Inainte, octombrie 1952 (Anul 9, nr. 2382-2408)

1952-10-14 / nr. 2393

Anul IX. Nr. 2393 Marți 14 Octombrie 1952 4 PAGINI — 20 BANI Pentru o cât mai largă pregătire a alegerilor Poporul nostru muncitor care a luat parte activă la desbaterea proiectului de Constituție a RPR, acum după ce și-a făurit sub conducerea Partidului Muncitoresc Român noua sa lege de bază, se pregătește cu elan să întâmpine ziua de 30 Noembrie, zi în care toți cetățenii cu drept de vot sunt chemați în fața urnelor să aleagă deputații pentru Marea Adunare Națională. Primele alegeri după votarea noi noastre Constituții confirmă unul dintre cele mai mari drepturi și libertăți pe care le acordă regimul de democrație populară, dreptul cetățenilor cinstiți de a alege și de a fi aleși. Noua noastră Constituție, oglindind caracterul profund democratic al regimului nostru de stat, printre altele prevede: „Toți oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române, care au împlinit vârsta de 18 ani, fără deosebire de rasă sau naționalitate, sex, religie, grad de cultură, profesiune sau durata domicilierii, au dreptul de a lua parte la alegerea deputaților, cu excepția alienaților, a persoanelor condamnate prin hotărîre judecătorească la pierderea dreptului electoral și a‘ celor declarați nedemni prin lege”. Au apus pentru totdeauna timpurile când femeile, ostașii, tineretul, funcționarii statului nu aveau dreptul de a vota. Doar ca o tristă amintire, ca o imagine urîtă a trecutului neguros, au rămas așa zisele „alegeri” de pe vremea regimurilor burghezo-moșierești însoțite de bestialele și mârșavele măsuri luate de partidele „istorice” pentru a-și asigura ciolanul. Realitatea vieții noi care înflorește din zi în zi în țările lagărului socialismului, este confirmată întru totul de cuvintele rostite la Congresul al XIX-lea de tovarășul ,G. M. Malenkov, care în Raportul de activitate a CC al PC (b) al URSS., printre altele a spus: „...în SUA, Anglia, Franța, Turcia ca și în celelalte țări capitaliste există într’adevăr „libertate”, dar nu libertatea poporului, ci libertatea de a exploata și de a jefui poporul. In ceea ce privește URSS și țările democrat-populare, acolo într’adevăr nu există o asemenea „libertate”, deoarece în aceste țări a fost lichidată demult libertatea de a exploata și a jefui pe oamenii muncii”. In contrast cu situația luminoasă a oamenilor sovietici, a celor din țara noastră sau din toate țările s cu regim democrat-popular, în țările imperialiste și în cele căzute sub influența dolarului se practică sistemele care se practicau odinioară în țara noastră. In așa zisa democrație” din Statele Unite ale Americii, milioane de cetățeni americani nu au dreptul de a se prezenta în fața urnelor. Ba ceva mai mult, cetățenii de culoare sunt în pericol de a fi linșați dacă ar îndrăzni să voteze. Democrația noastră se deosebește ca de la cer la pământ de falsa democrație a dolarului. Mândri de drepturile și libertățile ce li se acordă, oamenii muncii din țara noastră au dovedit încă din primele zile ale înscrierii în liste electorale că sunt hotărîți să transforme ziua alegerii deputaților pentru Marea Adunare Națională într’o măreață sărbătoare a întregului popor. In regiunea Craiova, în primele file, peste 13.000 cetățeni de diferite vârste și profesii s’au prezentat la centrele de înscriere și au verificat dacă numele lor au fost trecute în lîptl V electorale. In Raportul asupra proiectului de Constituție, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, printre altele spunea: „Numai acolo unde puterea se află în mâinile clasei muncitoare, clasă care eliberându-se pe sine eliberează întreaga societate, pot exista drepturi și libertăți efective pentru popor. ;...la noi drepturile și libertățile sunt NU pentru