Graiul Sălajului, octombrie 2013 (Anul 24, nr. 5436-5458)

2013-10-14 / nr. 5444

ACTUALITATE Luni-14 octombrie 2013 GRAIUL SĂLAJULUI, www.graiulsalajului.ro e-mail: graiulsj@unisys.ro 29 noiembrie, un nou termen pentru agricultorii ecologici £< Anamaria Pușcaș Termenul pentru depunerea cererilor referitoare la ajutorul specific acordat operatorilor care optează pentru argicultura ecologică a fost prelungit până la data de 29 noiembrie 2013. Inițial, data limită pentru predarea acestora a fost 15 octombrie. Până în prezent au fost depuse mai puțin de 150 de cereri la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), din cauza lipsei unor documente de eligibilitate, acesta fiind probabil și motivul amânării termenului. Un alt motiv ar putea fi reprezentat și de faptul că Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MARD) a primit numeroase solicitări din partea asociațiilor operatorilor din agricultura ecologică de prelungire a acestei date. într-un comunicat al MARD se menționează faptul că "prelungirea termenului de depunere a cererilor pentru ajutorul specific pentru anul 2013, până la 29 noiembrie, precum și pentru emiterea documentului justificative, respectiv a cerificatului de conformitate a conversiei până la 15 noiembrie, le va da posibilitatea tuturor potențialilor beneficiari să acceseze această formă de ajutor specific pentru agricultura ecologică. Prin modificarea termenului de depunere a cererilor pentru ajutorul specific se va putea, acorda timpul necesar” finalizării verificărilor efectuate de către organismele de inspecție și certificare la operatorii din sistemul de agricultură ecologică și pentru eliberarea documentelor justificative". ' ' ' ' Apicultorii cer TVA de 9 la sută la miere ș s Viorel Varga Apicultorii români cer autorităților taxă pe valoare adăugată de (TVA) de 9 la sută la miere, deoarece în acest fel produsele apicole ar putea deveni mai acesibile pentru consumatorii români și s-ar înregistra o creștere a consumului intern. Președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea, declara cu prilejul vizitei sale în Sălaj că "România are o producție între 20.000-22.000 de tone de miere pe an, însă jumătate pleacă la export. Consumul în România este de 400-450 de grame de persoană, anual" a mai spus Fetea. Asta în timp ce nemții consumă două kilograme de miere pe an, iar francezii între două și trei kilograme. Președintele ACA afirmă că, de patru ani, a discutat cu miniștri despre reducerea TVA la miere și încă nu a primit un răspuns. Totodată Asociația Crescătorilor de Albine a făcut o serie de intervenții la toate instituțiile interesate pentru promovarea Legii Apiculturii, dar și pentru implementarea Legii 506/2009 privind introducerea mierii în școli. Numai că deocamdată laptele și cornul au prioritate. Alături de măsura de reducere a TVA, RCA a mai solicitat și alte forme de sprijin, precum neimpozitarea mijloacelor de transport în pastoral, lipsa tahografului și neimpozitarea de material biologic pentru protejarea fondului genetic. Poate că dacă aceste forme de sprijin ar prinde conturul realității, numărul de familii de albine ar ajunge la 1,45 de milioane, cât avea România în 1989. Sălajul este unul din județele cu cea mai importantă pondere în producția de miere din România, iar consumatorul constată că în magazine prețul este aproape dublu față de anul trecut. Lucian Bode crede că dreapta unită va susține un candidat PDL la prezidențiale ei Corina Griguța Președintele PDL, Vasile Blaga, a anunțat că democrat-liberalii sunt pregătiți pentru discuții în vederea unei eventuale fuziuni a forțelor de centru-dreapta în jurul PDL pentru a genera un singur candidat al dreptei la prezidențiale. Lucian Bode, președintele PDL Sălaj, îl completează, declarând pentru Graiul Sălajului că "alegerile europarlamentare vor fi o bornă importantă în poziționarea întregii clase politice în ce privește alegerile prezidențiale". "Dreapta unită va da viitorul președinte al României după europarlamentare. Un proiect de țară fundamentat pe valorile creștin democrate, însoțit de un candidat credibil, validat ca om politic, ca bun profesionist, pot aduce împreună, la aceeași masa, PDL, Alianța Dreptate și Adevăr, Partidul Mișcarea Populară. Un astfel de candidat s-ar bucura sigur și de sprijinul președintelui Traian Băsescu, sprijin care în opinia mea va fi decisiv", susține Bode. Alegerile interne în PDL pentru desemnarea prezidențiabilului vor avea loc în intervalul 15 octombrie -14 decembrie, în urma votului dat de către membrii