Graiul Sălajului, octombrie-decembrie 2022 (Anul 33, nr. 7671-7730)

2022-12-08 / nr. 7716

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Joi - 8 decembrie 2022 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro •gș. Alina Rad Azi, 8 decembrie, aflăm dacă România va fi primită sau nu în spațiul Schengen. După ce Olanda a fost singura țară care s-a opus primirii țării noastre în spațiul european de liberă circulație iar ulterior a revenit la sentimente mai bune, Austria s-a răzgândit pe ultima sută de metri și a anunțat că se va împotrivi accepării României și Bulgariei. Motivul invocat ține de numărul mare de migranți cu care se confruntă această țară. Ministrul român de Interne, Lucian Bode, spune însă că această problemă nu ne poate fi imputată: “în mod categoric, țara noastră nu poate fi sancționată nemeritat și nejustificat pentru această situație. Nu prin România trece fluxul migratoriu și nu România este generatoarea acestui flux. Fără doar și poate, România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderarea la spațiul Schengen. Rapoartele rezultate în urma celor două misiuni de evaluare ale României au fost pozitive și au fost dezbătute în grupuri de lucru inclusiv cu participarea reprezentanților Austriei. De altfel, la ultima întâlnire dintre reprezentanții celor două ministere de interne (Viena, 5 decembrie 2022), statisticile generale referitoare la migrație, rute, returnări, înregistrarea migranților în sistemele europene care au fost prezentate, au fost confirmate de partea austriacă. I-am reamintit omologului austriac Gerhard Karner faptul că, la întrevederea noastră din februarie 2022, a susținut ferm aderarea României la spațiul Schengen; în timpul Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene am acceptat realizarea unor misiuni de evaluare voluntară a aplicării acquis-ului Schengen în România, președinția cehă a Consiliului Uniunii Europene a anunțat încă din cadrul primelor reuniuni că una din prioritățile sale este extinderea spațiului Schengen; rapoartele rezultate în urma celor două misiuni de evaluare voluntară a României au fost pozitive și au arătat fără echivoc că țara noastră este pe deplin pregătită să adere la spațiul Schengen. Austria și-a însușit oficial declarația statelor membre cu privire la oportunitatea extinderii spațiului Schengen inclusiv cu ocazia Conferinței ministeriale a Forumului Salzburg de la București din 16 noiembrie 2022, îmi mențin afirmația fermă că România este pregătită și menită să adere la spațiul Schengen, iar aderarea nu constituie un pericol pentru nimeni, ci un mod de a consolida spațiul Schengen. Funcționarea spațiului Schengen depinde în primul rând de voința statelor membre de a coopera și colabora eficient și solidar”, spune Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne. Consiliul JAI, format din miniștrii de Interne și miniștrii de Justiție din statele membre UE, se reunește azi și mâine, la Bruxelles, iar primul punct pe ordinea de zi este aderarea României, Bulgariei și Croației la Spațiul Schengen, potrivit agendei oficiale, anunțată zilele trecute de Consiliul UE. Comitetul Consultativ de Dialog Civic pentru Persoane Vârstice, ultima întâlnire din 2022 Graiul Sălajului Ultima întâlnire din acest an a Comitetul Consultativ de Dialog Civic pentru Persoane Vârstice a fost găzduită, miercuri, de Instituția Prefectului Sălaj, în cadrul întâlnirii a fost prezentată sinteza activității Comitetului Consultativ de Dialog Civic în anul 2022 și s-au discutat propunerile de activități pentru 2023. în ceea ce privește anul în curs, activitățile programate și desfășurate au avut ca scop analiza problemelor cu caracter socioeconomic cu care se confruntă persoanele vârstnice și elaborarea de propuneri pentru soluționarea acestora, în funcție de problematica abordată, la întâlnirile planificate au fost invitate să participle și alte persoane responsabile, în măsură să răspundă problemelor ridicate, precum și reprezentanți ai presei. Au fost abordate teme privind: legislația pensiilor și noutățile apărute în legătură cu drepturile pensionarilor; acordarea, distribuirea și decontarea biletelor de tratament pentru persoanele îndreptățite, din fonduri alocate de stat; activitățile desfășurate de Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor Zalău și rezultatele obținute de asociație; principalele servicii mediale și sociale oferite de Societatea Națională de Cruce Roșie - Filiala Sălaj; acțiunile Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice; activitățile derulate Poliția Locală și Poliția de Proximitate pentru protejarea persoanelor vulnerabile; reglementări legislative privind protecția consumatorilor care vizează persoanele vârstnice; sistemul de sănătate la nivelul județului Sălaj (pachete de sănătate minim și de bază pentru asigurați, stadiul acoperirii comunelor cu medici de familie și puncte farmaceutice în comune, centre medicale de permanență); acordarea de către Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură Sălaj a subvențiilor pentru terenurile Agricole; acordarea ajutoarelor la încălzire în sezonul rece și a altor beneficii sociale; derularea Programului European de Ajutorare a Persoanelor Defavorizate în județul Sălaj (POAD); serviciile acreditate la nivelul județului Sălaj privind îngrijirea persoanelor vârstnice: îngrijire la domiciliu, centre de zi, centre de permanență. La finalul întâlnirii, prefectul Dănu Toma le-a mulțumit membrilor Comitetului pentru disponibilitatea și implicarea în cadrul întâlnirilor care au avut loc în acest an, urându-le Sărbători Fericite și un an nou cu sănătate și bucurii. <