Graiul Sălajului, noiembrie 2019 (Anul 30, nr. 6947-6967)

2019-11-26 / nr. 6964

^ ACTUALITATE T , sfrww.g^lulsalajulai.ro | GRAIUL SĂLAJULUI |_________________Marți ■ 26 noiembrie 2019____________________________ e-mail: graiulsj@unisys.ro __________^ Românii au ales "răul cel mai mic" pentru a intra intr-o "Românie normală" In Salaj, doar in Simișna Iohannis a pierdut alegerile prezidențiale îs. Georgel Babiuc Turul doi al alegerile prezidențiale din 2019, seamănă in linii mari cu turul al doilea al alegerilor prezidențiale din anul 2000, când s-au calificat Ion Iliescu și Corneliu Vadim Tudor. Atunci s-a consacrat votul pentru "răul cel mai mic", tot atunci Iohannis a început sa facă politica. După ce a fost ales primar al Sibiului din partea unui partid etnic FDGR, pe fondul sentimentului de admirație și complexului de inferioritate a românilor față de germani din România, cum ca ei sunt "mai buni, mai harnici". Iohannis este propus, in 2000 de PNL (pe atunci un partid cu 11%) pentru funcția de prim-ministru al României. Propunerea la aceea vreme, după ce guvernul Boca a fost demis, a fost susținută atunci de PC, UDMR, dar și de către PSD, căruia Iohannis acum in 2019 i-a declarat "război". Daca Dancila, nu ar fi intrat in turul doi al alegerilor prezidențiale, probabil ca scorul prin care Iohannis a zdrobit PSD-ul, fără săși asume nimic concret, ar fi fost mult diferit. Nu neaparat, ca nu ar fi câștigat alegerile prezidențiale, ci procentajele ar fi fost mult mai aproape de realitatea mandatului "lucrului bine făcut", mandat in care a fost acuzat de incompatibilite de Agenția Națională de Integritate (ANI) si in care Dancila a fost numită premier, chiar de către el. Explicația lui Iohannis de la propria dezbaterea, cum ca ar fi numit-o premier pe baza unei "bănuieli", nea arata ca actualul președinte avea deja strategia de câștigarea a unui nou mandat încă de pe atunci. A inteles ca avand-o pe Viorica in turul doi, romanii o sa considere, că Iohannis mai merita un mandat, de data aceasta pentru o "Românie normală". Primul semn de "Românie normală" a fost dat chiar în înaintea turului doi al alegerilor prezidențiale, când Ludovic Orban desemnat premier de Iohannis, a spus că Guvernul Dancila a trebuit dat jos pentu a schimba raportul de forte in noua Comisie Europeana, practic un guvern român (bun sau rau) a fost dat jos pentru un interes politic extern. Insa, semne de "Românie normala" au mai fost date atunci când Iohannis sa dus sa prineasca "binecuvântare" de la Trump pentru noul mandat, iar in schimbul gazelor, președintele american i-a pus "sigilul"V șapca pe cap. Cu toatea astea, nu este greșit sa spunem că românii au ales președintele, indiferent de cine si ce i-au mânat pe ei in luptă, ca sa devină "eroi", in "războiul" dintre Iohannis si PSD. Pentru că votul nu este doar o ștampilă, este un acord pe care tu ți-l dai, ca in numele tău să se ia decizii, pentru care tu nu vei mai avea nici un control și nici un cuvânt de spus. Ca si in anul 2000, ramane de văzut cine a fost "râul cel mai mic". In mod practic, nu a exista o lupta electorală între protagoniști, diferența intre Iohannis și Dăncilă a fost evidentă și s-a tradus in cifre care nu pot fi contestate. în, Georgel Babiuc în Sălaj s-au prezenta la urne in turul al doilea- 94.980 alegători - 48,41%, cu un total de 93.552 voturi valabil exprimate. Candidatul PNL la alegerile prezidențiale, Klaus Iohannis, a câștigat detașat alegerile în Sălaj, obținând aproape 69,15% din voturi, iar Viorica Dăncilă, din partea PSD, 30,85% din voturi. Conform datelor de pe site-ul Autorității Electorale Permanente, după