Inainte, iunie 1952 (Anul 9, nr. 2280-2303)

1952-06-11 / nr. 2287

4 A «i*/íotQ?a kontrol.Heg. ^tr.Kogälaioeanu 9 loSŐ 'V . ctu orund comitetului monm și al sfatului popular regional dolji Anul IX. Nr. 2287 Miercuri 11 Iunie 1952 4 PAGINI —20 BANI 11 Iunie 1948—11 Iunie 1952 4 ani de mărețe victorii isgonind pentru totdeauna, la 11 iunie 1948, pe capitaliștii interni și străini din întreprinderi, clasa noastră muncitoare a devenit stăpână pe bunurile care-i aparțineau, a putut păși sub îndrumarea și conducerea Partidului Muncitoresc Român pe un drum nou, drumul construirii socialismului. Victoria obținută de clasa muncitoare la 11 iunie 1948, când principalele mijloace de producție au devenit bunuri ale întregului popor muncitor, este rezultatul victoriilor anterioare câștigate de oamenii muncii din țara noastră sub conducerea înțeleaptă a partidului de avantgardă al clasei muncitoare. Această strălucită victorie a fost posibilă datorită eliberării patriei noastre de sub jugul asupritor al fascismului cotropitor, de către glorioasa și invincibila Armată Sovietică, condusă de Generalissimul Iosif Vissarionovici Stalin. In decursul celor patru ani care au trecut de la înfăptuirea actului revoluționar al naționalizării, în țara noastră economia a luat o desvoltare nemaicunoscută. Reorganizarea fabricilor și modernizarea utilajului existent la naționalizare, înzestrarea fabricilor și întreprinderilor noastre cu noi mașini și utilaj tehnic isosit din Uniunea Sovietică, ca și din țările cu democrație populară, desvoltarea necontenită a economiei patriei noastre, datorită elanului creator al poporului nostru muncitor, au făcut ca patria noastră să devină o grădină înfloritoare, un șantier vast al construirii socialismului. Producția a crescut necontenit. S’au desvoltat noi ramuri ale economiei noastre, zeci și zeci de fabrici, întreprinderi, au luat ființă în anii ce s’au scurs dela înfăptuirea mărețului act al naționalizării principalelor mijloce de producție. Sub conducerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej, conducătorul iubit al partidului nostru, mărețul Plan Cincinal și cel de Electrificare a țării, capătă viață. In Dobrogea se construește Canalul Dunăre- Marea Neagră, iar la Bicaz, apele Bistriței sunt călăuzite să treacă prin barajele puterniciei hidrocentrale „V. I. Lenin”, pentru ca becul lui Ilici să se aprindă în cele mai îndepărtate colțuri ale țării, pentru că regiuni ținute de burghezie în neagră mizerie să fie chemate la o viață nouă. Paralel cu desvoltarea necontenită a sectorului socialist din industrie, s’a desvoltat și agricultura patriei noastre .Pe întinsele ogoare au luat ființă și s’au desvoltat gospodăriile agricole de stat, stațiunile de mașini și tractoare, puternice unități socialiste la sate, au crescut și s-au întărit cele peste 1000 gospodării agricole colective. Realizarea planurilor de stat pe anii 1949—1950 ca și rezultatele obținute în primul an al planului cincinal, sunt dovezi grăitoare care arată că oamenii muncii, stăpâni pe bunurile și pe munca lor, iau parte tot mai activă la ridicarea mărețului edificiu al socialismului, răspund cu dragoste chemărilor partidului și guvernului, merg pe drumul deschis de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, drumul construirii socialismului și al apărării măreței cauze a păcii. In regiunea Dolj, în trecut înapoiată din punct de vedere industrial și în care clica exploatatorilor interni și externi storcea vlaga oamenilor muncii, astăzi, datorită conducerii înțelepte a partidului nostru și a ajutorului de neprețuit primit din partea oamenilor sovietici, cei ce muncesc au putut să obțină însemnate realizări, să-și ridice necontenit nivelul lor de trai. Acolo unde acum