minoritatea infimă a exploatatorilor, ci pentru majoritatea covârșitoare a populației, pentru cei ce muncesc la orașe și sate”. Cei ce muncesc din regiunea Craiova leagă strâns pregătirile pentru alegeri de întâmpinarea sărbătorească a celei de a 35-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Pretutindeni pe întreg cuprinsul regiunii noastre, sute și mii de cetățeni cinstiți iau parte cu dragoste la sărbătorirea „Lunii Prieteniei Româno-Sovietice”. Eforturile oamenilor muncii din regiunea Craiova au sporit in muncă. In întâmpinarea alegerii deputaților în Marea Adunare Națională, numeroși stahanoviști și fruntași în producție lucrează încă de pe acum în contul anului 1956, iar sute de muncitori din diferite fabrici și întreprinderi produc bunuri pentru poporul nostru muncitor, planificate a fi executate în anii viitori. însemnătatea deosebită a alegerii deputaților în organul suprem al puterii noastre de stat cere ca pregătirea alegerilor să se facă cu toată temeinicia și răspunderea. Organizațiile de bază vor trebui să se preocupe îndeaproape și temeinic de pregătirea agitatorilor. Numai printro muncă intensă, legată de teren, dusă de la om la om, se vor putea obține rezultate bune. In această direcție, în orașul Craiova a început pregătirea agitatorilor de către organizațiile de bază. La fabrica metalurgică „7 Noembrie”, tov. Târziu Ioan, membru în biroul organizației de partid a instruit temeinic un număr de 40 agitatori, iar Comitetul orășenesc de partid Craiova în strânsă colaborare cu Consiliul orășenesc FDP, au pregătit peste 450 agitatori care au și fost repartizați la locul unde vor trebui să-și desfășoare activitatea. Cu toate că pe această linie s’au obținut unele succese, pregătirea agitatorilor nu s’a făcut la un nivel corespunzător, tot odată existând lipsuri serioase și în ceiace privește repartizarea agitatorilor. Ca o lipsă principală în actuala perioadă o constituie faptul că agitatorii nu au fost pregătiți pe grupuri de întreprinderi, iar în pregătirea lor s’a observat o încetineală, comitetul de partid orășenesc dând dovadă de lipsă de operativitate. Acum, când au fost delimitate circumscripțiile electorale, agitatorii vor trebui să-și desfășoare întreaga lor activitate în cadrul circumscripțiilor la care au fost repartizați, străduindu-se a-și îndeplini sarcinile ce le revin. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor trebui să se preocupe în primul rând de înscrierea in listele de alegători a tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, precum și a femeilor care în țara noastră reprezintă o bună parte din populația statului nostru. In fața organizațiilor de partid stă deasemeni sarcina de a contribui la ridicarea conștiinței politice a masselor de oameni ai muncii, pentru antrenarea lor la lupta pentru victoria deplină a cauzei socialismului și apărării păcii. ;.Oricine privește țara noastră vede că ea s’a transformat într’un vast șantier al muncii constructive a poporului, vede cum se înalță fabrici și uzine noi, termocentrale și hidrocentrale, care-și trimit curentul electric la sute kilometri distanță, se făuresc șosele și căi ferate, instituții de cultură și de știință, parcuri de odihnă, locuințe confortabile pentru muncitori, creșe și cămine pentru copii, instituții pentru ocrotirea sănătății, vede cum sute de mii de oameni ai muncii își petrec concediile în localități balneare și climaterice, cum muncitorii și țăranii, altădată ținuți în întuneric, învață carte, se instruesc, luptă pentru a-și însuși cuceririle științei“. (Din Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, asupra proiectului de Constituție a RPR). LUCRĂRILE CONGRESULUI AL XIX-lea AL P. C. (b) AL U. R. S. S. UM PUTERNIC IMBOLD ÎN MUNCĂ Succesele muncitorilor