Inainte, octombrie 1966 (Anul 23, nr. 6715-6739)

1966-10-14 / nr. 6726

Proletari din toate țările, unlți-văl ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL OLTENIA AL P. C. R. $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL LA ORDINEA ZILEI. Pregătirea întreprinderilor pentru iarnă ME. Oamenii gospodari din fabrici și uzine, de pe șantierele de construcții, din unitățile de transport și din celelalte sectoare ale economiei regiunii au început pregătirile de iarnă. Toate acestea au drept scop realizarea planului de stat pe 1966 și îndeplinirea în mod ritmic a sarcinilor de plan sporite pe anul 1967. Sub directa îndrumare organizațiilor de partid, conducerile tehnico-administrative și comitetele sindicatelor din întreprinderi au prevăzut măsuri eficiente privind pregătirile pentru sezonul rece. Principalele măsuri se referă la aprovizionarea cu materii prime și piese de schimb și materiale, utilaje, combustibil și lubrifianți etc. Revizuirea și repararea halelor de producție, a secțiilor și atelierelor, etanșarea acoperișurilor, a ușilor și ferestrelor, amenajarea și reamenajarea drumurilor de acces, verificarea instalațiilor de apă, revizuirea și repararea instalațiilor de încălzire și a celor electrice, procurarea de materiale necesare executării în bune condiții a unor lucrări în spații deschise sunt, de asemenea, în centrul atenției. La majoritatea întreprinderilor stadiul pregătirilor de iarnă este destul de avansat La Uzina „Electroputere", pe lângă lucrările de amenajare în vederea iernii, s-a asigurat și o bună parte din cantitățile de materiale ce se folosesc în construcția produselor electrotehnice, cum sunt tablă silicioasă, diferite profile de oțel și neferoase, subansamble pentru motoare electrice etc. Colectivul serviciului mecanic șef de la Uzina mecanică Tr. Severin a întreprins din vreme un studiu în legătură cu măsurile ce trebuie luate pentru ca secțiile să-și poată desfășura activitatea în Biblioteca Centrală Regională Oltenia Combinatul chimic Craiova. Instalația fabricii de butanol. (Continuare în pag. 2-a) Pe șantierul Complexului industriei alimentare de la Caracal • Fabrica de conserve — cu toate obiectivele inălțate . S-a încheiat montajul primelor două linii automate La Caracal, pe șantierul Complexului industriei alimentare, constructorii au înălțat toate obiectivele noii fabrici de conserve, în momentul de față ei lucrează la izolații și finisaje. Ieri, la această unitate s-a încheiat montajul primelor două linii automate pentru prelucrarea pastei de tomate, care au o capacitate de 4 tone produse finite pe oră. Concomitent, au fost montate circa 40 la sută din utilajele destinate procesului tehnologic pentru producția conservelor de mazăre și fasole. Se află în montaj bateria de 22 de autoclave pentru sterilizarea produselor și grupul de evaporare sub vid pentru conservele de legume. Deși nu au împlinit un an de existență, uniunile raionale cooperatiste au acumulat o bună experiență în munca lor de îndrumare și coordonare a activității cooperativelor agricole de producție. Urmărirea desfășurării planului de producție al acestora, a modului de organizare internă, constituie una din îndatoririle principale ale uniunii raionale. In același timp, ea urmărește modul în care consiliile de conducere ale cooperativelor agricole sunt receptive la inițiativele cooperatorilor, dacă le materializează. Referitor la aceste probleme, am purtat zilele trecute o discuție cu tov. ION RADUCANU, vicepreședinte al U.R.C.A.P. Calafat. — Desigur că membrii biroului executiv al Uniunii raionale a cooperativelor agricole de producție participă cu regularitate la adunările generale ale unităților cooperatiste. Ce concluzii ați desprins ? — în primul rînd, cîteva precizări asupra felului cum se țin adunările generale în cadrul cooperativelor agricole. La ele trebuie să participe întreaga masă de cooperatori. Dar, cum acest lucru nu este posibil întotdeauna din motive de spațiu, iau parte de obicei împuterniciți aleși pe brigăzi care