Inainte, iunie 1971 (Anul 28, nr. 8159-8184)

1971-06-11 / nr. 8168

i 1 11 — VI — 1971 Mobilizare colectivă, angajare totală în opera de înflorire a patriei socialiste (Urmare din pag. I) țeri la înfăptuirea prin muncă patriotică a unor lucrări edilitar-gospodărești în valoare de 156 lei pe locuitor. In cadrul acestei acțiuni se vor realiza 130 mii mp. trotuare, 655 ha amenajări și întrețineri de parcuri și zone verzi, se vor planta 1.675.000 arbori și arbuști, 80.000 m.l. gard viu și altele. Aceste importante angajamente sunt suplimentate considerabil în adunările organizate de consiliile orășenești și comunale ale Frontului Unității Socialiste, în care este dezbătută insuflețitoarea Chemarea. Secretarul Consiliului municipal Craiova al Frontului Unității Socialiste, tov. Popescu T. Ion, ne-a evidențiat importantele angajamente suplimentare pe care oamenii muncii din întreprinderile craiovene, însuflețiți de marea efervescență politică prilejuită de aniversarea semicentenarului partidului, le-au luat peste angajamentul inițial al anului. .Cităm cîteva cifre în total elocvente : la producția marfă se va asigura un spor de 27,2 milioane lei peste angajamentul inițial de 90,4 milioane lei, față de angajamentul inițial de a realiza economii la prețul de cost de 3,4 milioane, s-au mai adăugat suplimentar alte 9,9 milioane ; sarcina de beneficii va fi depășită cu 5,4 milioane lei (față de angajamentul inițial de 2,1 milioane). „Sunt sarcini în totul mobilizatoare — ni s-a precizat — care solicită o concentrare de eforturi, competență și dăruire. Fie capătă adausuri importante în cadrul actualelor dezbateri din colectivele muncitorești, atestînd o veritabilă autodepășire în materie de vrednicie și atașament patriotic". Angajamentele luate în ultima vreme în întreprinderi în ce privește depășirea planului producției marfă (cu 5 milioane la GUAMEC, cu 1.370.000 la uzina „7 Noiembrie“, cu 8 milioane la Combinatul chimic din Craiova, cu 3,1 milioane la Fabrica de confecții etc.) mesc redimensionări noi prime potriva hotărîrii oamenilor muncii din industria municipiului Craiova de a-și îndeplini și depăși obligațiile ce le revin, de a participa cu mai mult spor la creșterea avuției naționale. „Din Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste — declara la o recentă adunare tehnologul Dinu Paul de la uzina „Electroputere" — se detașează cu pregnanță marea încredere pe care partidul și statul nostru ne-o arată, atenția cu care sunt înconjurate în țara noastră munca, viața, aspirațiile noastre fierbinți. Poți, oare, să nu dai un răspuns hotărît, de inimă, acestui minunat îndemn la participare deplină, cu toată răspundere, la realizarea tuturor prevederilor cincinalului, la creșterea potențialului economic al țării bunăstării poporului nostru și Răspunsul la această întrebare de conștiință — similară tuturor celor care răsună în întrunirile de sub semnul aceleiași voințe de profund atașament patriotic și partinic — este dat prin angajamente susținute de fapte, printr-o muncă tot mai Însuflețită pentru transpunerea Ia fapt a indicațiilor și sarcinilor cuprinse în această vibrantă Chemare către toți fiii țării. Două secții S.M.A. (Urmare din pag. I) altele trei manuale. Floareasoarelui, pe cele 350 hectare, a fost și ea prășită de două ori, iar pe cele 1030 hectare cultivate cu porumb a fost încheiată prima prașilă mecanică și s-a început cea de-a doua, în plantația viticolă, ce se întinde pe 56 de hectare, ca de altfel și în legumicultură — toate lucrările de întreținere sunt la zi. Mecanizatorii nu precupețesc