Graiul Sălajului, octombrie 2011 (Anul 22, nr. 4939-4959)

2011-10-27 / nr. 4957

\ ACTUALITATE ! Joi-27 octombrie 2011 www.graiulsalajului.ro GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Pentru că s-a plâns de discriminare din partea maghiarilor UDMR îl desființează pe secretarul comunei Carastelec șl Paul Gorgan UDMR Sălaj a luat poziție în urma articolelor apărute în mass media locală prin care Florian Mocan, secretarul comunei Carastelec, invoca faptul că a fost discriminat din cauza necunoașterii limbii maghiare, cu ocazia desfășurării concursului pentru funcția de secretar al comunei Pericei. Organizația sălăjeană face anumite precizări referitoare la punerea în aplicare a legislației privind folosirea limbii minorităților în relațiile cu administrația publică locală. "Potrivit prevederilor legii 215/ 2001, Legea administrației publice locale, precum și articolului 15 din Hotărârea de Guvern 1206/2011 ,în unitățile administrativ teritoriale în care cetățenii aparținând unei minorități au o pondere de 20 la sută din numărul locuitorilor, în cadrul aparatului propriu al consiliilor locale sau județene în compartimentele care au atribuții în relațiile cu publicul vor fi încadrate și persoane care cunosc limba maternă a cetățeniilor aparținând minorității respective»", se arată într-un comunicat al Biroului de presă UDMR Sălaj, în comuna Pericei, secretarul, pe lângă faptul că îndeplinește și atribuțiile de stare civilă, competență delegată, "intră frecvent și în relații directe cu cetățenii din comunitate". "Era firesc ca în conformitate cu legislația în vigoare, una din probele de concurs să vizeze și cunoașterea limbii minorității, minoritate de altfel majoritate în comuna Pericei. Nu s-a pus problema apartenenței la o etnie sau alta, ci pur și simplu cunoașterea unei anumite limbi, cerință care de altfel apare foarte frecvent în anunțurile posturilor libere", spun cei din UDMR. Maghiarii din Sălaj îl atacă pe Florian Mocan și spun că este un secretar cu o pregătire profesională "îndoielnică", după ce șimleuanul s-a plâns £ w % de discriminare pentru că nu știe ungurește, jp fK "Tace precum porcul în cucuruzi" Maghiarii s-au decis să adopte o poziție față de scandalul creat în presă de Florian Mocan, fiind nemulțumiți că secretarul comunei Carastelec "încearcă să-și acopere nereușita" și "tace precum porcul în cucuruzi vizavi de rezultatul foarte slab obținut la testul profesional, culmea în limba română, obținând 47 de puncte din cele 85 posibile". "Poate prin acest lucru a fost lezată demnitatea, onoarea, imaginea publică și reputația profesională, dar rezultatul obținut la concursul organizat pentru ocuparea funcției de secretar al comunei Bocșa a fost și mai mic, iar acolo nu au fost cerute condiții asemănătoare cu cele de la Pericei", completează UDMR Sălaj. "Secretar cu pregătire profesională îndoielnică" în final, UDMR Sălaj susține că "acest secretar cu pregătire profesională îndoielnică nu este demn să ocupe funcția de secretar al comunei Carastelec, și până când își poate ascunde nepregătirea și nepriceperea profesională prin asemenea manifestări?". "Dealtfel, există o explicație, având în vedere că domnul Mocan a fost președintele PRM Șimleu Silvaniei și de mai multe ori candidat al acestei formațiuni la funcția de primar al orașului. Declarațiile lui Mocan fac parte dintr-o campanie prin care se încearcă influențarea actului de justiție, sperăm noi fără eficiență", conchid maghiarii. S-a citit rechizitorul în cazul "motorina" Judecătorii Tribunalului Sălaj au citit ieri rechizitorul în dosarul "Motorina din Gara Jibou" și au acordat un nou termen, pe data de 23 noiembrie, pentru audierea celor 23 de inculpați, printre care cinci polițiști ai Biroului Transporturi Feroviare. "Instanța a acordat un nou termen de judecată pentru audierea inculpaților. S-a citit rechizitorul care cuprinde 800 de pagini", ne-a declarat Lazoc Mirela, purtătorul de cuvânt al Tribunalului Sălaj. Cei cinci polițiști, împreună cu 18 angajați ai CFR, sunt acuzați că au furat, în perioada februarie - mai 2010, 14.612 de litri de motorină din locomotivele care tranzitau gara Jibou. S-a reușit citirea rechizitorului după cinci luni de la trimiterea în judecată a inculpaților, timp în care aceștia au invocat diverse motive pentru a tergiversa procesul. Flagrantul a avut loc în 1 iunie 2010. (P.Gorgan) www.9flidSllVUlUi.ro Cel mai citit ziar Cel mai accesat site din Sălaj1 Redacția: tel/fax 0260-612479, tel. 0260-611320, 0260-611161,0742-107691; e-mail: graiulsj@unisys.ro Maghiarii se iau și de secretarul județului în urma scandalului creat pe marginea concursului pentru ocuparea funcției de secretar al comunei Pericei, secretarul județului Sălaj, Cosmin