Ilustratiunea Română, 1939 (Anul 11, nr. 1-27)

1939-01-01 / nr. 1

Nu numai politica şi economia vremei noastre se desvolta sub auspiciile zeului Marte, dar până şi ştiinţa — mai ales cea aplicată — ascultă de poruncile implacabile ale acestei divinităţi războinice. Intr’adevăr, în goana aproape nebunească pentru crearea autarhiilor naţionale — politice şi economice — care să îmgăidue popoarelor să se impreţie prin ele înseşi în cazul unui conflict armat, tehnicienii au o misiune extrem de importantă: aceea de a ajuta sau repara natura, acolo unde a fost mai vitregă. O ţară lipsită de anumite materii prime, va trebui să şi le fabrice un laborator, pe cale artificială, pentru a nu depinde de bunăvoinţa altora. Tehnica apărării naţionale impune de asemenea sarcini extrem de anevoioase inventatorilor: arme de atac şi apărare, cât mai perfecţionate, posibilitatea unor comunicaţii desăvârşite, mijloace de ameliorare a materialului. Astfel privită, orientarea, tehnicei în 1838 — deşi, atât de diferită în aspectele ei —, va fi indicată de acelaş principiu călăuzitor. O rapidă privire asupra marilor şi recentelor realizări in acest domeniu, ne va lămuri mai bine. Aşa, de pildă, în domeniul comunicaţiilor, înregistrăm o exploatare în extremis a transmisiunilor radiofonice, pe unde scurte şi ultra-scurte, al căror suprem avantaj este de a avea o bătaie îndepărtată şi de a permite convorbiri dirijate la orice direcţie voită. Asistăm astfel la un adevărat război radiofonic1, fiecare popor lansând, pe calea undelor scurtei, mesagii de propagandă spre diferitele regiuni ale globului. Undeile ultra-scurte, la rândul lor, sunt experimentate mai ales pentru calitatea lor de a face posibile comunicaţii secrete — ele fiind riguros dirijate — avantaj cu deosebire preţios în caz de război. Televiziunea — ultima minune în domeniul undelor — este aplicată nu numai în scopuri distructive, ci pentru lămurirea mai exactă a unor comenzi militare da la distanţă. Telemecanica — deplasarea obiectelor de la distanţă prin unde electrice — permite automatizarea perfectă a operaţiunilor mai primejdioase, fără a risca materialul uman. Lansarea şi dirijarea unui avion de bombardament în văzduh, a unui torpilor pe mare şi a unor vechicule de distrugere pe pământ, vor deveni în curând realizări curente. Robotul desăvârşit, menit să atace cu o precizie absolută — armă formidabilă in războiul viitor — este obiectul cel mai actual al sforţărilor tehnicienilor. In această direcţie „ochiul electric“ — minuscula piesă ce trainsformă variaţiile de intensitate luminoasă în curenţi electrici — furnizează un element nepreţuit. Crearea surogatelor de materii prime şi folosirea energiilor disponibile, încă neexploatate, alcâtuesc un alt mare domeniu de realizări ale tehnicei. Lâna din lapte, sticlă şi celuloză, cauciucul din var şi cărbune, benzina artificială Însemnează adevărate revoluţii nu numai în producţia industrială, dar mai ales posibilitatea unei organizări economice autarhice în ţările lipsite de aceste indispensabile produse industriale. Pentru crearea unei agriculturi în ţinuturile nefavorizate de natură, ştiinţa luptă cu climatul natural, făcând apel la instrumentul miraculos al razelor de tot felul. Ultravioletele, ultrascurtele şi razele X au darul să transforme fundamental seminţele de cereale şi legume — în prealabil expuse acestor radiaţiuni —în aşa fel, încât ele ajung să încolţească şi chiar să dea un rod mult mai bogat în pământurile şi climatele cele mai neprielnice. Aceleaşi radiaţiuni ne permit lupte cu succes şi contra altor impedimente naturale: ceaţa — de pildă — marele vrăjmaş al navigaţiei aeiene, poate fi risipită pito undele ultra-sonore. Deasemenea, fotografia prin infraroşii face posibilă pătrunderea tainelor ascunse in negură. In ceea ce priveşte exploatarea energiilor naturale, se cuvine să semnalăm senzaţionala realizare a unui inventator american dr. C. C. Abbot, care a pus la pust o ingenioasă mașină de recuperare a energiei solare. Prin trei reflectoare razele astrului zilei sunt concentrate îmtr’un focar, producând in acest punct o considerabilă energie calorifică, ce poate fi utilizată, fie in scopuri industriale sau războinicei, fie pentru modeste aplicaţii casnice. In tehnica războiului înregistrăm pe lângă o avalanşă de gaze toxice — a căror formulă este ţinută, fireşte, secretă, — un remarcabil echipament contra razelor, — destinat mamelor cu prunci sugaci — lansat nu de mult de o fabrică cehoslovacă. Automobilul fiind vehiculul folosit prin excelenţă în viitorul război, putem aprecia formidabila însemnătate a invenţiunei unui american, care a reuşit să fie înlocuit, prin compresiunea fluidelor, mecanismul atât de greoi şi complicat al transmisiunii mişcării la organele vehiculelor automatrice. Perfecţionarea materialului uman— prin prevenirea şi vindecarea boalelor — înregistrează de asemenea câteva succese: serul contra paraliziei infantile, progresele tratamentului prin hormoni, terapia cancerului prin radium-ul artificial, preparat nu de mult de soţii Joliot-Curie; operaţiile prin grefe tind să revoluţioneze arta chirurgului, amplificând într’o măsură nebănuită posibilităţile noastre de rezistenţă in luptă cu uzura vârstei. In fără de aceste mari realizări, anul încheiat ne-a adus încă o puzderie de mici invenţiuni menite să ne uşureze viaţa, contribuind la confortul modern. In treacăt vom pomeni de ,,scrisoarea vorbită“, introdusă de curând in Olanda şi Germania, invenţie care permite oricărui modest cetăţean să-şi înscrie textul unei misive pe un disc, la un ghişeu, trimiţând apoi într’un plic această „scrisoare“, prin poştă, destinatarului. Atâtea minunate născociri, mari şi micii, făcute mai ales pentru perspective de război, ar putea fi folosite cu mai mult spor într’o epocă de linişte şi pace... Fie ca noul an să ne aducă această pace, mult dorită. Sus, dreapta: Maşină perfecţionată, pentru utilizarea razelor solare; Mijloc: Scrisoarea vorbita, la îndemâna tuturor; Medalion: O maşină de cale ferată, re evită singură orice posibilitate de accident ; Jos, stânga : Apărare pasivă... pentru sugaci. Jos, dreapta. Televiziunea: pe preţ redus, în orice casă. „ILUSTRATIUNEA ROMANA