Inainte, octombrie 1971 (Anul 28, nr. 8264-8290)

1971-10-14 / nr. 8275

W. 14 — 1x — 1971 mmammmmsm ȘCOALA IN FAȚA EXIGENȚELOR EDUCAȚIEI COMUNISTE .Atît învățătorul, cît și profesorul, inclusiv profesorul universitar, trebuie să fie un educator în sensul cel mai larg al cuvîntului. El trebuie să asigure atît predarea cunoștințelor de specialitate pe baza celor mai noi cuceriri, cît și înairmarea tînărului cu cunoștințe sociale, educarea lui, pentru a deveni un bun cetățean al patriei, un bun constructor al socialismului, al comunismului . NICOLAE CEAUȘESCU ■V.V.V, Liceul„N. Bălcescu’ Craiova Calitatea de liceu cu profil științific incumbă răspunderi sporite și pe tărîmul educațional In peisajul spiritual al județului nostru și al țării. Liceul „Nicolae Bălcescu“ din Craiova ocupă un loc marcant, fiind una dintre cele mai vechi și mai prestigioase școli românești, vatră nestinsă a afirmărilor creatoare, girate totdeauna de existența unui puternic colectiv îndrumător și unor contingente de învățăț cei formați temeinic pentru înalte îndatoriri Desfășurîndu-și în viitoare prezent activitatea sub cele mai rodnice auspicii și dispunînd de condiții fără precedent, această puternică instituție de învățămînt obține rezultate care confirmă așteptările. Dar — așa cum s-a relevat cu pregnanță în referatul prezentat, ca și în cuvintele participanților la dezbaterile pe marginea programului de măsuri și Expunerii tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea cu activul din domeniul ideologiei și activității politice și cultual ral-educative — aceste rezultate notorii nu pot satisface deplin. S-a subliniat, în acest sens, cu îndreptățire, că noua calitate conferită de partidul și statul nostru acestei instituții școlare ca liceu cu profil științific — numărîndu-se printre cele 15 licee de acest fel din țară — incumbă răspunderi considerabil sporite, o mai viguroasă înscriere a sa în contextul modernizării și creșterii calitative a învățămîntului, prin ridicarea nivelului predării, al legăturii între teorie și practică, educării elevilor — și deopotrivă, a dascălilor, în spiritul ideologiei partidului nostru. Referatul prezentat de prof. Aurelia Iordache, secretara organizației de bază, a fost analitic, minuțios alcătuit, reușind să înfățișeze cu pondere tabloul unei activități multiple, soldată cu rezultate importante. S-au făcut observații și considerații de adîncime pe marginea unor probleme de căpetenie : folosirea orei de dirigenție ca formă de muncă educativă organizată cu clasa, activitățile desfășurate pentru formarea la elevi a unei concepții materialiste despre lume și viață, abordarea unei game variate de activități în vederea educării prin muncă și pentru muncă a elevilor, a întăririi deprinderilor și convingerilor trainice de respectare a disciplinei școlare, de întărire a sudurii în colectivele de elevi, a dezvoltării unui consecvent sentiment de autodepășire. Dar, ni se pare că această cuprinzătoare expunere a succeselor, a lipsurilor și îndatoririlor de perspectivă nu a dat locul întîi cuvenit relevării subliniate a rolului organizației de partid ca forță de conducere și inițiativă în acest liceu, apărîndu-ne astfel mai mult ca o analiză cu caracter strict profesional, ..într-un fel tehnicist, chiar. Discuțiile pe marginea referatului au fost, în general, rodnice, vădind o integră, curajoasă a abordare unor carențe și dorința unanimă de îmbunătățire a activității de instruire și educație în lumina noilor imperative și prerogative acordate școlii de către partid. Așa cum sublinia comunistul Ilie Mîrzan, „la acest început de drum în noul an școlar și în noua etapă de dezvoltare a activității pe tărîmul vast al școlii, se simte prezența unui suflu înnoitor, al unui elan unanim în înfăptuirea noilor cerințe. La orele de dirigenție, de exemplu, se remarcă cu deosebire un spirit nou in munca de educație, desfașurîndu-se veritabile dezbateri pe teme politico-ideologice, veritabile