Inainte, martie 1974 (Anul 31, nr. 9011-9037)

1974-03-28 / nr. 9034

ANUL XXX NR 9034 JOI 28 MARTIE 1974 4 PAGINI 30 BANI Plenara wui Națonal al Promicii Uniti Socialiste Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, a avut loc, miercuri după-amiază, plenara Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. La ordinea de zi a plenarei, Modificările la Constituția Republicii Socialiste România, adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. din 25—26 martie 1974, supuse dezbaterii și în plenara Consiliului Național al F.U.S. La începutul lucrărilor a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., membru al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. După cum vă este cunoscut — a spus tovarășul Gheorghe Pană — Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român a aprobat la 26 martie a.c. propunerile referitoare la modificările unor prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, care prezintă însemnătate deosebită pentru dezvoltarea în continuare a întregii vieți politice, economice și sociale din patria noastră, în legătură cu această istorică hotărîre, s-a stabilit să fie supusă aprobării Marii Adunări Naționale propunerea de a se institui înalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Complexitatea vieții noastre sociale și de stat atît pe plan intern, cît și pe planul relațiilor internaționale pune în mod firesc sarcini importante pe linia organizării centrale a activității de stat, care să răspundă cît mai deplin cerințelor înfăptuirii cu con(Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Plenara C.C al P.C.R. Stimați tovarăși, Plenara Comitetului nostru Central a dezbătut probleme de o deosebită importanță pentru activitatea partidului și statului, pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii și, mai cu seamă, pentru ridicarea nivelului de viață, material și spiritual al întregului nostru popor. Am început cu adoptarea unor hotărîri de ordin organizatoric. S-a adoptat hotărîrea privind modificarea Statutului partidului, drept scop asigurarea avînd unei funcționări mai bune a organelor de partid și de stat, eliminarea unor paralelisme care se manifestau în activitatea noastră, simplificarea structurii organizatorice. Aceasta, fără nici o îndoială, va avea repercusiuni pozitive asupra activității de conducere ,atît pe linie de partid, cît și pe linii de stat. Totodată, prin hotărîrile adoptate se pune mai multă ordine în respectarea prevederilor din Statut cu privire la rolul Comitetului Executiv — organul care asigură conducerea întregii activități între plenare — înlăturîndu-se unele neajunsuri, paralelisme și suprapuneri care s-au manifestat în această direcție.Aceste măsuri vor duce, fără îndoială, la creșterea rolului și importanței Comitetului Executiv în conducerea întregii activități de partid, economice și de stat. Prin înființarea Biroului Permanent, compus de data aceasta din cadrele de conducere din sectoarele de bază de partid și de stat, se va asigura o mai bună corelare a diferitelor sectoare de activitate, o coordonare operativă și o îndrumare unitară a lor, eliminîndu-se paralelisme și ședințe inutile. Crearea acestui Birou, pe principiile pe care le-am adoptat astăzi, va trebui să ducă la o îmbunătățire de fond a activității de conducere, la soluționarea rapidă a problemelor multiple și complexe ce se pun în fața noastră. Toate aceste măsuri vor trebui să fie urmate de creșterea răspunderii în muncă a cadrelor de partid și de stat în toate sectoarele de activitate. Măsurile organizatorice luate vor trebui să fie urmate de înțelegerea,de către fiecare activist de partid și de stat, a faptului că în funcția sau în funcțiile încredințate are datoria să acționeze cu toată fermitatea, cu un înalt spirit de răspundere, pentru înfăptuirea neabătută a liniei