Inainte, aprilie 1974 (Anul 31, nr. 9038-9062)

1974-04-16 / nr. 9050

ANUL XXX NR. 9050 MARȚI 16 APRILIE 1974 4 PAGINI 30 BANI Producții suplimentare Atmosfera de profundă angajare pentru întîmpinarea zilei de 1 Mai cu rezultate deosebite în activitatea productivă amplifică realizările ce se consemnează în aceste zile pe graficele de producție, redimensionează producțiile obținute peste prevederi. Pe perioada parcursă de la începutul acestei luni, vrednicii chimiști craioveni au realizat planul la amoniac în proporție de 102,4 la sută, butanol 115,1 la sută, ureo 108,3 la sută, iar la azotat de amoniu și nitrocalcar 100 la sută. Cu rezultate bune se înscriu și colectivele întreprinderii de prefabricate din beton, întreprinderii de textile „Independența“, întreprinderii de ulei „Oltenia“ Podari, Fabricii de bere — Craiova și altele. Î.R.A. CRAiOVA Unitate fruntașă pe țară Ieri, într-o atmosferă festivă, colectivului de muncitori, tehnicieni, maiștri și ingineri din cadrul întreprinderii de reparații auto Craiova i-au fost înmînate, din partea Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Steagul roșu și Diploma de întreprindere fruntașă pe țară, în ramura de profil, pentru rezultatele remarcabile obținute în întrecerea socialistă desfășurată în anul trecut. Este pentru a patra oară, de-a lungul existenței sale, și pentru a doua oară consecutiv, de cînd acest harnic colectiv primește însemnele prețuirii de care se bucură, însemne ale recunoașterii eforturilor depuse pentru îndeplinirea în devans a prevederilor cincinalului. Cu acest prilej, ing. Virgil Petcu, directorul unității, a evidențiat meritele colectivului pe care-l conduce, succesele obținute în perioada anului precedent. Astfel, nivelul planificat al producției globale a fost depășit cu 2,5 la sută, cel al producției marfă cu 0,8 la sută — în condițiile sporirii productivității muncii cu 8,9 la sută față de 1972. în același context se înscrie și realizarea unui beneficiu peste plan în sumă de aproape 2,2 milioane lei. în anul 1973, într-o singură zi s-a produs mai mult decât într-o lună — cu 14 ani în urmă. în încheierea festivității, participanții au adresat telegramă secretarului general al partidului, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, prin care se angajează să-și amplifice eforturile pentru îndeplinirea în devans a prevederilor actualului cincinal. N. PETOLESCU CINSTIM ANIVERSAREA ELIBERĂRII ȘI CONGRESUL PARTIDULUI La Baza de utilaj-transport produse industriale Se înfăptuiesc angajamentele O confruntare a rezultatelor obținute pînă în prezent cu sarcinile revenite pe primul trimestru al anului — la Baza de utilaj-transport produse industriale Craiova — ne-a prilejuit, recent, consemnarea unui fapt pozitiv : unele prevederi din angajamentul anual al colectivului de muncă, raportate la perioada amintită, au fost deja depășite. Colectivul bazei și-a propus, de pildă, să realizeze suplimentar GOO mp de tîmplărie binare și a reușit, în numai trei luni, să obțină 200 mp, spor care asigură îndeplinirea înainte de termen a planului pe acest an la sortimentul respectiv. în aceeași măsură, lucrătorii unității înfăptuiesc propriile lor angajamente în ce privește depășirea planului de prestații, obținerea de economii de laminate, cherestea, carburanți și lubrifianți, energie electrică. Nu este întîmplător faptul că la unitatea amintită, colectivul de muncă obține rezultate remarcabile în cinstea zilei de 1 Mai, a aniversării Eliberării patriei și Congresului al XI-lea al partidului. „Totul este stabilit precis — declara ing. Ion Șuvaina, directorul unității. Fiecare om știe ce, cît și cînd are de realizat. La vremea cuvenită, am defalcat cifrele de plan și angajamentele pe trimestre, luni, la fiecare secție și atelier în parte , am elaborat și un plan concret de măsuri tehnice și organizatorice, așa încît să asigurăm îndeplinirea și depășirea sarcinilor ce ne stau în față. îndrumați de organizația de partid și de comitetul sindicatului, lucrătorii noștri au transformat astfel angajamentele în realizări certe. Ne putem mîndri, la ora actuală, chiar cu per