Inainte, ianuarie 1969 (Anul 26, nr. 7415-7439)

1969-01-26 / nr. 7435

PARIS Prima ședință plenară a Conferinței în problema Vietnamului imuimiiimmmmmimmimmmimmiimiimiuiiiimmmmmimimmmmmmimuiMmimmmmismmsiimmimmiimmmmnmm imiimiiiminiiiiiiiiiiiimmmiimiiimiiiimiitimiiiimmiimmiiiimiiiiimimiiminiiiniiiiiiiiimiimis PARIS 25 — Corespondentul Agerpres, Georges Dascal, transmite în cadrul primei ședințe plenare a Conferinței de la Paris în problema Vietnamului, care a început sîmbătă dimineață la Centrul de conferințe internaționale din strada Kleber, primul a luat cuvîntul Tran Bun Kiem, șeful delegației F.N.E. din Vietnamul de sud; în discursul său, el a subliniat că dorința F.N.E. este de a căuta, în cadrul actualelor negocieri, „o soluție politică corectă problemei sud-vietnameze“. Tran Buu Kiem a acuzat Statele Unite de a fi „sabotat în mod continuu“ acordurile de la Geneva din 1954, în pofida promisiunilor făcute de a nu împiedica aplicarea acestora, precum și de a fi creat „o administrație dictatorială“ în Vietnamul de sud. în continuare, șeful delegației F.N.E. din Vietnamul de sud s-a pronunțat în favoarea „formării unui cabinet“, avînd ca sarcină „restabilirea păcii“ în Vietnamul de sud, „încetarea agresiunii S.U.A. în Vietnam și retragerea trupelor americane și a celorlalte țări din Vietnamul de sud, crearea unui Vietnam de sud independent, democratic, pașnic, neutru și prosper, reunificarea pașnică a țării“. în încheierea cuvîntării sale, Tran Buu Kiem a făcut cunoscut din nou programul politic în cinci puncte al F.N.E., anunțat la 3 noiembrie 1968, subliniind că acesta reprezintă de fapt poziția de bază a F.N.B. pentru reglementarea problemei vietnameze. Următorul vorbitor a fost Xuan Thuy șeful delegației R.D. Vietnam. El a arătat că „scopul Conferinței în patru de la Paris este găsirea unei soluții politice problemei vietnameze pe baza respectării drepturilor naționale fundamentale ale poporului vietnamez : independență, suveranitate, unitate și integritate teritorială, drepturi recunoscute de acordurile de la Geneva din 1954 asupra Vietnamului“. Xuan Thuy a reafirmat cu acest prilej poziția în patru puncte a R.D. Vietnam, enunțată de primul ministru al R. D. Vietnam, Fam Van Dong, în aprilie 1965 ca bază de reglementare a problemei vietnameze, sprijinind, în același timp, programul în cinci puncte al P.N.B. din Vietnamul de sud, care este adevăratul „organizator și conducător al populației sud-vietnameze în lupta împotriva agresiunii americane“. în încheierea declarației sale, Xuan Thuy a arătat că dacă guvernul S.U.A. dorește în mod real, cum adesea a afirmat, să se restabilească pacea în Vietnam, el trebuie să pună capăt agresiunii împotriva poporului vietnamez, să renunțe definitiv la orice act care lezează suveranitatea și securitatea R. D. Vietnam, să retragă din Vietnamul de sud toate trupele sale și ale țărilor, care îl sprijină și să lichideze toate bazele americane din această parte a Vietnamului. în ce privește problemele interne ale Vietnamului de sud, Xuan Thuy a arătat că acestea trebuie să fie rezolvate de populația sud-vietnameză în conformitate cu programul politic al F.N.B., fără nici un amestec străin. Vorbind despre ramificarea țării, Xuan Thuy a menționat că această chestiune urmează să fie reglementată de populația celor două zone ale Vietnamului, fără nici un amestec străin. După o scurtă pauză de 15 minute, a luat cuvîntul șeful delegației saigoneze, Pham Dang Lam. El a încercat să justifice existența actualului guvern de la Saigon, împotrivindu-se retragerii „forțelor militare aliate“ din Vietnamul de sud. Ultimul care a luat cuvîntul a fost Henri Cabot Lodge, șeful delegației americane. El a arătat că restabilirea păcii în Vietnam trebuie începută în mod practic prin elaborarea imediată a „statutului zonei demilitarizate“ între cele două părți ale