nici un efort în a sprijinii cooperativa agricolă în realizarea planului de producție, acesta fiind, desigur, și dezideratul lor. Secția de mecanizare condusă de comunistul Spiridon Dănilă, aparținând S.M.A. Portărești (director ing. Dumitru Papuc), și-a făcut un debut mai mult decît promițător în activitatea ce trebuie să o desfășoare în acest nou plan cincinal. Din păcate însă, la numai cîțiva kilometri, la Radovan, munca de organizare și aportul pe care trebuie să-l dea mecanizatorii la realizarea planului de producție prezintă multe variențe. Cromducsnea /S.M.A. Perișor, de care aparține această secție de mecanizare, nu a intervenit energic pentru schimbarea stării de lucruri de aici, deși deficiențele din activitatea mecanizatorilor sunt evidente. Deservită de 18 tractoare cu utilaje complete, cooperativa agricolă din Radovan este nevoită să apeleze în fiecare campanie la alte secții pentru a o scoate din impas. In primăvară, de pildă, s-a primit ajutor la pregătirea terenului și la semănatul porumbului de la secțiile de mecanizare din Galiciuica și Giubega. Acum, cultura porumbului pentru boabe, însămînțată pe 892 de hectare, este amenințată de buruieni deoarece cooperatorii nu pot face față singuri la volumul mare de lucrări. In vreme ce conducerea S.M.A. Perișor (director ing. Dumitru Ciulă) stă nepăsătoare la semnalele de alarmă pe care le lansează consiliul de conducere al cooperativei, buruienile năpădesc tot mai mult lanurile de porumb și tind la compromiterea culturii. Se pare că la acest semnal de alarmă conducerea S.M.A. Perișor s-a limitat să consulte doar listele de inventar în care se menționează dotarea secției din Radovan cu cinci cultivatoare. Este adevărat că inventarul scriptic corespunde cu cel faptic, dar ce folos că nu se acționează. Două cultivatoare, în perfectă stare, nu pot fi introduse în brazdă, pentru că cei doi mecanizatori, Ion Angheluș și Ion Dochia, lucrează în atelier la reparatul combinelor; alte două cultivatoare stau nefolosite, lipsindu-le piesele active (cuțitele). In concluzie, cu un singur cultivator nu se poate acționa pe măsura urgențelor impuse. Chiar dacă cultivatorul ar fi folosit mai mult de 10 ore pe zi, la prășitul porumbului, nu se pot face mai mult de 25 hectare pe zi. Or, în această situație, ar trebui ca un singur prășitor mecanic să dureze la Radovan 36 de zile, timp în care buruienile ar atinge cu siguranță înălțimea de un metru. „Să se apeleze iar la ajutorul altor secții“ — pare să fie soluția adoptată de consiliul de conducere; în acest caz însă, mecanizatorii secției din Radovan nu mai pot fi făcuți răspunzători de neîndeplinirea planului vina revenind celor ce au executat prășitul. Acest mod defectuos de organizare a muncii, în cadrul secției de mecanizare, trebuie să dea de gîndit conducerii I.M.A. Dolj care e datoare să acționeze de urgență trăgind la răspundere cu hotărâre pe cei ce nu înțeleg să folosească tractoarele și mașinile agricole la întreaga lor capacitate. Mecanizatorii secției nr. 5 de la S.M.A. Perișor, ce deservesc cooperativa agricolă din Intorsura, se pregătesc intens pentru recoltatul cerealelor păioase. Sub conducerea șefului de secție, Florea Nuță, o echipă special alcătuită din tractoriștii Vasile Pírvan, Gheorghe Ghiță și Florea Rusu montează ultimele piese la aparatele de cuplare și la trioare. Foto : Pavel Iovan (Urmare din pag. I) statul democrat-popular deținea un sector restrîns în economia țării, care cuprindea circa 2 la sută din industria siderurgică, 30 la sută din industria metalurgică, transporturile