Graiul Sălajului, ianuarie 2018 (Anul 29, nr. 6495-6515)

2018-01-15 / nr. 6504

3 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Rovinieta se va scumpi cu peste 85 la sută pentru dube și camioane aer A.I. Se anunță scumpiri majore ale rovinietei pentru vehiculele pentru transportul de marfă mai grele de 3,5 tone (categoriile C și D). Tariful de utilizare a rețelei de drumuri naționale se va majora cu cel puțin 85 la sută, potrivit unui proiect normativ publicat de Ministerul Transporturilor, preluat de Mediafax. De exemplu, rovinieta pentru vehiculele de transport de marfă cu masa cuprinsă între 3,5 și 7,5 tone crește de la 4 la 12 euro pentru o zi, de la 16 la 30 de euro pentru 7 zile, apoi de la 32 la 60 de euro pentru 30 de zile, de la 92 la 171 de euro pentru 90 de zile și de la 320 la 600 de euro pentru 12 luni, arată sursa citată. Rovinieta pentru vehiculele de transport de marfă cu masa cuprinsă între 7,5 și 12 tone crește de la 7 la 12 euro pentru o zi, de la 28 la 33 de euro pentru 7 zile, apoi de la 56 la 66 de euro pentru 30 de zile, de la 160 la 188 de euro pentru 90 de zile și de la 560 la 660 de euro pentru 12 luni. Cu creștere economică , cu tot, o ducem rău, iar semnele sunt de rău augur .A.I. Chiar dacă economia României a avut cea mai rapidă creștere din Uniunea Europeană, bogăția țării, calculată după activele nete ale cetățenilor ca parte din venitul disponibil, a rămas la fel ca acum cinci ani, arată o analiză publicată ieri de Bloomberg. "în pofida faptului că Guvernul a mărit într-un mod extravagant salariile din sectorul public și a redus impozitele, bogăția țării balcanice - calculată după activele nete ale cetățenilor ca parte din venitul disponibil - rămâne la fel ca acum cinci ani (...) Pentru unii, câștigurile acoperă doar cheltuielile esențiale de zi cu zi, inclusiv alimente și haine - lucru de înțeles întro țară a cărei condiții de viață se află printre cele mai grele din UE, mai arată sursa citată. România a depășit în 2017 creșterile celorlalte țări din blocul comunitar, dar au apărut semne ale unei presiuni asupra cetățenilor, reprezentate de inflația care sa apropiat de 4% în decembrie, iar BNR a început deja să majoreze ratele dobânzilor, care fuseseră blocate la un nivel minim record începând cu anul 2015, mai arată Bloomberg. GRAIUL SĂLAJULUI Daniel Munteanu - șef de, redacție Alina Rad - societate, economie Viorel Varga - agricultură, viața satului, Mihaela Peștean - administrație Adrian Mastan - tehnoredactare Darius Teglaș - tehnoredactare Artur Székely - reporter, cameraman MARKETING și PUBLICITATE Bogluț Adriana - marketing - publicitate; Florica Sas - responsabil marketing și comercial; Maria Jula - contabilitate. Luni-15 ianuarie 2018 ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro ! Sălăjenii vor să lucreze la stat, unde la locul de muncă este sigur și bine plătit ! Sunt aproape 900 de candidați pe cele 43 de posturi scoase la concurs de Spitalul Județean 82 de sălăjeni vor postul de registrator la Medicină Legală .ef Mihaela Peștean Pentru cele 43 de posturi scoase la concurs de Spitalul Județean de Urgență Zalău s-au depus nu mai puțin de 876 de dosare. Ceea ce înseamnă că, în maie, sunt 20 de candidați pe un loc. Pentru că se organizează concurs pe fiecare specialitate separat, unii candidați s-au depus dosare pe mai multe posturi. Candidații pentru posturile din spitalul zălăuan sunt atrași de salarizarea bună. Pe lângă majorările salariale de anul trecut, angajații din sistemul de sănătate se așteaptă să beneficiază de noi creșteri salariale consistente de la 1 martie, conform promisiunilor PSD. Concurența acerbă pe posturile de la spital este în contrast puternic cu lipsa permanentă a candidaților pentru locurile de muncă scose pe piață de înteprinderile din mediul privat, care, pe lângă că duc lipsă de personal calificat, nu găsesc nici muncitori calificați. Să amintim numai că la bursa locurilor de muncă de la Zalău, din toamnă, pentru cele 471 de locuri de muncă disponibile și-au lăsat CV-urile doar 18 persoane. Cele mai râvnite