Graiul Sălajului, noiembrie 2015 (Anul 26, nr. 5957-5976)

2015-11-26 / nr. 5975

AJPIS face primele plăți către familiile afectate de calamități .er Viorel Varga Prefectul Ionel Ciunt a anunțat ieri că în urma evaluărilor comisiei de specialitate a pagubelor produse de inundații, secetă și grindină, 136 de familii din județul Sălaj vor beneficia de un ajutor din partea statului, conform Hotărârii de Guvern nr.927/ 2015. Familiile provin din zonele calamitate ale mai multor comune sălăjene. 104.100 de lei au intrat ieri în contul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Sălaj. Potrivit lui Mircea Pop, directorul agenției, primele plăți au fost efectuate ieri prin mandat poștal către beneficiari. Cuantumul despăgubirilor este în funcție de pagubele constatate de comisia de evaluare. Seceta și-a pus amprenta pe 29 de comune sălăjene. Comisia județeană care a făcut evaluările a constatat că au fost afectate 6.242 de hectare. Suma repartizată de Guvern pentru despăgubiri este 120,99 mii lei. Prin Hotărârea de Guvern nr 911 din 3 noiembrie, Sălajului i-a fost repartizat suma de 12.068 mii lei pentru refacerea infrastructurilor rutiere. Județul se declară pregătit pentru deszăpeziri pe drumuri Referitor la stadiul pregătirilor pentru sezonul rece Prefectura a evidențiat ieri faptul că există contracte pentru deszăpezirea tuturor drumurilor naționale și județene. O comisie județeană formată din angajați ai Prefecturii, ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență, ai Consiliului Județean și ai Poliției Rutiere verifică stocurile de materiale antiderapante și utilajele pentru deszăpezire. După primele controale, rezultatele sunt mulțumitoare, adică zăpada poate să vină. (V.V) Soluțiile pentru elevii din laz, a căror școală a fost mistuită de foc Prefectura Sălaj a făcut cunoscute ieri măsurile luate pentru a diminua efectele incendiului de la Școala Gimnazială din laz, care a fost mistuită de foc în noaptea de 14 spre 15 noiembrie. Prefectul Ionel Ciunt a spus că a întocmit un Proiect de Hotărâre de Guvern prin care se solicită acordarea unor fonduri pentru repararea școlii. La Școala din saz sunt înscriși 84 de elevi. Clasele a lll-a și a IV-a sunt transportate în fiecare dimineață la Școala Gimnazială din Plopiș. Clasele V - VIII sunt și ele transportate cu microbuzele la Școala din Plopiș, având cursuri de după-amiază. Prefectul Ciunt a spus că săptămâna viitoare se va deplasa la iaz pentru că acolo există un centru de zi și va analiza posibilitatea ca o parte din elevi să învețe aici până se vor finaliza lucrările de reparație a școlii incendiate. (V.V) Toate dosarele pentru despăgubiri de secetă vor fi preluate de APIA Până marți, funcționarii de la centrele APIA au respins dosarele producătorilor agricoli care solicitau despăgubiri pentru secetă dacă aveau atestatul de producător eliberat după data încheierii procesului verbal de constatare a pagubelor. Printr-un ordin al ministrului Agriculturii, Achim Irimescu, emis marți, se stipulează că dosarele pentru despăgubiri vor fi primite de către centrele APIA indiferent dacă atestatul de producător a fost eliberat înaintea sau după încheierea procesului verbal de constatare a pagubelor. Potrivit lui Valentin Duca, director executiv al Direcției Agricole Județene Sălaj, fermierii ale căror dosare pentru despăgubiri au fost respinse din motivele arătate mai sus se pot prezenta până pe data de 2 decembrie la centrele locale APIA pentru a fi luați în evidență. (V.V.) Joi-26 noiembrie 2015 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Povestea autobuzelor din Zalău cumpărate de noi și care "crapă" mai repede