Vietnamului. Următoarea etapă ar constitui-o, potrivit afirmațiilor sale, „retragerea tuturor forțelor străine din Vietnamul de sud“. Cabot Lodge a subliniat, de asemenea că negocierile trebuie să vizeze instaurarea păcii „nu numai în Vietnam ci și în întreaga Asie de sudest“. El a cerut ca „acordurile de la Geneva din 1962, asupra Laosului, să fie luate în considerare“, iar „independența, unitatea și integritatea teritorială a Cambodgiei să fie pe deplin respectate“ După o nouă pauză, reprezentanții delegațiilor R. D. Vietnam și F.N.E. din Vietnamul de sud au luat din nou cuvîntul respingînd propunerile șefului delegației S.U.A. Prima ședință plenară a Conferinței de la Paris asupra Vietnamului a luat sfîrșit la ora 17:00 ora locală. Viitoarea ședință plenară asupra problemelor de fond va avea loc joi, 30 ianuarie. i I I „Ciocîrlia“ Peste 2 000 de spectatori au fost prezenți în marea sală a Teatrului CTC din Havana, la primul spectacol oferit de ansamblul folcloric „Ciocîrlia“. Doinele, baladele, horele și sîrbele, călufarii ca fi nalul, țambalul și cobza, auzite si văzute pentru prima oară în Cuba, la Havana au entuziasmat publicul, care i-a răsplătit pe solii artei populare românești cu îndelungi aplauze. Publicul din capitala Cubei așteaptă cu mare interes seria de spectacole date de ansamblul folcloric „Ciocîrlia“. „Rapsodia Carpațiior“ la Roma Vineri seara, la teatrul muzeului national al castelului Sant’ Angelo din Roma a fost prezentat primul spectacol al sextetului folcloric „Rapsodia Carpațiior“, al I conservatorului „Ciprian Porumbescu“ din București, care întreprinde un turneu de 15 zile în Italia. Programul, , variat și antrenant — cuprinzînd cîntece populare, hore și doine —, s-a bucurat de un deosebit succes. Cu bisuri și ropote de aplauze la scenă deschisă au fost răsplătiți soliștii vocali și instrumentistii. Sextetul folcloric românesc va prezenta în continuare spectacole în alte 12 localități italiene. 'I Scurte știri ♦Scurte știri .♦Scurte știri • STOCKHOLM. Ambasadorul Republicii Socialiste România la Stockholm, Eduard Mezincescu, a fost primit de noul președinte al Camerei a doua a Riksdagului (Parlamentul Suediei), Henry Allard. Cu acest prilej, între președintele Camerei și ambasadorul român a avut loc o convorbire cordială. # MADRID. In Spania fost instituită sîmbătă cenzura a presei, printr-un nou decret publicat în Buletinul oficial. în ziua precedentă a fost decretată starea excepțională în întreaga țară, pe timp de trei luni, pe baza unei legi care suspendă toate garanțiile constituționale. Agenția U.P.I. relatează că în ultimele două zile, în Spania, au fost arestate mai multe sute de persoane. OBELFAST. Vicepremierul Irlandei de Nord, Brian Faulkner, și-a prezentat demisia, anunță agenția United Press International. El a luat această hotărîre pentru a protesta împotriva măsurii guvernului de a institui o comisie de anchetă care să cerceteze împrejurările recentelor tulburări, prilejuite de campania minorității catolice pentru drepturile civile. • DELHI. La 24 ianuarie, la Delhi, au avut loc convorbiri oficiale între primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, și Todor Jivkov, președintele Consiliului de Miniștri al R.P. Bulgaria, care se află în vizită în India. # QUITO. Comitetul Central al Partidului Comunist din Ecuador a adresat un apel tuturor forțelor populare și patriotice din țară pentru a se uni în lupta comună împotriva oligarhiei interne, în apărarea libertăților democratice, pentru stabilirea relațiilor diplomatice, culturale și comerciale cu țările socialiste, pentru naționalizarea bogățiilor țării, pentru o reformă agrară democratică. I.LAGOS. Bunele oficii ale Suediei, Danemarcei și Norvegiei, solicitate de Biafra în vederea obținerii încetării focului și începerii negocierilor de pace, au fost respinse de autoritățile federale — anunță A.F.P. — reluînd cercuri guvernamentale nigeriene. O încetare a focului așa cum a fost sugerată de către liderii scandinavi în mesajul lor este cu totul în afara problemei nigeriene. In dorința de a lăsa „porțile deschise“, autoritățile au subliniat totuși că vor examina cu atenție conținutul mesajului. • FRANKFURT. Fostul locotenent-colonel SS Herman Krumey, a fost arestat vineri în clădirea tribunalului din Frankfurt. Fost adjunct al lui Adolf Eichmann, executat în 1961 la Ierusalim, Krumey este acuzat, împreună cu fostul căpitan SS Otto Hunsche, de complicitate în masacrarea a 400 000 de evrei maghiari, în timpul celui de-al doilea război mondial. Declarația guvernului i. K. Cehoslovace PRAGA 25 (Agerpres). Agenția C.T.R. transmite: Guvernul Republicii Socialiste Cehoslovace a discutat actuala situație politică internă pe care o consideră foarte serioasă. într-o declarație dată publicității se subliniază că guvernul este ferm hotărît să înfăptuiască politica de după ianuarie în mod consecvent, concret și pe baza termenelor reale. El nu va îngădui în nici un caz ca unele presiuni extremiste să-l abată de pe această cale. In declarația guvernului se arată că, în pofida faptului că majoritatea covîrșitoare a cetățenilor înțeleg și sprijină eforturile guvernului, totuși unele tendințe spre anarhie, însoțite de manifestări antisocialiste, zdruncină consolidarea politică și economică a tarii, în continuare se arată că grupările extremiste exercită în permanență presiuni asupra guvernului și organelor sale, prezentînd cereri care nu corespund intereselor cetățenilor și sînt străine politicii stabilite în ianuarie 1968. Guvernul a împuternicit pe ministrul afacerilor interne să întreprindă măsurile concrete necesare în vederea asigurării ordinii și liniștii în orașe și localități, pentru preîntâmpinarea acțiunilor contrare legilor cehoslovace. Din cauza situației complicate de la Praga, ministrul afacerilor interne a fost împuternicit, de asemenea, să ia măsurile necesare împotriva celor care periclitează liniștea și securitatea locuitorilor capitalei, în caz de nevoie, pentru îndeplinirea sarcinilor legate de menținerea liniștei și ordinii în stat, se va recurge la ajutorul ostașilor Armatei Populare Cehoslovace. Guvernul Republicii Socialiste Cehoslovace a trasat ca sarcină ministrului- președinte Comitetului Federal pentru Prealmă și Informații să ia măsurile necesare, prin intermediul conducerii radiodifuziunii și televiziunii cehoslovace și al agenției C.T.R., pentru a asigura traducerea concretă în viață a politicii guvernului, astfel ca activitatea mijloacelor de stat pentru informarea opiniei publice să corespundă eforturilor guvernului . Scrisoarea lui Al. Dubcek adresată unor colective de muncitori și cetățeni cehoslovaci PRAGA 25 (Agerpres). Agenția C.T.R. a transmis textul unei scrisori pe care Alexander Dubcek, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, a adresat-o unor colective de muncitori și cetățenilor cehoslovaci care în ultimele zile i-au trimis numeroase scrisori și rezoluții. Am primit scrisorile dumneavoastră prin care îmi urați grabnică însănătoșire și vă mulțumesc pentru aceste urări — se spune în scrisoarea lui Al. Dubcek. Personal sufăr mult datorită faptului că în aceste zile serioase sunt țintuit în pat. Sper însă — și medicii mei curanți afirmă acest lucru — că săptămînia viitoare îmi voi putea relua activitatea normală. în scrisorile dv. îmi scrieți că este necesar să se facă totul pentru ca oamenii din țara noastră să aibă o viață liniștită și siguranța activității lor — se spune în continuare în scrisoare. Aceasta corespunde întru totul și eforturilor noastre. Doresc să exprim — și pe această cale — asentimentul meu deplin față de toate acțiunile pe care le-au întreprins în ultimele zile organele de partid și de stat, profund convins de