Inainte, iulie 1959 (Anul 16, nr. 4466-4492)

1959-07-22 / nr. 4484

Pagina 8 Insămințează plante furajere în miriște B9 Colectiviștii, cooperatorii și Întovărășiți: din comunele și satele regiunii noastre acordă în prezent o mare importanță asigurării bazei furajere prin însămînțarea plantelor de nutreț în miriște. Despre această preocupare de frunte ne informează numeroși corespondenți voluntari. Dintr-o corespondență trimisă de tov. Toma Mușat din comuna Ștefan cel Mare, raionul Corabia, aflăm că acțiunea pentru asigurarea bazei furajere în gospodăria colectivă a fost încredințată tineretului. Imediat după recoltatul griului, tinerii colectiviști au pornit cu atelajele gospodăriei și au arat o suprafață de 30 ha,pe care au insămînțat-o cu porumb furajer. Tinerii atemiști Ion Cazacu și Tudorina Prisăceanu au dat un sprijin neprecupețit gospodăriei colective în asigurarea bazei furajere. BB Aceeași preocupare manifestă și membrii gospodăriei colective „Răscoala țăranilor 1907” din comuna Drăgotești, raionul Balș, care au efectuat arături de vară pe o suprafață de 20 ha, însămînțîndu-se totodată cu porumb furajer. Colectiviștii din Drăgotești — ne informează corespondentul voluntar C. Radu — intenționează ca întreaga suprafață de 60 ha. de pe care s-au recoltat păioasele s-o insămînțeze cu porumb furajer. ELI Deși în raionul Gilort recoltatul păioaselor a Început mai tîrziu decit în alte raioane, totuși țăranii muncitori din comuna Hurezani, imediat ce au ridicat recolta de pe terenurile ocupate de orz au și trecut la efectuarea arăturilor de vară în vederea însămințării porumbului furajer. Intr-un timp foarte scurt «• ne scrie tov. C. Georgescu •—■ în această comună au fost arate și însămînțate cu porumb furajer peste 24 ha.Fruntași la efectuarea arăturilor și însămînțărilor plantelor de nutreț în miriști sînt țăranii muncitorii Dumitru Iriza, Emanoil Mutulescu și Gheorghe Clengiu. Buletin meteorologic Timpul probabil pentru următoarele 24 ore. Vremea rămîne instabilă cu cerul mai mult noros, favorabil ploilor temporare și averselor însoțite de descărcări electrice. Vînt slab pînă la potrivit din sectorul nord-estic. Temperatura în ușoară scădere: noaptea minimele vor fi cuprinse între 14—18 grade, iar ziua maximele vor urca pînă la 25—30 grade. (Centrul meteorologic Craiova). ÎNAINTE Economiile peste plan-preocupare permanentă (Urmare din pag. 1-a) de 1« 16 ore la numai 3 ore pe produs, asigurînd și o esteică ireproșabilă produselor. O altă problemă rezolvată cu succes a fost și stringerea pneumatică a colților de la grapa cu colți, în vederea strunirii, arijurindu-se continuitatea procesului de așchiere fără oprirea mașinii și schimbîndu-se piesa de prelucrare din mers. Această soluție — avînd în vedere numărul de ordinul zecilor de mii lunar al acestui reper — a redus manopera la mai puțin de jumătate, economisindu-se totodată materiale și piese de schimb folosite la mașină, ce se uzau prin frînarea la mii de opriri. De asemenea, importante economii au adus uzinei — ștanța universală de decupat discuri din tablă groasă pină la 14 mm. in diametru pînă la 1 m., precum și matrițele de ștanțar ^ simultan rondele de dimensiuni diferite și cele de debitat profile cu liniitatoare rentabile. Ili spi ii u' realis »' unor mari eonomii a fost și punerea în funcțiune a presei de îndoit table la diferite unghiuri și lungimi, care numai la viralele cisternei pe două axe a mărit productivitatea de 3,5 ori. Un rod al aplicării tehnicii noi în uzina noastră este și mașina cu role de presat nervuri la tablă, la conductele de refulare și cutia ventilatorului de la topitoarea de însilozare, care a mărit producția și productivitatea muncii de 4 ori. Și folosirea spațiilor industriale la maximum prin reamplasarea strungurilor, frezelor și preselor pe flux de fabricație, a dat prilejul să se desfășoare ritmic procesul de producție, scurtînd ciclurile