Inainte, noiembrie 1969 (Anul 26, nr. 7673-7698)

1969-11-19 / nr. 7688

MIERCURI 19 NOIEMBRIE 1969 ANUL XXVI NR. 76884 PAG 5INI 30 BANI Proletari din toate țările, uniți-vă ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.U.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România și-a continuat, marți dimineața, lucrările celei de-a treia sesiuni a celei de-a șasea legislaturi. In sală se aflau deputații Marii Adunări Naționale, precum și numeroși invitați — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști. Erau prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, corespondenți ai presei străine. Deputații și invitații au întîmpinat cu puternice și îndelungi aplauze sosirea in sala de ședințe a tovarășilor : Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazecas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu. Trecindu-se la punctul 2 de pe ordinea de zi, deputatul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne, a prezentat expunerea la Proiectul de lege privind organizarea și funcționarea Miliției. Raportul Comisiei pentru consiliile populare și administrația de stat și al comisiei juridice la acest proiect de lege a fost prezentat de deputatul Dumitru Balalia, președintele Comisiei pentru consiliile populare și administrația de stat. La dezbaterea proiectului de lege au luat cuvîntul deputații Simion Dobrovici, prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, și Ioan Benko, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean Mureș. După discutarea pe articole, Marea Adunare Națională a adoptat prin vot secret, cu bile, Legea I, privind organizarea și funcționarea Miliției. La următorul punct de pe ordinea de zi, deputatul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la Proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste. Deputatul Aurel Vijoli, președintele Comisiei economico-financiare, a prezentat raportul acestei comisii și al Comisiei juridice. In legătură cu proiectul de lege supus dezbaterii, au luat cuvîntul deputații Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Eleonora Nilca, director general al Combinatului textil din Cisnădie, și Paraschiv Benescu, președintele Consiliului județean Galați al sindicatelor. Proiectul de lege a fost apoi discutat pe articole. In continuare, prin vot secret, cu bile, Marea Adunare Națională a adoptat Legea privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste. La cel de-al 4-lea punct al ordinii de zi, ministrul justiției, Adrian Dimitriu, a prezentat expunerea la Proiectul de lege privind executarea pedepselor, iar deputatul Mihail Ghelmegeanu, vicepreședinte al Comisiei juridice, raportul acestei comisii la proiectul de lege în discuție. In cadrul dezbaterilor ce au urmat au luat cuvîntul deputații Emilian Nucescu, președintele Tribunalului (Continuare în pag. a II-a) Expunerea la organizarea prezentată de proiectul de lege privind și funcționarea miliției deputatul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne Proiectul de lege pe care-l prezentăm este menit să definească rolul, organizarea și funcționarea miliției române — una din pîrghiile de înfăptuire a politicii partidului și statului nostru în domeniul apărării cuceririlor revoluționare ale poporului — și să contribuie la ridicarea nivelului muncii desfășurate de organele de miliție în apărarea proprietății socialiste și personale ale cetățenilor, a drepturilor și intereselor lor legale, menținerea ordinii și liniștei publice. In proiect sînt prevăzute atribuții privind apărarea proprietății socialiste — temelia orînduirii noastre — și a celei personale a cetățenilor, prevenirea și descoperirea cu operativitate a infracțiunilor, identificarea și prinderea infractorilor. De asemenea, sunt prevăzute atribuții referitoare la apărarea drepturilor și intereselor legale ale persoanelor, siguranța circulației pe drumurile publice, eliberarea și controlul actelor de trecere a frontierei, ținerea evidenței populației și eliberarea actelor care certifică identitatea, domiciliul și cetățenia. Stabilind distinct atribuțiile și sarcinile organelor miliției, precum și mijloacele de realizare a acestora, proiectul este clădit pe principiul respectului față de lege, față de om și adevăr. In acest sens în proiect se prevede că organele miliției își desfășoară întreaga activitate pe baza și în executarea legii. Referindu-mă la unele atribuții mai importante ale miliției, în legătură cu care proiectul de lege aduce unele