Inainte, aprilie 1974 (Anul 31, nr. 9038-9062)

1974-04-17 / nr. 9051

ANUL XXX NR. 9051 MIERCURI 17 APRILIE 1974 4 PAGINI 30 BANI CINSTIM ANIVERSAREA ELIBERĂRII ȘI CONGRESUL PARTIDULUI 4757 m peste planul de foraj geologic Continuînd tradiția rezultatelor remarcabile în întrecerea socialistă, colectivele de muncă de pe șantierele Schelei de foraj Craiova au reușit, în perioada care a trecut de la începutul anului și pînă în prezent, să obțină succese deosebite. Cifrele din documentele de evidență statistică atestă depășirea cu 4757 metri a planului total de foraj geologic. La sondele de mare adincime s-a înregistrat un spor de 500 metri față de estimările din plan. Sondorii craioveni au predat beneficiarului un număr de 10 sonde forate. La îndeplinirea și depășirea prevederilor de plan, și-au adus contribuția toate colectivele de muncă. Merite deosebite revin însă brigăzilor de foraj, secției de tîmplărie și atelierului de montaj, în frunte cu comuniștii C. Popescu, Ion Giurgioiu, Ilie Melencu, N. Ungureanu. FLORENTIN SAVU coresp. întreprinderea electrocentrale Craiova Unitate evidențiată pe ramură Ieri după-amiază, colectivului de muncă al întreprinderii electrocentrale Craiova i-a fost înmînată Diploma de întreprindere evidențiată pe ramură, ca urmare a succeselor obținute în întrecerea socialistă desfășurată în anul precedent. Cu acest prilej, ing. Gheorghe Chiorean, directorul unității, a relevat o serie de rezultate remarcabile înregistrate de harnicii energeticieni pe parcursul anului 1973. în perioada menționată, planul producției globale a fost depășit cu 47,7 milioane lei, iar cel al producției marfă cu 8 milioane lei, concomitent cu realizarea productivității muncii în proporție de 101,5 la sută. De remarcat este și faptul că în sistemul energetic național au fost pulsați, suplimentar, 160 000 000 kWh energie electrică. în același context, al succeselor prestigioase, se cuvine a fi evidențiat faptul că, la finele anului precedent, s-au înregistrat și economii la consumurile specifice care au însumat 11 300 tone combustibil convențional. S \\ Simpozionul național „Populația și dezvoltarea social-economică“ . In cursul zilei de ieri, s-au desfășurat la Craiova lucrările Simpozionului național gg „Populația și dezvoltarea solidal-economică", organizat de Academia de Științe Sociale gg și Politice, Direcția Centrală de Statistică, Comisia Națională de Demografie, Academia de Studii Economice și Comisia județeană de demo■ografie Dolj. g La această amplă manifestare științifică au participat 1a conducători și reprezentanți . (Continuare în pag. a III-a) La „Electroputere" — Craiova Rezervele sunt insuficient valorificate pentru creșterea productivității Unitate de un interes deosebit pentru economia națională. „Electroputere“ — Craiova și-a înscris în bilanțul încheiat la finele anului precedent rezultate ce nu concordă cu potențele reale ale colectivului său. Debutul in acest an a fost marcat de serioase restanțe în luna ianuarie, care au fost cit de cit atenuate în lunile februarie și martie. Totuși, evidențele statistice au consemnat, și la sfîrșitul primului trimestru al anului in curs, însemnate nerealizări. Cauzele care se invocă au — unele dintre ele — justificări obiective. Multe dintre neajunsuri sunt însă de ordin intern, subiectiv, a căror rezolvare ține de competența conducerii întreprinderii amintite. în acest context. Se înscrie și productivitatea muncii care, în perioada analizată, apare îndeplinită în proporție de numai 86.5 la sută, procent care nu reflectă nici pe departe o utilizare acceptabilă a potențialului tehnic și uman, împreună cu tovarășa Florica Pahome, din cadrul serviciului plan al Centralei industriale