Inainte, octombrie 1964 (Anul 21, nr. 6095-6121)

1964-10-14 / nr. 6106

Fftf. * N-am fost la deschiderea cursurilor școlare din anul acesta nici la Pristol și nici la Gvardinița, raionul Vînju Mare, îmi închipui însă că entuziasmul n-a fost mai mic ca-n alte părți pe unde mă găseam în ziua aceea de la mijlocul lunii trecute. Haine curate, buchete de flori, cîntece de veselie, sute de cravate purpurii săltînd ușor în adierea vîntului tomnatic, elevi, părinți și profesori laolaltă. Acestea le-ași fi tînără din jur să i-l alunge departe, departe. Bătrînul își amintea cu siguranță că-n vremea lui nu l-a chemat nimeni să vie să învețe. Și nici pe fiul său, tatăl nepotului pe care-l ținea de mînă acum, nu l-a putut da la școală. Și nici cărți gratuite nu i-a dat cineva... ★ ...16 septembrie 1964, a doua zi după începerea cursurilor. Dirigintele clasei Noul local al școlii de 8 ani din comuna Pristol, raionul Vînju Marre. Iată ce minunate condiții de învățătură s-au creat pentru copiii colectiviștilor. Cîțiva elevi nu vin la școală... văzut și la Pristol și la Gvardinița ! Și într-un loc, și în celălalt aș fi constatat însă noul aceleiași festivități. Privind imensa întîlnire din școlii, a cetățenilor cu puii aceia curtea de oameni, mi-aș fi închipuit că răsfoiesc filele unei cărți pe care au scris-o toți oamenii muncii, laolaltă, cu condeie de strunguri sau de cărbune din abataje afunde, cu vîrfurile de blocuri pe coala albastră a cerului, cu sapa sondelor mușcînd în roca dură a pămîntului ce învelește cu grijă aurul său negru, cu drumurile pe care le-au desenat pe luciul mării și pe al Dunării vasele patriei. Cu condeiele muncii întregi. Căci dacă nu s-ar fi scris istoria aceasta nouă, cu toate condeiele, ar fi fost tot întuneric, ca acum 20 de ani, și în Gvardinița și în Pristol. Și peste tot în țara asta. N-ar fi primit școlarii nici cărți gratuite și nici n-ar fi fost atîția de mulți ca anul acesta cînd s-au deschis cursurile. Și-n nici una din cele două localități n-ar fi fost, ca anul acesta*■, pentru prima oară — clasa a VIII-a, în niște sate... ca-n aproape toate satele. Cine a fost în ziua aceea de început de an școlar nu numai în cele două localități, dar peste tot în țara noastră, e greu de presupus că-n mijlocul bucuriei sutelor de școlari, fără griji, n-a observat măcar o clipă pe fruntea unui bunic ce-și adusese nepotul în ograda școlii, o cută a tristelor aduceri aminte, un srîmbet amar încremenit doar pentru un moment în colțul gurii, ca după aceea, lorma a VIII-a din Pristol — profesorul Nicolae Marinoaie — face apelul celor 38 de elevi înscriși la această clasă. Răspund prezent, doar 34. Lipsesc: Vărzan Valentina, Tutunaru Eftichia, Iacob Alexandru și Bucur Nicolina. Primele trei, bune la învățătură în clasa a VlI-a. Cea de-a patra, destul de bună și ea. Și de atunci, zi de zi, aceiași absenți. Patru în fiecare zi. Și se poate că și astăzi, tot așa o fi... Adevărat însă că se putea să fie și altfel. Adică, toți elevii prezenți. Și Vărzan și Tutunaru și Iacob și Bucur. In Pristol s-au făcut lucruri mari în acești ani. Nu numai în privința construcțiilor pe care le întîlnești (cămin cultural, școală, stadion, teatru de vară și cîte și cîte), dar mai ales în conștiința oamenilor care și-au propus de pildă, ca-n ziua cînd anul 1964 o să ne spună: „Rămîneți cu bine“, să înregistreze cinci milioane la fondul de bază al colectivei... Și atunci, cum vine... treaba cu cele patru fete ? Oare nu sînt în stare, directorul școlii, secretarul U.T.M.