Inainte, iunie 1972 (Anul 29, nr. 8470-8495)

1972-06-23 / nr. 8489

2 Agendă culturală Expoziție de pictură Zilele acestea, Casa de cultură a studenților din Craiova este gazda unei interesante expoziții de pictură. Autorul tablourilor expuse, pictorul Gheorghe Stoica, este prezent din nou în fața publicului craiovean cu lucrări atestînd ca și în alte rînduri (să nu uităm, din 1965 pînă în 1972 pictorul a realizat șase expoziții personale) prezența unui stil deja format. Două maniere de lucru domină picturile expuse de Gheorghe Stoica : pe de o parte tablourile cu linie sigură, cu contur ferm dînd la un moment dat senzația de colaj, iar pe de altă parte acele lucrări în care culoarea își depășește propriile granițe inundînd planul primit și cel secund cu vîrtejuri luminoase. Prima manieră semnalată este bine ilustrată de tablourile ,,Din viața satului“ și mai ales „Procesul", unde specularea inteligentă a legilor perspectivei slujește sublinierii ideii centrale a compoziției. Cealaltă manieră (însemnînd de fapt o mai veche predilecție pentru explozia cromatică) se relevă în lucrări grupate pe cicluri tematice. „Florile“ degajă prospețime, puritatea culorii dominante fiind fericit plasată pe un fond contrastant. Realizate unitar, tablourile din ciclul „Inundații" se impun prin dramatismul culorii, prin puterea de sugestie degajată de fiecare lucrare în parte... O adevărată risipă de nuanțe, presupunînd multă agilitate în mînuirea pensulei, dar mai ales un simț al selecției, face ca tablourile „Recviem" și „Preludiu" să se detașeze de celelalte. Predilecția pentru utilizarea unei culori unice, variind în luminozitate și ton, este vădită în compozițiile „Sol arid" (dominat de cenușiu), „Peștera Muierii" (compusă în tonuri de verde) și „Caravana", lucrare de proporții mai mari în care galbenul intens, solar și cel estompat al nisipului, sunt întrerupte doar de siluetele minuscule ale cămilelor. DANIELA CRASNARU studentă Două evenimente la Teatrul de păpuși Teatrul de păpuși din Craiova a găzduit, săptămîna trecută, două evenimente deosebite prilejuite de turneul Teatrului de păpuși din Banska Bystrica (R.S. Cehoslovacia) și de premiera „Cinci săptămîni în balon".  Spectacolele oaspeților cehoslovaci Turneul Teatrului de păpuși din Banska Bystrica se înscrie în cadrul unui schimb cultural perfectat cu Teatrul de păpuși din Craiova. Spectacolele susținute cu acest prilej — „Muntele de magnet“ și „Botafogo în cizme“ — ne-au relevat citeva din modalitățile specifice artei păpușerești cehoslovace, reprezentațiile desfășurîndu-se sub semnul succesului de public. „Muntele de magnet“ ni s-a părut o realizare cu totul remarcabilă ; subiectul piesei este o metaforă despre sensibilitate și candoare, despre un microunivers în care se petrec întîmplări comune macrouniversului. Sensul moralizator crește din derularea intimplărilor, aparent fără legătură între ele. Proiecțiile-film, discrete, de bun gust punctează dinamic atmosfera, efectele plastice fiind dintre cele mai interesante. Actorii minuitori devin personaje veritabile ; complicitatea declarată dintre actor și păpușă, în planul tehnicii și al registrului afectiv, se topește intr-o concepție spectaculară unitară. Asemenea elemente le-am intîlnit și în cel de-al doilea spectacol cu ,flotafogo în cizme“ (regizor Pavel Uher, scenograf Karel Heigman, muzica — Gregor Roletzky) cu mențiunea că destinația mesajului este urmărită cu mai multă fidelitate , cu alte cuvinte, un