmi mărturisea că fără sprijinul de la stat, adică fără subvenții, unitatea s-ar duce de ...râpă. Oricine ce ar zice, cineva e interesat ca pe masa românului să fie carne de porc din Polonia, lapte din Olanda, brânză din Italia etc. es Viorel Varga stului Șef Departament Redacție: Daniel MUNTEANU fiiCIC Sălajului Viorel VARGA - agricultură, viața satului; Olimpia MAN - învățământ, sănătate; Editor: S.C. Graiul Sălajului S.A. Adela MUREȘAN - administrație, viața spirituală; Zalău, B-dul. Mihai Viteazul nr. 14 (Pasaj), Cod 450.025 Andreea VILCOVSCHI - economie, finanțe, bănci; 131/656/92- CIF- R03247464 Paul MAGHIU - administrație, politică, cultură; Cont. R002RNCR 0214013420460001 - B.C.R. Zalău, Florentina CHIȘ - social, legislație și protecția muncii; Trezorerie - R023 TRE7 5615069XXX000900 Mihaela POP, Corina PANTEA - tehnoredactare.____________ Tiparul executat la Tipografia "GRAIUL SĂLAJULUI" Maria JULA - contabil șef; Cornelia PEȘTEAN - contabil; Zalău, Bd. Mihai Viteazul nr.77 Florica SAS - responsabil marketing și comercial; Șef departament tipografic: ing. Adriana BOGLUȚ Anca MILAȘ - marketing - publicitate. Redacția: tel/fax 0260-612479, tel. 0260-611320,0260-611161,0742-107691; e-mail: graiulsj@unisys.ro; tipografia: tel/fax 0260-616981 V_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Z