feroviare, Banca Națională și un număr limitat de ferme de stat in agricultură. Se impunea, așadar, trecerea la naționalizare. In alegerea momentului pentru declanșarea acțiunii privind naționalizarea principalelor mijloace de producție, partidul nostru a avut în vedere un ansamblu de măsuri pregătitoare, legate de preluarea nemijlocită, de către clasa muncitoare, a pozițiilor de comandă ale vieții economice. Pe această cale se urmărea preîntîmpinarea oricăror neajunsuri ce puteau să provoace mari pierderi economiei naționale prin sabotaje și alte acțiuni dușmănoase din partea burgheziei. Analizînd situația economică , politică a țării, raportul de forțe favorabil clasei muncitoare, influența puternică a partidului în mase, plenara C.C al P.C.R. din 10—11 iunie 1941 a hotărît trecerea principalelor mijloace de producție în mîinile statului și transformarea lor în bun al întregului popor. In ziua de 11 iunie 1948, Consiliul de Miniștri a adoptat propunerea Comitetului Central al partidului de a se trece la naționalizare. Tot în ziua de 11 iunie 1948, la ora 13, a început ședința Marii Adunări Naționale pentru discutarea proiectului legi de naționalizare. Proiectul de lege a fost votat în unanimitate, fiind sprijinit cu bucurie de reprezentanții păturilor mijlocii și ai tuturor naționalităților conlocuitoare. Actul naționalizării principalelor mijloace de producție în țara noastră a fost primit cu deosebit entuziasm de către toți oamenii muncii. Astfel, în adunări și mitinguri, un număr impresionant de oameni ai muncii din fabrici, uzine, birouri, laboratoare etc. se angajau să apere și să păstreze bunurile naționalizate, să-și sporească vigilența față de uneltirile dușmanilor interni și de peste hotare și să continue, cu și mai multă hotărîre, lupta pentru a cuceri noi victorii pe drumul socialismului. Prin naționalizarea din 11 iunie 1948 au trecut in proprietatea statului socialist 20 de uzine metalurgice, 112 întreprinderi din metalurgia prelucrătoare, 20 de societăți pe acțiuni din construcții, 9 întreprinderi pentru producția sticlei, 76 fabrici de tîmplărie, 64 fabrici de bumbac, 108 întreprinderi textile, 84 întreprinderi chimice, căile ferate și șantierele navale particulare, întreprinderile electrotehnice etc. In total, au fost naționalizate 8 894 de întreprinderi, din care 3 560 de întreprinderi de interes local, care au fost date în administrarea organelor de stat. Actul revoluționar de la 11 iunie 1948 a fost întregit ulterior prin naționalizarea spitalelor, farmaciilor, cinematografelor, a unei părți din fondul de locuințe de la orașe etc. Fiind calea principală de apariție a proprietății socialiste de stat, naționalizarea principalelor mijloace de producție a constituit o premisă importantă a formării bazei economice a socialismului, a acțiunii legilor economice obiective ale noii rânduiri sociale. Totodată, ea a permis trecerea la planificarea economiei naționale, la organizarea pe baze științifice a tuturor sectoarelor de activitate. Prin desființarea proprietății , private, naționalizarea a conribuit la lichidarea exploatării omului de către om, la declanșarea unei vaste activități creatoare a tuturor oamenilor muncii. In aceste condiții, este evident că actul revoluționar de la 11 iunie 1948 are o semnificație deosebită pentru întreaga dezvoltare a țării noastre pe drumul socialismului. Ca urmare, industria a devenit ramura onducătoare a economiei, ponderea sa în crearea venitului național sporind de la 30,8 la sută, în anul 1938, la peste 50 la sută în prezent. Salturile spectaculoase