Graiul Sălajului, ianuarie-martie 2021 (Anul 32, nr. 7233-7295)

2021-01-15 / nr. 7242

e-mail: graiulsj@unisys.ro 3 GRAIUL SĂLAJULUI ACTUALITATE I Vineri -15 ianuarie 2021 www.graiulsalajului.ro Azi începe a doua etapă a Campaniei de vaccinare anti-COVID ^ Alma Rad Astăzi, 15 ianuarie, începe vaccinarea categoriilor de persoane incluse în Etapa a II-a. E vorba despre persoanele peste 65 de ani, bolnavii cronici, indiferent de vârstă, și lucrătorii care desfășoară activități în domenii-cheie, esențiale. Șeful statului, Kalus Iohannis, și premierul Florin Cîțu au anunțat că se vor vaccina azi, public, în categoria „boli cronice” se încadrează oricare dintre următoarele afecțiuni: diabet zaharat, obezitate, alte boli metabolice, inclusiv congenitale, afecțiuni cardiovasculare, afecțiuni renale, afecțiuni oncologice, afecțiuni pulmonare, afecțiuni neurologice, inclusiv sindromul Down, afecțiuni hepatice moderate/severe, afecțiuni autoimune, imunodepresii severe, pacienți transplantați, cu consult medical prealabil, pacienți care urmează terapii biologice sau terapie de lungă durată cu corticosteroizi, pacienți infectați cu HIV/SIDA, în categoria lucrătorilor care desfășoară activități în domenii-cheie, esențiale, sunt cuprinși: personalul cheie pentru funcționarea instituțiilor statului (Administrația Prezidențială, Parlament, Guvern, ministere și instituții subordonate acestora); personalul din domeniul apărării, ordinii publice, siguranței naționale și a autorității judecătorești; personalul din sectorul economic vital: procesare, distribuție și comercializare a alimentelor de bază (panificație, lactate, carne, fructe și legume); uzine de apă, epurare, transport și distribuție apă; centrale electrice, producție, transport și distribuție curent electric; unități de producție, transport și distribuție gaze; unități de producție, transport și distribuție combustibili lichizi și solizi; unități de producție, transport și distribuție medicamente și materiale sanitare; transport de persoane și mărfuri; noduri feroviare, aeroporturi civile și militare, posturi esențiale; comunicații (serviciul de telecomunicații speciale, radio și televiziune naționale); personalul din unitățile de învățământ și creșe; personalul poștal și din servicii de curierat; personalul cultelor religioase; reportaje în finități medicale); personalul din domeniul salubrității și deșeurilor; personalul din mass media care desfășoară activități cu risc crescut de expunere la infecția cu SARS-CoV-2 (ex: Etapa a II-a se va derula concomitent cu vaccinarea categoriilor aflate în prima etapă. Primarii așteaptă bani pentru finanțarea centrelor de vaccinare Alma Rad în timp ce a doua etapă a campaniei de vaccinare urmează să demareze vineri, 15 ianuarie, ordonanța care prevede finanțarea centrelor de vaccinare se lasă așteptată. Aceasta nu s-a aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri, în ciuda faptului că primarii au solicitat sprijin pentru a putea asigura funcționarea acestor centre. Premierul Florin Cîțu spune că ordonanța este în procedură de avizare și ar putea fi gata până în 15 ianuarie, în timp ce reprezentanții admnistrațiilor locale doresc să știe ce sume vor primi și care va fi proveniența banilor, șeful Executivului spune că se încearcă obținerea sumelor necesare din fonduri europene. „Trebuie clarificat clar mecanismul de plată. Cred că mergem într-o direcție, așa cum am folosit și până acum, prin Ministerul Sănătății, cu decontare de la bugetul de stat. Aici vreau să fiu foarte atent la criterii, pentru că au fost situații în trecut când nota de plată a fost supraevaluată, să spunem așa, în unele situații, și atunci, vreau să mă asigur că avem criterii clare, prin care se definesc aceste cheltuieli, care pot fi decontate prin Ministerul Sănătății, de la bugetul de stat. Este adevărat, ne uităm la soluția