colocvii creatoare pe marile , probleme ale contemporaneității și ale sarcinilor actuale în educarea noii generații“. Acest spirit nou trebuie valorificat la maximum, coordonat temeinic de biroul organizației de bază, de conducerea școlii, prin acțiuni bine organizate, printr-un control sistematic și o îndrumare competentă a activităților diverse pe plan formativ și educațional. Profesoara Olga Curelaru și alți vorbitori au insistat cu îndreptățire, în cuvîntul lor, asupra saltului calitativ pe care trebuie să-l realizeze societățile de elevi „Ion Maiorescu“ și ,,Gheorghe Țițeica“, cercurile de creație ale elevilor, prin orientarea activității de profil pe coordonatele unei creativități pătrunsă de spiritul înaltei ideologii a partidului, bazată pe legătura trainică, indisolubilă, cu realitatea, cu activitatea productivă. Pe lingă formele de instruire și educație folosite în procesul de învățămînt, trebuie ridicate la un nivel mai înalt, activitatea revistelor școlare, a multiplelor activități cultural-artistice din școală și din afara școlii, menite să dezvolte orizontul de cunoaștere al elevilor, să asigure condițiile unei fertile educații patriotice, cultivîndu-se sentimentul respectului și dragostei pentru istoria locurilor natale, tru tradițiile de luptă penale clasei noastre muncitoare și ale partidului ei de avangardă. Comunistul Constantin Pișcați s-a referit cu precădere, în cuvîntul său, la necesitatea sporirii rolului adunărilor generale pe linia unei tot mai subliniate exigențe comuniste și intransigențe partinice. Despre condiția nouă, de liceu științific, a acestei străvechi școli a vorbit pe larg comunistul Ion Ciolac, solicitînd ca atenția biroului și a întregului colectiv de comuniști să fie îndreptată mai viguros către rezolvarea unor probleme indispensabile , realizarea unui studiu sistematic al cerințelor de perspectivă privind dezvoltarea bazei materiale a liceului, asigurarea unei mai strînse legături cu Universitatea (prin schimburi de experiență între catedre, cercuri științifice și societăți școlare, folosirea în comun a bazei didactico-materiale etc), îmbunătățirea documentației de profil, îndrumătorul U.T.C. al școlii, prof. Augustina Costăchescu, s-a referit, pe larg, la unele aspecte privind combaterea mediocrității, a insuficientei pregătiri școlare și politico-ideologice a unor elevi. „Dacă în alte activități, rebuturile pot fi recuperate sau pot fi suportate de cei care au săvîrșit o greșeală, o neglijență, rebuturile noastre sunt irecuperabile și le plătește societatea. Nu avem dreptul să dăm rebuturi, ci numai repere, elemente riguros șlefuite, construite în virtutea indicilor solicitați de societatea noastră mouă“. Continuînd această idee, prof. George Sorescu, a combătut tendința de a confunda profilul de liceu de specialitate cu pregătirea unilaterală. „Societatea socialistă multilateral dezvoltată nu poate fi făurită decit de oameni multilateral dezvoltați“ — a subliniat vorbitorul. O analiză cuprinzătoare a îndatoririlor de perspectivă ale comuniștilor și întregului colectiv al liceului, a făcut, în această susținută dezbatere, comunistul Nicolae Andrei, directorul școlii. Vorbitorul a supus unei critici aspre carențele în activitatea unor educatori care, uneori, transmit elevilor cunoștințe și nu convingeri, rămîn indiferenți la comportamentul acestora în afara școlii, își îndeplinesc stricte obligații de serviciu ca niște oarecari slujbași, în loc să fie adevărați activiști politici, propagandiști bine formați ai ideologiei partidului nostru. In același spirit de exigență, a făcut cîteva prețioase observații și comunistul Tiberiu Pleniceanu, cea mai mare parte a problemelor ridicate fiind raportate la necesitatea transformării predării istoriei într-un sistem bine închegat al cultivării de convingeri politice ferme. Chiar dacă unii vorbitori au făcut doar „declarații de principiu“ sau „microlecții" ideologice, fără