de transport și evitînd încrucișările diferitelor operații. Pentru ca realizările dobîndite pe semestrul I să fie întregite cu noi succese pe mai departe, tehnicienii și inginerii uzinei au găsit, prin studierea și aplicarea tehnicii noi, rezerve inepuizabile de economii peste plan. Astfel, de la începutul lunii iulie a intrat în fabricație de serie noua tocătoare de însilozare modernizată care, pe lingă faptul că prezintă multiple avantaje tehnice față de vechiul sistem, prin randament mărit, suplețe de exploatare și îndeplinirea regulilor de tehnica securității, a creat mari posibilități de economii. In primul rînd, prin reproiectare consumul specific s-a redus cu 110 kg. de mreal pe produs, iar prin intrarea in funcțiune a utilajelor noi și a S.D.V.-urilor s-a mărit considerabil productivitatea muncii, asigurînd pînă la sfirșitul anului pe acest agregat, o economie peste plan în valoare de 120.000 lei. Și alte obiective ce măresc acumulările socialiste au fost în atenția corpului tehnico-ingineresc al uzinei. Astfel, pe trimestrul III și începînd chiar cu luna iulie au intrat in fabricația de serie cazanele de presiune, schimbătoarele de căldură și recipienții, necesari industriei și blocurilor de locuit. Și la aceste sortimente, destul de variate ca forme și capacități, în urma studiului tehnic s-au găsit soluții de execuție simple și economicoase. Astfel, pentru bombarca fondurilor cazanelor, un colectiv de tehnicieni a modificat o presă hidraulică veche, ce asigură efectuarea principalei operații de presat la cald. Tot acest colectiv a rezolvat cu succes și decuparea locașelor pentru țevile de fum, prin presare în loc de tăiere cu flacăra oxi-acetilenică, mărind productivitatea de 8 ori și economisind însemnate cantități de oxigen și carbil. Un rol important în sporirea economiilor peste plan l-a avut și aplicarea măsurilor tehnico-organizatorice, ca de pildă modernizarea cubilourilor la trei rînduri de guri de vînt, care de la intrarea în funcțiune de acum două luni, a contribuit în mod simțitor la reducerea cifrei de rebuturi. Din fonta lichidă economisită numai cu această reducere, se pot turna lunar peste plan piese în greutate de peste 2.800 kg. Tot în sectorul turnătorie, prin instalarea unei stații de amestecuri pentru formarea unui nou pod rulant ce transportă pămîntul și formele grele, precum și mărirea capacității statice de șablaj, au făcut să crească productivitatea și să se înregistreze economii valoroase. Realizarea la timp a obiectivelor din contractul colectiv, a determinat asigurarea unor condiții optime de muncă, ceea ce au dus în final la economii peste plan, la creșterea producției și productivității. Printre acestea amintim: darea în folosință în sectorul III montaj a grupului electrogen livrat de uzinele „23 August” din Capitală, precum și a valtului de rolat tablă, modificarea liniei electrice de forță din sectorul II și altele. Mișcarea de inovații, cu toate că nu s-a ridicat la nivelul corespunzător etapei actuale de dezvoltare a tehnicii, — activitatea în această direcție desfășurîndu-se sporadic, — cabinetul tehnic a reușit să aplice în producție 14 inovații și raționalizări pe semestrul I, care totalizează economii antecalculate în valoare de 78.000 lei. Și pe alte căi, fondul de economii al uzinei s-a mărit și va continua și pe viitor să se mărească, datorită spiritului gospodăresc ce s-a înrădăcinat aci. In acest sens mai putem aminti și alte resurse de economii, cum ar fi: reducerea cheltuielilor neproductive, de regie, transport, întreținere, la care muncitorii participă cu entuziasm, folosirea rațională a utilajelor și sculelor, economisirea de materiale de întreținere, îngrijirea bunurilor. Un exemplu il constituie faptul că muncitorii sectorului II prelucrător economisesc în fiecare lună scule în valoare de 2—4 mii lei, iar secția mecanicului șef, prin reparația la timp și aprovizionarea