de mașini și aparate electrice, am căutat să depistăm o parte dintre cauzele — de fapt, pe cele esențiale — care au determinat acest nivel scăzut al productivității muncii și, implicit, restanțele la indicatorii producție globală și producție marfă stabiliți prin plan întreprinderii „Electroputere“ — Craiova. Iată ce ne-a declarat interlocutoarea : — Intr-adevăr, nivelul productivității realizat în trimestrul recent încheiat este destul de redus, dacă ținem cont de forța tehnică și umană de care dispune unitatea noastră: în luna ianuarie au existat o serie de anomalii în domeniul aprovizionării tehnico-materiale care au perturbat grav procesul de producție și care s-au repercutat nefast asupra îndeplinirii indicatorilor de plan. Spuneați că productivitatea înregistrată nu reflectă nivelul potențelor tehnice N. PETOLESCU (Continuare în pag. a III-a) Pe aleea mărginită de verdeață ce duce spre atelierul mecanic ’ uzinal, nouăsprezece fete, stăpînite de emoțiile debutului, își îndreaptă pașii spre tocui unde vor învăța meseria de rectificatoare. .. Au ajuns în hala I atelierului. S-au strîns, laolaltă, parcă speriate de zgomotul strungurilor, frezelor, mașinilor de rectificat. Încet, încet, are loc acomodarea cu mediul, cu acele meseriașe care urmau să le modeleze cu dragoste pasiunile pentru profesiunea aleasă. In apropierea unei mașini de rectificat, încerc să leg un scurt dialog cu Neagoe Maria. Are emoții. Este un eveniment deosebit in viața ei. Ea, femeie cu doi copii, a gîndit foarte mult cînd și-a îndreptat pașii spre citadela chimiei doljene. A abandonat o ocupație pur feminină, dorind să-și dovedească cutezanța și indemînarea. După spusele soțului ei, muncitor al combinatului nostru, meseria de rectificator are nevoie de o minte ageră, de un gust fin și o indeminare deosebită. Or crede ea — aceste calități nu lipsesc nici uneia dintre colegele sale. Un alt motiv de emoție al acestui început îl constituie și explicația dată băiatului ei din clasa a V-a asupra cuvîntului ucenicie. Nu prea înțelegea el deosebirea dintre elev și ucenic. Dar este satisfăcută, intrucit, in urma explicațiilor date, băiatul i-a promis că, după absolvirea școlii generale, va învăța meseria de electrician, ale cărei prime taine le-a afiat de la tatăl lui. Fetița este elevă in clasa I. Este și ea poate de „bărbăția" mîndră mamei sale. Așa se dez-FLORIN SAVA lăcătuș (Continuare în pag. a III-a) Nouăsprezece debuturi Comitetului Central al Partidului Comunist român, tovarășului Nicolae Ceaușescu . Participanții la Simpozionul „Populația și dezvoltarea social-economică“, organizat la Craiova, au dezbătut un spirit de înaltă răspundere aspectele complexe privind preocupările și realizările diferitelor organisme de cercetare științifică din țară în domeniul cunoașterii fenomenului demografic și aplicării acestor cunoștințe , programele concrete de dezvoltare a țării, stabilite de către partidul și statul nostru. Lucrările prezentate, comunicările făcute, dezbaterile ce au avut loc, pârticiparea unor prestigioase instituții de nivel național și județean au făcut ca Simpozionul de la Craiova să se înscrie ca o manifestare de înaltă ținută științifica, o noua materializare a programului amplu, al pârtieii pârți românești în cadrul Anului Mondial al Populației și în întîmpinarea Conferinței Mondiale a Populației, care va avea loc în luna august a.c., la București. în contextul acestei acțiuni fertile, s-a evidențiat o diversitate de idei în măsură să ilustreze rezultatele remarcabile obținute de țara noastră, sub conducerea înțeleaptă a partidului, a dumneavoastră personal, mult stimate tovarășe secretar general, pe linia rezolvării științifice a relației dintre evoluția