a se referi la îndatoririle lor concrete, discuțiile din această adunare generală au fost, în general rodnice, dovedind lăudabilă angajarea comuniștilor, a celorlalte cadre didactice într-un efort unanim de muncă pentru înfăptuirea exemplară a noilor sarcini. Remarcînd dintr-un bun început această calitate a adunării generale, Ion Cetățeanu, secretar tov. al Comitetului județean de partid, a dat comuniștilor acestui liceu și celorlalte cadre didactice cîteva repere prețioase pentru activitatea de viitor, pe baza cărora trebuie acționat în vederea înlăturării unor carențe manifestate pînă acum. S-a precizat, între altele, că este de datoria cadrelor didactice să asigure procesului de educație un caracter permanent, continuu iar în domeniul pregătirii ideologice a elevilor, aceștia să fie capacități prin expuneri de înaltă valoare, cu un bogat conținut transmis prin modalități atractive, căci numai așa poate fi ostelig cu adevărat setea de informație, pasiunea ardentă a tinerilor pentru problemele politicoideologice. Pentru aceasta însă, trebuie urmat îndemnul secretarului general al partidului nostru, de a se depune eforturi consecvente, îndrumate și coordonate sistematic de organizația de bază, pentru „educarea educatorilor“, pentru ca aceștia sa înțeleagă deplin cele mai intime resorturi ale politicii partidului nostru comunist, în acest sens, a subliniat tovarășul Ion Cetățeanu, este necesară o mai temeinică și mai bine profilată activitate în domeniul informării politice a cadrelor didactice, îmbunătățirea învățămîntului ideologic și a altor forme de instruire și educare politicoideologică, al căror efect să determine o situare a acestui colectiv didactic în continuă ofensivă ideologică împotriva unor concepții, mentalități și carențe ce dăunează procesului formării unor generații de specialiști cu o înaltă conștiință socialistă. In viitor, cadrele de dare de la disciplinile predin domeniul științelor sociale trebuie să se manifeste mai pregnant ca niște veritabili „ideologi ai liceului, consilieri de specialitate ai biroului organizațiilor de partid“ , trebuie depuse eforturi noi pentru îmbunătățirea stilului de muncă al biroului, pentru ca el să fie cu adevărat un factor conducător, un element de necontenită influență activă. Măsurile elaborate în adunare — în general judicioase, îmbogățite cu multe propuneri constructive emanate din timpul dezbaterilor — trebuie să fie mai atent racordate la programul special al organului județean de partid. „Liceul dv. — a subliniat în încheiere tovarășul Ion Cetățeanu — se bucură de notorietate în întreaga țară și, pe multiple planuri, poate fi luat drept model. Datoria dv este să întăriți acest prestigiu, să dați țării generații noi de specialiști cu o înaltă pregătire dar și cu o educație comunistă deplin fundamentală, pentru care slujirea țelurilor partidului se constituie înalta rațiune a muncii și existenței lor“. AL. DIANU ÎNAINTE ’^/KWWtfWWWWWWWflWWVWUWftWtfWWWWWWWWVWVVSWUVMWywWWW^ Prilej de analiză critică a activității desfășurată de cadrele didactice de la Liceul din Filiași, adunarea generală lărgită a organizației de partid a constituit, prin întreaga sa desfășurare, un eveniment deosebit de important în viața acestei școli. Infățișînd preocupările și rezultatele obținute de colectivul de cadre didactice, sub conducerea și îndrumarea organizației de partid în direcția creșterii și educării tineretului școlar, referatul prezentat de profesorul Grigore Roth, secretarul organizației de bază, a evidențiat pe larg o serie de succese care vin să ateste un bilanț pozitiv, înregistrat în compartimentele vitale ale activității. Pornind de la necesitatea, astăzi mai actuală ca oricînd, a asigurării unei temeinice pregătiri a celor ce societatea le-a încredințat nobila misiune de a forma pe cetățenii de mîine, referatul a subliniat preocuparea organizației de bază pentru cunoașterea și însușirea de către cadrele didactice a