spectacol pentru copii în adevăratul sens al cuvîntului. Am remarcat, și cu acest prilej, o bună mînuire a păpușilor din partea unor actori talentați precum Anton Vaculik, Karol Zaremba, Jean Savoir, Anna Kutikova. Cinci săptămîni în balon Spectacolul „Cinci săptămîni în balon“ a mai avut, pe scena păpușarilor craioveni, un precedent cu același text, în urmă cu aproape 12 ani , același cuplu regizor-scenograf, rede Horia Davidescu și Eustațiu Gregorian, reia spectacolul într-o manieră nouă. Este, de fapt, rațiunea recentei premiere. Dramatizarea Andei Boldur, după cartea lui Jules Verne, se pretează unei montări moderne, tentație care a preocupat, de altfel, tradiționalul cuplu al scenei păpușarilor. Elemente de teatru și cinematografie imprimă spectacolului dinamism, iar reperele scenografice capătă o funcționalitate expresă. Desigur, excesul de modernitate n-a sufocat destinația spectacolului, lustrată pregnant de lirisimul situațiilor ; o asemenea stare pornește din disponibilitățile sufletești ale personajelor. Pasiunea cunoașterii descoperă o complexă gamă sentimentală și itinerariul geografic își asumă, astfel, dimensiunile unui test privind caracterologia personajelor. Spectacolul este vioi, antrenant ; bogata paletă scenografică avansează o seducătoare notă de pitoresc, spectacolul adresându-se deopotrivă, copiilor și adulților. Montarea își sporește interesul prin unor actori de la distribuirea Teatrul Național în cîteva roluri : Vasile Cosma (Ferguson) și Ion Pavlescu (Dick Kenedy) vocile lor, cunoscute publicului mare prin expresivitate și forță dramatică, au dublat armonios mișcarea scenică a păpușarilor. Menționabilă ni se pare contribuția actorului Costel Ionescu prin mînuirea nuanțată a păpușii. Demn de reținut este, de asemenea, un alt rol important — cel al lui Joe, a cărui partitură a fost susținută de Alexandrina Davidescu și Emanuel Bădica. Scenografia lui Eustațiu Gregorian este, repetăm, interesantă prin simplitatea formelor, integrîndu-se fericit unui spectacol reușit. R. DIACONESCU Ansamblul folcloric „Mugurelul" al sindicatului Uzinei „Electroputere" care pleacă azi în Franța, la Nanterre întreprinderea de rețele electrice Craiova Str. Brestei nr. 5 Recrutează candidați pentru județele Dolj, Gorj și Mehedinți cu scopul de a fi calificați prin curs de specializare postliceală de scurtă durată în meseria — ELECTRICIAN PENTRU CENTRALE, STAȚII ȘI REȚELE ELECTRICE. Durata de școlarizare 1 an. înscrierea se face la sediul I.R.E. Craiova, pînă la data de 1 iulie 1972. Se primesc absolvenți ai liceelor de cultură generală cu și fără diplomă de bacalaureat, de preferat cu stagiul militar satisfăcut. Concursul de admitere se ține în perioada 3—5 iulie 1972, constînd din următoarele probe : — Matematica — scris și oral. — Fizica (partea electrică) — oral. ÎNAINTE memento „Patria” (telefon 13850), filmul I ROBIN HOOD, orele 9i Îl! 151 17) 19. 21. La grădină, orele 20.30. „Central" (telefon 14029), filmul" 19 FETE ȘI UN MARINAR, orele 9 ti 151 17» 19s 21-„30 Decembrie" (telefon 31080), filmele i JANDARMUL SE ÎNSOARĂ. matineu, orele H ți la grădină, orele 20,30; VIAȚA DE FAMILIE, orele 16, 18. 20. „23 August" (telefon 14448), filmele i OMUL DIN SIERRA, matineu, orele 10 și la grădină, orele 20.30 ; CURAJOȘII, orele 14. 16. 18. „8 Mai" (telefon 34285), filmul" DECOLAREA, orele 16 | 18. La grădină, orele 20.30; VINERI 23 IUNIE 9.00 Deschiderea emisiunii de dimineață. Telex. 9,05 Universitatea TV (reluare). 