faptul Stat trebuie să preîntâmpinăm cu toacătă energia tot ceea ce ar putea periclita înfăptuirea programului pe care l-am formulat în ianuarie și noiembrie anul trecut. Acest lucru îl doresc toți oamenii cinstiți din Cehoslovacia. în încheierea scrisorii sale, Al. Dubcek cere tuturor cetățenilor R.S. Cehoslovace „să acorde tot sprijinul necesar conducerii partidului și guvernului, să nu admită acțiuni necontrolate și să curme cu toată energia orice încercare posibilă de manifestări provocatoare ale forțelor extremiste, care ar putea, în actuala situație încordată, să abuzeze de sentimentele oamenilor cinstiți și să provoace consecințe iremediabile“. P. Nenni despre politica externă a Italiei ROMA 25 (Agerpres). Luînd cuvîntul în încheierea dezbaterilor desfășurate în Camera Deputaților, Pietro Nenni, ministrul afacerilior externe al Italiei, a definit în linii mari politica externă a noului guvern italian. Referindu-se la Organizația Națiunilor Unite, Pietro Nenni a subliniat necesitatea întăririi acesteia, a creșterii autorității și influenței sale, precum și a respectării universalității acestui organism. El a reafirmat poziția favorabilă a Italiei față de intrarea R.P. Chineze în Organizația Națiunilor Unite și a anunțat că va propune guvernului italian să stabilească relații diplomatice cu R.P. Chineză. „Consider că a sosit momentul recunoașterii R.P. Chineze“ a declarat Nenii precizînd că va expune în Parlament modalitățile acestei recunoașteri, în legătură cu situația , din Orientul Mijlociu, Nennn a subliniat că „Italia nu are nimic de obiectat față de contactele și consultările celor patru mari puteri sub rezerva ca hotărîrile acestora să nu se substituie acțiunilor O.N.U. “. Ședința Consiliului de Securitate NEW YORk 25 (Agerpres). Consiliul de Securitate a ținut vineri prima ședință din acest an. La începutul reuniunii, președintele pe luna în cursul Consiliului, Max Jakobson (Finlanda), a salutat pe noul reprezentant permanent al S.U.A. O.N.U., Charles Yost. Vorbitorarul a subliniat că politica externă a țării sale este îndreptată spre eliminarea conflictelor internaționale și de aceea Finlanda este atât de interesată în realizarea securității colective internaționale, prin intermediul O.N.U. Reprezentantul Uniunii Sovietice, Iakov Malik, și-a exprimat speranța că Administrația Nixon „va contribui la găsirea unui teren comun de acțiune pentru soluționarea problemelor ce se află sau se vor găsi în viitor în centrul preocupărilor Consiliului de Securitate“. Participanții la reuniune au examinat apoi probleme procedurale. A fost adoptat un proiect de rezoluție prezentat de 8 țări prin care, alături de limbile engleză și franceză, limbile rusă și spaniolă au devenit limbi oficiale de lucru ale Consiliului de Securitate. U.R.S.S. Cosmonauții (de la stingă) Evghenii Hrunov, Alexei Eliseev, Boris Volînov și Vladimir Satalov în cabinetul de lucru al lui Lenin la Kremlin. îndeplinirea planului de stat în U.R.S.S. MOSCOVA 25 (Agerpres). Datele cu privire la rezultatele definitive ale îndeplinirii planului pe 1968, cuprinse în comunicatul Direcției Centrale de Statistică a U.R.S.S., demonstrează că economia sovietică a continuat să se dezvolte într-un ritm rapid. Venitul național a crescut cu 7,2 la sută, față de 1967, producția industrială — cu 8,1 la sută. Producția mărfurilor de larg consum, subliniază comunicatul, a crescut într-un ritm mai rapid decit cea de mașini, utilaje industriale și de alte mijloace de producție. Printre ramurile industriei grele care și-au sporit cel mai mult producția (9—16 la sută) se numără industria energetică, de îngrășăminte minerale, industria de mase plastice, mijloace de automatizare și de tehnică de calcul, industria de automobile. Valoarea producției agricole globale a înregistrat în 1968 cel mai înalt nivel din întreaga istorie a Uniunii Sovietice — 81 miliarde ruble. Anul trecut în U.R.S.S. a fost înfăptuit un amplu program de creștere a nivelului de trai : salariul minim a fost majorat la 60 de ruble pe lună, iar salariul mediu lunar al muncitorilor și funcționarilor a crescut în ansamblu cu 7,5 la sută. La începutul acestui an, U.R.S.S. are o populație de 239 milioane de oameni. Venezuela Atacuri ale partizanilor asupra politiei CARACAS 25 (Agerpres). — în capitala Venezuelei a fost decretată „Starea de urgență locală“, iar poliția a fost pusă in stare de alarmă ca urmare a atacurilor întreprinse în ultimele 48 de ore de detașamente de partizani. Potrivit agențiilor de presă, două patrule ale poliției au fost atacate în diferite cartiere ale orașului Caracas, în patru locuri au explodat bombe, iar sediul unui sindicat și liceul „Antonio Jose de Sucre“ au fost ocupate de persoane înarmate, identificate ca fiind membri ai Frontului de Eliberare Națională din Venezuela Partizanii au ocupat, de asemenea, un depozit de arme. Potrivit relatărilor agenției Associated Press, poliția a arestat peste 30 de persoane bănuite de a fi acordat ajutor partizanilor. Okinawa Miting împotriva prezenței americanilor TOKIO 25 (Agerpres). 40 000 de locuitori ai Okinawei au participat la un miting de protest împotriva administrării insulei de către autoritățile americane. Ei au cerut evacuarea imediată din Okinawa a bombardierelor strategice americane B-52, interzicerea intrării submarinelor atomice americane în porturile Okinawei și retragerea întregului arsenal atomic de pe această insulă. Reprezentanții celor peste 140 de organizații prezenți la miting au chemat poporul japonez să sprijine greva generală a locuitorilor Okinawei, programată pentru 4 februarie, împotriva prezenței americanilor in Okinawa. într-o declarație adoptată la miting, participanții și-au exprimat hotărîrea de a bloca în ziua de patru februarie toate bazele militare americane dislocate pe teritoriul insulei. I ^WWWVWWWNA. WWW W W W WWW W W W W WWVWV W W WW1 mm... ;!l!«Ii1iHÎI!lîl!IIICII!!III!l!lllll!l|IIIIIIW'l,tIIII|lllllllilllll|iilllllillll!ll!ll|IB|l|'!ll!!lllll"!,ll!ll!llll!|!!l|l||l|ll)Illll|||||ll|||||||l|||||||||||!|||! :ili||l||l|||[|||||||||||ll11li|||||||[||||||l|[||i||[||||||[|||||||M^^^ Redacția și administrația ; Craiova str. Oitetu or. 8 - telefoane s 12613 - 12552 - 13711 - 11993 - TIPARUL ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA OLTENIA Un eșec al politicii S.U.A. NEW YORk 25 (Agerpres). Agenția U.P.I. transmite că în localitatea californiană Santa Barbara se desfășoară lucrările unei consfătuiri la care participă reprezentanți ai vieții politice americane și japoneze. Consfătuirea este consacrată examinării căilor de îmbunătățire a relațiilor acestor două state cu R. P. Chineză. Potrivit agenției citate, cele două părți au ajuns la concluzia comună că embargoul american asupra comerțului cu R. P. Chineză a reprezentat un eșec și trebuie desființat. Campania electorală din India DELHI 25 (Agerpres). Partidul de guvernămînt din India, Congresul Național, desfășoară o intensă campanie electorală pentru a obține sprijinul majorității populației în cadrul alegerilor parlamentare ce vor avea loc la 9 februarie. Observatorii poliției acordă o deosebită atenție situației din statele indiene Bengalul de Vest, Uttar Pradesh, Bihar și Punjab, unde au avut loc mai multe crize guvernamentale după alegerile generale din anul 1967, ceea ce a determinat plasarea acestor state sub conducerea directă a guvernului central de la Delhi. Partidul Congresul Național Indian, care și-a axat campania electorală pe o serie de proiecte de dezvoltare a economiei, speră să recîștige cu prilejul alegerilor din februarie a.oi mandatele parlamentare pe care le-a pierdut în cursul confruntării electorale din 1967. Partidul guvernamental indian are, după părerea comentatorilor