M. OLTEANU (Continuare în pag. a IlI-a) te Două harnice laborande la Combinatul chimic Craiova : Ioana Barbu și Maria Dincă. Foto : A. Elena Muzeul „Olteniei": Un grup de tineri vizitatori primește explicațiile necesare. Foto: I. Vărgatu Festivalul național de teatru studențesc ULTIMA ZI... Duminică dimineața, pe scena Operetei din Craiova, s-au desfășurat ultimele secvențe ale Festivalului național de teatru studențesc, manifestare prestigioasă care a relevat existența unor talente valoroase în mișcarea teatrală de amatori a studenților, precum și multiplele virtuți instructiv-educative ale acestui gen artistic. Spectacolul-colaj „Sub fruntea noastră e lumea“ — prezentat de formația Casei de cultură a studenților din Iași — n-a convins în întregime, deși unii interpreți au depus eforturi meritorii pentru a realiza o transcriere artistică marcată de sensibilitate și naturalețe. Unele erori au fost comise, credem, de scenarist, care și-a propus o ambițioasă „traversare“ a complexului univers poetic eminescian. Nu s-au intuit, în primul rînd, dificultățile trecerii de la „împărat și proletar“ la... Toma Nour, „Luceafărul“, „Scrisoarea III“, „Cesara“ — fapt care a dus la numeroase hiatusuri DAN LUPESCU (Continuare în pag. a II-a) CURIER COTIDIAN  • „NUFERII DUNĂRII" Sîmbătă și duminică, în orașul Calafat s-a desfășurat concursul republican de artă plastică al pionierilor, sugestiv intitulat „Nuferii Dunării“, manifestare artistică dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea organizației de pionieri. Au participat tinere talente din 11 județe riverane Dunării, în cadrul acestei manifestări s-a desfășurat un concurs colectiv de creație și a fost organizată o expoziție cu lucrări originale inspirate din viața copiilor patriei noastre socialiste. Pe primele trei locuri s-au situat, în ordine, echipajele : Dolj și Ilfov — premiul I, Mehedinți și Teleorman — premiul II, Ialomița, Tulcea și Olt — premiul III. • „TINEREȚE PE PORTATIV" Sub genericul „Tinerețe pe portativ", formațiile de muzică populară și ușoară ale Casei de cultură din Băilești au prezentat un interesant spectacol dedicat uteciștilor din întreprinderile industriale din oraș. Și-au dat concursul soliștii vocali Mariana Titulescu, Florin Mitru, Mariana Burdușel, Mitică Lupu și Gică Moreanu. • DEDICAȚIE ARTISTICĂ Formațiile artistice ale Facultății de filologie din Craiova, îndrumate de lect. univ. dr. Eugen Negriei și lect. univ. Eufrosina Leonte, au prezentat, pe scena căminului cultural din comuna Coșoveni, un interesant program cultural-artistic dedicat uteciștilor din localitate- O frumoasă surpriză a oferit-o grupul de studenți din Madagascar — invitați ai colegilor filologi — care au interpretat cîntece și dansuri populare specifice țării lor. „Zilele cărții științifice și tehnice“ In organizarea Centrului de librării din Craiova, începînd de ieri pînă la 21 aprilie a.c., se desfășoară „Zilele cărții științifice și tehnice“, amplă acțiune de propagandă și difuzare a literaturii de specialitate din domeniile amintite, manifestare dedicată celei de-a 30-a aniversări a Eliberării patriei. Dintre acțiunile înscrise pe agenda acestei ample manifestări, menționăm organizarea unei expoziții la librăria „Ramuri“, dezbaterea pe marginea lucrării monografice „Județul Dolj“, care va apare în curînd în colecția „Județele patriei“, diferite activități de masă cu cartea pe care le vor iniția librăriile craiovene la Universitate, întreprinderea „Electroputere“, Combinatul chimic, întreprinderea de confecții. Ședință de lucru Ieri, la sediul Consiliului popular județean Dolj a avut loc o ședință de lucru a Comisiei județene pentru aplicarea Decretului nr. 468/1971 privind unele măsuri de îmbunătățire a activității de aplicare și popularizare a legislației. Cu acest prilej, tov. Petre Poroineanu, secretar al comitetului executiv al Consiliului popular județean Dolj, a prezentat o informare asupra felului cum și-a desfășurat activitatea comisia respectivă. S-a insistat îndeosebi asupra îmbunătățirii, în continuare, a stilului și metodelor de muncă ale conducătorilor de unități