Graiul Sălajului, octombrie-noiembrie 2020 (Anul 31, nr. 7170-7192)

2020-10-26 / nr. 7187

.ci.VALITATE GRAIUL SĂLAJULUI ! www.graiulsalajului.ro Luni - 26 octombrie 2020 e-mai: graiulsj@unisys.ro ^ Guvernul a decis: Restante eșalonate si termene prelungite pentru executări  s. Alia Rad Guvernul a aprobat eșalonarea datoriilor restante de la declanșarea stării de urgență și a prelungit termenele pentru executări și accesorii. Executivul a decis, în ședința de joi, aplicarea procedurii alternative simplificate de acordare a eșalonării la plată, pentru cel mult 12 luni, pentru obligațiile bugetare principale și accesorii a căror scadență sau termen de plată s-a împlinit după data la care a fost declanșată starea de urgență și până la data eliberării certificatului de atestare fiscală. Totodată, Guvernul a decis prelungirea până la 25 decembrie a perioadei în care nu se percep dobânzi și penalități pentru obligațiile fiscale neachitate la termen, a căror scadență s-a împlinit după declanșarea stării de urgență. Până la 25 decembrie 2020 organele fiscale nu vor începe executarea silită, dând posibilitatea debitorilor de a se decide cu privire la accesarea facilităților fiscale oferite corespunzător situației sale fiscale. Beneficiari ai facilității de eșalonare simplificată sunt toți contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală și care nu înregistrează obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență, sau acestea au fost achitate până la eliberarea certificatului fiscal. Contribuabilii mai primesc o gură de oxigen, statul se asigură că va aduna niște bani la buget Această măsură are ca scop, pe de o parte, din perspectiva contribuabililor, susținerea conformării la plată pentru cei aflați în dificultate generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia COVID-19, iar pe de altă parte, din perspectiva statului, asigurarea încasării unor sume certe și periodice la bugetul general consolidat. Pentru acordarea eșalonării contribuabilul, trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv, la care poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare; să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării stării de urgență și neachitate ulterior; să nu se afle în procedura insolvenței; să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare; să aibă depuse toate declarațiile fiscale; să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art.25 și 26 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice. Pot beneficia de eșalonarea simplificată și debitorii aflați în insolvență pentru obligațiile curente născute după declararea stării de urgență, dar și cei care au eșalonare la plată conform Codului de procedură fiscală, întrucât eșalonarea simplificată nu presupune constituirea de garanții, legiuitorul, în acord cu mediul de afaceri și ceilalți parteneri sociali, a instituit plata unei dobânzi. Nivelul de dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an, față de Codul de procedură fiscală care prevede nivelul dobânzii de 0,02% pe zi de întârziere. Debitorul poate solicita modificarea eșalonării prin includerea în eșalonare a obligațiilor născute după acordarea eșalonării la plată de două ori pe perioada eșalonării. Dacă debitorul pierde eșalonarea, poate solicita menținerea acesteia tot de două ori. Debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare, care poate cuprinde rate diferențiate de plată. Care sunt avantajele acestei măsuri Vorbim despre o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgență, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie. Procedura de acordare a eșalonării la plată, pentru contribuabilii care au fost buni platnici până la data intrării în starea de urgență, este simplificată. Față de procedura normală de acordare a eșalonării, potrivit Codului de procedură fiscală, procedura și documentele depuse de debitori sunt reduse, în sensul că se acordă eșalonare numai în baza unei cereri, fără a fi depuse alte documente. De asemenea, termenul de soluționare este mult diminuat, mai exact 5 zile de la data depunerii cererii, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situației fiscale a debitorului. In plus, se suspendă executarea silită pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată. Nu se constituie garanții, ținând cont de termenul scurt de acordare eșalonării la plată (12 luni), de situația dificilă cu care se confruntă contribuabilii din perspectiva lichidităților financiare mult diminuate față de perioada anterioară intrării în starea de urgență, precum și de necesitatea susținerii mediului de afaceri pentru revitalizarea activității. Obligațiile bugetare pe perioada eșalonării la plată nu se consideră a fi restante. Pe perioada eșalonării la plată, contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată. Debitorul poate solicita, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, modificarea eșalonării la plată prin includerea în eșalonare a obligațiilor ce constituie condiție de menținere a valabilității acesteia. Debitorul poate menține eșalonarea la plată, pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, respectiv în cele 12 luni de eșalonare. PSD și-a stabilit candidații pentru alegerile parlamentare Sebastian Olaru Organizația județeană Sălaj a PSD a definitivat lista candidaților pentru alegerile parlamentare din 6 decembrie, candidaturile fiind depuse, joi, la Biroul Electoral Județean. Potrivit unei postări de pe contul oficial de Facebook al PSD Sălaj. Candidații PSD Sălaj care intră în cursa electorală pentru alegerile parlamentare sunt: pentru Camera Deputaților, doctorul Florian Neaga, vicepreședintele PSD Zalău - Sergiu Pante, primarul comunei Cristolț - Ioan Cheșeli, inspectorul școlar Valentina Souca și președintele TSD Sălaj - Ovidiu Costinaș, iar pentru Senatul României, senatorul Gheorghe Pop, președintele PSD Zalău - Călin Forț, primarul comunei Letca - Dorel Man și doctorul Anca Ieremiea. "Pe liste am propus candidați de vârste și profesii diferite, dar și câte o femeie, atât la Senat, cât și la Camera Deputaților. Candidații care vor ajunge în Parlament vor aduce, cu siguranță, un plus de valoare sistemului legislativ, pentru că este vorba de persoane care au performat acolo unde au lucrat. De exemplu, primul pe lista pentru Camera Deputaților este medicul Florian Neaga, un profesionist pe care oamenii din județ îl apreciază și care va putea să repare un sistem ‘bolnav’”, precizează Ionel Ciunt, președintele PSD Sălaj. în ce condiții pot cere părinții zile libere 's. Alina Rad Părinții pot cere zile libere plătite în situația în care activitatea didactică în unitățile de învățământ, inclusiv în cele de educație antepreșcolară și preșcolară, se desfășoară în scenariile galben și roșu. Numărul de zile libere se stabilește pentru perioada stării de alertă, ori de câte ori se decide aplicarea unuia din cele două scenarii de funcționare. Măsura se aplică și pentru părinții ai căror copii au probleme de sănătate și au solicitat să continue învățarea de la distanță, dar și în situații care impun suspendarea temporară a cursurilor, cum ar fi, de exemplu, în timpul desfășurării procesului electoral. Angajatorul este obligat să acorde zilele libere doar dacă angajatul nu își poate desfășura activitatea de acasă. "Noile prevederi sunt valabile atât în situațiile în care s-a stabilit aplicarea scenariului galben (hibrid), cât și aplicarea scenariului roșu, care presupune participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online. Așadar, un părinte va putea să solicite angajatorului zile libere plătite pentru a supraveghea copilul care învață acasă, în sistem online, numai dacă specificul muncii acestuia nu permite telemunca / munca la domiciliu", spune ministrul Educației, Monica Anisie.