PDL, precizează Lucian Bode. "Toți cei trei candidați înscriși în cursă, Cătălin Predoiu, Gheorghe Falca și Simona Creț, pornesc cu șanse egale. Reușita unuia sau altuia depinde doar de prestația fiecăruia. Scorul PDL la europarlamentare, asumat de actuala conducere a BPN este de peste 20 la sută. Sunt sigur de faptul că Partidul Popular European va obține din Romania mai multe mandate decât socialiștii", conchide președintele PDL Sălaj. în ultima vreme, au apărut pe scena politică noi fundații și partide politice cu înclinații spre centru dreapta. Majoritatea au anunțat că sunt de accord cu o fuziune a partidelor de centru dreapta. Doar reprezentanții Alianței Lege și Ordine (ALO) au spus clar la Zalău că nu se vor alia cu alte partide pentru a ajunge la putere, deoarece nu doresc să fie considerați de electorat "sateliții celorlalte partide". Cu ALO sau fără, PDL este interesat de o fuziune pentru a face față stângii. Ca principal partid de opoziție, PDL avea însă pretenția ca această fuziune să fie mai degrabă o aderare a forțelor de dreapta la scopurile declarate de democrat-liberali. Rămâne de văzut dacă orgoliile se vor risipi. Partidul Poporului - Dan Diaconescu și-a făcut vineri simțită prezența la Zalău odată cu demersul pentru reevaluarea organizației județene. Reprezentanții PP-DD au anunțat că urmăresc și cred că vor obține 20 la sută la europarlamentare, iar la alegerile prezidențiale, PP-DP îl va susține pe Dan Diaconescu pentru funcția de președinte al României. Organizația județeană Sălaj, condusă de Alin Demle, a primit aprecieri de la reprezentanții conducerii PP-DD. Președintele interimar al organizației de femei și deputat PP-DD, Liliana Minca, susține că partidul a fost "furat" de Guvernul USL, în mai multe rânduri. "Noi suntem cel mai activ grup parlamentar, noi nu suntem în Parlament ca să dormim. Am avut inițiative legislative, de exemplu, majorarea alocației copiilor de la 42 de lei la 200 de lei, precum și amendamente la legea bugetului de stat. Am solicitat mai mulți bani pentru învățământ, sănătate, etc. Puterea își însușește amendamentele noastre. Este foarte greu în opoziție, dar vrem să fim un partid viu", explica Liliana Mincu. în ideea în care partidele de centru dreapta se arată deschise unei unificări a dreptei pentru alegerile prezidențiale, Liviu Neagu, secretarul general al PP-DD, susține că "suntem deschiși la o alianță a partidelor de dreapta, atâta timp cât Dan Diaconescu va fi cel susținut la alegerile prezidențiale". în altă ordine de idei, PP-DD a ținut să îl anunțe pe Ponta că lupta finală la președinție se va da între Dan Diaconescu și Crin Antonescu. (C. Gliguța) Partidul lui Dan Diaconescu a "reînviat" vineri la Zalău PP-DD acuză USL că îi fură amendamentele pe care le-a gândit Zălăuanii sunt buni plătitori de taxe și impozite Situația încasărilor la plata impozitelor și taxelor locale dovedește că zălăuani, atât persoane fizice, cât și juridice, au fost conștiincioși în ceea ce privește achitarea impozitelor pe clădiri și terenuri. Suma totală preconizată a fi încasată până la 30 septembrie în ceea ce privește impozitul pe clădiri persoane fizice este de 3.117.000 lei, din care s-a achitat 3.119.820 lei, adică în procent de 100,09 la sută. Din suma estimată privind impozitul pe clădiri pentru persoane juridice, de 7.808.000, s-a plătit până la 30 septembrie 7.978.260 lei, adică în procent de 102,18 la sută, în ce privește impozitele pe terenuri, încasarea stă și mai bine. Persoanele fizice au achitat 127,48 la sută din prevăzut până la 30 septembrie, iar persoanele juridice au achitat 133,60 la sută din prevăzut. Nu putem spune același lucru despre impozitele ce privesc mijloacele de transport, unde persoanele fizice și-au achitat doar 83,83 la sută din prevăzut, iar persoanele juridice în proporție de 74,64 la sută. Situația nu pare îngrijorătoare, având în vedere că mai sunt de luat în calcul trei luni până la sfârșitul anului. Totalul încasărilor la bugetul local din impozite și taxe se ridica la 30 septembrie la suma de 15.860.980 lei, conform datelor oferite de Primăria Zalău. (A. Cozlean) GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Redactori: Alexandra Cozlean, Anamaria Pușcaș, Viorel Varga, Oana Pop, Corina Gliguța, Marius Sacota, Mihaela Peștean Laurențiu Catrina - cameraman Corina Lupșe, Marian Ardelean - tehnoredactare telefon 0260-611.320 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. CIF: R03247464. 131/656/92; Cont: R002RNCB 0214013420460001 - BCR. Zalău. Trezorerie R023TREZ5615069XXX000900;