Inainte, octombrie 1948 (Anul 5, nr. 1171-1197)

1948-10-14 / nr. 1182

4 Pasim Lai 4 é: Joi 14 Octombrie 1948 JtțiuS V Nr. 1182 mME Tusa poitail Blăîiîă 1g namstar ABQNAflații Ajsi Jralera, sir. Kejistittiecxan 1, telefon MIA ■ ‘ J Di & »«» Salariați . 100 tei Inna. ADMINISTRAȚIA T ! Paraeatari . 150 lei Inn* Ml! CK *048 Sir. Poca Bapft*1 h»Wt* Wgj TM 888345 lMi Înotații 500 lei tan» paoLErAf?rDWT0AjîqA^e.U?nȚlzffirm amenintatoare ] Ne desparte puțin timp de rîul în care proletariatul din lumea întreagă sărbătorește cea de-a XXX-a aniversare a Mari Revoluții Socialiste. Revoluția din Octombrie—spune genialul Stalin — este „înainte de toate o revoluție cu caracter internațional mondial căci ea Înseamnă o cotitură radicală in istoria omenirii d«fa lumea veche, capitalistă, la lumea nouă, socialistă”. Revoluția din Octombrie a rupt lanțul mondial al capitalismului; a deschis era revoluțiilor proletare în țările imperialismului; a trezit popoarele coloniale asuprite la lupta de eliberare națională; a sădit în sufletele muncitorilor din lumea întreagă internaționalismul proletar; a creat un centru riguros al mișcării revoluționare mondiale, organizând frontul revoluționar al celor exploatați și asupriți din țările fubjigate de imperialiști; a murs sab revoluție în gândire, în ideolitiga clasei muncitoare prin lupta victorioasă contra social-democrației și a tuturor curentelor oportunite dovedind că leninismul este singurul purtător și pavăză a marxismului; a desființat legenda nezdruncinării orânduirii capitaliste. Revoluția Socialistă a dovedit că proletariatul poate că concură cu succes o țară fără burghezie și împotriva burgheziei, făcând posibilă crearea partidelor de tin nou; singurele capabile să ducă până la capăt revoluția proletară: a făcut să se nască pe cea de a 6-a parte a globului țara socialismului învingător, țara care construește azi comunismul, sub conducerea gloriosului Partid al lui Lenin și Stalin, avantgarda proletariatului revoluționar din lumea întreagă. Uriașa semnificație a revoluției din Octombrie a pătruns adânc în sutele de milioane de oameni ai muncii de pretutindeni. Și toți întru» singur gând se pregătesc de eu vreme pentru marea sărbătoare. In țara noastră poporul muncitor întâmpină această aniversare printr’o puternică încordare de forță. In fabricile și uzinele noastre sunt în curs de desfășurare întrecerile socialiste în cinstea lui 7 Noembrie.. Zilnic primim scrisori prin care oamenii muncii iși exprimă dragostea înflăcărată față de Uniunea Sovietică prin angajamente concrete în muncă. Țărănimea muncitoare este astăzi angrenată în bătălia insămânțărilor de toamnă. Întreg poporul Continuare un pag. IV-a e a avea loc la 29 Octombrie a. c. Bucura 1* 14 (Agerpres). In ziua de 11 Otombrie crt. a avut loc ședința Consiliului general de conducere Arlus care a aprobat lucrările pregătitoare și a decis convocarea celui de al doilea congres general Arlus pentru 29 Octombrie crt. la orele 8 dim. La ședință au participat: prof. Petre Constantinescu,Iași, Ștefan Voitec, prof. Traian Săvulescu, N. Popescu Ooreanu, prof. St. Stoilov, dr. S. Derin, general Lascăr Mihail, prof. St. Nicolau, Sanda Ranghetz, C. Papadopol, prof. AL Rosseti, prof. Sanielevici, Cogiu, Lascăr Catargiu, Mihail Bijor și general Maltopol. Cum se va face colectarea porumbului Instrucțiunile Comisiei de stat pentru colectarea cerealelor trimise comisiunilor județene bucurești 14 (prin telefon). — Comisiunea de Stat pentru colectarea cerealelor, care a fost însărcinată cu organizarea și conducerea operațiunilor d"e colectare a porumbului, a aprobat și trimis tuturor comisiunilor județene următoarele instrucțiuni privind modul de executare al colectării de porumb: îndeplinirea planului de colectare și executarea acestei lucrări revine comisiilor județene de plasă și comunale. Planul