consemnate în patria noastră în domeniul economic și social cultural angajează plenar riturile de ieri, de azi și de vie ale programului de dezoltare a județului Dolj. Cuoscut înaintea anului 1948 ca zonă geografică eminament agricolă, județul nostru a deenit azi o zonă în care geografia economică prezintă realuri remarcabile. Un amplu program de investiții a asiguratezvoltarea energeticii, a chiriei și construcțiilor de mașini industriei alimentare și bunuilor de larg consum, a activități social-culturale. Centralaectrică de termoficare Craiov, importantele zone petroliere, Uzina „Electroputere", ombinatul chimic, Fabrica de infecții Craiova, numeroase uități ale industriei alimente, toate laolaltă redimensionază conturul unui județ inustrial. La Băilești, Filiași și alafat s-au realizat și continuă înfăptuirea unui bogat program de investiții care va asigura obiective pentru industria construcțiilor de mașini, industria bunurilor de larg consum, industria alimentară etc. Dezvoltarea considerabilă activității industriale este dovedită și de faptul că, în prezent, Doljul este situat în rîndul primelor 10 județe cu o pondere în valoarea producției globale a țării de circa 3,2 ta sută. Asigurăm, de asemenea, producția pârți de locomotive Diesel-electrice de 2100 cp și locomotive electrice magistrale de 5100 kW 14,8 la sută din poducția de energie electrică, 96,4 la sută din producția de transformatoare, 23,6 la sută din producția de motoare electrice, 22,4 la sută din producția de îngrășăminte chimice etc. Fără înfăptuirea naționalizării principalelor mijloace de producție în iunie 1948 nu ar fi fost posibile succesele remarcabile înregistrate pe linia dezvoltării economice și sociale a țării noastre. De aceea, se cuvine ca, și cu prilejul aniversării din acest an a mărețului act revoluționar de la 11 iunie să evidențiem unele împrejurări în care el s-a înfăptuit acum 23 de ani, pentru a înțelege mai profund meritul partidului nostru în soluționarea unor probleme complexe ale revoluției și construcției socialiste, contribuind astfel la îmbogățirea tezaurului marxism-leninismului și a practicii construcției socialismului. NAȚIONALIZAREA memento ) _j vineri Teatrul Național, orele 20 . UN OM=UN OM ! „Patria“ (telefon 13850), filmul: J PREȚUL, PUTERII, orele 9 , 11,15 ; 14,30 : 16,45 , 19 ; 21,15. La grădină, 1 orele 20,30.„Central“ (telefon 14029), filmul: batalia de pe neretva (ambele serii), orele 11 , 15,30 ; 19. I „30 Decembrie“ (telefon 31080), I filmul : BALADA PENTRU CEI I CĂZUȚI, orele 16 . 18. Matineu, orele 11. Și la grădină, orele 20,30, filmul : RĂZBUNĂTORUL. ! .,23 August“ (telefon 14448), filmele : MINDRIE, orele 10 ; KING. KONG EVADEAZA, orele 14 ; 16, 18 . 20. La grădină, orele 20,30. 1 v,8 Mai“ (telefon 14285), filmul: „ TIFFANY MEMORANDUM, orele 116,30—20,30 în continuare. La grădină, orele 20,30. „30 Decembrie“ — Băilești, filmul : PĂSĂRILE •„Arta“ — Calafat, filmul : BĂIEȚI BUNI, BĂIEȚI RAI „8 Mai“ — Filiași, filmul : CINCI PENTRU INFERN „Victoria“ — segarcea, filmul: MIHAI VITEAZUL (ambele serii). VINERI- 11 IUNIE 14.30 Deschiderea emisiunii. Tenis de cîmp : România (Ion Țiriac, Ilie Năstase) — Iugoslavia (Bora Ivanovici, Zeliko Franulovici) in cadrul semifinalelor zonei europene a „Cupei Davis“. Primele două meciuri de simplu. Transmisiune directă de la Arena Progresul. 18.50 Lumea copiilor. 19.10 Tragerea Loto. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. • Sport. 20.10 Reflector. 20.25 Panoramic științific. Valorificarea cercetării științifice. Oglinda cu 21.10 Film artistic , două fețe. 22.45 Filmul documentar „Imagini din Londra“. 