de la Atelierele de Zonă C. F. R. Colectivul de muncitori și tehnicieni de la Atelierele de Zonă CFR Craiova a desfășurat cu deosebită însuflețire întrecerea socialistă în întâmpinarea celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (bolșevic) al URSS, luptând pentru a-și îndeplini cu cinste angajamentul pe care și l-a luat. Aplicând metodele de lucru ale stahanoviștilor sovietici — care sigură spre obținerea de succese tot mai însemnate în producție , muncitorii și tehnicienii de la Atelierele de Zonă CFR au obținut realizări deosebite în lupta pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor anuale de plan. Astfel, până la 10 Octombrie, ei au reușit să realizeze din sarcina anuală de plan 83 la sută la revizia și repararea vagoanelor. Deasemeni, prin buna organizare a locului de muncă, colectivul atelierelor de zonă a îmbunătățit calitatea la reparația vagoanelor cu 40 la sută. Echipa de lăcătuși condusă de fruntașul în producție Tudor Ștefan și-a depășit sarcinile de plan cu 38 la sută, iar echipa de strungari, condusă de comunistul stahanovist Măjină Ion, aplicând metodele de tăiere rapidă, și-a depășit planul cu 12,50 la sută. Aceste echipe sunt fruntașe în întrecerea socialistă. Alți muncitori ca Roșca Vie, Dumitrescu Nicolae transportor, Botezatu Ion fierar, Turcu Ion vopsitor, Radu Păun tâmplar, s’au evidențiat depășind cu regularitate normele și dând lucru de bună calitate. Dând un nou avânt întrecerii socialiste, colectivul de muncitori și tehnicieni de la Atelierele de Zonă CFR luptă pentru îndeplinirea planului anual ce-i revine în 10 luni și 15 zile; Luptă pentru sporirea productivității muncii în semn de dragoste și recunoștință adâncă față de gloriosul partid al lui Lenin-Stalin, muncitorii și tehnicienii de la întreprinderea poligrafică nr. 5 Craiova, și-au îndeplinit angajamentele luate în cinstea celui de al XIX-lea Congres al PC (b) al URSS. Datorită avântului deosebit cu care s-a desfășurat întrecerea socialistă și folosirii întregii capacități a utilajului, productivitatea muncii pe cap de muncitor crescut cu un procent de 3 la sută, iar prețul de cost a fost redus într-un procent simțitor. Printre muncitorii fruntași la întrecerea socialistă se numără comunistul Jelen Marcel care depășește norma cu peste 120 la sută și comunistul Dincă Marin, care lucrează la două mașini. Realizări deosebit de însemnate au obținut și UTM-istul Curuț Ion, Tomescu Elena, Popescu Anastasie, Anicuța Moldoveanu și alții care depășesc normele cu peste 100 la sută. Muncitorii și tehnicienii din această întreprindere muncesc cu elan pentru îndeplinirea planului de producție pe anul 1952 mai înainte de termen. Sunt în fruntea campaniei Comuniștii, membrii organizațiilor de massă, deputații urmați de țăranii muncitori din comuna Țicleni, raionul Gilort, muncesc cu spor pentru executarea însămânțărilor la timp și în condițiuni optime. Datorită acestui fapt comuna Țicleni se numără printre comunele fruntașe pe raion la însămânțări. Astfel până în prezent s-au însămânțat 280 ha. cu grâu din cele 290 ha. planificate, iar cele 140 ha. secară și 4 ha. orz, au fost însămânțate în întregime. In fruntea acestei campanii au fost comuniștii Cojocaru Matei și Cocioabă I. Gheorghe care prin exemplul lor personal au antrenat întreaga massă de țărani muncitori să folosească atelajele cu toată capacitatea lor de muncă. Eforturi deosebite pentru terminarea campaniei însămânțărilor depun și comuniștii din comuna Grețești. Dornici să câștige întrecerea patriotică pe raion, secretarul organizației de bază, Vulpe David și comuniștii Cojan Ion și Chirca Dumitru, au fost cei dintâi care au terminat de însămânțat. La fel ca ei au făcut toți țăranii săraci și mijlocași din comună fapt ce a făcut ca comuna