-ului de-acolo și din comună, președinta comisiei de femei, președintele colectivei și mai ales al sfatului popular să determine părinții acestor fete să nu întrerupă școala ? De fapt, cu toate că s-a scurs ceva din anul școlar, ar trebui să mai încerce, chiar în ziua cînd vor citi aceste rînduri. Și mult ne-am bucura, dacă mîine sau poimîine am primi cîteva rînduri de la tovarășul președinte al sfatului popular (căci dînsul răspunde acolo NEGRU Obiectivul aparatului nostru fotografic a înregistrat pe peliculă imagine de la locul de parcare această a autovehiculelor din Calea București — lîngă Piața centrală — Craiova. Nu a trecut decît o lună și jumătate de cînd a fost dat în folosință acest loc, și iată cum se prezintă asttăzi gardul ce-l împrejmuiește. Instalate defectuos, stîlpii și plăcile prefabricate nu au rezistat decît un timp foarte scurt. Cine răspunde de o PE ALE asemenea lucrare de mîntuială, care a costat bani și timp irosit în zadar ? Dar ce rost mai au grămezile de plăci și stîlpii de beton abandonate supărător lîngă acest gard? Poate constructorii „grijulii“ s-au gîndit să aibă „piese de schimb“ pentru orice eventualitate? Nu credem că era cazul la o asemenea lucrare, și numai după un asemenea termen atît de scurt. Dar e bine să se ia măsuri față de cei care lasă în urma lor o asemenea carte de vizită. * BASCHET Știința Craio aa — climpia 03 ițea 73-69 (27-38) In cadrul primei etape a campionatului categoriei A de baschet, seria II-a, studenții craioveni au întîlnit Olimpia București pe care au învins-o cu 73—69. începutul aparține bucureștenilor care înscriu coș după coș, astfel că la pauză rezultatul le era favorabil. Și după reluare, tot ei înscriu din ce în ce mai multe coșuri, ajungînd la un moment dat la scorul de 48—35, cînd în mod practic nimeni nu mai spera o victorie a craiovenilor. Din minutul 27 însă, studenții, care au dovedit o extraordinară voință au început să reducă din handicap în așa fel, încît în min. 37 scorul se egalase la 62. Pînă la sfîrșitul meciului, bucureștenii reușesc să se mai apropie o singură dată la un punct de craioveni. Ordinea realizatorilor a fost următoarea : Dragoș, Stoica, Andreescu, Dîrjan și Teodoru de la învingători, iar de la învinși Szell, Niculescu, Dumitru, Baciu, Molin, Rusu. Au condus bine arbitrii timișoreni Ioan Alexandru și G. Mahler. V. CHETRARU, fiorgșpj de toate, chiar și de școală), din care să aflăm cu bucurie, că... Valentina, Eftichia, Alexandra și Nicolina sînt eleve în clasa a VIII-a și răspund prezent cînd se strigă catalogul. N-am vrea ca în scrisoarea pe care o vom primi de la sfatul popular al pristolenilor să ni se scrie cam așa: „Să vedeți, că noi am insistat, am fost la elevi acasă, individual și în brigadă, dar părinții nu sunt de acord“. Aceste lucruri le știm de la dirigintele clasei care ne-a vorbit despre... eforturile depuse. Ba mai mult , am avut prilejul să stau de vorbă și cu mama uneia din... absente și mi-am dat seama că femeia nu avea motive serioase. Invoca de pildă faptul că fata nu ar suficientă îmbrăcăminte să vină avea la școală. Dar cînd mama ne explica la poartă cu pasiune... povestea cu hainele, a sosit și fata, care drept să vă spun, era așa de frumos și... cochet îmbrăcată, încît ar fi zis că-i funcționară pe undeva pe la raion. A fost de față și profesorul diriginte... Dar încă ceva, dacă pe plan local, în