generale a partidului, pentru realizarea sarcinilor încredințate de partid. Pornind de la toate acestea, fără nici o îndoială că rezultatul va trebui să fie creșterea și mai puternică a rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate. După cum știți, noi am pornit întotdeauna de la faptul că formele organizatorice nu sunt stabilite o dată pentru totdeauna, că ele trebuie să corespundă sarcinilor și etapelor în care desfășurăm activitatea de organizare conducere a partidului și statitului. De aceea, trebuie să înțelegem că îmbunătățirea formelor de organizare, structurii organizatorice și a a metodelor de muncă este necesitate și o sarcină permanentă, întotdeauna să pornim de la imperativul de a asigura unirea în cît mai bune condițiuni a eforturilor partidului și statului nostru, ale maselor populare, ale întregului popor în înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare multilaterală a țării. In ce privește modificarea Constituției, așa după cum s-a arătat, aceasta a necesară ca urmare a apărut experienței și practicilor de pînă acum. In acest fel, se dă o formă legală unor impuse de viață, unor realități practici care și-au dovedit utilitatea și necesitatea, asigurînd mai buna funcționare, la nivel central, și la toate nivelurile, a organismului nostru de stat. Plenara a hotărît, de asemenea, o serie de măsuri pentru mai buna repartizare a forțelor partidului în diferite sectoare de activitate. în ce privește funcția de primministru, după cum s-a arătat astăzi dimineață, schimbarea a fost determinată de aprobarea cererii tovarășului Maurer de a fi pensionat, ca urmare a stării sănătății sale și a vîrstei înaintate. Multe din schimbările făcute astăzi au fost însă determinate și din necesitatea de a realiza o mai bună cuprindere a muncii în toate sectoarele — oricum, ele trebuiau să aibă loc, în ce privește hotărîrea plenarei Comitetului Central de a recomanda Marii Adunări Naționale alegerea mea ca președinte al Republicii Socialiste România, doresc să asigur plenara, întregul partid, întregul popor că îmi voi închina toate forțele pentru a servi cauza socialismului și comunismului în patria noastră, intereselor bunăstării și fericirii poporului nostru. Voi face totul pentru a contribui, împreună cu întregul colectiv, cu întregul Comitet Central, cu întregul partid și popor la realizarea politicii de dezvoltare multilaterală a României socialiste, la întărirea poziției sale internaționale, la sporirea aportului ei la cauza păcii și colaborării între națiuni. Stimați tovarăși, Plenara a dezbătut astăzi una din cele mai importante legi ale societății noastre, și anume aceea căreia îi revine rolul de a așeza pe o bază nouă retribuirea muncii. După cum se știe, sunt aproape 6 ani de cînd experimentăm noul sistem de retribuție. In toți acești ani, s-au adus o serie de modificări, s-au făcut multe îmbunătățiri ; de aceea, față de proiectul inițial, propunerile actuale conțin îmbunătățiri principiale care au modificat în mod radical proiectul. In primul rînd, în proiect se propune să renunțăm la noțiunea de salarizare și să introducem o noțiune nouă, care să oglindească noile relații de producție. Am considerat că este necesar să introducem această modificare ținînd seama că noțiunea de salarizare oglindește de fapt vechile relații de producție, bazate pe exploatare, pe existența proprietății private asupra mijloacelor de producție. In țara noastră — ca în toate țările socialiste — oamenii muncii au devenit, după cum e cunoscut, stăpîni pe mijloacele de producție, statornicind noi relații de producție. Este necesar să ținem seama de aceasta și să adoptăm noțiuni noi care, în măsura posibilului, să oglindească schimbările produse. Noua lege a retribuției trebuie să oglindească schimbările revoluționare petrecute în țara noastră, să reflecte