general de colectare cuprinde cotele de porumb ce urmează să fie predate de fiecare județ, pentru asigurarea aprovizionării populației muncitoare și a satelor lipsite de porumb. Comisiile județene de colectare vor întocmi cel mai târziu până la 20 octombrie cât. planul de colectare pe județ, stabilind pentru fiecare plasă și comună în parte cotele de porumb ce trebuesc colectate. Fiecare exploatare agricolă va preda cantitatea stabilită de Comisia Comunală, pe bază de proces verbal, după calcularea cotelor în conformitate cu decizia apărută în Monitorul Oficial din 24 Septembrie crt. Sunt scutite de predare exploatările agricole care au o suprafață de teren arabil până la 1 ha. Deasemenea sunt scutite de predare exploatările agricole care au o suprafață de cel mult 3 ha. și a căror producție medie la ha. este sub 600 kgr. sau exploatările agricole ce au o suprafață de cel mult 5 ha. și a căror producție medie la ha. este sub 400 kgr. Producătorii sunt obligați a preda cotele de porumb la cețutrele indicate de Comisiile comunale în procesele verbale. Planul de colectare al fiecărui comuni va fi afișat la Primăriile respective la loc vizibil până la 1 Noembrie crt. Centrele de predare care vor primi cotele de porumb aduse de proprietarii exploatărilor agricole vor plăti pe loc la preț oficial toate cantitățile depuse. Comisiile comunale vor lua măsuri să organizeze convoaie de căruțe pentru transportul porumbului la centrele de predare, folosind în acest scop și mijloacele de comport ale exploatărilor mai înstărite, care vor fi obligate pe lângă cotele lor obligatorii să transporte și cotele de porumb ale sătenilor lipsiți de mijloace de transport. 77.370 ha vor fi însămânțate în toamna aceasta In județul Olt___ ^00 îndrumători ai P.M.R. și 1.560 ai organizațiilor de massa au fost mobilizate pentru aceasta campanie. • 957.93 vagoane de sămânță condiționată. . . .• 14- Pentru a însămânța cele 77.370 ha. care sunt prevăzute in planul ... da culturi pentru această toamnă, județul OU dispune de 16.084 atelaje, 124 tractoare, dintre care 31 ale S.M.T. și 93 particulare. In urma ședințelor ținute de comisia județeană de roamânt țări s’a hotârât modul de organizare al campaniei pe județ, plăși, comună. In scopul de a asigura necentrul de sămânță condiționată au fost ființă în județul OJ 443 cetre de trioare și 446 centre de saramura*1, condițonându-se până acum 957,93 vagoane grâu dintre care 32 pentru AF S. Pentru îndeplinirea la termen a planului de însămânțări au fost mobilizați în județul Olt, 1.900 îndrumători PMR și 1560 ai organizațiilor de masso. In ajunul începerii campaniei, importanța însămânțărilor și modul de organizare a lor au fost prelucrate în întruniri ținute la plăși cu birourile organizațiilor de Partid și de massá din fiecare comună fixându-se responsabili pe comune, sate și cătune, responsabili care și-au luat angaj imentul ca planul de însămânțări să fie îndeplinit în cele mai bune condițiuni. ANA NICULESCU Corespondentă pentru pacea și securitatea națiunilor. • Șampania de subminare a propunerilor sovietice la O. N. U. este condusă de reprezentanții Statelor Unite a Marii Britanii și Franței. • Un nou și puternic discurs al lui A. I. Vâșinski, rostit in comitetul politic al O. N. U. Paris 14 (Radar). — la ședința din 12 octombrie a Comitetului politic al Adunării Generale a Națiunilor Unite, A. I. Vâșinski a rostit următorul discurs! încercarea de a combate propunerile sovietice Dezbaterile noastre asupra punctului 2 al ordinea de zi ce se referă la propunerile prezentate de guvernul Uniunei Sovietice pentru interzicerea armei atomice, pentru ■reducerea cu o treime în decurs de un an a forțelor armate a celor 5 mari puteri și instituirea controlului internațional asupra executării acestei decizii se apropie de sfârșit. _ Și de această dată vedem