9,50 Muzică populară. Cîntec pentru Voichița. 10,00 Curs de limba germană. Secția a 21-a. 10,30 Desen animat. 10,45 In întîmpinarea Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român. Sensul acțiunii : Perfecționarea (reluare). 11,10 Retrospectivă Walt Disney (reluare). 12,00 Film serial pentru copii : Aii și cămila (reluare). 17,30 Deschiderea emisiunii de dupăamiază. Curs de limba germană. Secția a 20-a — reluare. 18,00 Pentru sănătatea dv. 18,15 Satul contemporan. 300... fără nici o grijă. Reportaj despre o grădiniță de copii. 18,45 Tragerea Loto. 19,00 Munci și zile — reportaj. 19,20, 1001 de seri. 19,30 Telejurnal. 20,00 In întîmpinarea Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român și a celei de a 25-a aniversări a Republicii. — Țara întreagă în întrecere. 20,20 Ancheta TV. Bine v-am găsit și... după aceea? 21,00 Film artistic : „Bunicul automobil", 22,30 — 24 de ore, 22,45 Din țările socialiste. U.C.T.P.I.C. CENTRUL CRAIOVA cu sediul în str. Severinului nr. 12 ANGAJEAZĂ URGENT Contabil șef. Angajarea se face conform Legii nr. 12/1971 și H.C.M. 914/1968. Fabrica de confecții Craiova angajează un economist sau economist principal la serviciul financiar, în următoarele condiții : Economist : să posede studii economice și o vechime de peste 3 ani. Economist principal : să posede studii economice și o vechime de cel puțin 8 ani în funcții economice. Concursul va avea loc pe data de 28 iunie 1972, orele 9,30. Relații suplimentare la serviciul personal între orele 7—15,45, telefon : 34657, 34658, 34659, interior 177. Succesele colectivului de la I.P.B. De curînd, consemnam la întreprinderea de prefabricate din beton Craiova, îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de producție revenite pe primele cinci luni ale acestui an. In continuare, colectivul „x„ de muncitori, ingineri și tehnicieni a depus eforturi stăruitoare pentru a obține rezultate tot mai bune în întrecerea socialistă, pentru ca rodul muncii lor să contribuie la îndeplinirea mai devreme a obiectivelor cincinalului. Astfel, pînă la 20 iunie, cumulat de la începutul anului în curs, la principalele sortimente au fost înregistrate sporuri procentuale cu mult superioare prevederilor perioadei: tuburi precomprimate — 18,7 la sută, stîlpi pentru linii electrice aeriene — 10,4 la sută, elemente din beton celular autoclavizat simplu — 7,4 la sută etc. Toate acestea se regăsesc într-un plus valoric de producție globală de 3 860 mii lei. pe aceeași perioadă, a fost obținut un spor de producție marfă de 3 440 mii soi. De asemenea, colectivul de muncă al I.P.B. Craiova a reușit să realizeze un volum de piese de schimb cu mai mult de două ori superior prevederilor. Chemarea câmpului Niciodată ca în acest an, oamenii satelor n-au răspuns mai prompt la chemarea cîmpului. Primăvara și vara anului ’72 au marcat adevărate recorduri datorită prezenței pe întinsele tarlale fără haturi a făurarilor de recolte bogate. N-a existat în ultimii 5—10 ani mai multă atracție din partea cîmpului ca în acest al doilea an al cincinalului pe care ne-am angajat, in fața partidului, să-l înfăptuim cu șase luni mai devreme. Imensul „magnet" — cîmpul — continuă să atragă din zori pînă seara tîrziu mii și zeci de mii de țărani cooperatori, mecanizatori, lucrători ai I.A.S. la efectuarea celor mai diverse munci agricole ale sezonului. Oamenii și cîmpul fac azi, ca niciodată, corp comun, unitate dialectică. Asocierea este expresia unei realități