documentelor partidului nostru, a politicii sale marxist-leniniste, a ideologiei sale. Dacă toți membrii de partid au fost cuprinși și au frecventat o formă organizată a învățămîntului de partid, biroul organizației de bază nu a avut în atenție pe cei ce nu sînt membri de partid. Așa se explică faptul că profesori ca Petrescu Victor, Stoicheci Marin n-au participat, în timp de un an, la nici o adunare a învățămîmntului ideologic cu cadrele didactice. Utn loc important în referatul prezentat l-au ocupat aspectele legate de orientarea conținutului procesului de învățămînt, realizarea laturii educative lecțiilor, activitatea diriguiția lor, modul în care organizația de partid s-a preocupat de conducerea și îndrumarea organizației U.T.C., activitatea în afară de clasă și școală. Alături de multe rezultate pozitive, au fost evidențiate și o serie de neajunsuri pentru care poartă răspunderea atît biroul organizației de bază cît și conducerea școlii Participanții la discuții, după ce s-au referit în cuvîntul lor la importanța deosebită pe care o prezintă în viața școlii dezbaterea acestor documente, au subliniat acest moment care, așa cum apreciau comuniștii Osiac Virgil, Voicilă Ion, Mihălcescu Constantin, trebuie să determine o cotitură radicală în întreaga activitate ! „De modul în care vom ști să ne achităm de sarcini va depinde creșterea și educarea elevilor noștri“ — a subliniat, în cuvîntul său, profesorul Colțan Gavril. Din discuții a reieșit necesitatea ca în cadrul școlii să se organizeze un punct documentar care să vină în sprijinul cadrelor didactice pe linia informării lor operative cu probleme de actualitate politică, științifică și de specialitate. Mihălcescu Constantin și Deleanu Ileana s-au referit pe larg asupra necesității ca fiecare cadru didactic să fie preocupat, înainte de toate, de asigurarea conținutului ideologic și educativ al lecțiilor. In această direcție va trebui să existe mai multă exigență, să se acționeze creator, ieșind, din tiparele clasice, în concordanță cu noua orientare dată școlii de partidul nostru. Reluînd această idee exprimată în cadrul dezbaterilor, Osiap Virgil, directorul liceului și Voicilă Ion, au subliniat necesitatea de a se înțelege de către fiecare profesor că este necesar să-și restructureze concepția despre învățămînt. Din conținutul dezbaterilor s-a desprins insuficienta preocupare a factorilor de răspundere pe linia educării elevilor în spiritul formării lor, ca cetățeni cu înaltele trăsături proprii omului societății comuniste. Conducerea liceului, profesorii care predau științele sociale, diriginții n-au imprimat acestei activități caracterul unei adevărate opere. Rutina ce și-a făcut loc în activitatea unor cadre de la acest liceu, tendința de a acționa nu din convingere și , cu conștiință deplină, ci mai mult în virtutea unor obligații, practica de a nu ieși din cadrul pereților clasei decit din „dispoziția“ sau „sarcina“ cuiva, sunt fenomene care așa după cum s-a reliefat în cadrul adunării, trebuie grabnic lichidate. In această direcție, fără a subaprecia unele rezultate bune obținute în munca cu elevii în afara orelor de curs, s-a criticat insuficienta prezență a cadrelor didactice în mijlocul ele- Liceul din Filiași anilor. Informarea politică a lor avut de cele mai multe ori un caracter formal, trecîndu-se ca o completare ora de dirigenție. Privind edulacația elevilor prin muncă, atît referatul cît și discuțiile au subliniat că participînd cu entuziasm la o serie de acțiuni patriotice, elevii liceului, la inițiativa organizației U.T.C. au înregistrat succese demne de evidențiat. Au fost aduse însă critici, și pe bună dreptate, faptului că în general în direcția educării elevilor prin muncă și pentru muncă, s-a făcut prea puțin. Acțiunile întreprinse pe linia legării învățămîntului de viață, de munca productivă, se găsesc în stadiul de proiect. Atelierele-școală așteaptă o grabnică rezolvare. Participanții la