cele două lagăre în care se împart statele: un lagăr care apără cauza păcii și a securității națiunilor și urmăresc luarea unor decizii care să constitue primul pas spre o reală reducere a armamentelor și a forțelor armate primul lor pas spre eliminarea amenințării unui nou război și spre consolidarea păcii. Celălalt grup de state continuă politica pe care a urmat-o până azi și care este inspirată din dorința de a amâna cu orice preț, de a zădărnici aducerea la îndeplinire a măsurilor de interzicere a amelor atomice și de reducere a forțelor armate cel puțin de către cele cinci mari puteri, așa cum s’a propus de Uniunea Sovietică. Poziția amenințătoare față de pacea imperialiștilor Se înțelege de la sine că poziția celui de-al doilea grup de puteri, contrazice în mod flagrant principiile, spiritul, sarcinile, scopurile Organizației Națiunilor Unite, că el contrazice fundamental deciziile, care au fost adoptate de Organizația Națiunilor Unite, încă de acum 2 ani împotriva cărora nimeni — repet, nimeni — nu a îndrăznit să se ridice în mod deschis, ceea ce nu îngădue totuși acțiunile ce tind să zădărnicească acele decizii istorice ale Adunării Generale. Delegația sovietică a anunțat în repetate rânduri, cât de dezastruoasă este această poziție care este plină de amenințări pentru pacea și securitatea națiunilor. Totuși opoziția lagărului acestuia față de propunerile îndreptate împotriva înarmărilor și spre consolidarea păcii continuă. In opoziția lor cei care fac toate din acest lagăr folosesc tot felul de motive și argumente care le -ar putea ajuta să-și camufleze dorința de a obține restrângerea propunerilor Uniunei Sovietice. Delegația sovietică a analizat aceste motive și a demonstrat sau cel puțin s-a străduit să demonstreze lipsa lor totală de consecvență. Nu este oare izbitor caracterul artificial al celor mai multe din argu(continuare în pag. IV) A. I. VÂȘINSKI DIN ȚARA SOCIALISMULUI In eolhewl *PmUW‘ din Bielsrih bnfauk iuenasi si finsapU fări întreruperi Doi pretori din județul Dolj înlocuiți pentru delăsare în munca și lipsa de răspundere în campania însămânțărilor birocratismului și lipsei de răspundere a anumitor organe administrative. Așa s’a întâmplat ca plășile Brabova și Riște să fie în coada placului de însămânțări al județului, din cauză organelor administrative respective, care nu au depus muncă și nu au dat importanța cuvenită operațiunilor de însămânțări. In loc să se ocupe intens de această sarcină principală, ei și-au folosit timpul pentru interese personale Față de această situație, organele superioare administrative au luat măsuri pentru înocuirea acetora. Astfel, prim pretorul plăși Brabova, Constantin Popescu a fost mutat disc plnar ca notar în comuna Poiana Mare. In locul său a fost delegat ca prim pretor Tomescu Vasile, șef de birou la prefectura județului Doj. Deasemenea Pososauu Constantin pretorul delegat, al plății Rojște a fost mutat disciplinar ca notar al comunei Moțâței. In locul său a fost delegat tov. Polcj’nțev Maria, șefă de secție la prefectura județului Dolj. Dacă județul Doj a avut lipsuri care a întârziat în unele părți actuala campanie de însămânțări, aceasta sa datorște In bună parte „Cu acest angajament în producție vreau să-mi arăt și eu dragostea pentru Uniunea Sovietică — ne scrie muncitoarea Dana Maria dela 9,Scrisul Romănesc*1 In cadrul întrecerilor socialiste pentru zua de 7 Noembrie, zilnic primim la redacție scrisori din patea muncitorilor, cu angjmente concrete, cari oglindesc dragostea pentru marea noastră vecină și prietenă, sprijinitoarea țării noastre, Uniunea Sovietică. Iată senioarea muncitoarei Danu Maria dela întreprinderea »Scrisul Românesc“. Tovarășe redactor Eu, muncitoarea Danu Maria dela secța de legătorie a întreprinderii „Scrisul Românesc“ care mă adu în întrecere cu Frunsescu 0,ga la cusutul