patru ani de zile în urmă, marele exploatator Brătășanu, jeluia ca în codru, astăzi crește și se desvoltă tot mai rapid fabrica metalurgică „7 Noembrie”, fabrică de interes republican. Pentru prima oară, în ziua de 22 August 1949, adică numai la un an de la înfăptuirea actului revoluționar al naționalizării, s-a turnat prima șarjă din fontă, în urma punerii în funcțiune a numeroase cubirouri. Astăzi fabrica metalurgică „7 Noembrie”-Craiova, pe baza planificării a început să producă în serie piese și mașini agricole destinata socializării agriculturii patriei noastre. In această fabrică au crescut oameni noi, adevărați constructori ai socialismului. Numele turnătorului comunist Pavel Nițov, cel al frezorului deputat Oprișoreanu Vasile, decorat cu „Medalia Muncii”, sau numele muncitorilor Vârlan Ioan, Enache Ilie, Miloșteanu Toma, care de curând au devenit fruntași, sunt cunoscute nu numai de oamenii muncii din Craiova ci și de cei din întreaga țară. In fosta fabrică de postav „Oltenia”, unde muncitorii erau nevoiți să lucreze 12 și 14 ore pentru că hrăpăreții patroni să se îmbogățească de pe spinarea celor ce munceau, în cei patru ani care au trecut de la naționalizarea principalelor mjloace de producție, s’au produs schimbări radicale. Astăzi, la fabrica de textile „Independența” muncitorii muncesc cu drag, pentru că fabrica, utilajul, munca, le aparțin. Calitatea produselor a crescut simțitor în unele secții. Brigăzile de calitate conduse de Mircea Cristea din secția țesătorie și cea a maistrului Naidoi Nicolae din secția filatură, sunt exemplu pe întreaga fabrică, datorită realizărilor obținute. Ca și alte zeci și zeci de întreprinderi din regiunea noastră, a crescut și s’a desvoltat necontenit tânăra fabrică „Electro-Putere”. Aci, mii de muncitori, stăpâni pe bunurile ce le aparțin, muncesc acum liberi pentru a da viață mărețului Plan de Electrificare a țării. Oamenii noi crescuți de partid muncesc cu drag pentru că fiecare dintre ei este hotărît sa contribuie din plin la desvoltarea economiei țării noastre, la întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Română. Sărbătorirea împlinirii a patru ani de la înfăptuirea actului revoluționar al naționalizării principalelor mijloace de producție, are loc astăzi, când un val uriaș de entuziasm a cuprins inimile întregului nostru popor muncitor care-și manifestă deosebita bucurie și încredere în tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej care, în fruntea guvernului țării, ne călăuzește cu înțelepciune și fermitate pe drumul unei vieți noi și fericite. Strâns unit în jurul partidului, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, învățând necontenit din bogata experiență a oamenilor sovietici, poporul nostru muncitor, muncește cu hotărîre pentru a obține noi succese în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, pentru apărarea celui mai de preț bun al omenirii — pacea. I Biblioteca Centrală I Regioni-Dó!/ In Interiorul ziarului . — Mărețul erei revoluționar dela 11 iunie 1948 ne dă noi imbolduri în muncă (pas 2-a). — Manifestări sportive (pag. 2-a). — Sărbătorirea a 45 ani de rodnică activitate a artistului Remus Comăneanu (pag. 2-a). — La școala de botezari (pag. 3-a). — La Depoul CFR Craiova a luat ființă o școală de stahanoviști (pag. 3-a). — Mai mult sprijin gospodăriei agricole colective din Băilești în: . desvoltarea economico-organizatorică (pag. 3-a).