mașinilor cu piese de schimb a reușit pe semestrul 1 a.c. să economisească materiale și manoperă în valoare de peste 60.000 lei. Acestea sunt numai cîteva aspecte din multiplele activități ale harnicului nostru colectiv, care în întrecerea pe care o desfășoară în întîmpinarea zilei de 23 August și-a sporit avîntul, pentru a obține noi succese în introducerea și extinderea tehnicii noi, baza sigură a economiilor peste plan. MATEI FLOREA tehnician. ÎNSEMNĂRI on tabără Profesorul Călin Goța, directorul taberei de muncă patriotică „Vasile Roaită” de pe lîngă G.A.S. Balinga, raionul Tr. Severin, m-a întimpinat cu bucurie, la gîndul că se va scrie în ziar și despre „băieții lui”. Dar soarele se înălțase de un stat de om și nu mai era timp de pierdut. Directorul trebuia să înceapă, împreună cu elevii, activitatea zilnică, așa că n-a avut posibilitatea să-mi vorbească despre realizările obținute. M-am hotărît deci, să-i urmez la muncă pe tinerii care, plini de voioșie, porniseră spre un loc unde fuseseră cîteva zeci de hectare cu grîu ale gospodăriei. Spun „fuseseră”, deoarece cu o zi înainte combinele recoltaseră grîul. Elevii voiau să adune în grămezi, paiele rămase în urma combinelor. Munca a început voinicește, pe măsura celor 50 de elevi de la școala medie mixtă nr. 1 din Turnu Severin. Către prînz, ne-am îndreptat spre sediul gospodăriei, unde am avut prilejul să aflu cîteva amănunte de la tovarășul director. Pînă în ziua aceea, elevii din tabăra de muncă patriotică „Vasile Roaită, adunaseră paiele de pe 50 ha., prășiseră circa 10 ha. cu porumb, executaseră lucrări de întreținere a pepinierei pe 2 ha., efectuaseră diferite lucrări în grădina de zarzavat și prestaseră numeroase alte munci care au adus gospodăriei însemnate economii. După masa de prînz, consistentă și bine pregătită, în programul de activitate al taberei sînt prevăzute cîteva ore de odihnă, în urma căreia se desfășoară o intensă activitate culturală și sportivă. Astfel, nu de mult, elevii taberei au prezentat un frumos și bogat program artistic. Programul a fost urmat de o reuniune tovărășească la care, pe lingă salariații gospodăriei au luat parte și numeroși tineri și tinere din satul Halînga. Trebuie menționat faptul că tabăra are o orchestră proprie, care este mult apreciată. In ceea ce privește activitatea sportivă, nu ne sfiim să spunem că, la început aceasta se desfășura defectuos, neexistînd condițiile necesare. In scurtă vreme însă, elevii au amenajat un teren de volei pe care s-au și desfășurat cîteva întreceri între echipa taberei și cea a salariaților gospodăriei. S-au mai organizat un concurs de șah, precum și alte întreceri sportive. Cu aceste cîteva lucruri aflate despre activitatea care se desfășoară în tabăra de muncă patriotică „Vasile Roaită” de pe lîngă G.A.S. Nalînga, am părăsit pe tinerii entuziaști de la școala medie mixtă nr. 1 din Tr. Severin. Tocmai cînd ieșeam pe poartă, directorul taberei mi-a strigat: „Să nu uiți, tovarășe reporter, că printre elevii fruntași din tabăra noastră se numără și Tărăbîc Mircea, Vulpe Ion, Popescu Nicolae, Surdulescu Barbu...” Și n-am uitat. LIVIU GIUMANCA spre noni succese în rSedicarea bunăstării poporului naucator N (Urmare din pag. 1-a) Sporirea productivității muncii prin folosirea deplină a capacităților de producție, a mașinilor și instalațiilor, prin introducerea tehnologiei celei mai avansate, dezvoltarea mișcării de inovații și raționalizări, răspîndirea experienței înaintate a fruntașilor in producție etc. — sarcini trasate de documentele plenarei — stă în puterea noastră a tuturor. „In ceea ce privește prețul de cost — se subliniază în documentele plenarei — bătălia principală trebuie dată în direcția reducerii consumurilor specifice de materie primă — metal, lemn, bumbac, lînă, piei, combustibil, energie electrică și altele”. Trebuie să fie limpede pentru fiecare din noi că, pentru a ne bucura din plin