politici, șanse să obțină majoritatea voturilor in Bengalul de Vest, Uttar Pradesh și în Bihar, în statul Punjab, însă, confruntarea dintre Congresul Național și opoziție va fi, potrivit observatorilor politici, mai dificilă. Procesul de la New Orleans NEW ORLEANS 25 (Agerpres). Desfășurarea procesului intentat lui Clay Shaw, acuzat de procurorul districtual din New Orleans, Jim Garrison, de a fi participat la un complot ce a dus la asasinarea președintelui Kennedy, a luat turnură defavorabilă pentru a apărare. Unul din principalii martori ai apărării, d-na Harold McMannes, domiciliată în statul Iowa, refuză să se prezinte pentru a face o depoziție în acest proces. Ea se ascunde într-o localitate neidentificată, fiindu-i teamă de a veni în statul Louisiana, unde depoziția sa a fost cerută la 22 ianuarie de către avocații apărării lui Shaw. Avocatul d-nei McMannes a declarat presei că clienta sa „va spune tot ce știe în legătură cu Clay Shaw“ cu condiția ca depoziția sa să fie făcută în statul Iowa. Apărarea susține că depoziția acestei martore ar putea anula declarațiile lui Perry Raymond Russo, unul din martorii.cheie“ ai acuzării. El a declarat că a asistat în septembrie 1963 la o conversație in apartamentul lui David Ferrie, în cursul căreia Clay Shaw și Lee Harvey Oswald puneau la punct proiectul lor de atentat împotriva lui John Kennedy. Perry Raymond Russo a menționat că și d-na McMannes se afla în apartamentul lui Ferry dar nu a participat la această discuție. Potrivit declarațiilor sale, martora apărării ar putea confirma prezența lui Clay Shaw și a lui Lee Oswald printre „amicii“ pilotului David Ferrie — mort în circumstanțe suspecte la 22 februarie 1967, la cîteva zile după ce procurorul Garrison a deschis ancheta privind existența unui complot împotriva fostului președinte Kennedy. Datorită faptului că statul Iowa nu a semnat acordul de extrădare a martorilor încheiat între numeroase state ale S.U.A., autoritățile din Louisiana nu pot dispune de nici un mijloc ca d-na McMannes să apară în fața tribunalului de la New Orleans; în prezent, acțiunea judiciară de la New Orleans a intrat în cea de-a cincea zi. Majoritatea celor 169 de candidați convocați de tribunal pentru a face parte din juriu, au fost respinși. Judecătorul Edward Haggerty a fost nevoit să facă apel la alți 50 de candidați. Pina acum, acuzarea și apărarea au căzut de acord pentru alegerea a 10 din cei 12 membri ai juriului. „Un simplu fapt divers criminal“ este considerat în aceste zile în unele cercuri pariziene o crimă care, de trei luni și jumătate, alimentează coloane întregi ale presei franceze. Poate că lucrurile ar fi fost tratate ca atare dacă nu această „afacere“ nu ar fi implicate cîteva nume celebre. Iar din rîndul lor se disting cele ale cunoscutului actor de cinema Alain Delon si al soției sale, Nathalie. După anchete îndelungate, întreprinse pe diferite piste, săptămîna trecută a fost operată si o primă arestare: Francois Marcantoni, proprietarul unui local cu o clientelă dubioasă, unul din prietenii apropiați ai lui Delon. El a fost inculpat de „complicitate la crimă“. Dar cercetările continuă cu febrilitate. Judecătorul de instrucție Patard, însărcinat cu această afacere, afirmă: „Ne apropiem de deznodămînt“. La 1 octombrie amd trecut, cîțiva copii care se jucau în apropierea unei gropi de gunoi de lingă Versailles au găsit un sac in care se afla cadavrul unui bărbat. Înștiințată, poliția a stabilit că este vorba de un oarecare Stevan Markovic, in vîrstă de 33 de ani. Markovic nu era altul decit „paznicul“ lui Alain Delon, dublura lui in unele filme, tovarăs de petreceri al actorului si sofiei acestuia, Nathalie. La prima vedere, apăruse că victima sucombase în urma unei lovituri puternice în cap. La autopsie s-a stabilit că în realitate Markovic fusese împușcat. Stevan Markovic reușise să