elemente noi, unele precizări și clarificări necesare, menționez faptul să se stabilesc condițiile în care ofițerii și subofițerii întreprind măsuri milițienești în scopul combaterii infracționismului și al menținerii ordinii. Așa spre exemplu proiectul prevede că atunci cînd există date și indicii temeinice referitoare la pregătirea săvîrșirii unor fapte prevăzute de legea penală, organele de miliție iau măsuri pentru strîngerea și verificarea probelor, identificarea și prinderea infractorilor. In acest scop miliția efectuează investigații, constatări tehnico-științifice, rețineri de persoane în cazurile stabilite de lege și alte activități de cercetare penală, menite să contribuie la stabilirea adevărului și tragerea la răspundere penală a celor vinovați. în executarea atribuțiilor ce le revin, ofițerii și subofițerii de miliție vor avea dreptul și obligația de a conduce la sediile organelor de miliție pe cei care prin acțiunile lor periclitează ordinea publică, viața și integritatea cetățenilor. In întreaga lor activitate organele de miliție au primit și primesc un prețios sprijin din partea oamenilor muncii, educați de partid în spiritul respectării legilor, al cinstei, dreptății și echității sociale. Sprijinul activ al maselor de cetățeni a constituit și constituie pentru miliție o chezășie a îndeplinirii în bune condițiuni a sarcinilor ce-i sunt încredințate. Pornind de aici, proiectul prevede posibilitatea organizării grupelor de sprijin ale miliției formate din cetățeni care se bucură de stimă și respect în rîndul locuitorilor și carta se oferă voluntar să sprijine organele de miliție pentru menținerea ordinii publice, precum și pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor și contravențiilor. Proiectul de lege stabilește sarcini de cooperare a miliției cu celelalte unități și organe ale M.A.I., C.S.S. și M.F.A. în îndeplinirea unor atribuții privind securitatea statului, paza frontierei de stat, apărarea locală antiaeriană și a altor atribuții prevăzute de lege. Pornind de la faptul că aplicarea și respectarea întocmai a legalității în activitatea miliției și, în general, realizarea sarcinilor ce-i sunt încredințate de partid și guvern sunt direct condiționate de nivelul politico-ideologic, de pregătirea profesională juridică și de cultură generală a cadrelor, în proiect s-a stabilit că pregătirea personalului militar se face în școli militare de ofițeri, de maiștri militari și subofițeri, centre și cursuri de perfecționare și că pentru satisfacerea necesarului de specialiști ce nu pot fi pregătiți în școlile militare pot fi angajați absolvenți ai institutelor civile de învățămînt superior. Legea privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste In pag. a II-a r~ La I.M.A. trecut la tractoarelor lor agricole Filiași l a repararea și mașini-Foto : FI. Roșoga I La întreprinderea poligrafică „OLTENIA“ -i FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU Așadar, aseară s-a consumat ultimul act dintr-un veritabil maraton artistic ce s-a impus, timp de câteva zile, în atenția spectatorilor craioveni , etapa zonală a Festivalului național de teatru. înainte de a consemna evoluția Naționalului craiovean, citeva aprecieri, așa cum am promis, asupra spectacolului cu piesa „Meșterul Manole“ de Valeriu Anania, în reprezentația Teatrului „Al. Davila“ din Pitești. Amplul poem dramatic constituie o reușită transpunere scenică a nepieritoarei legende despre creație și sacrificiu; creația sublimă impune sacrificiul suprem — este ideea esențială, reluată de autor, căreia îi dau viață , personajele piesei. „Meșterul Manole“ implică reale dificultăți reclamate nu numai de rezolvarea adecvată a construcției ca atare, ci și de versificație. De aceea, credem că meritul regizoarei Marieta Sadova este cu atît mai mare, cu cât a știut să impună spectacolului o anume unitate, sesizabilă mai ales după primul act. Actorii au interpretat partiturile cu o meritorie conștiinciozitate, reușind să reîncarneze — operație atît de delicată —, prototipurile legendare, Dora Chertes (Simina) a recreat, cu mare sensibilitate, jalea pustiitoare a femeii ce poartă conștiința destinului său. Eftimie Popovici (Manole) a relevat un bogat registru interpretativ, o mare combustie de interiorizare. Foarte buni au fost, de asemenea, Mihaela Dumbravă (Iovanca) și Vistrian Roman (Safirin). Ultima zi a fost rezervată Teatrului Național din Craiova care a avut o participare bogată și convingătoare. In cursul