Ilustratiunea Română, 1931 (Anul 3, nr. 27-52)

1931-10-14 / nr. 42

2 „ILUSTRAŢIUNEA ROMÂNĂ“ Redacţia şi Administraţia: ziarul „UNIVERSUL“ strada Brezoianu nr. 9—11 Abonamente: In tară % In străinătate I an ... lei 500 I an. . . . lei 1100 6 luni ... lei 260 6 luni ... lei 560 Publicitatea concesionată exclusiv Oficiului Român de Publicitate S. A.str. Brezoianu. 11 (Palatul „Universul“ ) Telefon 344/63 Tiparul şi zincografa ziarului „Universul* Manuscrisele şi fotografiile trimise redacţiei nu se înapoiază. Reproducerea fotografiilor şi desenelor strict interzisă Grijile gospodinei . Pregătirea murăturilor Foto Norland. CRONICA * Sezonul murăturilor şi al discursurilor parlamentare. Zarzavat mult şi apetituri destule. Noroc că parlamentul este „proorogat", astfel că gospodinele îşi pot pregăti, în linişte, murăturile. Altfel, atrase de parlamentul este „prorogat", astfel sau de realizările urbanistice ale primarului nostru, „care a tăiat dealul şi a mutat Lupoaica", ar fi uitat desigur de această nobilă preocupare. Şi înţelege oricine ce s’ar face nenea Ghiţă, mai târziu, în toiul temei, cu atâtea belele şi griji, dacă la fleiculiţa „în sânge " cu care-şi mai uită necazurile, i-ar lipsi apetisanţii şi tradiţionalii gogoşari. * Cu toată alarma sovietelor ruseşti, singura revoluţie ce s’a produs toamna aceasta a fost revoluţia.... pălăriilor. Pălăria modernă a doamnelor revoluţionează, ce e drept, figura, silueta şi toată înfăţişarea femeii. Aşa cum le vezi, în grabă, pe bulevard, pe stradă sau la plimbare, doamnele şi domnişoarele gătite cu noua pălărie, par personagii din romanele lui Zola şi Balzac. Una, pe care am văzut-o mai alaltăeri semăna ca două picături de apă cu Nana lui Zola; alta o femeiuşcă cu părul vopsit, căpătase un aer de excesivă nevinovăţie, un fel Pregătiri de iarnă : Soba de fetiţă „sui generis". In sfârşit o domnişoară care arborase o pălărie modernă „cu păsărică" şi cu voal „trei sferturi", — căpătase o înfăţişare ciudată de... fenice adulteră! Precum se vede şi revoluţia pălăriilor, ca orice revoluţie, are avarntagiile şi desavantagiile ei! * Teatrul Naţional şi-a ieftenit preţurile. Este desigur o măsură înţeleaptă, care se adaugă la străduinţa directorului de a ne da spectacole cât mai reuşite. Dar măsura este simptomatică : oamenii nu mai vin la teatru ca înainte pentru că se resimt de criză ? Sau pentru că, teatrul in general nu mai este pe placul publicului! Credinţa noastră este că şi criza contribue intru câtva; dar ceea ce influenţează hotărîtor, în această chestie, este desvoltarea cinema-uriii în detrimentul teatrului. Cinema-ul cu dulcegăriile, și cu trucurile — jumătate artă, jumătate perversitate.... * Ca pe vremea lui Vlad Ţepeş, un ceferist la revizia vagonului de Chișinău, a găsit o servietă cu 40.000 lei, pe care a înapoiat-o păgubaşului.... Cei care ne acuză pe degeaba, vor putea deduce din acest „fapt divers“ ca, pe lângă atâţi hoţi şi şperţari care rămân nepedepsiţi, mai sunt şi... oameni cinstiţi, chiar în vremurile noastre când grija asprului domnitor o poartă sub formă de monopol Liga politică cu acelaş nume. * Conferinţa interparlamentară a discutat, în lung şi în lat, problema păcii. Cei mai străluciţi reprezentanţi ai parlamentarismului european au rostit minunate cuvântări, dovedind astfel cât de mult a câştigat până astăzi ideia păcii, totuşi... si vis pacem para ibelirm... * Păţania unui reclamagiu , un simpatic „european", deprins cu gentileţea şi generozitatea gazetarilor, ajuns în America a fost plăcut impresiamait de primirea pe care i-a făcut-o, chiar la debarcader, o armată întreagă de reporteri, cinematografiști, fotografi, etc. Europeanul s’a supus... cu plăcere martirajului unui adevărat asalt al reporterilor, cărora le-a „destăinuit“ tot ceea ce poate destăinui un om, timp de o zi. Cum era şi firesc, iar opt anul se aştepta ca a doua zi, toate ziarele şi revistele să reproducă „vizita şi declaraţiile d-lui Dar, spre uimirea amatorului de reclamă, nici o publicaţie nu pomeni un singur cuvânt. Intr un târziu, europeanul primi o scrisoare de mulţumire din partea unei şcoli de gazetari, care făcuse o lecţie practică cu elevii, aşa cum s ar fi petrecut lucrurile.... cu „sosirea unui important personaj". * O telegramă din America vesteşte că.... faimosul Capone, regele contrabandiştilor, judecat de tribunalele americane a fost găsit... nevinovat. De necrezut, parcă ar fi la direcţia vămilor noastre ! * In sfârşit avem între atâtea miss-e şi Miss Radio 1931. Este o tânără blondă ca un pahar de mischy și este — după câte spune juriul — cea mai frumoasă speakeriță americană. Singurul avantaj e că publicul o aude fără so poată vedea ; altminteri, cum sunt americanii... republicani, titlul i-ar fi în primejdie ! T. T , , , , „ v _ _ , Foto Ignat Instantanee de toaihna : D-ra Delamrancea, luând o schiţă pe cheiul Dâmboviţei