Graiul Sălajului, decembrie 2015 (Anul 26, nr. 5977-5996)

2015-12-08 / nr. 5981

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro________ Marți - 8 decembrie 2015 ^Eduard Farcaș Prefectul județului Sălaj, Ionel Ciunt, ne-a spus ieri că îl va suspenda din funcție și pe primarul din Marca, Dan Șumălan, pe perioada cât este în arest, "îl suspend și pe primarul din Marca din funcție, aștept de la Tribunalul Sălaj să trimită sentința să vad exact încadrarea. Eu știu oricum din presă ce s-a întâmplat, dar trebuie să vedem și sentința, în funcție de sentință, vom emite ordinul de suspendare al primarului", ne-a spus prefectul Ionel Ciunt. Dan Șumălan, primarul comunei Marca, este al doilea primar din Sălaj care în decurs de numai o săptămână este arestat de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj pentru fapte de corupție, după ce, sâmbăta trecută, primarul comunei Bălan, Maghiar Isaia, a fost arestat la domiciliu. Șapte primari au fost deja destituiți de prefect pentru că sunt condamnați sau arestați 12 din cei 61 de primari din Sălaj au fost sau sunt cercetați pentru comiterea infracțiunilor de corupție, uz de fals sau abuz în serviciu. Șapte dintre aceștia au fost destituiți prin ordinul prefectului Ionel Ciunt. Primul dintre cei șapte condamnați și destituiți de prefectul Ionel Ciunt a fost primarul comunei Meseșenii de Jos. Sandu Bercean. Primarul comunei Meseșeni de Jos, Sandu Bercean, și-a pierdut funcția la finele lunii aprilie 2014, ca urmare a unei decizii definitive a instanței de condamnare la șase luni de închisoare cu executare pentru infracțiunile de conflict de interese în formă continuată, conflict de interese și fals intelectual. Imediat a venit și ordinul de demitere din funcția de edil, semnat de prefectul județului. Atribuțiile sale au fost preluate de viceprimarul Seres Arpad. A venit apoi și rândul altor primari din județ. Ioan Barou, primarul comunei Bocșa, a fost condamnat la un an și jumătate de închisoare cu suspendare pentru abuz în serviciu asimilat faptelor de corupție. Primarul a fost condamnat pentru că a emis acte false fiului secretarului comunei, ajutându-l astfel pe acesta să obțină subvenții pentru construirea unei case. Primarul din Crișeni, Maior Andrei, condamnat la la pedeapsa de 6 luni de închisoare cu suspendare și doi ani și șase luni termen de încercare, pentru săvârșirea infracțiunii de conflict de interes, a fost și el destituit de prefect la începutul acestui an. Fostul lider PSD Jibou, care a ocupat și funcția de primar al orașului până a fost destituit de prefect la începutul lunii mai, Eugen Bălănean, este acuzat de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj de abuz în serviciu asimilat faptelor de corupție, o infracțiune de conflict de interese și o infracțiune de purtare abuzivă. Pe 11 mai, Eugen Bălănean a fost reținut preventiv 24 de ore, apoi plasat în arest preventiv la domiciliu. Bălănean mai are o condamnare de un an de închisoare cu suspendare pentru conflict de interese, fiind învinuit că a oferit contracte firmei fiului său. Primarul din Jibou a fost primul edil al unui oraș din Sălaj care a fost destituit din funție pentru condamnare în instanță. Primarul din Dragu, Claudiu Lazăr, sa aflat în conflict de interese pentru că și-a angajat mama, pe Rodica Lazăr, fost primar al comunei Dragu, în funcția de consilier personal al primarului. Primarul comunei Bălan, Maghiar Isaia, a fost reținut joi, 26 noiembrie, de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, fiind acuzat de săvârșirea a trei infracțiuni de abuz în serviciu asimilate faptelor de corupție și conflict de interese. Cu cinci capete de acuzare, procurorii l-au prezentat vineri la Judecătoria Zalău pe Maghiar Isaia, cerând arestara preventivă pentru 30 de zile. Magistrații au hotărât însă că Maghiar Isaia să fie arestat preventiv la domiciliu pentru o perioadă de 30 de zile, respingând cererea procurorilor. El a fost destituit de prefect la începutul săptămânii trecute. Ultimul primar destituit este primarul comunei Marca, Dan Șumălan, arestat sâmbătă pentru corupție. Cinci primari în funcție, cu procese pe rol Liviu Nicolae Fărcaș, primarul comunei Cizer, a fost trimis în judecată acuzat de conflict de interese, efectuarea de operațiuni financiare ca acte de comerț în incompatibilitate cu funcția deținută și de abuz în serviciu asimilat faptelor de corupție. Printre altele, a dispus plata a 60.700 de lei către o societate comercială în baza unei facturi pentru lucrări de deszăpezire care nu au fost efectuate. Vasile Lazăr, primarul comunei Măeriște, a fost trimis în judecată și condamnat pentru două infracțiuni la pedeapsa amenzii penale de 6.000 de lei. El a fost achitat doar pentru o faptă cea de abuz în serviciu, amenda penală urmează a fi achitată. Varga Andrei, primarul orașului Cehu Silvaniei, este trimis în judecată pentru mai multe infracțiuni de abuz în serviciu, fals intelectual și uz de fals. A efectuat decontări ilegale la mai multe lucrări neefectuate, prejudiciind astfel bugetul local, a majorat nelegal cu suma cu 74.929 de lei prețul unui contract de lucrări încheiat între firma Drum Construct și Primăria Cehu Silvaniei. Ioan Cătană, primarul PSD-ist al comunei Chieșd, a fost acuzat la