centralizarea celor 312 secții de votare din Sălaj, Klaus Iohannis a fost votat de 64.695 persoane, adică 69,15% din totalul voturilor valabil exprimate, iar Viorica Dăncilă a primit voturile a 28.864 de persoane (30,85%). In Zalau, ilustrul senator Gheorghe Pop, președinte PSD local, cu toate eforturile si realizările incontestabile ale primarului Ionel Ciunt, partidul nu a câștigat în nici o secție de votare. Nici măcar in secția de votare nr. 10, unde s-au înregistrat cele mai multe voturi cu buletine proaspăt făcute. La nivelul întregului județ, PSD a câștigat alegerile doar în comuna Șimișna, locul de naștere a primarului Ionel Ciunt, astfel că ne vine o întrebare dacă nu cumva a fost o înțelegere între Iohannis și Dăncilă la cerea lui Ciunt. Sau acesta poate fi un indiciu pentru cine ar trebui să conducă PSD de aici incolo. Bode (PNL)"Sălajul sa devină liberal", Tiberiu (PSD) "sa facem alianțe" Reacția liderilor salajeni PNL si PSD la anunțarea exit-poll-urilor îs. Georgel Babiuc La anunțarea exit-poll-urilor, stafful PNL s-a îngrămădit in sala de conferințe a sediului de pe strada Andrei Șaguna, de unde a urmărit de la un televizor vechi, ca de pe vremea USL- ului, rezultatele estimative. La aflarea procentul lui Iohannis, de 66,50%, cei prezenți au aplaudat satisfăcuți, dat fiind ca preocuparea partidului nu era doar câștigarea mandatului, ci și de a obține un scor cât mai categoric, înainte ca Lucian Bode să fac "câteva declarații", staff-ul a asculta discursul sacadat a lui Iohannis, care declara ca "războiul" cu PSD-ul inca nu s-a terminat, iar aceea "Românie normala", abia atunci se va putea face. La rândul său Bode, poziționat in fotografia de grup învingător, intre consiliera Dana Crișan și posibilul candidat la locale, Vasile Bulgarean, a declarat referitor la rezultat, că: "este o bucurie pentru noi toți" și a vorbit despre alegerile, in care romanii din Diapora au votat trei zile si cei din țară o singură zi, ca despre alegeri "normale". Intr-un limbaj ce amintește de anumite confraternitați, capabile sa răstoarne guverne naționale legitime pe baza de vot, la cererea "epipi"-ului, a declarat "cred că astăzi am pus o cărămidă, foarte importantă, în a construi o Românie normală", o cărămidă "extrem de importantă în ceea ce neam propus anul viitor", ca "Sălajul să devină liberal". Până să devină Salajul "liberal" ne-am propus să avem un punct de vedere și a învinșilor, fără drept de apel, la acest tur doi al alegerilor prezidențiale, mergând la fostul sediu al surdo-muților, de pe strada 22 Decembrie (fostă Crasna). Acolo PSD- isti, locatari actuali, au transmis prin vocea lui Tiberiu Marc, in prezența europarlamentarului Cristian Terheș, că "principala miza este să ne recuperam electoratul și in felul acesta la alegerile de anul viitor, la locale și la parlamentare să obținem rezultatele pe care ni le dorim". Eschivandu-se, sa răspundă la întrebarea unei jurnaliste, referitor la o posibilia legătura intre scorul mic și candidata aleasă, Marc a vorbit despre "mecanismul din exterior al mobilizării diasporei și al transmiteri unor semnale din diaspora către alegătorii din țară" începând cu 2014, care a dus la diferențe mai mari la rezultate, intre candidați propuși de PSD si celalat partid. Tiberiu consideră că PSD ar trebui sa revada, daca este ceea mai buna soluție, să se candideze la alegeri cu președintele partidului si ca ar trebui, ca partidul sa inceapa sa faca alianțe "pentru că deja este evident, ca este dificil pentru un partid sa aiba o majoritate suficientă ca să poată sa creeze apoi singuri majorități parlamentare sau locale".