Pristol nu se găsesc nici metode și nici soluții, ar fi bine să se dea fugă pînă la Gvardinița, că și acolo au fost două cazuri, dar s-au rezolvat repede. Și tot în clasa a VIII-a erau. Acolo însă oamenii au luat-o în serios. De lucrul acesta s-au ocupat și brigadierii și șefii de echipe în care lucrează părinții celor două eleve. „Căci brigadierii — zicea cineva din Gvardinița — nu trebuie să se ocupe doar de cultivarea plantelor, ci și de cultura oamenilor“. Și așa este. Iar organizația de partid de-acolo a vegheat cu multă atenție la planul de școlarizare. Că-i o sarcină la fel de importantă, ca și alte numeroase de care se ocupă. In sfîrșit, în încheiere ne-am gîndit să nu trecem cu vederea ...peste secția de învățămînt a raionului, căreia îi oferim posibilitatea să verifice în evidența pe care o ține (dar pe care noi n-am considerat necesar s-o vedem), dacă cifrele sînt reale la capitolul... „neșcolarizați“. Deci, în dreptul comunei Pristol, la clasa a VIII-a, trebuie cifra... 4. Pe cînd o să dispară, tovarăș e șef al secției, acest... patru? E o cifră mică, dar dacă pe raion se mai adună cu 2, cu 3, cu 1 și cu alt patru și alți 2, se... adună. Și nu e bine ! Nu-i așa ? C. GHEORGHE ÎNAINTE Instantanee de la marea Expoziție La standul de mecanică fină de la parterul pavilionului central, ghidul dă explicații despre fiecare exponat în parte, relevă preocuparea Uzinei de mecanică fină din București pentru introducerea în fabricație a aparatelor de măsură și control de înaltă precizie. In stand se găsește o mare varietate de aparate pentru măsurat lungimi. Cele mai simple sunt riglele metalice și metri de oțel plianți care se folosesc în diferite măsurători ce nu necesită decît precizii de ordinul milimetrilor. Șublerul, unul din cele mai folosite aparate în industrie, îți dă posibilitatea să masori cu precizii de o zecime, cinci sau două sutimi de milimetru, în funcție de felul aparatului. Fublere cu două ciocuri, cu tije, de adîncime, pentru roți dințate, de trasat, forestiere sunt numai cîteva din tipurile ce se află în fabricația de serie. Dacă adăugăm că pentru fiecare tip se construiesc mai multe lungimi, avem imaginea varietății producției de șublere. Lăzi de diferite dimensiuni sunt trimise zilnic spre expoziție, din cele mai diferite colțuri ale țării. Ele poartă mențiunea „Pentru standul agriculturii". Avem de-a face cu o activitate care scapă vizitatorilor. Ea începe, la fiecare două zile, dimineața devreme și se încheie cu puțin timp înaintea deschiderii expoziției. Lăzile sunt deșertate, iar conținutul lor înlocuiește „vechile“ exponate: struguri, mere, piersici, roșii, varză... Peste 100 de kg de fructe și legume, din aproape 20 de sortimente, iau locul produselor expuse cu două zile în urmă. Oaspeții veniți în primele săptămîni, după deschiderea expoziției, au admirat roșii din soiurile 10 X Bizon și California. Următorii, pe cele din soiurile Aurora și Sioux. Dar toți vizitatorii, trecuți sau viitori, au aceleași motive de satisfacție: produsele expuse sunt de foarte bună calitate. In standul Institutului de fizică atomică din pavilionul central al expoziției, vizitatorii pot cunoaște nivelmetrele diferențiale cu cobalt — 60, care asigură reglarea automată a nivelului de lichid în interiorul cuptoarelor de topire a sticlei. La peste 150 de cuptoare din întreprinderile de prelucrare a sticlei din țară sunt folosite asemenea utilaje moderne. La războiul automat