23.00 Telejurnalul de noapte. TUT»JTrHB CRAIOVA VINERI 11 IUNIE 17.00 Radiojurnal, buletin meteoritier. 17,10 cântăreți ai plaiurilor noastre. 17.35 Orizont cultural. Preocupări culturale ale sindicatelor. 17,40 Trei stele In recital — muzică ușoară. 18,00 File de istorie. Un important act de însemnătate istorică. 18,10 Piese instrumentale. 18,20 Atitudini, opinii. Controlul obștesc — factor de educație civică. 18,30—19,00 Pentru fiecare melodia preferată. SIMBATA 12 IUNIE 6.00 Buletin de știri, 6,05 In cintec și joc. 6,20 La sfîrșit de săptămînă. Invitație la principalele manifestări culturale și sportive. 6,30—7,00 Varietăți matinale. *un TImp 9 angajează de urgență: — un economist cu studii superioare ; — un șef birou aprovizionare cu studii economice superioare. Relații .suplimentare la biroul personal, telefon 30851, interior 150 ÎNAINTE3 33Tjm In următoarele 24 de ore vremea va fi călduroasă, cu cerul variabil. Se vor semnala averse locale de ploaie însoțite de descărcări electrice, mai ales dupăamiază. Vîntul va sufla slab pină la potrivit. Temperaturile maxime vor fi cuprinse intre 26 și 29 grade, iar cele minime între 15 și 18 grade. Mica publicitate VINZARI. CUMPĂRĂRI Vînd „SKODA“ S 100, str. Lalelelor 49, cartier 1 Mai — ioeo. (521) Vînd imobil central sau schimb contra apartament proprietate personală, bloc central, str. Vasile Conta 20. Loco. Adresați (522) Vînd avantajos casă, str. Bucovăț. Informații str. Horezului nr. 26. Loco (518) AUDIENȚE . Astăzi primesc în audiență : tov. Gabriel Ciupangea, vicepreședinte al Consiliul popular județean ; Marin Năstasie, prim-vicepreședinte al Consiliului popular municipal Craiova ; Lenuța Zamfir — membră a biroului Comitetului municipal de partid. • In cursul zilelor următoare ; tov. C. Ghiivan — vicepreședinte al Consiliului popular județean (sâmbătă 12 iunie a.c.) ; Popescu T. Ion — membru ai biroului Comitetului municipal Craiova de partid (Irani 14 iunie) ; Petre Gigea — primvicepreședinte al Consiliului popular județean ; Gh. Lupu — secretar al Comitetului municipal de partid, și C. Maiorescu — vicepreședinte al Consiliului popular municipal (miercuri 16 iunie). DIN AGENDA JURIDICA , Procurorul șef al județului, Al. Panai, acordă audiențe : lunea, joia și vinerea — între orele 12,30—15,30 ; procurorul șef adjunct, Marin Oprescu, audiază : marțea, miercurea — între 12,30—15,30 și sîmbăta, între carele 11— 12,30. Zilnic : procuror de serviciu (între 12—15,30). • La Tribunalul județean Dolj programul audiențelor este următorul: D. Ciolofan — președinte (lunea — între orele 15,30— 19 ; miercurea și vinerea — între orele 12—16) ; Șt. Turceanu — vicepreședinte (lunea și marțea — între orele 12—15,30 ; joia — între orele 15,30—19). Arhiva tribunalului este deschisă zilnic între orele 8,30—12. La Judecătoria Craiova primesc în audiență : Minodora Fugaru — președintă (lunea și vinerea — între orele 10— 12,30 ; miercurea — intre orele 15—17) ; Liviu Jura — locțiitor de președinte (marțea — între orele 15—17 ; joia — între orele 10—12,30). In fiecare zi, solicitanții se pot adresa judecătorului de serviciu (între orele 8,30 — 15,30). Arhiva și biroul de grefă sunt deschise zilnic, între orele 8,30— 12,30. • Notariatul de stat, din Calea Brestei nr. 28, (telefon 12227), deservește zilnic publicul, între orele 7—14 (miercurea și vinerea și după-amiază, între orele 17—20). • Pentru informații juridice, solicitanții se pot adresa juristului Consiliului județean al sindicatelor, în fiecare marți