începutul lunii martie de către procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj de trei fapte de corupție și conflict de interese. La începutul lunii aprilie, procurorii au renunțat la două capete de acuzare după cum ne informa la acel moment Pompilia Stana, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj.Marți, 26 mai, la Judecătoria Șimleu Silvaniei s-a judecat dosarul 415/309/2015, în care primarul Ioan Cătană este judecat pentru conflict de interese. Magistrații au amânat pronunțarea unei sentințe până pe data de 9 iunie. Primarul orașului Șimleu Silvaniei, Septimiu Țurcaș, a fost trimis în judecată, acuzat de abuz în serviciu contra intereselor publice, fals în înscrisuri și uz de fals. GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Patru foști primari cu probleme în justiție cu probleme în justiție și mulți dintre cei care în mandatul trecut au fost primari. Fostul primar al comunei Ip, loan Boer, a fost condamnat într-un dosar la patru ani de închisoare cu suspendare, iar în alt dosar la trei ani de închisoare cu suspendare. El a fost acuzat de corupție, după ce pe vremea când era primar și președinte al comisiei locale de fond funciar din Ip a împroprietărit patru cetățeni cu terenuri din proprietatea Composesoratului din Cosniciu de Sus, terenuri pe care apoi edilul le-a vândut concubinei sale pentru a-și face împreună o casă de vacanță acolo.Fostul primar al comunei Surduc, Ionel Daniel Chira, a fost trimis în judecată pentru săvârșirea a două infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice, deoarece și-a însușit prin intermediul unui locuitor din comună suprafața de 2.800 de metri pătrați de teren. Teren pe care l-a vândut mai apoi celui cunoscut drept regele asfaltului, Costel Cășuneanu, administrator al SC Pa&Co, pentru a amenaja o bază de producție. Ionel Chira a fost condamnat la trei ani și jumătate de închisoare cu suspendare. Fostul primar de Mirșid, Avram Sebastian Vasile, a fost trimis în judecată acuzat de abuz în serviciu. Curtea de Apel Cluj a dispus însă încetarea procesului penal, după ce Avram Sebastian a achitat un prejudiciu de 9.000 de lei.Fostul primar de Letca, Petru Cozma, a fost trimis în judecată pentru abuz în serviciu contra intereselor publice, asimilat faptelor de corupție. Fostul edil este acuzat că în calitate de primar a dispus, cu încălcarea dispozițiilor legale și contractuale, plata sumelor de 20.000 de lei și 74.972 lei către societatea Mirghis Plus, cauzând prejudiciu Consiliului Local Letca. Primarii "greșesc" pentru că nu știu legislație L-am întrebat pe prefectul județului Ionel Ciunt cum își explică faptul că procentul primarilor sălăjeni acuzați de corupție crește vertiginos de la o săptămână la alta. Acesta consideră că de vină poate fi și legislația, care ar trebui puțin corectată, pentru că sunt multe lucruri care pot fi interpretate, iar unii primari nu au studii juridice. "Nu vreau să comentez, probabil că și legislația ar mai trebui corectată, sunt lucruri care pot fi interpretate în multe feluri. Mulți primari nu au studii juridice și nu au pe nimeni cu o asemenea pregătire, de aceea pot cădea într-o greșeală. Sigur, instanțele vor analiza lucrurile, și cine trebuie să plătească va plăti", a spus prefectul Ciunt. 171 de accidente de circulație grave s-au produs pe raza județului Sălaj în perioada 1 ianuarie - 30 noiembrie, în urma cărora 31 de persoane șiau pierdut viața și alte 184 au fost rănite grav, informează Inspectoratul Județean de Poliție. Din analiza de risc rutier rezultă că una din cauzele concurente care generează accidente rutiere grave o constituie conducerea autovehiculelor pe drumurile de către persoane aflate sub influența băuturilor alcoolice. 31 din cele 171 de evenimente rutiere grave, soldate cu trei morți și 31 de răniți grav, s-au produs din cauza faptului că șoferii implicați în accidente se aflau sub influența băuturilor alcoolice. Rezultă că în 18 la sută din accidentele grave înregistrate anul acesta a fost vorba de șoferi care au condus băuți. De cele mai multe ori, aceștia comit frecvent încălcări ale normelor de circulație rutieră, conduc cu viteză excesivă, se angajează în depășiri neregulamentare, astfel punând în pericol siguranța participanților la trafic. De asemenea, în perioada menționată, tot pe linie de alcool, polițiștii rutieri au constat 114 infracțiuni și au suspendat 147 permise de conducere. (AJ.) Anul acesta s-au înregistrat 170 de accidente grave de circulație în județul Sălaj 31 de persoane și-au pierdut viața și alte 184 au fost rănite grav. 18 la sută din accidente au fost din cauza șoferilor băuți Polițiștii sălăjeni "colindă" cu etilotestul toată săptămâna Inspectoratul Județean de Poliție anunță că polițiștii rutieri sălăjeni au săptămâna aceasta ca obiectiv depistarea și sancționarea persoanelor aflate sub influența băuturilor alcoolice care conduc pe drumurile publice, atât în mediul urban cât și în cel rural, precum și sancționarea șoferilor și pasagerilor pentru neutilizarea centurii de siguranță. Acțiunile se vor desfășura cu efective mărite, de lucrătorii de poliție rutieră, precum și de lucrătorii de la secțiile de poliție rurală desemnați să desfășoare activități pe linie de circulație rutieră. (A.l.)