de țesut bumbac (expus în pavilionul central expoziției) realizat de întreprinderrea Unirea din Cluj, în urma numeroaselor exemplificări făcute în fața publicului vizitator, s-au realizat pînă în prezent... peste 150 de metri de țesături. Există diferite feluri de combustibil sau aparate folosite de iubitorii de drumeție pentru a fierbe un ceai, a încălzi o conservă. Se pare însă că o mai bună rezolvare a fost găsită la fabrica „1 Septembrie“ din Satu Mare... „Aragazul turistic“, pe care vizitatorii expoziției îl întîlnesc la standul cu materiale sportive din pavilionul central, este cercetat cu deosebit interes. El este compus dintr-un arzător și două mici butelii metalice. Buteliile pot fi încărcate, folosindu-se un reductor, de la o butelie mare, obișnuită, încărcătura durînd 7 ore pentru fiecare butelie. Totul cîntărește doar 1 kilogram și jumătate. (Agerpress). turneul ansamblului „Perinița“ între 17 octombrie și 10 noiembrie a.c., Ansamblul folcloric de cîntece și dansuri al Sfatului popular al Capitalei „Perinița“ va face un turneu în regiunea noastră, prezentînd concerte în raioanele Balș, Craiova, Filiași, Segarcea, Calafat, Caracal, Tr. Severin, Vînju Mare, Baia de Aramă, Gilort, Tg. Jiu. Concertul spectacol „Din folclorul patriei“ dirijat de Traian Țîrcolea cuprinde un repertoriu bogat din cîntecele populare romînești. Din repertoriul orchestrei spicuim : Hora Stacatto, Joc moldovenesc, Jianul și Chindia, Brîulețul oltenesc își vor da concursul soliștii vocali: Maria Pietraru, Tudor Herca, Magdalena Călinescu, Ștefania Stere, Dumitru Ilinescu, Eugenia Țicu și soliștii instrumentiști: George Pantazi la țambal, Ghiță Strugurel la acordeon, Radu Simion la nai și Ion Chirică la cobză. Bilanț rodnic De la începutul anului și pînă în prezent, cele 75 de brigăzi științifice permanente organizate de comisiile pentru răspîndirea cunoștințelor științifice au efectuat peste 700 de deplasări în comunele regiunii noastre. Numai în cursul lunii septembrie, s-au desfășurat 48 de vizite ale brigăzilor științifice la sate. Duminică au avut loc în opt raioane ale regiunii întîlniri între brigăzile științifice și țăranii colectiviști. In această săptămână, rulează la cinematograful „Patria" din Craiova filmul „Ghepardul", in două serii, care a primit la festivalul filmului de la Cannes, anul trecut, Marele premiu. In fotografie — o scenă din film. EXPOZIȚIA CĂRȚ TEHNICE Zilele trecute, biblioteca tehnică a Uzinelor „Electroputere“ din Craiova a deschis o expoziție a cărții tehnice care zilnic este vizitată de numeroși cititori ai bibliotecii, în număr de 2000. La îndemîna colectivului marii uzine craiovene se află numeroase volume tehnice precum și reviste de specialitate. ANUNȚ Școala tehnică de hidrotehnică din Craiova str. Simion Bărnuțiu nr. 18, cu durata de 2 ani, pregătește tehnicieni ajutoare directe ale inginerilor pentru specialitățile : ■— Tehnician hidrolog — hidrotehnică ; — Hidrotehnician agricol; înscrierile se primesc la sediul școlii pînă la 25 octombrie 1964, iar examenul de admitere are loc între 25—31 octombrie 1964. Se primesc absolvenți ai școlilor medii de cultură generală cu și fără examen de maturitate. La înscriere candidații vor prezenta : 1. certificat de naștere, 2. diplomă de maturitate sau certificatul de absolvire în original. 