Crețești să termine în întregime campania de însămânțări. Țăranii muncitori își predau cu drag cotele către stat Pe zi ce trece țărănimea muncitoare înțelege tot mai mult marea însemnătate politică ce o au colectările de cereale. Țăranii muncitori știu că achitându-se de obligațiile către stat în întregime și la timp, vor asigura hrana întreg poporului muncitor, vor întări alianța ®’ dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, îndrumați de organizațiile de partid, o mare parte din țăranii muncitori din raionul Amaradia și-au predat în întregime cotele la colectare. Planul de colectări pe întreg raionul a fost îndeplinit pe produse, după cum urmează: la grâu cu 101 la sută, secară 100 la sută, orz 100 la sută, ovăz 101 la sută, mazăre 111 la sută, porumb 40 la sută, floarea soarelui 35 la sută, lână 101 la sută, lapte 82 la sută. Fruntașe pe raion sunt comunele: Almăju, Zeicoiu, Tălpașul și Mierea Birnici care au îndeplinit planul de colectări în întregime la toate produsele. Cu ocazia desfășurării campaniei de colectări au fost demascate o serie de elemente chiaburești care au căutat să saboteze planul de colectare, sustrăgându-se deja predarea cotelor. Astfel, țăranii muncitori din comuna Melinești au demascat pe chiaburul Nicolae Rădulescu care a încercat să se sustragă de la colectare sub pretext că are 5 ha. pământ argilos și nu ar avea de unde dacota. Organele statului i-au confiscat însă 5000 kgr. cereale pe care acest chiabur le dosise. Acelaș lucru a încercat să-l facă și chiaburul Vasile Bojinea, din comuna Amărăști, care ascunsese cereale și le vindea noaptea. Și acestuia i s-a confiscat cantitatea de 7000 kgf. cereale. Țăranii muncitori care l-au demascat au primit 25 la sută din cantitatea confiscată. Mersul colectărilor în raionul Amaradia ar fi fost cu mult mai bun dacă organele raionale de partid și de stat și-ar fi îndreptat mai mult atenția înspre comunele codate cum ar fi Negoești, Melinești, Verești și Murgulești. Sfatul popular raional sub îndrumarea comitetului de partid raional trebue să mobilizeze toate forțele pentru îndeplinirea la timp a campaniei colectărilor de toamnă. D. GHEORGHESCU coresp. In raionul Băilești mii de hectare teren vor fi redate agriculturii Ani și ani dearândul, țăranii muncitori din comunele Rast, Negoi, Catane, Bistreț, care-și aveau pământurile pe malul Dunării, au avut de suferit de pe urma inundațiilor. In anii mai ploioși, recoltele lor date ’n pârgă erau măturate de apele furioase ale Dunării, care lăsau în urma lor numai mâl și băltoace. De nenumărate ori ei își puneau întrebarea: „Oare cât va mai dura situația aceasta? De ce nu se îngrijește nimeni de soarta noastră?” Dar cine era să se îngrijească de soarta lor? Moșierii și chiaburii care conduceau pe atunci țara, se îngrijeau să-și rotunjească averile jefuite din truda țărănimii muncitoare. Dar s’au schimbat vremurile. Puterea de stat a luat-o clasa muncitoare, în strânsă alianță cu țărănimea muncitoare. A început să înflorească viață nouă și în comunele de pe malul Dunării. La Rast, a fost înființată o gospodărie colectivă. Deseori, colectiviștii stăteau la sfat. Din mijlocul lor a pornit inițiativa construirii unui dig pe toată lungimea părții inundabile a Dunării. Ținând seamă de această inițiativă creatoare, comitetul raional de partid și sfatul popular al raionului Băilești, au trimis la fața locului tehnicieni, care să constate ce anume trebuie făcut pentru reușita acestei acțiuni de mare importanță, având în vedere marea suprafață de teren ce urma să fie redată agriculturii în urma îndiguirii. Astfel, s-a stabilit că pentru realizarea digului în raionul Băilești, este nevoie de transportarea a peste 200.000 m. c. pământ. In urma îndiguirii, peste 16.000 ha. teren vor fi