exprimă cuvîntul masei de cooperatori. Am constatat cu satisfacție că pretutindeni, înaintea desfășurării adunării generale, consiliile de conducere se consultă cu un mare număr de cooperatori, oameni cu experiență, fixîndu-se din timp asupra problemelor care trebuie luate în discuție. Se culeg păreri, opinii autorizate, ajungîndu-se astfel la o viziune de ansamblu asupra principalelor probleme. Uniunea raională urmărește îndeaproape ținerea și conținutul ședințelor , dacă sînt respectate graficele. Majoritatea consiliilor de conducere au respectat acest lucru. Am avut însă și cazuri de încălcare a democrației interne în cooperativele agricole de producție din Gubaucea și Călugărei, unde graficele de ținere a adunărilor nu au fost respectate. Desigur că membrii cooperatori au luat o atitudine promptă, hotărîtă. — Am vrea să aflăm unele lucruri despre nivelul discuțiilor din cadrul adunărilor generale și despre părerile participanților la discuții. RADU DRAGOMIR (Continuare în pag. 2-a) cooperatistă și respectarea democrației în C.A.P. 4 PAGINI 25 BANI ANUL XXII NR. 6726 VINERI 14 OCTOMBRIE 1966 Pe teme de partid O analiză utilă (pag. 2-a) a — Din partea a 2-a abecedarului pentru citirea în opera lui Brâncuși „Socrate“ - „Caucul“ - „Cocoșul“ (pag. 2-a) — O îndatorire cetățenească Cunoașterea și respectarea regulilor de circulație (pag. 3-a) Toată grija lucrărilor agricole de sezon Semănatul se apropie de sfârșit Membrii cooperatori din comuna Vîrtopu, raionul Băilești, cu sprijinul mecanizatorilor din brigăzile 8 și 9 de la S.M.T. Plopșor lucrează de zor la terminarea însămînțărilor de toamnă. Pînă de curînd, printr-o muncă bine organizată s-a reușit să se termine însămințatul orzului pe 40 ha și secarei pe 43 ha. Brigada a VI-a de cîmp condusă de Marin Nițu a terminat semănatul griului pe cele 120 ha repartizate. Din cele 700 ha planificate a fi însămânțate cu grîu în această toamnă s-au realizat peste 600 ha. Viteza zilnică de lucru la semănat a atins în medie 70 ha, folosindu-se bine cele șapte semănători existente. GH. ALEXANDRU, coresp. Cooperative fruntașe în cooperativele agricole de producție din raionul Balș se desfășoară o muncă intensă pentru strîngerea recoltei de porumb, eliberarea și pregătirea terenului pentru însămînțări. Cooperativele agricole din Osica de Jos, Șopîrlița, Oboga, Osica de Sus, Voineasa, Bobicești și Greci au terminat recoltatul porumbului, iar la Popînzălești, Iancu Jianu, Găvănești și Bîrza această lucrare e pe terminate. Fruntașe la însămînțări sînt cooperativele agricole din Popînzălești, Cîmpeni, Morunglav, Drăgotești, Osica de Sus și Călui care au însămînțat o mare parte din suprafețele planificate. N. RÎPEANU, coresp Zor la însămînțări Dorind să termine semănatul griului în limitele epocii optime, cooperatorii din comuna Diculești, raionul Oltețu, cu sprijinul mecanizatorilor, doresc însămînțările. Cele șase semănători sînt utilizate la întreaga capacitate de lucru, reușindu-se pînă zilele trecute să se însămînțeze mecanic peste 100 ha cu grîu, iar cu atelajele 20 ha. Și celelalte tractoare din cadrul brigăzii S. M. T. sunt folosite din plin la arat, grăpat și discuit. Mecanizatorii, în frunte cu șeful brigăzii, Nicolae Bîrzan, se străduiesc să execute lucrări de cea mai bună calitate. IONEL BABEANU, coresp. Au terminat recoltatul porumbului în vederea eliberării urgente a terenului pentru însămînțările de toamnă, harnicii cooperatori din comuna Făurești, raionul Oltețu, au grăbit recoltatul porumbului. Această lucrare a fost terminată cu cîteva zile in urmă, reușindu-se printr-o bună organizare a muncii să se recolteze în întregime porumbul de pe cele peste 600 ha cultivate cu H.D. 208 și H.D. 311. Cooperatorul Ion Bîldea în vîrstă de 70 de ani mărturisea că nu-și amintește să fi văzut la Făurești producții atît de mari la porumb ca în acest an. Și avea dreptate, deoarece prin hărnicia cooperatorilor, pe calea mecanizării și chimizării, s-a reușit să se obțină peste 3500 kg porumb de pe fiecare hectar. M. PÎRLAD, coresp. Folosind