calendarelor ce tripite să le dăm gata până la 15 Decembrie, mă străduise să depășesc norma pentru ca fabrica să și poată duce la capăt sarcina luată. In vederea zilei de 7 Noembrie, ziua Revoluției Socialiste care a făut posibila desvoltarea mișcării muncitorești, noi ne luăm noui arguimente în muncă. Datorită luptei pe care clasa muncitoare condusa de partidul său a dus,o am putut să alungăm din fabrica nostră pe patronul care ne a stors toată vlaga și să crem condiții pentru o viața mai bună. De aceia, strâns uniți în jurul Partidului nostru, ne-am dat angjamentul de a munci mai cu spor pentru ca să realizăm și noi ceea ce a realizat clasa muncitoare din Uniunea Sovietică. Eu mă angajez deci să fac 250 calendare pe oră în loc de 200 'ca până acum și îmi mai iau angajamentul să stau de vorbă și sa le lămuresc și pe celelalte tovarășe de muncă de la mașinile de cusut pentru ca și ele să producă cât mai mult Cu acest arg iment în producție vreau să mi arăt și eu dragostea pentru Uniunea Sovietică, a cărei expinență ne călăuzește zi de zi în munca noastră, Dana Maria muncitoare Scrisul Românesc Muncitorii de la Depozitul G. 9. IH. Craiova Îngrijesc de gospodărirea bonurilor obștești — cât mai puține deșeuri. — Cum se recuperează materialele vechi, intr'o notiță apărută în ziarul „Scânteia“ spre a se arăta ce înseamnă gospodărirea bunului obștesc și ce economie se poate realiza din atențiunea ce trebue dată celor mai mici lucruri, se cita cazul capetelor de creioane, la care folosind un prelungitor, se pot întrebuința până la epuizare luni de zile, a luminii electrice pe care, trecând dintr’o cameră într’alta fie măcar pentru câteva clipe, nostugi, precum și a unei garnituri la robinet pe care n’o inlocuiești pentru câțiva lei, dar în carci metri cubi de apă la apometru prin picăturile ce se scurg luni și ani de zile. Exemple edificatoare care ilustrează suficient ce se poate realiza prin bună gospodărie. Și dacă în mic rezultatele sunt acestea, în mare, lipsa de gospodărie e catastrofală. La CAM, în special, unde materia primă este atât de sensbilă și predispusă la alterări, iar valoarea ei este de miliarde, își pote oricine închipui ce permanentă grjă trebue să aibă salariații, de la administrator până la muncitorul începător. Surplusul de umiditate la tutun, favorizează mucegaiul, excesul de temperatură în fermentare, 11 arde, ii uscăciunea mare dimită uleiurile, adică partea aromatică care face calitatea tutunului. CAM, a fost și este o întreprindere de Stat. Dar toți munitorii știu cum că unul era statul de eri și altul cel de azi. D că economiile făcute eri, nu știau ce drumuri apucă, ei știu că cele de azi, au repercursuri directe asupra traiului lor. Și de aici conștiința că orice reduceri de discuri orice realizare prin atenție încordată și vigilență continuă, este in folosul lor. O raită prin atelierele de fermentare, alegere și ambalare este edificatoare. Cum se menține umiditatea Aici tovarășul Roban life, cu cele 30 termometre ale sale. In fiecare masă câte unul, cercetează temperaturile, notează pe fișa fiecărei mese de tutun evoluțialor cu aceiași grijă cu care sare fișa unui bolnav. Dincolo, Litruț Gheorghe, face dozări spre a stabili umiditatea tutunului, iar în altă parte o tovarășe, șterge cimentul de pe intervale cu o cârpă udă, spre a menține o umiditate adecată, cerută de bigrometrul din fiecare atelier. Cât mai puține deșeuri Cercetarea fiecărei pieiși de tutun cere de asemnea o atenție I. BOȘATEANU Ceresa. (Gmtimuw* în pag. III-a) Agravarea situației economico și financiare a Italiei New York 44 (Radrr) Ziarul New York Hazald Tabune publică o corespondență de Roma in care anunța că situația economtică și financiară a Italiai -'a înrăutățit simțitor In ultimul timp în urma încercărilor lui Da Gasperi de a include Italia In cadrul planului Marshall.