posturi Cel mai râvnit dintre posturile scoase la concurs sa dovedit cel de registrator la Serviciul Județean de Medicină Legală, unde salariul este considerabil mai mare. S-au depus 82 de dosare pentru acest post. Pentru alte două posturi de asistent medical la Dermatologie s-au depus 117 dosare, rezultând o concurență de 58 de candidați pe un loc. Concurență mare este și pe alte patru posturi de registrator, unde s-au depus 147 de dosare de înscriere în concurs, fiind 37 de candidați pe un loc. Alți 72 de candidați se bat pe cele 2 posturi de asistent medical ORL și gastroenterologie. Postul de asistent medical la Anatomie patologică este râvnit de 23 de candidați, iar pentru două posturi de asistent medical la UPU-SMURD sau depus 36 de dosare. La asistenți medicali s-au mai depus 70 de dosare pentru două posturi la Medicina Internă,84 dosare pentru 3 posturi la neonatologie și Ginecologie, 72 dosare pentru 3 posturi la secția Ortopedie și Chirurgie generală. Pentru postul de asistent medical farmacie s-au depus 8 dosare. Pentru un post de brancardier s-au înscris 24 de persoane. Pentru un post de bucătar s-au înscris patru candidați. Pentru 12 posturi de personal auxiliar s-au depus 112 dosare. Candidații s-au ferit de posturile pe care se cer studii de specialitate Concurența este mai mică la posturile pe care se cer studii de specialitate. Pentru postul de asistent medical de laborator s-au depus doar două dosare, iar pe cele trei locuri de tehnician radiologic s-au înscris doi candidați. Pentru postul de psiholog sunt trei candidați înscriși în concurs, iar pentru două postu ri de asistenți sociali se bat 18 candidați. Pentru asistenții medicali s-a solicitat suplimentar ca, pe lângă diploma de asistent medical, candidații să aibă și diplomă de bacalaureat. Asta, în condițiile în care școlile postliceale sanitare și chiar și unele facultăți acceptă cursanți și care nu au obținut diplomă de bacalureat. Salarii frumoase la spitalul din Zalău Pe lângă că salariile angajaților spitalului sunt frumusele, cu sporurile care se acordă și cu orele lucrate sâmbăta și duminica se poate ajunge la dublarea veniturilor. Un registrator, de exemplu, avea, conform listei publice cu veniturile salariale la finele lunii septembrie 2017 un salariu de încadrare de circa 2.000 - 2.200 de lei. Un psiholog sau un asistent social din spital avea un salariu brut între 2.800 și 3.500 de lei la finele lunii septembrie. Un asistent medical debutant era încadrat cu un salariu brut de 1.628 lei, un asistent medical cu un salariu mediu de 2.400 de lei, iar un asistent medical principal între 2.700 și 5.000 de lei. Brancadierii aveau salariu de încadrare între 1.500 și 1.820 de lei. O infirmieră sau o îngrijitoare avea salariu de bază între 1.450 de lei și 1.800 de lei. La aceste venituri, sporurile aduc un plus important. Toate etapele concursurilor vor fi supravegheate audio-video, pentru mai multă transparență Managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău, medicul Liliana Neaga, dă asigurări că s-au luat măsuri suplimentare de transparență în organizarea concursurilor pe cele 43 de posturi scoase la concurs. "Pornind de la ideea că dacă se doresc servicii de calitate nu poți să le asiguri dacă nu ai personal suficient și bine pregătit profesional, am luat hotărârea să scoatem la concurs toate posturile vacante de personal de îngrijiri. Joi s-a finalizat perioada de depunere a dosarelor de înscriere. Am încercat, mai ales pentru asistenți medicali, să organizăm concursuri diferite, pentru că fiecare loc de muncă necesită o activitate specifică. Pentru mai multă transparență, s-a introdus supravegherea video-audio, inclusiv în elaborarea subiectelor de către comisie. Subiectele vor fi elaborate în dimineața desfășurării probei scrise. Va fi supraveghere videoaudio în timpul derulării probelor, la corectarea lucrărilor, la probele practice și la interviuri. Toată desfășurarea concursurilor va fi supravegheată videoaudio", a declarat vineri Liliana Neaga. Concursurile se vor derula în perioada 21 ianuarie - 7 martie.