♦ — Chiaburii trebue obligați să-și predea cotele de carne (pag. 3-a). —■ Să fie eliberat imediat Jacques Duclosl — Declarația Biroului Consiliului Mondial al Păcii și a unor fruntași ai vieții publice din diferite țări (pag. 4-a). — „Tratatul general” militarist stârnește indignarea popoarelor, (pag. 4-a). Urmăm cu dragoste și încredere calea aratata de partid si conducătorul său v ___ __________________ Cuvântul muncitorilor de la Centrul pe rând, luând cuvântul și au ma Vestea alegerii tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, cel mai iubit fiu al poporului nostru muncitor, în fruntea guvernului țării, a produs un uriaș val de entuziasm în rândurile oamenilor muncii din Caracal. Pretutindeni, în întreprinderi, instituții și școli, muncitori, funcționari, elevi, și-au exprimat bucuria și dragostea față de iubitul conducător, luându-și noi angajamente în lupta pentru făurirea vieții noi și fericite, pe calea construirii socialismului. Sâmbătă, după încetarea lucrului, muncitorii, tehnicienii și funcționarii dela Centrul mecanic Caracal, s’au adunat în vasta sală de montaj a întreprinderii și, rând infestat hotărîrea fermă de a urma cu încredere drumul trasat de partid și conducătorul său. — Eu cinstesc acest măreț eveniment prin depășirea planului pe luna iunie cu 50 la sută, — a spins tov. Constantiinescu Virgil, sudor fruntaș. După ce și-a exprimat bucuria alegerii tovarășului Gh. Gheorghiu- Dej ca prim ministru al țării, mecanicul monier Dobre Nicolae, s’a angajat să dea cu sută la sută mai multe produse peste plan. Plini de entuziasm, au mai luat cuvântul muncitorii Rebega Ilie, Bălănescu Ion, I. Stănculescu și mulți alții, după care, în numele colectivului de conducere, inginerul Popescu mecanic Caracal Gheorghe și-a luat angajamentul de a sprijini realizarea planului de producție pe întreaga întreprindere cu 15 zile înainte de termen și de a lupta pentru micșorarea rebuturilor cu 10 la sută. Meetingul s-a încheiat în ovațiile furtunoase ale muncitorilor care din adâncul pieptului strigau: „Trăiască tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, trăiască marele conducător al oamenilor muncii din lumea întreagă, tovarășul Stalin”. Meetinguri asemănătoare au avut loc și la stațiunea de mașini și tractoare Caracal, unde muncitorii și-au luat angajamentul sa îndeplinească la timp și în bune condițiuni sarcinile ce le revin in campania agricola de vară. Vom lupta cu forțe sporite pentru Alegerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej ca președinte al Consiliului de Miniștri al R.P.R. a stârnit un val de nestăvilit entuziasm în rândurile muncitorilor și tehnicienilor de la gospodăria de stat Românești. Adunați într-un meeting fulger, ei au ascultat cuvântul tov. Marin Dumitru, secretarul organizației de bază, care a arătat că alegerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej ca președinte al Consiliului de Miniștri al R.P.R. este garanția întăririi continue a regimului nostru de democrație populară, dezășuind îmbunătățirea nivelului de trai al oamenilor muncii din țara noastră care, sub conducerea înțeleaptă a partidului, luptă pentru construirea socialismului și apărarea păcii. Acest important eveniment, a fost un minunat prilej pentru muncitorii de la gospodăria agricolă de stat Romanești de a-și lua angajamente sporite in lupta pentru obținerea unor recolte îmbelșugate. Astfel, fierarul Goanță Gheorghe și-a luat angajamentul de a termina cu 10 zile înainte de termenul fixat repararea mașinilor ce se are în primire, în ve o recoltă bogați dorea campaniei de recoltare și de a face o economie cât mai mare de materiale. In continuare, printre numeroși alți muncitori, utemistul tractorist Rusim Gheorghe și-a luat angajamentul de a termina de reparat in bune condițiuni secerătorile gospodăriei. Meetingul a luat sfârșit în uralele entuziaste ale muncitorilor care au ovaționat îndelung pentru tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej iubitul nostru conducător. M. SINDERMANN coresp. Sa desfășurăm larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 