calitatea nouă a oamenilor muncii, aceea de proprietari și, în același timp, de producători ai lor materiale. tuturor bunuriIntroducerea noțiunii de retribuire a muncii are o mare importanță principială și practică Ea va trebui să ajute la eliminarea unor mentalități învechite privind poziția față de proprietatea obștească, față (Continuare în pag. a III-a) Peste plan, un milion lei Printr-o bună aprovizionare a rețelei din Craiova, Băilești și Calafat, sectorul de magazine gostat din cadrul Trustului județean Dolj al SA.S. a reușit nu numai să-și îndeplinească, ci și să-și depășească planul de beneficii pe perioada expirată din acest an. Numai pe primele două luni ale anului, beneficiile peste plan depășesc un milion lei. De altfel, in perioada amintită, față de primele două luni din anul precedent, au fost desfăcute către populație, cantități de produse mai mari cu 16 tone preparate din carne, 3 tone telemea de vacă, 80 tone mere, 12 tone prune uscate și 4 tone fasole. în întrecerea socialistă ce se desfășoară între lucrătorii sectorului magazine s-au remarcat achizitorii State Popescu, Nicolae Roșu, șefii de magazine Ion Băcanu, Constantin Costea, Ilie Ancuța, Ilie Blendea, precum și vânzătoarele Sevastița Combei, Olimpia Păun, Sevastița Blendea și Maria Licșor. CONSTANTIN DASCALU coresp. întreprinderea poligrafică „Oltenia" — Craiova. In foto: tînărul zețar Emil Grigore, Ia locul de muncă. Foto : V. Mihăilescu agricultură • agricultură • agricultură • în pas cu cerințele Reușind să învingă unele greutăți cauzate de lipsa de sămînță de lucernă, cooperatorii din Braniște au început însămînțatul acestei culturi pe cele 30 ha planificate. După semănatul lucernei, mecanizatorii Petre Coșereanu, Ion Cîrstea, Gheorghe Scrieciu și alții, din secția condusă de Virgil Drăghiceanu, vor trece la pregătirea terenului pentru însămînțarea porumbului și la efectuarea lucrărilor de grăpare. Purtătorii de atelaje Ilie Popescu, Nicolae și Ștefan Oprea, Stănescu Dumitru, Ștefan Ghiță și Nicolae Zână au transportat și împrăștiat gunoi de grajd pe 50 ha, pe care se va însămânța porumb. Ca urmare a hărniciei legumicultorilor Ștefan Popescu, Dumitru Jilcu și aaltora, s-a asigurat integral răsadul pentru un hectar de varză timpurie, 3 ha de tomate, 2,75 ha de ardei. In prezent, toate răsadurile sînt repicate și în următoarele zile se va trece la plantarea în cîmp a verzei timpurii. Ce împiedică bunul mers al campaniei? Comitetul de partid și consiliul de conducere de la C.A.P. Maglavit, precum și mecanizatorii din secția condusă de comunistul Vasile Anghelanu au organizat pînă la cel mai mic detaliu activitatea din campania de așa încît fiecare primăvară, lucrare să se execute la timp și de bună calitate. O primă consecință a seriozității cu care este privită actuala campanie la Maglavit constituie demarajul foarte bun la majoritatea lucrărilor. Pentru menținerea umidității în sol — acțiune impusă de specificul acestei primăveri — s-au efectuat grăpări pe 1300 ha, iar pe 700 de ha — discuiri. De asemenea, fost grăpată lucernierarea de pe cele 210 ha. Imediat ce starea terenului și timpul au permis ieșirea mașinilor în cîmp, s-a trecut la semănatul și plantatul culturilor din prima epocă. După pregătirea patului germinativ și fertilizarea corespunzătoare s-au plantat butașii seminceri de sfeclă pe întreaga suprafață de 20 ha. Din dorința de a realiza producții record la sfecla de zahăr, odată cu pregătirea ireproșabilă a patului germinativ, mecanizatorii au încorporat în sol cîte 400 kg de uree pe fiecare din cele 320 ha planificate. Recent s-a început semănatul sfeclei de zahăr și se lucrează cu patru semănători și două discuri, realizîndu-se viteza zilnică planificată. Ritmul susținut în care se execută lucrarea de către mecanizatorii Stănuică, Anghel Alexandru Caranda, Ion Lupu, Sandu