3. certificat de sănătate. Concursul constă în probe scrise și orale din materia claselor ViiI —XI la următoarele discipline : A. La secția hidrologie hidrotehnică — fizică — scris și oral — matematică — oral — geologie — oral B. La secția hidrotehnică agricolă — matematică — scris și oral — fizică — oral Se acordă burse conform instrucțiunilor în vigoare. Școala dispune de cămin și cantină. Informații suplimentare la secretariatul școlii, telefon 1428. Centrul școlar agricol Brănești, raionul Lehliu, regiunea București primește înscrieri pentru concursul de admitere la școala tehnică cadastrală cu durata de 2 ani. La concurs se pot prezenta absolvenți ai școlilor medii de cultură generală cu sau fără examen de maturitate în vîrstă de 17—25 ani. înscrierile se fac pînă la data de 25 octombrie 1964 pe baza unei cereri însoțită de următoarele acte: a) certificat de naștere b) diplomă de maturitate sau certificat de absolvire c) certificat de sănătate d) recomandarea Consiliului agricol regional (ORPOT) sau a Trustului gostat. Concursul de admitere se va ține între 25—31 octombrie 1964 și constă din următoarele probe: a) matematici — scris și oral b) fizică — oral. Informații suplimentare se dau zilnic la sediul Centrului școlar agricol Brănești, raionul Lehiui regiunea București sau la telefon nr. 25, Brănești. DIRECȚIA REGIONALA P.T.T.R. OLTENIA — CRAIOVA ANGAJEAZA URGENT 2 ingineri telecomunicații — Craiova. 1 tehnician II întreținere telecom. Craiova. 1 șef rețea telecom. Craiova. 2 electromecanici întreținere Tc. Craiova. 4 tehnicieni II întreținere Tc. Caracal. 1 electromecanic întreținere Tc. Caracal. 4 șefi rețele întreținere Tc. Tg. Jiu. 2 tehnicieni II întreținere Tc. Tg. Jiu. 1 electromecanic întreținere Tc. Tg. Jiu. 1 șef rețea întreținere Tc. Tr. Severin. 1 tehnician II întreținere Tc. Tr. Severin 1 electromecanic Balș. 1 electrician auto Craiova. 1 electromecanic principal I Calafat. 2 electromecanici principali I Segal. 2 tehnicieni I Craiova. 1 șef C.T.A. Tg. Jiu. 1 electromecanic Strehaia. 2 electromecanici Tr. Severin. 1 șef tură Craiova. 11 electromecanici principali I Craiova. 1 electromecanic principal II Craiova. Condițiile de pregătire sînt cele prevăzute de H.C.M. 1053/ 1960. Informații suplimentare la serviciul personal și învățămînt ANUNȚ Trustul regional de construcții Oltenia angajează: — mecanici auto pentru atelier, mecanici excavatoriști, automacaragii și conducători auto. Relații suplimentare se pot lua zilnic la T.R.G. Oltenia — serviciul utilaj-transport — Craiova, strada Vasile Conta nr. 1. tURAMTI PEKtonic ■ " € € țWMJEy riss. Găurile utcore trebuie curațate la 12 Und; Leu* celelalte la acela$Ud&rvalifi&â NUMAI PE TIMPUL FOLOSERILOR i wihzrim, IIMIRGENVLXI Teatrul Național, orele 20. Zizi și... formula ei de viață, cinematografe „Patria“ filmul : Ghepardul ; „Central" filmul : Al nouălea nume ; „30 Decembrie“ filmul : Cei șapte magnifici; „23 August" filmul: M-am îndrăgostit la Copenhaga ; „Tineretului“ filmul : Tu ești minunată . „8 Mai“ filmul : Frații corsicani. MUZEE Muzeul de artă din Craiova este deschis între orele 10—13 și 17—20. Muzeul regional al Olteniei este deschis între orele 9—13 și 17—20. BIBLIOTECI Biblioteca regională Oltenia este deschisă între orele 8—20,30. Biblioteca Casei de cultură a sindicatelor din Craiova este deschisă între orele 9—13 și 17—21. te/fj.»£ [UNK]El-*’ if STUDIOUL DE RADIO CRAIOVA MIERCURI 14 OCTOMBRIE 1964 17.30 Vești din regiune. însemnări dr. reporter. Program de canțonete. 18.00 Rubrica „Gospodari, inițiative, realizări. Muzică ușoară. 