25 August! Secția turnătorie a fabricei „Electro-Putere" lucrează în contul lunii August Acum câtva timp, datorită procentului mare de rebuturi ce exista în secția turnătorie a fabricii „Electro-Putere”, muncitorii din celelalte secții nu-și puteau realiza la timp sarcina de plan. In cadrul organizației de bază din secția turnătorie, s-a discutat serios această problemă, în urma cărui fapt lucrurile au început să se îmbunătățească. Planul a putut fi realizat la timp și chiar depășit. Ba ceva mai mult, prin schimbarea pământului necesar la turnare, în mare măsură s’a îmbunătățit procesul tehnologic de turnare și deci procentul de rebuturi a scăzut. Astfel, s’a reușit ca planul pe luna Mai al secției turnătorie să fie realizat înainte de termen, iar datorită introducerii metodelor avansate de lucru ale oamenilor sovietici, în cursul zilei de 4 Iunie, muncitorii din această secție au dat produse în contul celei de a doua decade a lunii August. Turnătorul Voicu Mihalache, secretar al organizației de bază, decorat cu „Medalia Muncii” pentru realizările obținute în producție, depășind zilnic sarcina de plan cu 140 la sută,, a antrenat și pe ceilalți membri ai organizației de bază din secția turnătorie să-i urmeze exemplul. Astfel, comuniștii turnători Guțu Marin, Nica Gheorghe, Pițigioi Gheorghe și maistrul comunist Iliescu Mihai, au putut depăși zi de zi norma cu 130-150 la sută. Pentru a cinsti așa cum se cuvine măreața zi de 23 August, muncitorii din secția turnătorie a fabricii „Electro-Putere”, și-au luat angajamentul de a îndeplini planul anual de stat pe 1952 in nouă luni și jumătate. După inițiativa maistrului Crenian în dorința de a ridica cât mai multe cadre calificate, numeroși muncitori fruntași și maiștri de la cooperativa „I. C. Frimu”-tocălțăminite Craiova și-au însușit inițiativa maistrului Francisc Crenian. Cei 6 instructori și-au luat angajamentul de a califica pe locul de producție după metoda sovietică Cotlear un număr însemnat de muncitori în meseriile de rihtuitor, tălpuitor, etc. Instructorii Grama Cristina, Parnescu Maria, Ionescu Ion, Nistorescu Alexandru și ceilalți instructori au încheiat contracte cu conducerea cooperativei în care și-au liviat angajamentul să califice elevii repartizați în timp de 6 luni de zile, pentru a putea deveni buni meseriași. îmbinarea lecțiilor teoretice cu munca practică din ateliere a făcut ca tocă de pe acum elevii școlii de calificare de la această cooperativă de producție meșteșugărească să poată depăși zilnic norma. Ajutate de instructoarea Parmescu Maria, muncitoarele Florescu Maria, Gologan Maria pot executa în momentul de față lucrări de bună calitate. Pentru a ridica necontenit nivelul profesional și tehnic al muncitorilor, conducerea cooperativei „I. C. Frimu’’-încălțăminte Craiova a deschis zilele trecute o școală de calificare de gradul II la care urmează zeci de muncitori, inițiativa maistrului Francisc Creinianu exttinzându-se zi de zi în toate secțiile acestei cooperative. Teată dragostea noastră pentru partid și conducătorul său Zilele trecute, în toate instituțiile și întreprinderile din raionul Balș, au avut loc însuflețite meetroguri, în care oamenii muncii șiau exprimat adânca lor dragoste și devotamentul lor nețărmurit față de conducătorul încercat al partidului nostru, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, cu prilejul alegerii sale ca președinte al Consiliului de Miniștri al RPR. Un astfel de meeting, a avut loc și în cadrul sfatului popular al raionului Balș, unde salariații au trimis o telegramă de salut tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej. In această telegramă se spune printre altele: „Convinși fiind că acest important eveniment va