decât cele second-hand es Eduard Farcaș în ședința Consiliului Local Zalău din data de 5 octombrie s-a iscat o adevărată ceartă între consilieri privind achiziția autobuzelor pentru reședința județului Sălaj. Descâlcind discuțiile din procesul verbal al ședinței, am aflat și cum s-a pricopsit de fapt Zalaul cu “modemele” autobuze BMC - printre cele mai noi achiziționate, chiar dacă nimeni nu le-a vrut. Discuția pe tema autobuzelor s-a iscat când s-a ajuns la proiectul de hotărâre privind modificarea bugetului Transurbis. Atunci s-a discutat și despre cum va reuși Primăria să înlocuiască autobuzul distrus în teribilul accident din Brădet din vară, când un TIR care cobora Meseșul fără frâne a intrat în plin în parcarea Transurbis din Brădet. Primul care a ridicat mingea la fileu a fost “migratorul” Raul Dragoș, fost președinte al tineretului PNL Sălaj, acum membru al celui mai mic partid parlamentar, ALDE. "Aș avea ceva de adăugat vis-a-vis de suma alocată pentru cumpărarea autobuzelor, bănuiesc că la sumă asta se vor cumpăra autobuze second hand, cele care vor fi cumpărate, da?". Chiar dacă exprimare e deficitară, din discursul consilierului se înțelege că îl întreabă pe primarul Căpîlnașiu dacă are de gând să cumpere autobuze noi sau la mâna a doua. Cel care a replicat consilierului în ședință nu a fost însă primarul, ci directorul economic al Trasnurbis, Stoica Attila, fost viceprimar al Zalăului, care i-a transmis lui Raul Dragoș: "După cum știți, a avut loc un accident în urmă cu câteva luni, în care a fost implicat un autobuz nou (...) Dumneavoastră veți hotărî ce autobuze vom cumpăra, deocamdată introducem actele pentru a recupera banii, suma de 50.000 de euro trebuie recuperată”, a spus directorul economic al Transurbii. A urmat apoi replica lui Radu Căpîlnașiu, care i-a arătat consilierului Raul Dragoș că el ar fi trebuit să știe că face parte dintr-o structură administrativă care hotărăște cum se cheltuiesc banii Transurbis. “Aș vrea să completez, banii vor veni la bugetul local, nu intră în bugetul Transurbis-ului, Consiliul Local va hotărâ ce se va întâmpla cu banii respectivi. Dauna este a Consiliului Local”, a spus Căpîlnașiu, în apărarea lui Raul Dragoș a sărit însă vechea colegă din PNL și noua colegă din ALDE Rodica Mureșan, pentru că a “migrat” exact ca Dragoș. Mureșan a încercat să-i sensibilizeze pe consilierii locali ai puterii să “se gândească la cetățeni” și să încerce să le cumpere autobuze noi. Rodica Mureșan are în atribuția de consilier local dreptul de a depune un proiect de hotărâre, așa cum a mai făcut în timpul când Daniela Coja era viceprimar, prin care să propună cumpărarea de autobuze noi. Rodica Mureșan nu a făcut asta, ci a vorbit la modul relativ, folosind cuvinte precum “poate” sau “ar trebui”. "Poate că ar trebui să ne gândim și la cetățenii din Zalău și să cumpărăm niște autobuze noi, să le prindem în buget pe anul viitor. Decât să tot cumpărăm second-uri, să cumpărăm niște autobuze noi, cumpărăm două-trei, dar știm că sunt noi și foarte bune", a spus în ședință Rodica Mureșan. Desigur, fiecare dintre consilieri a fost votat ca de fiecare dată când merge în Consiliul Local să se gândească la cetățeni, nu doar din când în când și cu “poate”. Primarul a explicat cum s-a ales orașul cu autobuze noi și proaste Propunerea Rodicăi Mureșan l- a determinat pe primarul Radu Căpîlnașiu să explice în ședință care e treaba cu autobuzele noi și să arat cum, chiar dacă nu a vrut nimeni, Consiliul Local a achiziționat autobuze BMC, asta din cauză că legea achiziților publice nu corespunde cerințelor administrative și că toate contractele se atribuie firmelor care