de necontestat, aceasta însemnînd, de fapt, un optimism robust, conștiința scopului major, cointeresarea materială și morală a producătorilor de bunuri. Asocierea om-cîmp semnifică, de fapt, chiar menirea satului contemporan, in zilele acestea fierbinți de vară, cînd prășitul porumbului, florii-soarelui, sfeclei de zahăr, secerișul griului, recoltatul în grădinile de zarzavat sau în livezile de cireși, vișini, piersici sînt îndeletniciri cotidiene ale țărănimii. Dacă în urmă cu doi ani se aplicau culturilor mari din cîmp cel mult două prașile manuale și tot atîtea mecanice, apoi, în acest an, numărul acestora a crescut brusc, dublîndu-se. Mobilul ? Cheia „secretului" ?... ACORDUL GLOBAL — acest minunat sistem de punere în mișcare a marilor energii creatoare, de care dispun satele, oamenii lor harnici. Dacă ar fi să concretizăm afirmațiile de pînă acum, apoi am nota cu satisfacție că nu există țăran cooperator care să nu-ți mărturisească, fără nici o rezervă, că munca în acord global a creat o întrecere fără precedent pentru obținerea unor producții cum nu s-au mai înregistrat pînă acum. Angajamentele comuniștilor, ale celorlalți lucrători de pe ogoarele unite de a obține in agricultură, în cinstea Conferinței Naționale, a partidului și in întîmpinarea aniversării Republicii, cantități însemnate suplimentar, de a vinde statului pe bază de contract produse agroalimentare cu mult peste planificările inițiale, sînt dovezi grăitoare, neîndoielnice pe care le aflăm oriunde — la Maglavit, Poiana Mare, Segarcea, Bulzești, Mîrșani ori Amărăști și în multe alte localități ale județului. „Hărnicia oamenilor noștri — ne spuneau zilele trecute comuniștii Ion Ștefănescu și Constantin Pasmac, — primul, secretar al comitetului comunal de partid, cel de-al doilea, primar al comunei Ciupercenii Noi — se poate vedea și constata peste tot. Acum, (era ora 12) n-ouă găsiți în sat pe nimeni. Lumea se află cu mic cu mare la prășitul porumbului, la seceriș, la recoltatul piersicilor de pe cele aproape 100 ha, în grădina de legume și zarzavat ori în zootehnie. Anul trecut am obținut la grîu 3 000 kg la ha, iar lanurile de porumb ne-au dat 6 000—7 000 kg știuleți la ha în terenuri neirigate. In acest an, sperăm să depășim cu mult Creionări ceea ce în 1971, constituia recordul nostru, al celor din Ciuperceni. Comuna toată cei aproape 7 000 de locuitori ai săi, unindu-se in jurul comuniștilor, răspunde prezent chemării irezistibile a cîmpului. Acum conștiința oamenilor este alta. Ne bucurăm. Sîntem mîndri“... LUCIAN TRIȚA • 23 — VI — 1972 O inițiativă ce se generalizează Relatam intr-unul din numerele trecute ale ziarului nostru, cum s-a materializat în fapte concrete pasiunea unor lucrători de la ferma nr 6 Leu a I.A.S. Robănești, în direcția autoutilării și modernizării permanente a mijloacelor tehnice din dotare, prin posibilități proprii. Lăudabila preocupare, ca răspuns la una din principalele sarcini trasate de partid pentru valorificarea superioară a tuturor rezervelor interne, nu este acum un fapt singular. In numeroase unități agricole din județul nostru se depun susținute eforturi pentru îmbunătățirea performanțelor tehnice ale mijloacelor din dotare. Pentru soluționarea ingenioasă a unor probleme mai aparte, pe care zi de zi le ridică producția, în foarte multe locuri, ca să nu zicem pretutindeni, în fermele de stat și în cooperativele agricole se fac permanent substanțiale investiții de inteligență tehnică. In imediata