Gheorghe și alții, dă garanția că semănatul sfeclei de zahăr va fi încheiat în cel mult opt zile. Pentru a se evita pierderea apei din sol, semănatul se execută în aceeași zi aproape imediat după ultima discuiie, în legumicultură s-a semănat mazărea de grădină pe întreaga suprafață și s-a plantat răsadul pe cele 2 ha cu varză timpurie. Pentru ce M. MARIA (Continuare în pag. a II-a) de Lucrări sezon Cooperatorii din Lăcrița au terminat lucrările de sezon din pomicultură pe întreaga suprafață de 29 ha. Ei au efectuat ultimul stropit cu Nitox și au săpat la cazma pomii. Concomitent, în plantația de vie pe rod, de 25 ha, s-au revizuit și înlocuit spalierii necorespunzători și sîrmele lipsă. Totodată, cooperatorii au transportat o cantitate apreciabilă de bălegar păros, pentru a-i avea la dispoziție în vederea prevenirii efectelor negative ale legumelor. în legumicultură se îngrijesc zilnic răsadurile pentru legumele timpurii. De altfel, toată suprafața destinată culturilor legumicole a fost fertilizată cu gunoi de grajd. ION. F. DIACONU, coresp. Pe ogoarele C. A. P. din comuna Braniște După semănatul culturilor din prima epocă Cu sprijinul mecanizatorilor din secția S.M.A. condusă de comunistul Alexandru Guran, cooperatorii din Motoci au reușit să termine la timp și în condiții agrotehnice corespunzătoare semănatul tuturor culturilor din prima epocă. Astfel, s-au însămînțat cu ovăz 20 ha, cu lucernă — 4 ha, cu sfeclă furajeră — 8, cu măzăriche — 20 ha și cu in de ulei — 65 ha. Paralel cu aceste lucrări s-au efectuat stropitul și tăierile la pomii fructiferi de pe cele 40 ha, precum și dezgropatul și tăiatul viței de vie de pe suprafața de 10 ha. Totodată, s-au transportat și administrat la vie și pe o parte din suprafața ce se va cultiva cu porumb S cantitate de aproape 1000 tone gunoi de grajd, acțiune în cadrul căreia s-au evidențiat purtătorii de atelaje Gîscă Nicolae, Fota Constantin, Gîscă Constantin și Staicu Ion. Ședința Consiliului de Stat In ziua de 27 martie 1974, a avut loc, la Palatul Republicii, ședința Consiliului de Stat, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a examinat și și-a însușit în unanimitate proiectul de lege privind modificarea Constituției Republicii Socialiste România, elaborat pe baza hotărîrilor Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 25—26 martie a.c., și a hotărît ca acest proiect să fie supus spre adoptare Marii Adunări Naționale Totodată, Consiliul de Stat, în unanimitate, și-a însușit hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. de a se propune Marii Adunări Naționale alegerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, ca președinte al Republicii Socialiste România. m Astăzi, in jurul orei 11,15, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct de la Palatul Marii Adunări Naționale ședința solemnă consacrată alegerii Președintelui Republicii Socialiste România. iililiii La întreprinderea de confecții Craiova îndeplinirea integrală a planului - preocupare susținută a colectivului întreprinderea de confecții Craiova a întîmpinat, în 1973, serioase neajunsuri pe linia asigurării cu materii prime și materiale, ceea ce a diminuat substanțial forța productivă a colectivului de muncă. Este suficient să arătăm că la 31 decembrie, datorită faptului că unitatea nu primise peste 230 000 metri liniari de stofe, aceasta a înregistrat o însemnată rămînere în urmă fată de prevederile de plan. In acest an, în perioada care s-a expirat, cu sprijinul susținut al Comitetului județean de partid și al forurilor tutelare ale unității, a fost încheiat un protocol între Ministerul industriei ușoare și Centrala industriei lînii, conform căruia furnizorii de materii prime au stabilit grafice cu termene precise de livrare a acestora către beneficiari, în ceea ce privește întreprinderea de confecții