contribui la îmbunătățirea vieții celor ce muncesc, la construirea socialismului și la apărarea păcii, ne manifestăm toată dragostea și devotamentul față de partidul nostru și pentru iubitul nostru conducător tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej și ne luăm angajamentul de a munci cu forțe sporite în vederea îndeplinirii Planului de Stat, asigurând totodată partidul și guvernul de sprijinul nostru neprecupețit în lupta pe care o duc pentru, construirea socialismului în patria noastră scumpă”. GR. PREDA coresp. Aplicarea agrominimului chezăși a unei recolte îmbelșugate Colectiviștii din Șegarcea aplică agrominimul Prelucrarea broșurii „Regulile agrotehnice pentru principalele plante de cultură” a stârnit un viu interes în rândul colectiviștilor din Șegarcea: îndrumările date de agronomul Daniliuc Ilie din partea SMT Segarcea au fost puse în practică de membrii colectiviști.* De pildă broșura recomandă că prașila și plivitul culturilor să se facă la timp și de câte ori este nevoe. Aplicând această recomandare, colectiviștii au privit a doua oară întreaga suprafață de 80 ha. culturi de orz, ovăz și grâu și au început prașila rîîa. Astfel au fost prășite a treia oară peste 10 ha. sfeclă de zahăr, fasole și ceapă. Având pregătit bine terenul din toamnă, floarea soarelui de pe cele 5 ha. a crescut viguroasă fiind cu mult superioară culturilor țăranilor muncitori din comună. Până la data de 5 iunie la cultura de floarea soarelui a gospodăriei, colective din Segarcea, a și început să-i apară primele flori. Fruntași la aplicarea agrominimului sunt tov. Stan Florea și Ana Oprița, care au peste 90 zile muncă. Tov. Pupăză Goga din echipa IV-a a făcut numai ta luna Aprilie 35 zile muncă. Colectiviștii din Segarcea îndrumați de organizația de bază gospodăriei colective și de tehnicierii secției agricole a raionului Craiova, au dovedit o grije permanentă față de cele 10 haine ce le are gospodăria colectivă. Aplicând două prășite, stropitul, pîivitul și legatul la timp, au făcut posibil ca întreaga suprafață ce este cultivată cu vie să se deosebească cu mult de viile celorlalți țărani muncitori din comună. In toate muncile desfășurate in cadrul gospodăriei, colectiviștii au primit ajutorul tovărășesc al SMT Segarcea prin trimiterea mașinilor și tractoarelor la timp. Dearemansa un rol de frunte în aplicarei întocmai a regulilor agrotehnice l-a avut organizația de bază cere a îndrumat pe membrii de partid și pe colectiviști să aplice agrominimul, folosind în acelaș timp toate mijloacele de popularizers ca: discuții cu cel civiștii, foto montaje la gazete'© die perete, étc. Pregătiri pentru recoltare Comitetul executiv al sfatului popular al comunei, Foișor raionul Craiova, a început de pe acum pregătiri în vederea campaniei de recoltare a păioaselor. Astfel, pentru ca întreaga muncă să decurgă în cele mai bune condițiuni s-a alcătuit un plan de muncă prevăzând la primul rând popularizarea strângerii la timp și fără pierderi a recoltelor în cadrul adunărilor ce vor avea loc la căminul cultural. Pentru a veni în sprijinul țăranilor muncitori, cooperativa s’a aprovizionat din timp cu uneltele agricole necesare recoltării, ca seceri, furci, coase, etc. Pentru treeratul păroaselor s’a fixat un număr de 3 arii cu responsabilii respectivi, iar pentru a preveni accidentele, sfatul popular a luat măsuri ca pe lângă fiecare arie de treer să fie amenajat câte un post sanitar de prim ajutor. Sfatul popular comunal s’a îngrijit deasemeni și de repararea batozelor. Astfel, până în prezent s’a reparat 80 la sută din batozele existente. Pentru terminarea la timp și fără pierderi a campaniei de recoltare, comuna Foișor a chemat la întrecere patriotică comuna Beleni. M. GAVAN- coresp,’