se facă repede cunoscut în unele cercuri ale lumii interlope pariziene. Pe lângă „slujba“ deținută la familia Delon, el luase parte la diferite afaceri dubioase în domeniul traficului de stupefiante, organizase orgii cu participarea unor persoane din „înalta societate franceză, se compromisese în șantaje și furturi. Carnetul lui de însemnări — subliniau ziarele — cuprindea numele multora din celebritățile Parisului. Scandalul avea să capete o turnură senzațională la două săptămâni după descoperirea cadavrului, cînd a devenit cunoscut textul unei scrisori adresate de Stevan fratelui său în care arăta că „se simte amenințat de Alain Delon, de soția lui Nathalie și de asociatul acestora, Marcantoni“. A ieșit la iveală că vedeta cinematografului francez întreținuse relații strînse cu diferiți indivizi ale căror nume apăreau deseori in cronicile judiciare ale ziarelor. „Aceste relații — a declarat Barthélemy Guerini, unul din „regii“ lumii interlope din Marsilia, aflat in prezent la închisoare — sunt amintiri ale epocii câid Alain Delon nu era decit ghepardul solitar, revenit din Indochina pentru a hoinări prin Marsilia și Paris“. Brigadamobilă a poliției pariziene, însărcinată cu anchetarea acestei crime, nu are o sarcină ușoară. Poate că tocmai aceasta explică discreția absolută de care sunt înconjurate cercetările. S-au reținut mai multe ipoteze cu privire la mobilurile ce ar fi putut determina dispariția lui Stevan Markovic. Prima dintre ele se referă la o „răfuială“ intre traficanții de stupefiante cu care avea legături „paznicul“ lui Alain Delon. S-a menționat apoi că Markovit ar fi fost poate „lichidat“ de unele cercuri politice de extremă dreaptă, deoarece „știa ceva“ în legătură cu dispariția liderului politic marocan Ben Barka. O altă pistă a cercetărilor s-a îndreptat spre organizatorii „party-urilor“ clandestine, victima știind prea multe și amenințînd eventual cu șantajul pe unele persoane „sus-puse“. In sfîrșit, presa franceză s-a referit și la relațiile „extrem de amicale“ ale lui Markovic cu familia Delon, îndeosebi cu Nathalie, ceea ce se zice că ar fi atras o remarcă a lui Alain că vrea să scape de el. După trei luni de cercetări, „afacerea Markovic“ a căpătat noi dimensiuni săptămâna trecută, o dată cu arestarea lui Marcantoni. Judecătorul Patard a declarat că în afara probelor strînse pînă acum poliția caută să obțină altele noi. De aceea, prin „Interpol“ a fost pus sub urmărire un individ care urmează să fie identificat, „Francois Belgianul“ un client al hipodromurilor și, de asemenea, se emită vila unde se presupune că Markovic a fost împușcat Aliageni încearcă să-l descopere pe vînzătorul sacului de iută în care a fost găsit cadavrul. Vineri noaptea — după un interogatoriu care a durat 35 de ore — Alain Delon a fost eliberat de la sediul poliției pariziene. „Tot ceea ce pot să vă spun — a declarat ziariștilor un reprezentant al poliției — este că această audiere îndelungată s-ar putea să nu fi fost inutilă și răspunsurile actorului la întrebările noastre ne vor permite să ne continuăm ancheta“. Acesta a fost al patrulea interogatoriu luat Cunoscutului actor de cinema de la începerea cercetărilor. Nathalie Delon, aflată în prezent in Italia unde turnează filmul „Surorile", a fost invitată, la rîndul ei, să se prezinte pentru interogatoriu. Deocamdată nimeni nu poate spune la ce va duce ancheta. Ziarele franceze se lansează în speculații din cele mai senzaționale. Crimă politică ? Crimă din răzbunare ? Răfuială între gangsteri ? Pentru moment, anchetatorii rămân foarte discreți. Dar oricum, împrejurările dispariției lui Stevan Markovic aruncă o lumină puternică asupra unei lumi pe care Alain Delon a cunoscut-o în realitate și pe care acum o prezintă în chip strălucit pe ecran. Recentul film „Samuraiul“, este cea mai bună dovadă. I. RETEGAN Afacerea Markovic 44 55 40.163