adunare, exprimîndu-și totalator adeziune față de programul de măsuri adoptat de conducerea partidului au făcut numeroase propuneri pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice și educative din liceul Filiași. Prof. CONSTANTIN BADEA activist al Comitetului județean Dolj al P.C.R. Angajare fermă în procesul instructiv-educativ Prin activa participare La discuții, prin modul de abordare a problemelor, adunarea generală deschisă a organizației de bază de la Școala nr. 7 din Craiova a evidențiat că programul de perfecționare a activității politico-ideologice, de educare a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, adoptat de conducerea partidului la propunerea și din inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu este bine cunoscut. In referatul prezentat de prof. Emilia Predescu, secretara biroului organizației de bază, în cuvîntul celor 10 cadre didactice participante i la discuții, alături de evidențierea deosebitei însemnătăți teoretice și practice a măsurilor adoptate, s-a făcut și o analiză atentă a activității desfășurate pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice școlii. S-au arătat deficiențele existente și, în funcție de acestea, de noile cerințe puse în față de conducerea partidului, s-au subliniat sarcinile de viitor. Adunarea comuniștilor a apreciat stăruința biroului organizației, a conducerii școlii de a organiza acțiuni care să determine o cît mai bună desfășurare a procesului instructiv-educativ. In acest sens, este de subliniat faptul că în adunările generale au fost puse teme majore, cum ar fi responsabilitatea socială a muncii cadrelor didactice, educarea elevilor atît în procesul de învățămînt, cît și prin activitățile extraddidactice, aspectele practice ale modernizării procesului instructiv-educativ etc. De asemenea, învățământul ideologic — înscris ca preocupare principală pe agenda organizației de bază — a constituit un import cțiat mijloc educativ, de înțelegere a sarcinilor ce stau în fața școlii. Organizația de partid, de pionieri, conducerea școlii au inițiat numeroase activități menite să contribuie la educarea elevilor. „Ne-am străduit ca fiecare acțiune întreprinsă — spunea Valentina Popescu — să aibă un scop precis, să sădească în rîndul elevilor dragostea față de patrie și partid, față de realizările poporului nostru“. După ce a enumerat o serie de acțiuni desfășurate în anul școlar trecut, vorbitoarea subliniat necesitatea ca, dezvolatînd experiența bună cîștigată, încă de acum, de la începutul anului, să se treacă la o muncă mai stăruitoare, mai bogată în conținut. In mod deosebit se sublinia necesitatea organizării unor activități care să asigure cunoașterea trecutului orașului și județului nostru, explicarea atentă a schimbărilor survenite în peisajul lor, în condițiile de viață și muncă ale oamenilor, a faptului că ceea ce văd elevii azi, condițiile bune pe care le au de a trăi, de a învăța, nu au fost dintotdeauna, ci se datoresc victoriei socialismului în țara noastră, conducerii de către partid a activității întregului popor. „Totodată, în acțiunile pe care le inițiem — arăta și tov. Elena Nicolae — va trebui să avem mai mult în atenție particularitățile de vîrstă ale elevilor, să răspundem în mai mare măsură solicitărilor acestora, în același timp, eficiența activităților organizate depinde în mare măsură de prezența cadrelor didactice în rîndul elevilor“. Biroul organizației de bază, conducerea școlii vor trebui ca în viitor — așa cum arăta de altfel și tov. Petre Mergea — să se îngrijească mai mult de conținutul manifestărilor culturale organizate, să asigure mai atentă selecționarea materialelor care se publică în revista școlii. In cuvîntul mai multor participanți la discuții, printre care și Maria Cristea, Felicia Bîtlan, Grigore Vlădulescu a fost relevată pe larg preocuparea pentru ridicarea nivelului lecțiilor predate, îmbunătățirea conținutului educativ al acestora. In mod deosebit, Maria