de roadele hotărîrii luate de partid, a întări efectele aplicării ei, trebuie să ne angajăm într-o largă și susținută acțiune, de zi cu ț zi, la fiecare loc de muncă, pentru realizarea a cît mai multe economii. Din aceleași cantități de metal, de bumbac, de piele, de material de construcții, să realizăm mai multe mașini, mai multă îmbrăcăminte și încălțăminte, mai multe locuințe pentru oamenii muncii. Posibilități pentru scăderea simțitoare a prețului de cost există în fiecare întreprindere, în fiecare loc de muncă, pretutindeni; există încă mari rezerve care pot și trebuie să fie puse în valoare, în vederea realizării de economii peste plan. Acest lucru a fost scos în evidență cu ocazia adunărilor în care s-au dezbătut documentele recentei plenare a C.C. al P.M.R., cînd colectivele a numeroase fabrici, uzine, întreprinderi, și-au sporit angajamentele inițiale de a da economii peste plan. Astfel, colectivul uzinei „7 Noiembrie”Craiova, dublîndu-și angajamentul inițial, va realiza pînă la sfirșitul anului economii peste plan în valoare totală de 1.500.000 lei. Colectivul uzinei „Electroputere”, peste angajamentul luat la începutul anului și peste cel luat în cinstea celeii de-a XV-a aniversări a eliberării patriei noastre, s-a angajat să realizeze încă 408.000 lei economii. Și-au sporit de asemenea, angajamentele și colectivele de muncă de la fabricile :,Independența” și „I. C. Frimu” din Craiova, precum și din alte fabrici și întreprinderi din regiunea noastră. Grija pentru reducerea prețului de cost și realizarea de economii trebuie să se împletească cu preocuparea de a lucra produse de cît mai bună calitate, trainice, durabile, căci numai astfel poate fi vorba de o creștere efectivă a salariului real. Produsele de proastă calitate păgubesc pe cumpărător, pe cei care le folosesc, pe fiecare dintre noi, Sarcinile trasate de documentele preșolarei C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c. privind creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost se pun cu deosebită tărie și în fața oamenilor muncii din agricultura regiunii noastre. Ținînd seama de efortul mare pe care îl face economia noastră națională în aplicarea complexului de măsuri privind ridicarea nivelului de trai al poporului muncitor, plenara C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c. cheamă organizațiile de partid și sindicale din întreaga țară să desfășoare o largă acțiune politică de mobilizare a oamenilor muncii in întrecerea socialistă, pentru descoperirea și valorificarea rezervelor interne ale întreprinderilor, pentru reducerea cheltuielilor de producție. Explicînd importanța măsurilor stabilite de plenară, a perspectivelor mărețe pe care ele le deschid ridicării nivelului de trai al celor ce ,muncesc, militînd neobosit pentru ridicarea neîncetată a conștiinței politice a maselor, organizațiile de partid și organizațiile sindicale din regiunea Craiova trebuie să facă ca întrecerea socialistă să cunoască un nou și puternic avînt, să crească în cadrul acestei întreceri inițiativa și participarea activă a maselor la rezolvarea celor mai importante probleme ale producției. Sub conducerea organizațiilor de partid, a organelor tehnice și adminstrative, în întreprinderile noastre Aw, ^ /^W . . dren^lfc, ș_ă se colective din f*i .cnai‘*iS&>;^slitby^chorf? tehnicieni, iisinerii,economÚ&lt; â’Sisiini ca spirit gospodaresc,infe O^j, studieze temeinic, cu activa participare a organizațiilor sindicale și de diferet, la fiecare loc de muncă, atelier, secție și să întocmească planuri de măsuri concrete și curajoase, pe baza cărora să se treacă la punerea în valoare a tuturor rezervelor interne, spre a obține și în acest an o producție mai mare, mai ieftină și de bună calitate Organele și organizațiile de partid din agricultura regiunii noastre sunt chemate să-și concentreze eforturile spre îmbunătățirea activității de producție din G.A.S.