și vineri, între orele 15,30—17. PENTRU TIMPUL DV. LIBER • Vă reamintim surprizele concertului simfonic de mîine : prezența solistică a cunoscutei primsoliste a Operei Române Lucia Stănescu ; apariția în concert a tînărului solist pornit de pe aceste meleaguri — clarinetistul Ilie Ionescu; ospeția dirijorală a cunoscutului om de artă sătmărean Al. Munteanu. • Biblioteca municipală este zilnic deschisă, între orele 9—20,30, Duminica —• relație. Secția documentară : zilnic, între orele 12,30—15. Toate secțiile Bibliotecii universitare sunt deschise, în fiecare zi, între orele 7—22. Secția documentară funcționează între orele 7—15. • La magazinul „Romanța“, la librăria nr. 11 și la celelalte unități de librărie au sosit noi discuri ale cunoscuților interpreți de muzică populară românească — participanți hors-concurs la Festivalul „Maria Tănase“ : Maria Lătărețu, Angela Buchi, Ion Dolănescu, Maria Ciobanu, Gh. Roșoga, Maria Cornescu, G. Bouleanu, Benone Sinulescu, Irina Loghin. ALTE INFORMAȚII • In strada Unirii nr. 60, continuă să rămână deschisă Expoziția specială de prezentare a cooperației meșteșugărești. Vizitatorii găsesc o gamă variată de produse, în sortimente deosebite, comenzi noi, la prețuri accesibile. © Ceaprăzăria din strada 30 Decembrie s-a mutat recent în Calea Unirii nr. 66. 0 In cursul lunilor iunie și iulie, la tragerile Loto și Pronosport se atribuie, în mod excepțional, premii în excursii de 8 zile în Grecia. • Adresați-vă cu încredere magazinului de mobilă recondiționată al cooperativei „Deservirea“ din strada România Muncitoare nr. 11 • încălțăminte de vară ușoară, în modele noi, la magazinul „Duroflex“ din strada Buzești nr. 2. o In strada România Muncitoare nr. 136 se primesc comenzi pentru argăseli și confecționări din piei de capre și oi. Lucrarea solicitată se execută la unitatea specializată din strada Mureș 44. Oficiul județean de turism Dolj ORGANIZEAZĂ excursii cu trenul, autobuzul și autocarul, în țară și în străinătate, pe timpul vacanței de vară a elevilor și studenților. în tot cursul lunii iunie puteți petrece 2—3 zile în una din stațiunile de pe litoralul Mării Negre : MAMAIA, EFORIE NORD, EFORIE SUD, JUPITER, SATURN, MANGALIA , ORAȘ. Cazarea la hotel și masa la restaurant, cu prețuri reduse. Transportul se asigură pe C.F.R. cu 50 la sută reducere. După data de 27 iunie, se pot asigura locuri în stațiunea Eforie Nord și Eforie Sud, cu cazare în case particulare și masa la restaurant sau cantină. încă se mai primesc înscrieri pentru cei ce doresc să călătorească în străinătate, în grup sau individual, cu servicii plătite de agenție. înscrierile se fac cu 60 zile înainte de plecare. întreprinderea 3 Izolații IUI III Șantier 307 Craiova Str. Brazda lui Novac nu angajează: • Ing. constructor pentru șef serviciu producție • Tehnicieni constructori • Maistru constructor pentru Arad • Maistru constructor pentru Timișoara Angajează , în condițiile H.C.M. 914 1968 , următoarele categorii de salariați: ÎNTREPRINDEREA DE CONSTRUCȚII PENTRU IRIGAȚII PRIN COOPERARE SADOVA — CORABIA, cu sediul în Dăbuleni, județul Dolj : — șef serviciu planificare, C.T.C. și probe laborator : — maiștri principali și maiștri constructori : — ingineri constructori și energetici : — tehnicieni normatori, atașamente și automatizări ; — translator pentru limba engleză ; — electricieni cat. 4—6 ; — montori cat. 4—6 ; — sudori E. și A., cat 4—6 — economiști și contabili. Se beneficiază de spor de șantier conform H.C.M. 105359 și regim de lucru prelungit. Se asigură cazare gratuită și masă contra cost. /