vecinătate a fermei Leu, în cîmpia Caracalului, se află ferma nr. 5 Dioști, aparținînd tot de I.A.S. Robănești, care e condusă de tînărul inginer agronom Dan Dumitrescu. Pe cei de aici i-am zilele trecute animați găsit de aceleași gînduri și preocupări ca și pe cei din Leu. Inițiativa de autoutilare a cucerit teren, așadar, extinzîndu-se și la Dioști, probabil nu atît din cauza apropierii teritoriale între cele două ferme, ci mai degrabă, credem noi, datorită comunității perfecte de idei în problemele de producție pe care le au cei doi ingineri. La Dioști, în plantația viticolă de portalion munca, în general, se făcea greu, manual sau cu atelaje cu tracțiune animală. Pentru aceasta, ferma întreținea cu cheltuieli apreciabile șase cai. Lucrările de îngrijire se efectuau încet și de slabă calitate, neputîndu-se aproape niciodată încadra în limitele epocilor optime. De aceea, șeful fermei a luat inițiativa să se realizeze în unitate, cu posibilități proprii, un plug special care să înlăture neajunsurile amintite. Din materiale rezistente și ieftine, procurate pe plan local, a fost confecționat în atelierul fermei un plug cu două tropițe, între care s-a montat, în partea din față, un organ activ tip „labă de gîscă". Incepînd din această primăvară, plugul este folosit cu succes la efectuarea lucrărilor curente în plantația de portaltori E] este purtat pe un tractor V-400, și are ca productivitate 5 ha pe schimbul de 10 ore Dacă se ține seama de faptul că lucrările de pe un hectar costau înainte 100 lei și se făceau manual sau cu atelajele abia într-o zi, se poate conchide cît de eficientă a fost ideea inginerului Dan Dumitrescu și, mai ales, cît de binevenită este materializarea ei. M. MARIA Vliss V * \\Vls\ss\\ VVV *VS\sis\ * —----------- * Pregătirile lotului național studențesc de fotbal „Naționala“ studențească de fotbal a României se va reuni în ziua de 1 iulie — orele 10, la Rm. Vîlcea, in vederea pregătirilor ce se fac pentru campionatul european studențesc de fotbal. In buletinul informativ nr. 13/1972 al F.R. Handbal, se publică seriile diviziei secunde ale campionatului viitor. Seria I: „Poli, Galați, S.C. Bacău, Știința Bacău, Voința Bacău, Agronomia Ion Săvinești, Comerțul Iași, R.- Constanța, Rafinăria Teleajen, Rapid București, „U“ CRAIOVA (!!?)! seria a II-a: Știința Lovrin, A.S.A. Tg. Mureș, (1), Chimia Făgăraș (1), Gloria Arad, Banatul A.S.A. Sibiu, Metalul Timișoara, Copșa Mică, Timișul Lugoj, C.S.M De la „U“ Craiova au fost chemați următorii Pilcă, Deselnicu, Velea, jucătorii Niculescu, Strîmbeanu, Oblemenco, Marcu, Țarălungă și antrenorul prof. Constantin Cernăianu, Reșița, Constructorul Oradea. Nu am înțeles prin ce criterii biroul federal a hotărît includerea formației „U“ Craiova în seria I, această echipă fiind de ani de zile participantă în seria a II-a vest — aceasta ușurînd reducerea deplasărilor lungi, istovitoare și înlesnind o scurtare a perioadei de deplasare. Un sumar calcul asupra situației echipei studențești în cele două serii ne arată că în seria a II-a echipa avea afectați pentru deplasare 2 895 km, în seria I — 3 395 km, deci o diferență de 1 101 km în plus, după actuala repartizare , numărul de zile pentru deplasare — 18 (seria a II-a), 25 zile (seria I). Rezultă clar, că mărirea distanței afectată deplasărilor, ca și faptul că posibilitățile de legătură cu trenurile ce duc spre Iași, Bacău, Galați sau Constanța — ce implică pierderi de timp apreciabile, nu conduc la cea