au cel mai scăzut preț, chiar dacă firma respectivă are cele mai proaste servicii. "Din păcate avem experiență cu autobuzele noi, BMC-urile care au fost cumpărate prima dată și care au deja 5 ani de zile. Efectiv crapă caroseria. Asta, în urma licitației care a avut loc și a achiziției care s-a făcut pe temei legal și cu condiții care au fost impuse la un moment dat. CNSC-ul (n.r. - Consiliul Național de Soluționare a Contestaților) a avut o solicitare chiar la Caietul de Sarcini, cred că de vreo două ori s-a refăcut Caietul de Sarcini atunci, pentru a se scoate acele condiții care se considerau a fi discriminatorii. Din păcate, trebuie să recunoaștem, arată foarte bine, dar sunt foarte proaste", a spus Radu Căpîlnașiu. Stoica Attila l-a completat pe prim-edul, mai ales că în momentul când au fost cumpărate autobuzele făcea parte din legislativul zălăuan. "Este așa cum spune domnul primar, cheltuielile cu autobuzele noi sunt mult mai mari decât cele pentru autobuzele second hand, piesele de schimb sunt mai scumpe decât cele second hand”, a spus Stoia. Căpîlnașiu a explicat că Primăria Zalău vroia să cumpere autobuze Mercedes, dar nu s-a putut pentru că BMC a câștigat licitația cu cel mai mic preț. "Ei au câștigat licitația, nu ai ce să faci. Nu poți să spui că vrei Mercedes, dacă licitația o câștigă altcineva", a spus Căpîlnașiu. Rodica Mureșan a sugerat - conform unei practici care nu ne este străină - să "punem niște condiții pe care ceilalți nu le pot îndeplini”. Căpîlnașiu i-a explicat din nou că a fost nevoie să schimbe de mai multe ori caietul de sarcini. "După cum am mai spus, au fost puse condiții, unele au fost considerate discriminatori, spre exemplu s-a cerut ca geamul din dreapta să fie dezaburit nu numai cu aer, ci și electric, și s-a considerat că este abuzivă clauza. Avem în vedere achiziția de autobuze noi, pe cât posibil, vom vedea care va fi șansa de a achiziționa, inclusiv pe partea de dotări, vom încerca să cumpărăm autobuze noi”, a explicat Radu Căpîlnașiu. Pensionarii sălăjeni din Sidicatul liber și-au întărit forțele jes Viorel Varga La Casa de Cultură a Sindicatelor a avut loc marți ședința plenară a pensionarilor din Comitetul Sindicatului Liber din Sălaj. A fost și ziua în care președintele Sindicatului Liber din Sălaj, Nie Gorgan, a împlinit frumoasa vârstă de 80 de ani. La ședință au participat 35 de membri și invitați care iau reprezentat pe cei 16.500 de sindicaliști liberi din Sălaj. întâlnirea de marți a fost onorată cu prezența lui Marin Iancu, președintele Federației Naționale a Sindicatelor "Solidaritatea". După prezentarea raportului de activitate pe 2015 și programul de măsuri pentru 2016, s-a trecut la măsuri organizatorice. Astfel, primvicepreședinte al Sindicatului Liber din Sălaj a fost ales Radu Ioan, vicepreședinte Maria Pop, secretar Nagy Zoltán. Marin Iancu i-a felicitat pe noii aleși și le-a dorit mult spor în activitatea sindicală de la nivelul județului. GRAIUL SĂLAJULUI Zalău, B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D, Cod 450.025 Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Viorel Varga - agricultură, viața satului, Mihaela Peștean - administrație Eduard Farcaș - cultură, societate Marian Ardelean - tehnoredactare Ionuț Topan - tehnoredactare marketing și publicitate telefon 0260-611.320 Bogluț Adriana-marketing-publicitate; fax 0260-612.479 Florica Sas - responsabil marketing și comercial; ,, a Maria Jula - contabilitate mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@umsys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. - CIF: RQ3247464. 131/656/92; Cont: R064 BTRL RONC RT022511 3001 - B.T. Zalău