populației și creșterea economică și socială, efectele dezvoltării economice și sociale asupra evoluției populației. Vă asigurăm și cu acest prilej, stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că vom depune toate eforturile, cunoștințele și capacitatea noastră pentru transpunerea în viață a programului complex de dezvoltare multilaterală a societății socialiste, pentru continua înflorire a științei, spre binele patriei, a întregului nostru popor. PARTICIPANȚII LA SIMPOZIONUL „POPULAȚIA ȘI DEZVOLTAREA SOCIAL-ECONOMICĂ“ ano Bffinaí BaBai&CBianaaesi&HBuani BnES BaEí Ci Deschiderea sesiunii Uniunii Interparlamentare ȘEDINȚA INAUGURALĂ In prezența președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, marți, 16 aprilie, la Palatul Marii Adunări Naționale a avut loc ședința inaugurală a sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare. La ceremonia deschiderii au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Mihai Dalea, Ștefan Andrei. De asemenea, au fost prezenți vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, secretarul Consiliului de Stat, ministrul afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat, președinți ai comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai vieții publice din România. Erau de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Sosind la Palatul Marii Adunări Naționale, președintele Republicii a fost salutat cu cordialitate de președintele adinterim al Consiliului Interparlamentar, G. S. Dhillon (India) și vicepreședintele E. J. Derwinski (S.U.A.), de secretarul general al Uniunii Interparlamentare, P. C. Terenzio, precum și de alte personalități (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea președintelui Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu Doamnelor și domnilor, Onorată asistență, Stimați tovarăși, Doresc să încep prin a vă adresa un salut cordial dumneavoastră, participanților la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare, personalități marcante ale vieții politice din peste 60 de țări ale lumii, și să-mi exprim satisfacția că România găzduiește această importantă reuniune internațională. Fără îndoială că lucrările sesiunii, care abordează probleme majore ale situației politice internaționale actuale, vor contribui la mai buna cunoaștere reciprocă, la dezvoltarea contactelor și a relațiilor dintre parlamente, dintre factorii politici ai țărilor participante, la progresul eforturilor generale pentru instaurarea pe planeta noastră a unei lumi mai bune și mai drepte. Reuniunea dumneavoastră își propune să dezbată probleme de importanță capitală pentru așezarea relațiilor dintre state pe baze noi, pentru lichidarea vechii politici de dominație și dictat, de amestec în treburile interne ale altor state, a colonialismului și neocolonialismului, pentru impulsionarea luptei de eliberare națională a popoarelor și respectarea dreptului sacru al fiecărei națiuni de a-și hotărî singură destinele. Abordarea unui asemenea larg cerc de probleme de către acest important for politic internațional va putea neîndoios aduce o contribuție prețioasă la unirea eforturilor popoarelor. (Continuare în pag. a IV-a) LUCRĂRILE AGRICOLE la timp și de calitate! Primele suprafețe semănate cu soia La I.A.S. Moțăței s-a declanșat una din cele mai importante lucrări din campania de primăvară — însămînțatul culturii de soia. Primele suprafețe, au fost semănate de către mecanizatorii Costache Pascalu, Efrem Ștefan, Constantin Florescu. Terenul destinat acestei plante valoroase a fost nivelat pe întreaga suprafață planificată și fertilizat cu 100 kg azotat de amoniu la hectar. Precipitațiile căzute în ultimele zile au o valoare inestimabilă pentru