economice, instituții și specialiștilor pe linia unei mai susținute popularizări, în rîndul maselor largi de cetățeni, a legilor ță- Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. în ziua de 15 aprilie 1974 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Executiv a luat în discuție și a aprobat proiectul statutului disciplinar al lucrătorilor din unitățile sistemului energetic național, care are ca scop întărirea ordinii, disciplinei și răspunderii în îndeplinirea sarcinilor de către personalul de exploatare, întreținere și reparații în vederea creșterii siguranței în funcționarea sistemului energetic național. Comitetul Executiv a stabilit să se aducă unele îmbunătățiri proiectului de statut și să fie supus spre aprobare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, în aplicarea legii cu privire la regimul prețurilor și tarifelor, Comitetul Executiv a aprobat propunerile guvernului privind limitele maxime de prețuri și tarife pentru grupele și subgrupele de produse și servicii din nomenclatura ministerelor, celorlalte organe centrale și ale comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, stabilind, totodată, să se ia toate măsurile pentru ca legea să fie respectată cu strictețe de către toate ministerele și unitățile economice. In cadrul ședinței, Comitetul Executiv a stabilit ca Ministerul Finanțelor, Banca Națională, toate băncile și organele financiare să acționeze cu fermitate pentru aplicarea întocmai a legii finanțelor, pentru a se evita imobilizarea mijloacelor circulante, pentru îmbunătățirea generală a activității economiclo-financiare a tuturor unităților economice. Ministerele, împreună cu organele bancare sunt datoare să analizeze cu operativitate și spirit de exigență situația fiecărei întreprinderi ale cărei rezultate financiare sunt nesatisfăcătoare, să cerceteze cauzele reale ale acestei situații și să stabilească măsurile concrete ce se impun pentru îmbunătățirea activității economice a unităților respective. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. SIMPOZIONUL NAȚIONAL „Populația și dezvoltarea social-economică“ Astăzi, în sala Centrului din Craiova al Academiei de științe sociale și politice a R.S.R., se deschid lucrările Simpozionului național „Populația și dezvoltarea social-economică". Organizat în cadrul amplelor acțiuni ce se desfășoară în țara noastră cu prilejul Anului mondial al populației și în întîmpinarea Conferinței mondiale a populației, care va avea loc între 19—30 august a.c. la București, simpozionul se desfășoară în cursul dimineții în ședință plenară și va continua cu dezbateri în cele opt secții de lucru. La simpozion participă: oameni de știință, cadre didactice universitare, cercetători, specialiști în domeniile economiei, demografiei, istoriei și geografiei, sociologiei, filozofiei, sistematizării etc. Lucrările agricole de sezon, cît mai repede și cît mai bine executate! In unitățile agricole din județul nostru s-a trecut cu toate forțele la însămînțatul fasolei și soiei. Pericolul brumelor tîrzii impune măsuri operative de asigurare și folosire a materialelor fumigene în plantații. PANOUL ONOAREI Ecaterina Mitricuță Sectorul de costume pentru bărbați al întreprinderii de confecții Craiova este dominat de multă lumină, dăruită cu generozitate prin pereții imenși de sticlă. Maistrul de schimb, comunistul Ion Negrilă, supraveghează atent fiecare operație și, uneori, face câte o observație. Privește cercetător o haină și zimbetul său cald trădează satisfacția produsă de calitatea lucrului. „întotdeauna tovarășa aceasta a lucrat numai bine și foarte bine, niciodată n-a dat un produs de proastă calitate“. Era vorba de Ecaterina Mitricuță. ..Tanti Cati", așa cum ii zic colegele mai tinere, a pășit pe poarta fabricii de confecții in 1960. Voia să muncească. Prea multe nu știa, n-avusese de unde să învețe. Dorința de calificare a fost insă mai presus de orice reținere. N-au speriat-o nici huruitul mașinilor, nici mulțimea, femeilor inhalate albastre, nici greutățile începutului, nici faptul că învăța alături de fete tinere... Au trecut trei ani și a venit o zi