dimineții am vizionat „Nu sunt turnul Eiffel“ de Ecaterina Oproiu ; a fost un spectacol excelent, rotund, splendid condus de regizorul Valeriu Moisescu. Fără să forțăm anticipații subiective, considerăm că piesa constituie unul din candidații siguri pentru faza finală a festivalului. Virtuțile testabile ale textului incanau fost înveșmîntate sugestiv de regizor. Piesa este o metaforă a tinereții, a problemelor și sentimentelor trăite de aceasta, spuse dezinvolt și deschis, disecate cu o acută luciditate, din care nu lipsesc ironia și poezia. „Nu sum turnul Eiffel" constituie o pertinentă dezbatere a devenirii, zugrăvită dialectic, în culori autentice. Spectacolul este la înălțimea textului printr-un anume ritm impus de jocul celor doi interpreți principali : Valeriu Dogaru (El) și Elena Gurgulescu (Ea). Ambii constituie apariții pline de vervă, care îmbină tulburător umorul cu seriozitatea, romantismul cu luciditatea matură a desăvirșirii personalității. Jocul actorilor este inteligent dirijat de Valeriu Moisescu. Citeva rezolvări scenografice sunt admirabile, presărate cu simboluri de o splendidă sugestie. Am cita, în această ordine, ideea cu frînghia care trădează efortul desprinderii de inerție, explozia de culori , focul mistuitor al tinereții ș.a. Scenografia (Viorel Penișoară-Stegaru) soluționează fericit perimetrul scenei (citeva exemple : decorul pluvial, norii etc.). In continuare, tînărul actor Tudor Gheorghe a oferit un emoționant recital cu versuri din creația lui Ion Barbu, convingind printr-o foarte bună expresivitate a vocii, o subtilă nuanțare a textului. Bune au fost și spectacolele cu piesele „Al patrulea anotimp“ de Glaria Lovinescu și „Viteazul“ de Paul Anghel. Primul, o premieră, va face obiectul unei cronici aparte. Despre cel de-al doilea, ne-am spus părerea cu alte prilejuri. R DIACONESCU O prezență convingătoare— Teatrul Național din Craiova Moment din piesa „Meșterul Manole“, prezentată de Teatrul „Al. Davila“ din Pitești Angajamentele anuale au fost depășite ■ Angajamentul anual stabilit la indicatorul valoarea producției globale a fost depășit cu circa 300 000 lei, iar la producția marfă vîndută și încasată — cu 1 800 000 lei ■ Pentru ultimul an al cincinalului se prevede o creștere a valorii producției globale cu 22 la sută față de nivelul anului 1969 ■ In pregătire pentru tipar: cinci titluri de lucrări pentru export Muncitorii și cadrele tehnice din unitățile întreprinderii poligrafice „Oltenia“ Craiova și-au prevăzut pentru cel de-al patrulea an al cincinalului importante obiective — angajamente de îndeplinit în întrecerea socialistă pentru a realiza tipărituri de înalt nivel calitativ și o eficiență economică corespunzătoare. In lumina programului solicitat să redimensioneze hărnicia și priceperea tipografilor de la Craiova, Tg.Jiu și Tr. Severin, comitetul de direcție al întreprinderii a urmărit asigurarea unor măsuri certe, în sensul că a trecut la organizarea corespunzătoare a secțiilor de producție atît la pregătirea formei tipar înalt cit și a sectorului imprimare tipar înalt. De asemenea, a inițiat ridicarea calificării muncitorilor prin cursuri de scurtă durată și pregătirea plină de răspundere a elevilor ucenici (230 la număr) în schimburi organizate și cu sarcini de plan precise, în raport cu nivelul de pregătire; între măsurile adoptate, mai menționăm folosirea eficientă a materialelor la sectorul finisare. Pe baza acestor elemente, la bilanțul încheiat pe întreaga ramură a industriei poligrafice, după primele șase luni ale acestui an, întreprinderea poligrafică Craiova s-a situat în frunte, avînd cele mai bune realizări pe țară. Bilanțul din aceste zile evidențiază concret cotele vredniciei tipografilor din întreprinderea craioveană. Toate angajamentele luate la începutul anului au fost depășite cu circa 300 000 lei la valoarea producției globale, cu 200 000 lei la producția marfă și cu 1 800 000 lei la producția marfă vîndută și încasată. Economiile și beneficiile peste plan depășesc angajamentele luate cu circa 300 000 lei și respectiv 960 000 lei. Iată pe scurt doar citeva din succesele care fundamentează îndeplinirea sarcinilor viitoare din ultimul an al cincinalului, cînd valoarea producției globale crește cu 22 la sută față de nivelul anului 1969, iar la tipar sunt în pregătire cinci titluri pentru producția destinată exportului. Consfătuire a specialiștilor mecano-energeticieni din unitățile chimice din țară în zilele de 18 și 19 noiembrie