Cristea și Felicia Bîtlan, împărtășind propria lor experiență, au demonstrat cu multă convingere că nu există obiect de studiu și nici o lecție care să nu-și poată aduce contribuția la realizarea educației comuniste a elevilor. In spiritul noilor măsuri întreprinse de conducerea partidului, tov. Maria Belu a evidențiat activitatea desfășurată pentru organizarea atelierelorșcoală (lăcătușerie, tîmplărie, lucru de mînă și menaj) care vor contribui la formarea deprinderilor pentru muncă a elevilor. Obținerea unor rezultate mai bune în desfășurarea proicesului instructiv-educativ este, fără îndoială, legată de întărirea răspunderii față de sarcini a tuturor cadrelor didactice. în acest sens, tov. Eugen Braloștițeanu, directorul școlii, criticînd o serie de deficiențe a cerut comuniștilor, celorlalte cadre didactice o mai mare exigență în muncă, întărirea e- Școala nr. 7-Craiova templului personal al acestora, urmărirea atentă de către toți factorii de răspundere și finalizarea acțiunilor începute. Este evident, însă, că pentru realizarea acestor deziderate se cere o mai mare exigență și din partea directorului față de colectivul de muncă respectiv. Participînd la adunarea organizației de bază, tov. Vintilă Turcu, secretar al Comitetului municipal de partid, a prezentat pe larg, în finalul dezbaterilor, însemnătatea măsurilor adoptate de conducerea partidului, sarcinilor majore care revin candrelor didactice, pentru ridicarea pe noi trepte a procesului de instruire și educare a elevilor. In mod deosebit, tovarășul V. Turcu a subliniat necesitatea întăririi rolului organizației de bază, creșterii prezenței sale în întreaga activitate din școală. Adunarea organizației de bază de la Școala generală nr. 7 din Craiova a dovedit realele posibilități ale întregului colectiv didactic pentru perfecționarea continuă a notivității, pentru obținerea în viitor a unor rezultate și mai bune în instruirea și educarea elevilor. C. FIRA Pași înainte într-o etapă nouă de muncă Intr-o amplă informare, tovarășa Silvia Bărbuleanu, secretara organizației de partid de la Liceul din comuna Dioști, a analizat activitatea desfășurată de organizație pe tărîmul educării comuniste. Prezentând adunării o serie de acțiuni cu bune rezultate în acest domeniu, acțiuni care se cer generalizate, informarea a menționat și unele neajunsuri din munca politico-educativă și îndeosebi cu privire la caracterul formal al dezbaterilor din unele adunări de partid, insuficienta preocupare pentru ridicarea răspunderii și combativității față de deficiențele din procesul instructiv-educativ. Deși referirile critice din informare au fost nu rareori făcute la general, nevizînd concret, la obiect și persoană, lipsurile existente, totuși, problemele complexe ale educării comuniste și pregătirii pentru viață a tinerei generații au fost amplu reliefate de cei care au luat cuvîntul în adunare. Relevînd acțiunile inițiate de organizația de partid pentru aplicarea sarcinilor ce decurg din programul de perfecționare a activității politico-ideologice și cultural-educative, mai mulți vorbitori s-au referit la una din îndatoririle fundamentale ale activității lor, aceea de a milita neobosit pentru ridicarea nivelului profesional și politic. Un bogat capitol al dezbaterilor din adunare a fost consacrat analizării căilor de participare a cadrelor didactice la desfășurarea unei intense munci de educare comunistă, de educare în rîndul elevilor a dragostei față de muncă, a respectului față de proprietatea socialistă, față de cei din jur, a prețuirii îndatoririlor sociale ce le revin, în cuvîntul lor, tovarășii Gheorghe Gheorghe, Ion Florea, Mărgărit Dăruială, Petre Predoi, Iancu Tudorița și alți profesori și învățători au reamintit responsabilitățile deosebite pe care le au deopotrivă școala, familia, organizația de partid, U.T.C. și de pionieri în pregătirea pentru muncă și viață a tinerilor. Totodată, ei au criticat deschis, cu curaj