despre care Ecaterina Mitricuță nu știe decât că a fost minunată. — îmi amintesc și acum de cuvintele tovarășilor mei de muncă: „Ecaterina Mitricuță este o tovarășă de nădejde... Con LIGIA REZEANU coresp. (Continuare în pag. a IlI-a) RITMURI FEBRILE Zorii zilei de duminică — ca de altfel ai fiecărei zile obișnuite de lucru — i-au găsit pe cooperatorii și mecanizatorii din județul nostru în cîmp la efectuarea însămînțărilor pe ultimele suprafețe, la întreținerea legumelor, plantațiilor de pomi și vii, la celelalte munci de sezon. Folosind la întreaga capacitate utilajele, mecanizatorii și cooperatorii de la Cetate au reușit ca, în primele ore ale zilei de duminică, să încheie însămînțările pe ultimele suprafețe cultivate cu porumb pentru boabe și siloz și să treacă cu toate forțele la pregătirea patului germinativ în vederea semănării a 230 ha cu fasole și 50 ha cu soia. Tot în primele ore ale dimineții reveneau în sat de la cîmp și harnicii mecanizatori Constantin Ifrim, Eugen Buican, Crișu Cocoș, Vasile Munteanu, Eugen Vulpescu cu satisfacția datoriei împlinite. Ei raportau că la C.A.P. Rusu, pe care o deservesc, o dată cu introducerea în sol a seminței de porumb pe ultimele din cele 400 ha, au încheiat însămînțările din primăvara celui de-al patrulea an al cincinalului. De la Gheorghe Giuroiu, șeful secției de mecanizare, aflăm că cei care s-au remarcat cel mai mult în actuala campanie sunt tractoriștii Gheorghe Cioromela, Mihai Molea, Ogrin Romulus. In prezent, toți mecanizatorii pregătesc mașinile pentru începerea, în viitorul apropiat, a lucrărilor de întreținere a culturilor. La Război, președintele cooperativei agricole, Constantin Iliuță, ne face cunoștință cu mecanizatorii Nicolae Pîrcălăbioru, Gheorghe D. Florea și Constantin Dinuță care tocmai atunci coborau în sat din punctele „Praja“, „Bădești“, „Peret“, unde, cu cele trei semănători 2 SPC-2 și a semănătoare SPC-6, încheiaseră însămînțările de primăvară. ..în zilele care urmează — ne informează președintele cooperativei agricole din Rărboi — vom raporta și terminarea plantării viței de vie pe ultimele zece hectare în punctul „Macrea“. „Se anunță un an bogat — remarcă tov. Ion Firu, secretarul organizației de partid. Cînd ne-am propus să obținem, în acest an, în medie la hectar, 2005 kg grîu și 2800 kg porumb de pe terenurile noastre situate mai mult în pantă, unii dintre noi ziceam că e prea mult. Acum însă, cine merge și vede griul nostru nu poate să nu se convingă că sînt premise să ne apropiem de 2500 kg la ha. întreaga suprafață de porumb este dată în acord global celor 214 cooperatori. Abia așteaptă fiecare să se distingă rîndurile și să înceapă să aplice prima prașilă“. Lăsăm în urmă Războiul, traversăm Jiul și ne oprim la marginea Cernăteștilor. După trei ore bune de lucru în cîmp, mecanizatorii Ion Călinoiu, Aurelian și Constantin Vieru, Ionel Gherghe, Virgil Zanea și Ion Cimpoierița se înapoiau în sat. „Avem motive să fim satisfăcuți — ne spune președintele cooperativei agricole. Anul acesta, cooperatorii noștri au încheiat însămînțările de primăvară cu două săptămîni mai devreme ca anul trecut“. A. FRIGIOIU 50 hectare cultivate pentru prima oară Din inițiativa comitetului comunal de partid și a comitetului executiv al Consiliului popular Scaești a fost luată măsura ca, atît în perimetrul celor două cooperative agricole — Scaești și Valea lui Pătru — cît și în gospodăriile individuale ale țăranilor cooperatori, să se identifice fiecare parcelă de pămînt și să i se dea folosința cea mai corespunzătoare. S-a reușit, astfel, ca la nivelul întregii comune să fie redate în circuitul agricol 50 ha sînt lucrate care atît cu mijloace mecanice cît și cu atelajele și manual. Suprafața respectivă este cultivată, în principal, cu plante furajere în care un loc de seamă îl ocupă porumbul pentru siloz, precum și cel pentru boabe. Producțiile obținute vor reprezenta o importantă rezervă pentru asigurarea unei bogate baze furajere necesară creșterii animalelor proprietate obștească a cooperativelor agricole, precum și celor care constituie proprietatea țăranilor , cooperatori.