timpul prielnic Terminînd din vreme recoltatul porumbului de pe cele 1025 ha și eliberînd terenul de coceni, membrii cooperativei agricole de producție „Victoria socialismului" din comuna Bratovoiești, raionul Craiova, au pornit cu toate forțele la semănatul griului și secarei. Cu sprijinul permanent al mecanizatorilor de la brigada a doua a S.M.T. Cîrcea se pregătește un bun pat germinativ și se însămînțează păioasele de toamnă. Pînă zilele trecute, peste 400 ha din cele 1000 cît prevede planul au fost însămânțate cu grîu și secară. S-au evidențiat mecanizatorii N. Vrajitoru, I. Tănase, D. Radu, precum și mecanizatorii dîn brigăzile conduse de Ilie Badea și Petre Vasile. MACARIE POSTOLACHE, coresp. Nave fluviale cu două corpuri GALAȚI. — ba Șantierul naval din Brăila a intrat in fabricație cel de al 15-lea complex fluvial cu două corpuri, destinat navigației pe fluvii și canale înguste. Primul din această serie se află pe cală, într-un stadiu avansat de montaj. Alte 25 asemenea nave sunt în curs de pregătire. Datorită extinderii halelor de asamblare și măririi suprafețelor de montaj pe cală, șantierul poate lucra concomitent mai multe nave de diferite tipuri și mărimi, in zent în afara navelor precu două corpuri se află în lucru două șlepuri de 1100 tone, patru gabare portbloc pentru construcții maritime, cinci șalupe de 150 cai putere și două remorchere de 1 200 cai putere. Specialiștii șantierului pregătesc producția unei noi nave-agregat: macaraua plutitoare de 0,5 tone. Lucrări de electrificare PLOIEȘTI — Lucrările de electrificare a celei de a treia porțiuni de cale ferată de pe Valea Prahovei — Cimpina — Ploiești — au intrat în faza finală, ba mai mult de jumătate din traseul amintit s-au terminat probele de dare în exploatare a căii ferate electrificate. In prezent se montează ultimii stîlpi electrici, în timp ce se întind cabluri aeriene și se lucrează la sistematizarea și centralizarea electrodinamică a stațiilor de pe parcurs. " Manifestări artistice destinate tineretului Pentru anul școlar 1966— 1967, Ansamblul artistic de stat „Nicolae Bălcescu“ din Craiova a luat inițiativa de a organiza manifestări artistice destinate elevilor și tineretului. Primul concert educativ pentru elevi s-a ținut zilele acestea, avînd în program arii din opere și operete. Ciclul de manifestări va cuprinde in viitor piese aparținînd clasicilor muzicii românești și universale, cintece de masă, coruri din opere și operete, piese din muzica popoarelor, muzică corală clasică și preclasică. Paralel cu desfășurarea programului, tinerilor spectatori li se vor da explicații privind epoca, stilul, școala compozitorilor și date legate de biografia compozitorilor și activitatea lor. Strungarii Jianu Iancu și Valeriu Scoica de la S.M.T. Strehaia se sfătuiesc asupra executării axului regulator pentru pompe de injecție. De la Universitatea serală de Marxism- Leninism Craiova Luni 17 octombrie 1966, orele 17 la sediul Cabinetului regional de partid are loc deschiderea cursurilor la toate secțiile și toți anii. / Stabilirea tehnologiei de fabricație a furfurolului PITEȘTI. — La fabrica de tananți din Pitești a fost stabilită tehnologia de fabricație a furfurolului, produs obținut prin valorificarea superioară și complexă a deșeurilor din lemn de stejar, rezultate de la extracția taninului. Furfurolul are o largă utilizare ca solvent selectiv în industria petrolieră, iar derivații săi se folosesc la prepararea materialelor anticorozive, în industria plastifianților, fibrelor sintetice, maselor plastice, lacurilor, vopselelor etc. In urma experimentărilor făcute la întreprinderea „Interindustrial“ Oradea și Combinatul de celuloză Brăila au fost obținute datele necesare proiectării unei instalații de producere a furfurolului, cu o capacitate de 3 000 tone anual. (Agerpres) Deschiderea învățămîntului de partid ieri după-amiază, la centrul de raion Gilort, într-un cadru festiv, a avut loc deschiderea învățămîntului de partid. Au luat parte propagandiști și cursanți