-uri, în vederea reducerii neîncetate a prețului de cost la produsele vegetale și animale, întăririi economico-organizatorice și lărgirii sectorului socialist al agriculturii. Cea de a XV-a aniversare a eliberării patriei noastre pe care poporul nostru muncitor o întîmpină cu un bilanț bogat în ridicarea nivelului său de trai, trebuie să constituie pentru fiecare om al muncii din regiunea noastră un nou și deosebit prilej de intensificare a eforturilor, pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Hotărîrea recentei plenare a C.C. al partidului nostru, spre a răspunde prin noi succese în muncă grijii cu care partidul și guvernul nostru se ocupă de îmbunătățirea nivelului de viață al celor cț muncesc. Să asigurăm la ariile de treier o bună pază contra incendiilor Stringerea la timp și fărfe pierderi a recoltei de păioase constituie, în momentul actual, preocuparea cea mai importantă a organelor de partid și de stat, cât și a tuturor oamenilor muncii de pe ogoarele regiunii noastre. In regiunea noastră sunt multe raioane in care de mulți ani nnu a mai izbucnit nici un incendiu pe timpul coacerii și recoltării culturilor de păioase. Aceasta, datorită faptului că organele locale ale puterii de stat Împreună cu organele P.C.I., îndrumate îndeaproape de către organele de partid, au luat măsuri corespunzătoare pentru prevenirea incendiilor. Și în acest an, oamenii muncii de pe ogoare s-au pregătit temeinic și din timp pentru recoltarea culturilor de păioase. S-a dat o atenție deosebită, mai întîi alegerii terenurilor unde se amenajează ariile; garniturile de treier au fost dotate cu imaterialele necesare de stins incendiile; au fost popularizate regulile de prevenire a incendiilor, nepermițindu-se nici un fel de abatere de la regulile stabilite. Invățînd din experiența anului trecut, comitetul executiv al sfatului popular raional Segarcea,, de pildă, a organizat o arie de treier modest privind paza contra incendiilor, care a fost apoi prezentată tuturor președinților sfaturilor populare comunale. Ca urmare a acestui fapt, in tot raionul se observă o îmbunătățire în munca de amenajare a ariilor și o deosebire radicală în bine față de ariile de treier din celelalte raioane din regiune. Sfaturile populare ale raioanelor Caracal și Corabia au luat deasemenea măsuri corespunzătoare privind organizarea pazei contra incendiilor, pe tot timpul cît ține treieratul. S.M.T. din aceste raioane au procedat la instruirea batozarilor, tractoriștilor și combinerilor, reușind să-i pregătească cît mai bine pentru apărarea contra incendiilor. Dar dacă în unele raioane ariile au fost bine organizate din punct de vedere al pazei contra incendiilor, apoi într-altele, prevederile Hotărîrii Consiliului de Miniștri privitoare la acest lucru sînt încălcate. Astfel, la S.M.T. Bechet, raionul Gura Jiului, deși campania de treieriș a început din plin, totuși nici pînă la data de 10 iulie a.c. nu aufost instruiți tractoriștii și batozarii, nu au fost luate măsuri de dotare a garniturilor de treier cu materialele pentru stins incendiile. Unora dintre tractoriști li s-au eliberat adeverințe de instruire fără ca acestora să li se fi făcut în mod practic un asemenea instructaj. In comunele Dăbuleni, Călărași, Dobrești, Lișteava s-a permis funcționarea ariilor fără proces-verbal de dare în folosință, fără a se numi un responsabil de arie, treieratul executîndu-se fări al se țină cont de reguile de prevenire a incendiilor. Mai multe arii din acest raion nu este asigurată rezerva de apă și se permită așezarea stogurilor fără ca în prealabil să fi fost aduse vasele «e apă și alte materiale de stingere a unor eventuale incendii. De asemenea, in comunele Lișteava, Dobrești, Ostroveni și Grindeni, paiele rezultate de la treier se depozitează în șire, în imediata apropiere a locului de treierat, încălcîndu-se astfel regulile privind așezarea paielor. Stingătoarele aflate în