a.c. Combinatul chimic Craiova găzduiește o consfătuire organizată de Ministerul Industriei Chimice. La consfătuire participă tov. Constantin Nicu, adjunct al Ministrului Industriei Chimice, cadre din conducerea direcției mecanoenergetice și automatizare din minister, precum și conducători al compartimentelor M. A. din centrale, grupuri industriale și celelalte unități chimice din țară. Consfătuirea analizează modul cum s-a realizat planul de reparații și piese de schimb pe cele 10 luni și perspectiva înfăptuirii integrale a acestor prevederi pe anul in curs, pregătirea și asigurarea îndeplinirii planului pe 1970. GH. TECULESCU, coresp. Constituirea Comisiei județene pentru organizarea Festivalului filmului pentru sate Ieri s-a constituit Comisia județeană pentru organizarea Festivalului filmului pentru sate, ediția 1969—1970. Festivalul filmului pentru sate se organizează in județul nostru in două etape : etapa I : 7 dec. 1969 — 4 ianuarie 1970 și etapa a II-a : 18 ianuarie —15 februarie 1970. Tov. Ion Popescu, șeful secției de propagandă a Comitetului județean de partid, a indicat membrilor comisiei județene sarcinile ce le revin pentru buna organizare a acestei acțiuni. Un nou tip de mobilă La întreprinderea de industrie locală metal lemn Craiova s-a realizat în aceste zile un nou tip de mobilă. Este vorba de patul „Modern" cu saltea detașabilă și pernă elastică. Interesul crescînd al prinderilor întreexportatoare pentru noul produs craiovean s-a materializat recent in solicitarea de către întreprinderea de stat pentru comerț exterior „Artizanat" București a primelor 20 de paturi destinate prospectării pieții externe. In anul viitor, întreprinderea craioveană va livra, numai în U.R.S.S., circa 1000 de asemenea paturi. Expoziție de artă culinară La restaurantul „Fîntinica“ din Craiova a fost organizată o nouă expoziție de artă culinară. Frații Ion și Gheorghe Țîrcomnicu, excelenți restauratori, au rinduit în expoziție 126 sortimente culinare specifice locurilor lor natale — Melinești și Negoești. Cităm citeva apetisante exemplare : trandafiri la bardă ca la sărbători, tobă de casă, mațe de porc calde, ciorbă de fasole cu sfeclă roșie, ciorbă de rață cu castraveți, ciorbă de pui cu zdrențe, ciorbă și dungă de burtă cu hrean și usturoi, varză umplută, mere umplute, azimă de casă, pîine și mălai în țăst etc. Este un nou îndemn de popas la „Fîntinica“, la izvoarele măestriei artei culinare oltenești tradiționale. 12613 Anunțăm pe cititorii Vasile Smeu din Fărcașu și G. D. din Craiova că pentru obținerea unor adeverințe de vechime in muncă, pe perioada 1912—1948, se pot adresa, indicînd datele necesare, Oficiului de evidență a documentelor de asigurare . Bd. Ana Ipătescu, sectorul I, București. Pentru persoanele din provincie se acordă zilnic audiențe intre orele 7—15. Pentru informații suplimentare recomandăm să se consulte articolul apărut, pe această temă, în ziarul „înainte“ nr. 7645 din 30 septembrie 1969. Mai mulți cetițeni din cartierul 1 Mai ne-au solicitat să le comunicăm ce măsuri vor fi luate de organele locale pentru înlăturarea inundațiilor ce se produc in acest cartier, în urma ploilor. Din plănul de măsuri al Consiliului popular al municipiului Craiova, întocmit in acest sens, menționăm citeva prevederi : executarea canalizării pluviale pe bulevardul 1 Mai și strada Mintuleasa ; proiectarea și prinderea in planul de investiții a colectorului de pe strada Gh. Doja, care va bara apele pluviale ce se spurg in prezent spre cartier din zona orașului ; curățirea canalului deschis ce iese din Parcul poporului , curățirea și reprofilarea canalului deschis Craiovița. Mai mulți locatari ai blocurilor din strada Dezrobirii ne-au scris că antenele colective de televiziune nu funcționează. In răspunsul primit de la Trustul de construcții Craiova se menționează : „Antenele respective nu au fost puse în funcțiune datorită faptului că tovarășii de la I.C.F.L., deși au fost convocați de mai multe ori, nu s-au prezentat la recepție. Cordoanele și bornele pentru prizele speciale de radio și televiziune vor fi predate locatarilor la recepție”. Este un semnal care sperăm că va fi recepționat și de conducerea I.C.F.L. tn urma celor reclamate de tov. Grigore Brănișteanu, I.R.E. Craiova a luat măsuri de înlocuire a becurilor arse de pe strada Lupeni, astfel că iluminatul public funcționează acum in bune condiții. Revizia instalațiilor de iluminat public se face conform unui grafic stabilit la începutul anului.