de a deconta aceste cheltuieli și din fonduri europene, se pare că mergem și în direcția asta, să putem să găsim și acolo spațiu, dar în acest moment folosim ceea ce știm și ce am folosit în 2020, decontare prin Ministerul Sănătății, mecanismul și apoi de la bugetul de stat”, a declarat prim-ministrul. Potrivit premierului, finanțarea centrelor de vaccinare nu e cea mai mare cheltuială din 2021. „Săptămâna viitoare o să am o discuție cu Uniunea Națională a Consiliilor Județene, cu Asociația Municipiilor, Asociația Orașelor, Asociația Comunelor și vom discuta despre bugetul pentru 2021. Nu este aceasta cea mai mare cheltuială pentru bugetul 2021, sunt alte cheltuieli, și acolo vom avea discuții despre și gradul de colectare și modul în care sunt folosiți banii de către autoritățile locale și sumele de reechilibrare care vin de la buget. Aș vrea să facem o corelare și cu gradul de colectare și cu numărul de personal angajat în ultima perioadă, cheltuieli de personal și așa mai departe. Reforma pe care am anunțat-o în companiile de stat nu se oprește la companiile de stat. Hemoragia banului public ineficientă nu se oprește la companiile de stat, vom merge cu reforma peste tot. Și atunci, banii care vin de la buget, în acest an și în viitor, trebuie să meargă în locurile unde pot fi folosiți cel mai bine și am observat anul trecut, a fost un an diferit, dar voi avea o discuție transparentă, dar onestă cu consiliile județene și cu Asociația Municipiilor și Asociația Orașelor. Am văzut dezbateri în spațiul public și cred că toate sunt dezbateri înainte de buget. Nu avem bugetul pentru 2021. Când vom avea bugetul, toată lumea va ști exact sumele și cum vor fi alocate, dar principiul de bază este același ca de fiecare dată: sută la sută din veniturile pe care le au autoritățile locale, vor merge înapoi la autoritățile locale și ce este suplimentar, vom vedea cum o fi alocați”, a afirmat Florin Cîțu. O întâlnire între Asociația Municipiilor din România și ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a avut loc deja în 12 ianuarie. Ionel Ciunt, primarul municipiului Zalău și vicepreședinte al Asociației Municipiilor din România, spune că discuția a vizat problemele la care trebuie identificate urgent soluții, respectiv asigurarea resursei financiare pentru desfășurarea campaniei de vaccinare împotriva COVID-19, dar și asigurarea fondurilor necesare pentru plata burselor școlare și pentru plata indemnizațiilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap. Edilul și-a exprimat speranța ca întâlnirea să aibă finalitatea pe care o doresc reprezentanții administrațiilor publice locale. Șase comune și municipiul Zalău au rată de infectare de peste 3 la mia de locuitori Is Alma Rad Conform datelor centralizate joi, 14 ianuarie, situația epidemiologică la nivelul județului Sălaj se prezintă astfel: 6626 persoane infectate cu SARS-CoV-2 de la începutul pandemiei; 38 persoane confirmate în ultimele 24 de ore; 5407 pacienți declarați vindecați de la începutul pandemiei; 1048 cazuri pozitive în prezent, din care 88 persoane spitalizate, iar 960 persoane cu test pozitiv aflate la domiciliu, care au consimțit să se izoleze (monitorizate de medicul de familie); 866 persoane aflate în carantină la domiciliu; 171 persoane decedate, înregistrate de la începutul pandemiei. Incidența înregistrată la nivelul judetului Sălaj este de 1,83/1000 de locuitori. Situația UAT-urilor în care incidența depășește în momentul de față pragul de 1,5/1000 de locuitori este următoarea: Plopiș 5,10; Horoatu Crasnei 3,73; Zalău 3,41; Șimișna 3,37; Crișeni 3,22; Buciumi 3,04; Zimbor 3,01; Fildu de Jos 2,88; Cristolț 2,53; Băbeni 2,40; Hida 2,28; Hereclean 2,27; Creaca 2,12; Crasna 2,06; Zalha 2,02; Almașu 2,01; Valcău de Jos 1,90; Meseșenii de Jos 1,84; Surduc 1,56; Ileanda 1,54; Bănișor 1,53; Sâg 1,52; Românași 1,50.