18.30 „Artiști amatori la microfon“.Radioreportaj la Casa raională de cultură Tg. Jiu). 19.00 „Emisiune pentru sate“. Muzică populară romînească. BUCUREȘTI JOI 15 OCTOMBRIE PROGRAMUL I 5.00 Buletin de știri. Buletin meteorologic. 5.06 Melodii populare interpretate la diferite instrumente. 5.25 Recomandări din program 5.30 Secția de gimnastică. 5.40 Program de marșuri. 2.00 Radiojurnal. 6.10 Valsuri de Waldteufel. 6.20 Emisiunea pentru arte. Toate forțele pentru terminarea la timp a însămînțărilor de toamnă. 6.30 Piese instrumentale. 6.45 Salut voios de pionier. 7.00 Buletin de știri. 7.06 Muzică ușoară. 7.30 Sfatul medicului . Congestia pulmonară. 7.35 Anunțuri, muzică. 7.45 Dansuri de estradă. 8.00 Sumarul presei. 8.06 Piese corale de Vinicius Grefiens și Liviu Rusu. 8.30 Muzică populară. 9.00 Concertul pentru două orchestre de coarde, pian și percuție de Ludovic Feldman. 9.30 Pagini din operete. 10.00 Buletin de știri. 10.03 Sonata nr. 18 în si minor pentru pian de Haydn. 10.15 Fragmente din romanul : „Stîlpul de nădejde" de Yașar Kemal. 10.30 Din folclorul muzical al popoarelor. 11.00 Muzică din opere interpretată de Eugen Mátyás și Vida Victor. 11.30 însemnări de reporter. 11.38 Cîntă fanfara reprezentativă a Armatei. 12.00 Buletin de știri. 12.03 Muzică vocală și instrumentală de estradă. 12.30 Lecția de limba engleză. Ciclul I (reluarea emisiunii din 14 octombrie). 12.45 Tineri interpreți de muzică populară : Ana Pacatiuș și Damian Luca. 13.10 Cvartetul de coarde nr. 1 în do minor de Diamandi Gheciu. 13.40 Cotele apelor Dunării. 14.00 Buletin de știri. 14.05 Recomandări din program. 14.10 Muzică ușoară de Eugen Teger. 14.30 Prietena noastră cartea. 15.00 Simfonia în sol minor de Gaetano Brunetti. 15.30 Din cele mai cunoscute melodii populare. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 16.10 Ansambluri corale muncitorești, distinse cu premiul I la cel de-al VI-lea concurs artistic pe țară. 17.15 Scrisori din țară. 17.30 „Olimpiada — Tokio, 1964“. 17.50 Cîntece și jocuri din folclorul nou cerute de ascultători. 18.30 Seară pentru tineret. 20.00 Radiojurnal. Sport. 20.30 Noapte bună, copii: „A fost odată o fetiță“, poveste de Mioara Cremene. 20.40 Lecția de limba franceză. Ciclul I. 20.55 Muzică din opereta „N-a fost nuntă mai frumoasă“ de Nicolae Chirculescu. 21.15 Părinți și copii. 21.30 „Olimpiada — Tokio, 1964". 21.50 Muzică ușoară. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 22.15 Muzică de dans. 23.16 Simfonia I în re minor (de școală) de George Enescu. 23.52—23.55 Ultimele știri. PROGRAMUL II 15.00 Buletin de știri. 15.05 Gintă formația de muzică ușoară condusă de Gelu Solomonescu. 15.30 Știința în slujba păcii. 15.40 Recital de operetă: cîntă Lili Dușescu. 16.00 Prelucrări de folclor ale compozitorilor noștri. 16.20 Din activitatea sfaturilor populare. 16.30 Interpreți în Studio. 17.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 17.10 Cîntece. 17.30 Sfatul medicului. 18.00 Pagini orchestrale din opere. 18.25 Soliști de muzică ușoară. 19.00 Buletin de știri. 19.05 Muzică populară interpretata de Irina Micuț și Gheorghe Gigea. 19.30 Muzică ușoară. 19.50 Transmisiune din Studioul de concerte, a concertului orchestrei de Studio a Radioteleviziunii. 22.30 Scene lirice din operete. 23.00 Radio jurnal. Buletin meteorologic. 23.15 Muzică de dans. 0.52—0.55 Ultimele știri. TELEVIZIUNE MIERCURI 14 OCTOMBRIE 17.30 Jocurile Olimpice — Tokio 1964.