agricultură. Totuși, în incinta sistemelor de irigații, unde s-a prevăzut obținerea unor producții de 2—3 ori mai mari decît în cultură neirigată, este imperios necesar să se continue udările. „Oricît va ploua — remarcatov, ing. Teodor Dranga, directorul I.E.I.L.I.F.G.A. — deficitul de apă din sol nu va putea fi refăcut în întregime“. Iată de ce, chiar în condițiile actualelor precipitații, udările n-au încetat în nici unul din marile sisteme de irigații din județul nostru. Patul germinativ a fost pregătit exemplar prin discuiri și grăpări repetate. De asemenea, suprafața respectivă s-a erbicidat cu Treslan, 4 kg la ha. Intrucît unitatea respectivă lucrează cu o viteză zilnică de 60 ha la semănat, există premisa ca întreaga suprafață planificată de 642 ha să se însămînțeze pînă in decada a treia a lunii aprilie. In ultimele șase zile, suprafața udată se ridica la 6918 ha în sistemul Băilești, 5357 ha în sistemul Calafat, 987 ha în sistemul Amărăști, 4749 ha în sistemul Dăbuleni. Există numeroase unități în care suprafețele udate sunt mult mai mari decît cele stabilite în grafice. Bunăoară, în perioada la care ne referim, la I.A.S. Băilești s-au aplicat udări pe 1071 ha față de 364 ha prevăzute în grafice ; la C.A.P. Goicaa Mică pe toate cele 486 ha planificate ; la C.A.P. „Drumul lui Lenin“ Bîrca, pe 328 față de 290 ha ; la I.A.S. Moțăței pe Lucrări în vii și livezi Membrii cooperatori din cadrul fermei mixte a C.A.P. din Pleșoi depun eforturi pentru ridicarea productivității viei și pomilor. Astfel, pînă în prezent, s-au terminat tăiatul și legatul viței de vie pe o suprafață de 45 ha. De asemenea, pentru valorificarea terenurilor în pantă, plantat 20 ha cu cireși sau și pruni. Astfel, livezile C.A.P. se ridică la suprafața de 197 ha, 1237 față de 956 ha ; la C.A.P. Calafat, pe 473 față de 448 ha ; la C.A.P. „înainte" Poiana Mare, pe 660 față de 609 ha etc. Cele cîteva exemple pun în evidență faptul că, acolo unde se acționează cu responsabilitate, se reușește să se ude suprafețe mult mai mari față de cele planificate: se pun astfel temelii solide producției angajate de cooperatori și mecanizatori Din păcate, în multe locuri — de obicei tot acolo unde A. FRIGIOIU (Continuare în pag. a III-a) Peste barajele nepăsării apa nu poate trece... Secvență arhitectonică din municipiul Craiova CURIER COTIDIAN „ZILELE CĂRȚII ȘTIINȚIFICE ȘI TEHNICE“ în cadrul amplei acțiuni „Zilele cărții științifice și tehnice“, astăzi după-amiază, la librăria „Ramuri“ din Craiova, are loc o consfătuire cu cititorii. Cu acest prilej, va fi lansată lucrarea monografică „Județul Dolj“, din colecția „Județele țării“, apărută la Editura Academiei. De asemenea, se va deschide expoziția cu vînzare de carte științifică și tehnică. EXPUNERI IN GRUPELE SINDICALE Susținînd larg inițiativa :.Dinamism dezvoltării gîndirii economice pentru realizarea cincinalului înainte de termen“, comitetul de partid al întreprinderii „Electroputere“ a inițiat prezentarea de expuneri pe teme cu conținut economic în rîndul masei de salariați, în trimestrul I, în cele 238 de grupe sindicale Ansamblul folcloric de amatori „Doina Jiului" al Casei de cultură a tineretului din Craiova, continuînd seria spectacolelor în localitățile județului, a din întreprindere, s-au făcut expuneri cu temele: „Necesitatea economisirii energiei electrice și combustibilului“, „Productivitatea muncii și factorii principali ai creșterii acestui indicator“, „Fondurile întreprinderii și folosirea lor eficientă“. MITU VICTOR corespe prezentat la căminele culturale din Bistreț și Catane programul „Pe-un picior de plai". La reușita spectacolului și-au adus contribuția și soliștii vocali Constantin și Maria Matei. „PE-UN PICIOR DE PLAI“