dotarea pichetelor de incendii de pe ariile din aceste comune, nu sînt Încărcate. Și aceasta, din cauza lipsei de preocupare a sfatului popular raional, care nu s-a interesat să repartizeze comunelor, încărcătura necesară stingătoarelor. Paza contra incendiilor în raionul Gura Jiului, ca și în celelalte raioane unde mai există asemenea lipsuri, trebuie imediat îmbunătățită. Anul trecut, datorită nerespectării măsurilor prevăzute în raionul Gura Jiului, s-a produs un incendiu pe o arie din comuna Rojiște și astfel mulți colectiviști și-au pierdut recolta. Lucrul acesta nu trebuie să se mai repete. Iată de ce, pentru a îndeplini cu consecvență sarcinile trasate de plenara C.C. al P.M.R. din 26—28 noiembrie 1958, organele de stat antrenate în munea de recoltare a cerealelor, nu trebuie să tolereze nici un fel de încălcare a Hotărîrii Consiliului de Miniștri referitoare la paza contra incendiilor, să tragă aspru la răspundere pe cei ce se fac vinovați de încălcarea prevederilor acestei Hotărîri. Luînd aceste măsuri, campania de treieriș se va putea desfășura fără nici o pagubă produsă de incendiu. PETRE IONESCU din Grupul regional P.C.S. Craiova. Trustul Alimentației Publice Locale Craiova ANGAJEAZĂ Tineri în vîrstă de la 14 la 16 ani, avînd ca studii 7 clase elementare. In vederea școlarizării în profesiile de cofetari, bucătari și ospătari. Doritorii se vor prezenta pînă la data de 25 iulie 1959 la sediul Trustului, din Craiova str. Karl Marx nr. 24. I ._/ :_r '_fur'—• <—r t n"' I—* r** i—1 r~ry r~> 1 1 C. E. C. C. E. C. IMPORTANT! începînd din trimestrul III, Casa de Economii și Consemnațiuni a sporit simțitor numărul cîștigurilor la libretele de economii C.E.C. cu cîștiguri. Astfel, trimestrial la fiecare 1.000 librete C.E.C. cu cîștiguri, ies cîștigătoare 20 librete în loc de 10, cu 250%, 200%, 100%, 50%, și 25% față de soldul mediu al libretelor respective. Măriți-vă de pe acum economiile dv. pe librete C.E.C. cu, cîștiguri pentru a participa cu posibilități mai mari de cîștig la prima tragere la sorți din 30 septembrie în condițiile noului plan sporit de cîștiguri. j:_> *—r .—fw_ - iyJu ANUNȚ In magazinele COOPERATIVEI DE CONSUM din localitatea dv. Au sosit și s-au pus în vînzare sortimente de țesături de bumbac, mătase și fire poliamidice cu imprimeuri noi și variate, sandale cu fețe piele și textile, articole de menaj, borcane, damigene, vopsele, anilinuri, diverse articole de fierărie, articole de papetărie, cărți, etc. In aceste magazine vă stau la dispoziție raioane bine asortate cu articole de galanterie, mărunțișuri, cosmetice, parfumerie și tricotaje pentru bărbați, femei și copii. Aprovizionați-vă de la magazinele cooperativei dv. cu toate cele ce vă sunt necesare. Cantina sfatului popular al orașului Tr. Severin str. I. V. Stalin nr 108 telefon 1048 Oferă tuturor salariaților, chiar și acelora aflați în delegație, meniuri bogate și preparate cu o desăvârșită artă culinară. De două ori pe săptămînă se servesc suplimente de specialități de prăjituri. Sala de mese este elegant amenajată, într-un local nou, spațios, cu condiții speciale de aerisire pe timpul verii. Costul unui meniu este de 2 lei pentru abonați și 4 lei pentru flotanți. Procurați-vă abonamente din timp, care se eliberează la 1 și 15 ale fiecărei luni. .1 întreprinderea comunală Tr. Severin Anunț rapid, ieftin, comod Se aduce la cunoștință călătorilor ce sosesc în orașul Turnu Severin, cît și publicului severinean, să folosească pentru deplasări în oraș și comunele vecine, autoturismele întreprinderii care stau la dispoziție în stația aflată lîngă sfatul popular al orașului, cît și în gara C.F.R. Cei ce vor folosi acest mijloc de transport se vor convinge de rapiditatea, ieftinătatea și comoditatea transportului. Aceste taxiuri se pot folosi tot atît de convenabil și pentru diferite alte ocazii. Alte informații se pot lua de telefonul 816 sau 848 Tr. Severin.