Craiova, nu s-ar putea spune că, din acest punct de vedere, lucrurile s-au ameliorat integral. Pentru că, și la ora actuală, furnizorii au rămîneri în urmă față de contractele încheiate. „Practic — spunea merceologul Florina Drăculeț — furnizorii au expediat materiile prime ; ei lichidează contractele, dar noi nu am primit încă stofele de care avem nevoie. Trebuie să spun că, uneori, ne sosesc mărfurile după aproape trei săptămîni de la expedierea lor“. M. OLTEANU (Continuare în pag. a II-a) Săptămîna primăverii Importantă etapă a unor largi acțiuni patriotice de bună gospodărire și înfrumusețare a localităților, la care iau parte mii de pionieri Tradiționala acțiune de muncă patriotică care precede vacanța de primăvară a elevilor revine in actualitate, mobilizind brațele tinere la efectuarea unui impresionant angajament, de a contribui din plin la înfrumusețarea și buna gospodărire a localităților. Pentru a prefața „Săptămîna primăverii“ am solicitat prof. Hariton V. Stoiculescu, președintele Consiliului județean al organizației pionierilor, inspector școlar general adjunct, să jaloneze cîteva din principalele acțiuni ce se vor desfășura în acest început de nou sezon. — Ediția actuală a Săptămînii primăverii a debutat, de fapt, cu unele acțiuni de muncă patriotică, prilejuite de timpul favorabil. Ele se accentuează în perioada afectată tradiționalei manifestări și continuă pe tot parcursul anului calendaristic. Principalele acțiuni din această săptămînă sînt cuprinse sintetic în răspunsul pionierilor doljeni la Chemarea celor din județul Brăila, în întîmpinarea pătrarului de veac al organizației. Desigur că ampla acțiune „Doliul nostru ca o floare", lansată încă din 1972, va impulsiona activitățile patriotice și de utilitate socială; elevii execută lucrări de amploare ce necesită o perioadă de timp mai mare. Săptămîna primăverii se constituie însă PAICA MONDOC (Continuare în pag. a II-a) • SPORT « SPORT « SPORT « SPORT • SPORT • SPORT • „Poli“ lași — „U” Craiova 3-4 (1-2) Contraatacul — armă viguroasă . Minutul 20. Deselnicu primește o pasă bună la mijlocul terenului de la Bălăci, pătrunde irezistibil în adîncime, șutează prin surprindere de la circa 30 de metri de poarta lui Costaș și 1—0. Minutul 37: Țarălungă culege un balon, tot de la jumătatea terenului, driblează într-o cursă derutantă doitrei adversari, sprintează perpendicular cu poarta ieșeană și, de la circa 16 metri, șutează viclean, făcînd, astfel, inutilă intervenția lui Costaș care este nevoit, spre dezamăgirea colegilor săi și a publicului, să scoată pentru a doua oară mingea din plasă. Este 2—0. Minutul 47 (?!). ieșeanul Lupulescu, infiltrat în dispozitivul defensiv al craiovenilor, fructifică, cu oarecare ușurință, o pasă primită de la Simionaș și reduce din handicap. 2—1. Minutul 56: cea mai frumoasă fază de gol. Țară lungă, foarte laboriosieri, aduce din fața propriului său careu o minge pe care i-o servise Boc, face schimb cu Strîmbeanu, pasează apoi lui Oblemenco de la care primește din nou mingea și, din careul advers, trage pe lîngă același Costaș, pe care îl învinge și scorul devine 3—1. Minutul 63, învălmășeală în careul studenților craioveni. Niculescu, încorsetat de doi adversari, este nevoit să greșească introducînd balonul în poarta apărată de Oprea. Tabela de marcaj indică acum scorul de 3—2 în favoarea craiovenilor. Minutul 78. Marcu trece ca o nălucă pe lîngă Samoilă, ajunge în careul ieșean și, dintr-o poziție aproape imposibilă, majorează avantajul echipei sale la 4—2, expediind tri șut bombă care a așternut tăcere în stadion. Minutul 80: din nou învălmășeală în careul studenților craioveni. Incze centrează în fața porții lui Oprea, unde se află, într-o flagrantă poziție de ofsaid Lupulescu, care împinge cu pieptul balonul în gol LUCIAN TRIȚA (Continuare în pag. a III-a)