Vlaicu, aprecia nepotrivite criteriile cerute de Primăria Pericei, și anume cunoaștere limbii maghiare la nivel scris. "Apreciem necuvenit și regretăm caracterul neprofesional al intervenției domnului secretar al județului Sălaj, care ar trebui să cunoască mai profund problematica minorităților, exercitându-și atribuțiile de secretar într-un județ în care ponderea minorității maghiare depășește 20 la sută și să nu încerce să suplinească rolul instanțelor de judecată", îi transmite UDMR Sălaj lui Cosmin Vlaicu. ACTUALITATE PRIMĂRIA ZALAU SUBVENȚIONEAZĂ GIGACALORIA Prețul de facturare pentru consumatorii de energie termică în sistem centralizat din Zalău se menține și în sezonul rece 2011-2012 la 170 de lei. Radu Căpîlnașiu, primarul municipiului, a comunicat că Primăria Zalău va subvenționa și în această iarnă prețul gigacaloriei, astfel încât consumatorii să nu plătească facturi uriașe pentru încălzire. Prețul real al gigacaloriei în Zalău este de 536,27 lei, inclusiv TVA, din care municipalitatea subvenționează 70 la sută. "Compensarea de la bugetul de stat este de 96,16 lei pe gigacalorie. Această compensare nu a fost primită la nivelul necesar și, de fiecare dată, am fost obligați să acoperim din bugetul local diferența. La nivelul anului 2011, compensarea care se acordă de la bugetul de stat a fost acoperită în proporție de 30 la sută. Restul de 70 la sută reprezintă procentul acoperit tot de la bugetul local", a subliniat primarul Căpîlnașiu. în urma unei analize realizate la nivelul altor municipii din țară, primarul Zalăului susține că zălăuanii sunt cei mai norocoși. La Zalău, prețul de facturare pentru populație este printre cele mai mici, raportat la prețurile de producție. Pe lângă subvenția acordată din bugetul local pentru încălzirea în sistem centralizat, zălăuanii care folosesc acest tip de încălzire mai pot obține și ajutor pentru încălzire. în prezent, în Zalău există peste 500 de consumatori casnici de energie termică în sistem centralizat. (R.G.) Directorul ei Raluca Gireadă Prefectul Alexandre Vegh a anunțat ieri că ministrul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, Ioan Ariton, a emis în data de 19 octombrie ordinul de schimbare din funcție a directorului minei de la Sărmășag, Ioan Ardelean. Prin același ordin, Ion Ariton l-a numit în funcție pe Andrei Sporigan, inginer la mina din Sărmășag. Prefectul spune că a fost nevoit să transmită o adresă Corpului de Control din Ministerul Economiei, drept urmare a sesizărilor venite din partea unor locuitori din Sărmășag. Aceștia îl acuzau pe directorul Ardelean că nu este eficient și că la mina din Sărmășag se întâmplă o serie de "lucruri ciudate". Prin urmare, Ministerul Economiei a trimis Corpul de Control la Sărmășag la sfârșitul lunii septembrie; în urma investigațiilor, inspectorii a dispus câteva "măsuri imediate" pentru redresarea economică. Principala măsură a fost "înlocuirea imediată a directorului Ioan Ardelean cu Andrei Sporigan", precizează Alexandru Vegh. Prefectul a anunțat și faptul că în această săptămână se va întruni Consiliul de Administrație al Minei pentru a se produce oficial rocada pe funcții; în prezent, mina din Sărmășag este singura mină de cărbune funcțională din județul nostru și are numai cinci angajați. Singurul contract de furnizare a cărbunelui este încheiat cu CET-ul din Oradea, iar funcționarea minei este asigurată prin prestatori de servicii. Fostul prefect al Sălajului și actual director de cabinet în cadrul Ministerului Economiei, Andrei Todea, spune că "au existat sesizări că activitatea nu mergea bine la mină și s-au efectuat controale". "Mai multe nu pot să vă spun pentru că nu mai țin minte exact ce deficiențe s-au constatat. Ceea ce știu sigur e că la Sărmășag este sărăcie lucie, iar directorul a fost schimbat pentru ceea ce putea să facă și n-a făcut. Un manager bun trebuie să crească profitabilitatea minei. Măsurile au fost luate pe baza raportului de control", a declarat Todea. Contactat telefonic, directorul Ioan Ardelean a declarat pentru Graiul Sălajului că va rămâne angajat al minei până în 18 sau 19 noiembrie, deoarece atunci va avea împliniți 61 de ani și se va putea pensiona. "Au fost controale de la Minister și a fost numit un nou director. Nu aș vrea să comentez cele întâmplate, vreau doar să ies la pensie. Am solicitat acest lucru Ministerului Economiei pentru că în noiembrie voi îndeplini condițiile prevăzute de lege", spune directorul minei. Totodată, acesta a specificat că a fost convocat Consiliul de Administrație pentru perioada următoare, unde se va face înlocuirea. minei din Sărmășag a fost înlocuit loan Ardelean a fost schimbat pentru ceea ce putea să facă și nu a făcut, spune Andrei Todea, reprezentant al guvernului.