Graiul Sălajului, octombrie-noiembrie 2020 (Anul 31, nr. 7170-7192)

2020-10-09 / nr. 7176

ACTUALITATE I GRAIUL SĂLAJULUI r e-mail: graiulsj@unisys.ro ^ www.graiulsalajului.ro | Vineri - 9 octombrie 2020 Vârstă redusă de pensionare muncii sau locuit la Marca  Sc Sebastian Olaru Persoanele care au locuit sau au lucrat cel puțin 30 de ani în comuna Marca și satele aflate în componența sa, localități afectate de poluarea remanentă în urma extracțiilor de țiței din zona Suplacu de Barcău vor beneficia de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani, fără penalizare. Camera Deputaților a adoptat, marți, proiectul pentru modificarea art. 1 alin.(2) din Legea nr. 218/2015 privind protejarea și sprijinirea persoanelor afectate de emisiile de substanțe nocive provenite din extracțiile de țiței din zona Suplacu de Barcău. Potrivit proeictului, vor beneficia de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani, fără penalizare, și persoanele care au locuit în ultimii 30 de ani în comuna Marca și satele Leșmir, Marca, Port, Șumal Marca-Hută, din județul Sălaj, pe lângă cele care au locuit în comuna Suplacu de Barcău din județul Bihor și satele aflate în componența sa: Borumlaca, Dolea, Foglaș, Valea Cerului și Vîlcelele. Camera Deputaților a fost tor decizional pentru această propunere legislativă, pentru cei care au Restricții de circulație pe strada Gheorghe Doja • Alina Rad Vineri, 9 octombrie, în intervalul orar 8.00-18.00, circulația rutieră pe strada Gheorghe Doja din municipiu, de la intersecția cu strada Stadion până la intersecția cu strada Avram Iancu, va fi închisă. Aceste restricții sunt impuse în vederea continuării lucrărilor de asfaltare, anunță municipalitatea, în intervalul orar menționat, accesul auto va fi deviat pe străzile adiacente, iar transportul în comun va fi deviat pe strada Corneliu Coposu. PRIVIND “ELABORARE PUI PENTRU AMENAJARE COMPLEX ARHEOLOGIC POROLISSUM MOIGRAD”ETAPA I ( FORMA PRELIMINARĂ) Consiliul Județean Sălaj face cunoscută finalizarea elaborării formei preliminare (Etapa I) a Planului Urbanistic Zonal pentru Amenajare Complex Arheologic Porolissum - Moigrad. Documentația este disponibilă pentru consultare pe site-ul www.cjsj.ro, la secțiunea Actualitate. Publicul este invitat să transmită observații și propuneri privind elaborarea formei preliminare a Planului de urbanism, până la data de 26.10.2020, la sediul Consiliului Județean Sălaj, Zalău, Pe la 1 Decembrie 1918, nr.1l sau prin e-mail la adresa amenajarea teritoriului@cjsj.ro. Răspunsurile la observațiile sau propunerile cetățenilor vor fi trimise prin e-mail, până la data de 13.11.2020. Persoana responsabilă cu informarea și consultarea publicului: Dorina - Raluca Crisan, consilier în cadrul Direcției Arhitect Șef, tel. 0260-611370, int.225. Șeful statului nu vrea amânarea alegerilor parlamentare .s. Alma Rad Alegerile parlamentare, programate pe 6 decembrie, trebuie să aibă loc, spune președintele Klaus Iohannis. Șeful statului consideră că este nevoie de un Parlament cu puteri depline. „O democrație nu funcționează fără alegeri, am spus aceste lucruri și înainte de alegerile locale și am pledat pentru organizarea alegerilor locale și am văzut cu toții că a funcționat rezonabil de bine, nu au fost incidente epidemiologice. Insă, este clar că, dacă numărul de cazuri crește, campania electorală se va desfășura în condiții mai speciale decât la alegerile locale, însă alegerile trebuie să aibă loc. Nu putem să continuăm fără un Parlament cu puteri depline. V-am explicat, acest Parlament este unul care expiră pe 20 decembrie, asta este, așa scrie în Constituție, după care, chiar dacă ar rămâne, nu mai are puteri depline, nu mai poate să dea legi organice, nu mai poate nici să le ia în discuție. Cu cât am putea să amânăm alegerile? Constituția ne spune maximum trei luni. Și atunci ajungem la sfârșitul iernii. Nu cred că cineva își imaginează că situația epidemiologică peste trei luni va fi net mai bună în iarnă spre primăvară, față de 6 decembrie. (...)Actul de votare în sine nu este mai periculos decât mersul după pâine, de exemplu. Ați văzut, la alegerile locale organizarea a fost bună. Au fost circuite diferite pentru intrare și ieșire, s-a dezinfectat, s-a măsurat temperatura. Deci lucrurile au fost bine controlate și așa va fi și pe 6 decembrie, la alegerile parlamentare. (...) Sigur, Constituția prevede că în anumite situații speciale alegerile pot fi organizate după terminarea mandatului, dar nu mai târziu de 3 luni, și Constituția prevede și situațiile în care se întâmplă acest lucru, deci, oricâte proiecte de legi ar pune pe masă unii parlamentari care nu se mai satură și vor să mai rămână un pic acolo să mai șurubărească un pic la legislație, aceste lucruri prin Constituția noastră nu sunt posibile”, a declarat șeful statului. Reprezentanții mai multor partide politice, între care PSD, PRO România, USR, au afirmat în ulima perioadă că alegerile parlamentare ar trebui amânate pănă la primăvară, ținând cont de faptul că ne confruntăm cu un număr tot mai mare de îmbolnăviri cu Coronavirus. Potrivit Constituției României, „Camera Deputaților și Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care se prelungește de drept în stare de mobilizare, de război, de asediu sau de urgență, până la încetarea acestora. Alegerile pentru Camera Deputaților și pentru Senat se desfășoară în cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului. Parlamentul nou ales se întrunește, la convocarea Președintelui României, în cel mult 20 de zile de la alegeri. Mandatul Camerelor se prelungește până la întrunirea legală a noului Parlament, în această perioadă nu poate fi revizuită Constituția și nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice”, scrie în Constituția României. Data la care expiră mandatul actualului Parlament este 21 decembrie, iar prelungirea permisă de Constituție ar fi până în data de 21 martie. Important de menționat însă este faptul că între 21 decembrie și 21 martie, dacă rămâne actualul Parlament, potrivit prevederilor constituționale nu vor putea fi adoptate legi organice, deci nici legea bugetului, ci doar legi ordinare. La un calcul simplu, avantajate de o eventuală amânare a alegerilor ar fi partidele care nu au obținut cele mai bune scoruri la locale și speră într-o repoziționare pe scena politică până în primăvară; în schimb, nu i-ar ajuta prea tare pe liberali, care sunt pe val în acest moment. PSD, dar nu numai, ar putea exploata mai bine până în primăvară deciziile Guvernului de a nu majora pensiile și alocațiile copiilor, de exemplu, precum și alte măsuri economice pe care vor fi nevoiți, probabil, să le mai ia în actuala situație de criză. Avantajate ar putea fi și formațiunile care în 27 septembrie, la alegerile locale, nu au reușit să treacă pragul electoral, adică să obțină cel puțin 5 la sută din totalul voturilor exprimate într-o circumscripție, pentru a putea prinde locuri de consilieri locali sau județeni, în Sălaj, intră în această categorie PMP, PRO România, ALDE, PNȚCD, Partidul Ecologist Român.