redate agriculturii, îmbrățișând cu dragoste inițiativa colectiviștilor din Rast toți țăranii muncitori din comunele situate pe malul Dunării au pornit la lucru, în vederea construirii digului. Comitetul raional de partid a desfășurat o largă muncă de agitație în jurul construirii digului, astfel că zilele trecute când a început construcția, numai din comunele Negoi și Rast au ieșit țărani muncitori cu peste 400 care. In fiecare zi, sute de țărani muncitori lucrează la realizarea acestei construcții de folos obștesc. Astăzi, stăpâni pe viața și soarta lor, țăranii muncitori din comunele de pe valea Dunării, luptă pentru a-și îmbunătăți mereu condițiile de trai. Digul care se înalță zi de zi, vorbește de la sine despre hotărirea țăranilor muncitori din aceste comune de a lupta pentru întărirea patriei noastre d:agi, de a întări pacea. ȘTIRI DIN Succesele inițiatorilor întrecerii „Fabricat la Moscova, la uzina de automobile „Stalin”. Puternice camioane, limuzine elegante, autobuze confortabile purtând marca „ZIS” pot fi întâlnite și pe străzile marilor orașe, și pe șoselele țării, și în satele colhoznice. Constructorii de automobile din capitala sovietică au fost inițiatorii întrecerii socialiste a întregului popor în cinstea Congresului al XIX-lea al partidului. Indeplinindu-și angajamentele luate, la 25 Septembrie ei au încheiat înainte de termen programul de producție pe nouă luni, până în ziua deschiderii Congresului au livrat peste prevederile planului câteva autobuze, sute de automobile, mii de biciclete. Giganții din Minsc Puternicele camioane basculante de 25 tone sunt cunoscute în întreaga țară. Ele se bucură de o apreciere bine meritată pe mărețele șantiere ale comunismului. Câte drumuri au străbătut aceste mașini, fabricate de uzina de automobile din Minsc. Prima cursă, după montarea lor, se face pe șoseaua Moghilev. Aici se face rodajul puternicelor camioane, sgomotul motoarelor nu încetează de dimineață până seara. Deosebit de animată a devenit această șosea în zilele premergătoare Congresului. Constructorii camioanelor de mare tonaj au hotărît să sărbătorească Congresul prin îndeplinirea planului pe 11 luni. La mijlocul lunii Septembrie, de pe porțile uzinii a ieșit primul camion basculant fabricat in contul planului pe luna Noembrie. O mână grijulie a scris pe automobil: „Această mașină este livrată peste prevederile planului, în cinstea Congresului al XIX-lea al PG (b) al URSS”. A început ofensiva asupra pustiului In letopisețele fiecărei construcții mari există zile minunate, care aidoma unui hotar, marchează începutul unei noi și importante etape a lucrărilor. Timp de aproape doi ani, sonde ascuțite s’au înfundat în nisipurile Carn-Cum-ului, iar la Tahia-Taș s’au construit fabrici, uzine electrice, ateliere, drumuri. Toți constructorii s’au pregătit intens în vederea zilei, când în sfârșit pe traseul Canalului vor fi excavați primii metri cubi de pământ Ei au hotărît: această zi trebue să fie neapărat înainte de deschiderea Congresului al XIX-lea al partidului. Și iată această zi a sosit. In apropiere de află instalația debarcaderele aspiratoare de pământ Nr. 303. Echipajul acesteia, care s-a acoperit de glorie în muncă pe Canalul Volga-Don, lucrează în schimb stahanovist pe malurile Rmu-Dăriei. Pe traseul canalului de aducție au și fost pompați primii metri cubi. Ofensiva a început. Bumbac din noua recoltă Nenumărate sunt mașinile care au umplut enorma piață din fața Palatului guvernului din capitala RSS. Tadjică, încărcate până la refuz cu bumbac din noua recoltă, ele au sosit aici din colhozurile regiunii Stalinabad, la meetingul consacrat Congresului al XIX-lea al partidului. In această zi s au predat la bazele de recepție aproximativ 300 tone de Limbaj de prima calitate.