tendința unor profesori și învățători de a despărți în mod artificial activitatea instructivă de cea educativă, subliniind necesitatea ca toți factorii educativi — organizația de partid, organizația U.T.C., școala, familia — să-și concentreze atenția asupra înlăturării manifestărilor de indisciplină din partea unor elevi, să prevină și să evite rezultatele slabe la învățătură, tendințele de chiul și comportările nedemne, dăunătoare. Vorbitorii au criticat slaba preocupare a comuniștilor din conducerea școlii pentru activitatea practică și aplicativă. S-au făcut apoi propuneri pentru crearea unor condiții optime ca atelierele-școală să dobîndească aceeași importanță ,ca și clasa în care se predau lecțiile. „Școala noastră — menționa tovarășa prof. Flena Voiculescu — trebuie să fie, deopotrivă, un lăcaș de educație teoretică și practică, de educație politică și cetățenească, să pregătească tineretul prin muncă și pentru muncă“. Din discuții s-a desprins și faptul că aici s-au manifestat tendințe de automulțumire, de ocolire a unor lipsuri evidente în activitatea cadrelor de conducere ale liceului, de discutare a unor probleme care privesc strict activitatea școlii, în afara cadrului organizat, precum și sustragerea de la activitățile obștești, absența din viața spirituală a satului a unor cadre didactice. Acestea, cît și altele nemenționate aici, au fost cauze care s-au răsfrînt în mod negativ asupra rezultatelor la clase — procentul ridicat al elevilor corigenți și chiar repetenți, îndeosebi la disciplinele matematică și fizică. Participanții la discuții au subliniat că organizația de partid trebuia să manifeste mai multă inițiativă, operativitate, fermitate față de aceste lipsuri, pentru legarea mai strînsă a școlii de viață. Față de aceste stări de lucruri, cei prezenți la adunare au opinat că este necesar ca Inspectoratul școlar județean să completeze operativ, cu cadre de specialitate, catedrele de fizică și științe sociale de la liceu. Să fie întreprinse, de către conducerea liceului și celorlalte școli din localitate, a acțiuni politico-educative de amploare, permanente, cu mai mare sferă de cuprindere , care să exercite o influență puternică asupra îmbunătățirii metodicilor de predare, în genere asupra muncii cadrelor didactice și a elevilor, să ridice rolul organizației de partid în orientarea întregii activități de educare comunistă. Este o cerință majoră de a se acționa cu fermitate spre asigurarea creșterii spiritului partinic, combativ, revoluționar, în cadrul adunărilor de partid, de îmbogățire a conținutului și sporire a eficienței învățămîntului ideologic cu cadrele didactice, întăririi răspunderii comuniștilor pentru îndeplinirea exemplară a obligațiilor profesionale, sociale și obștești. Apreciem că au fost pline de învățăminte și discuțiile tovarășelor Aretia Sandu și Ileana Teică privind participarea ca adrelor didactice la întreaga viață economică, politică și culturală a comunei, sădirea în rîndul profesorilor și învățătorilor a sentimentului înaltei responsabilități civice față de oamenii muncii. Foarte utile și interesante s-au dovedit propunerile făcute de vorbitori cu privire la educarea comunistă a tinerei generații în spiritul frumoaselor tradiții locale, tradițiilor revoluționare ale clasei muncitoare, a cunoașterii tradițiilor de luptă ale poporului și partidului nostru. Planul de măsuri prezentat dezbaterii a jalonat căile pentru îmbunătățirea întregii munci ideologice și politico-educative, creșterea rolului educativ al adunărilor generale, ridicarea nivelului învățămiîntului de partid, îmbinarea strînsă a instruirii teoretice cu pregătirea practică a școlarilor, organizarea unor simpozioane, expuneri, vizite la unități economice și locuri istorice, educarea ateistă a tinerilor, dezvoltarea patriotismului socialist, însușirea tuturor normelor moralei comuniste. C. DAVID Cadrele didactice și aibă un rol mai activ în educarea tinerei generații I