mai bună soluție în repartizarea acestei echipe în seria I, ea, din contră, îngreunînd situația studenților în viitorul campionat. Cum alte echipe ca : Chimia Făgăraș sau A.S.A. Tg Mureș — repartizate cu multă ușurință în seria a II-a — beneficiază de condiții mai bune de deplasare în seria I, propunem un schimb de locuri, cu „U“ Craiova. In această privință clubul universitar din Craiova ar trebui să înainteze forului de specialitate din C.N.E.F.S. o contestație ! Nu vrem să credem că repartizarea echipelor masculine în divizia B, validată deja, să fi fost făcută pe baza unor interese mai presus decât legile fair-play ale sportului din țara noastră !... G. D. Nu am înțeles de ce?... Mica publicitate PIERDERI Pierdut legitimație serviciu Fabrica de confecții Craiova, pe numele Mustețea Nela. Se declară nulă. (1056) Pierdut extras naștere, eliberat de Consiliul popular oraș Craiova, pe numele Mircea. Se declară nul. Marinică (1057) Pierdut legitimație serviciu Fabrica de confecții Craiova, pe numele Rotaru Timofei. Se declară nulă. (1060) Pierdut legitimație serviciu nr. 1723, Fabrica de confecții Craiova, pe numele Sanda Dumitru. Se declară nulă. (1061) ANUNȚ DE FAMILIE Familia DAN, cu adîncă durere, anunță că s-au scurs 6 luni de la pierderea fiului lor DAN DORU de 19 ani. Comemorarea are loc la 24 iunie 1972, la cimitirul „Ungureni". (1058) Uzina „1 Noiembrie“ Craiova ANUNȚ Uzina constructoare de mașini agricole „7 Noiembrie" din Craiova, str. Bujorului nr. 20, aduce la cunoștința celor interesați că începînd din luna iunie pînă la 4.VII 1972, atît la sediul uzinei, cît și la Școala profesională a uzinei, str. Crișului nr. 9, se primesc înscrieri pentru examenul de admitere în anul I școlar 1972/1973, pentru formele de școlarizare elevi școală profesională și ucenicie la locul de muncă, învățămînt de zi, pentru următoarele meserii : Școala profesională învățămînt de zi — Forsor — Frezor, rabotor, mortezar — Lăcătuș mecanic industria construcții mașini — Strungar. Ucenici învățămînt de zid — Forjor — Lăcătuș construcții metalice — Sudor — Turnător formar — Electrician întreținere-reparații — Lăcătuș mecanic industria constructoare de mașini. înscrierile se fac zilnic între orele 7—15 la Școala profesională str. Crișului nr 9, pentru elevii Școlii profesionale și la sediul uzinei, serviciul salarizare pentru ucenicie la locul de muncă învățămînt de zi. Informații suplimentare se pot obține la telefonul 30611, interior 124. V Ministerul Construcțiilor Industriale Trustul de construcții industriale Craiova enunță concurs de admitere la școala profesională și ucenicie la locul de muncă, pentru următoarele specialități Școala profesională — electrician instalații industriale — electrician auto — lăcătuș mecanic auto-moto — mecanic utilaje construcții — sudor — dulgher — zidar-betonist — instalații tehnico-sanitare — lăcătuș construcții metalice. Ucenicie la locul de muncă: — lăcătuș mecanic auto-moto — mecanic utilaje în construcții — sudor — zidar-betonist — dulgher, înscrierea se face pînă pe data de 5 iulie la Liceul industrial de construcții Craiova, str. Brestei nr. 176 A și la toate unitățile Trustului de construcții industriale — serviciul personalînvățămînt. Concursul se ține la sediul Liceului industrial de construcții din Craiova, în zilele de 6—12 iulie 1972. Informațiile suplimentare se dau la serviciul personal-învățămînt al T.C.I. Craiova, str. Vasile Conta, nr. 4, telefon 21865. r j « f 1 ) ) ( j