din întreprinderile și instituțiile din Tg. Cărbunești, din rindul cadrelor didactice, medico-sanitare, juriști etc." Cu acest prilej tov. M. Smarandache, prim-secretar al comitetului raional de partid, a vorbit despre rezultatele obținute în anul de învățămînt, trecut de către cei care au studiat în cercuri și cursuri documentele Congresului al IX-lea al partidului, plenarelor C.C. al P.C.R. și alte hotărîri de partid. Vorbitorul s-a referit apoi la sarcinile ce stau în fața organizațiilor de partid în anul școlar 1966 — 1967 în învățămîntul de partid pentru aprofundarea documentelor Congresului al IX-lea al partidului și a celor elaborate după Congres, a politicii partidului de dezvoltare a economiei naționale, istoriei patriei și partidului a nostru. Tov. Constantin Mihalache, secretar al comitetului raional de partid, a expus, apoi prima temă din programul de învățămînt. V. CÎRLIG, coresp. Descinderea învățămîntului de partid a avut loc și la organizația de bază de la Atelierele centrale I. C. H Tr. Severin. Cu acest prilej, cursanții au audiat expunerea făcută de propagandistul Augustin Puțureanu intitulată : „Partidul Comunist Român, organizatorul și conducătorul încercat al poporului în construirea socialismului*. ST. CREȚU, coresp. Transportul sfeclei de zahăr la Combinatul alimentar „Oltenia“ — Podari. început promițător la Liceul de chimie încă din prima zi de școală, la Liceul de chimie din Craiova procesul instructiv-educativ și-a deschis primul capitol, pornindu-se cu seriozitate în anul de învățămînt inaugural. Totul fiind pregătit, s-a dat posibilitate celor 70 de elevi de la cursurile de zi și 35 de la seral să treacă la asaltul științelor de îndată ce clinchetul clopoțelului i-a chemat la clase. Viitorii chimiști sînt găzduiți la Grupul școlar de chimie Craiova, avînd la dispoziție trei clase: laboratoarele de chimie și fizică, biblioteca, atelierul școală. Mulți dintre ei servesc masa la cantina grupului și locuiesc la internat, bucurîndu-se de condiții optime pentru studiu. Deși n-au trecut decit cîteva săptămîni de școală, notările și-au făcut apariția în cataloage. Ele reflectă rezultatele pasiunii pentru profesia care se conturează. La chimie, remarcator, ing. Maria Crișan, directoarea liceului, li se fac explicații care depășesc manualul, într-atît sînt de interesați să cunoască, să stăpânească specialitatea încă din primul an de învățămînt. Demonstrațiile la clasă și orele de laborator sunt urmărite cu viu interes de elevi. Inginerul Pîrvănescu de la Combinatul chimic îi inițiază în studiul materialelor, iar în atelier prof. maistru Sergiu Popescu, cu o bogată experiență, îi familiarizează cu primele noțiuni practice de lăcătușerie. Pasiunea firească pentru obiectele de specialitate nu dezechilibrează studiul armonios al tuturor disciplinelor cuprinse în mînt. programa de învăță- Elevii sînt dornici să învețe, să-și facă o cultură generală, fiind disciplinați, neabsentînd de la ore, înțelegîndu-și astfel pe deplin îndatoririle. Vizitele la clase efectuate de directoarea liceului au cuprins toate obiectele de studiu, contribuind în felul acesta la controlul pregătirii profesorilor, la buna desfășurare a procesului instructiv-educativ. Caietul de vizite e o oglindă elocventă a bunei pregătiri a profesorilor, a seriozității cu care s-a început primul an de învățămînt la liceul de chimie. Preocuparea colectivă a celor 13 cadre didactice e concretizată așa cum am spus mai sus, în buna organizare, în primele rezultate obținute de elevi. în prima săptămână de școală a fost organizată o vizită la Combinatul chimic pentru familiarizarea elevilor cu viitorul loc de practică și chiar de muncă. De altfel, în cursul anului, ei vor face vizite de studiu la marele combinat, iar în vară, timp de două săptămîni, vor face practica de acomodare. Pentru elevii de la seral, operatori și laboranți în combinatul chimic, majoritatea absolvenți de anul trecut ai școlilor profesionale de la Grupul școlar de chimie, sau P. MONDOC (O continuare în pag. 3-a)