Inainte, ianuarie 1988 (Anul 45, nr. 13297-13320)

1988-01-15 / nr. 13307

Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a avut loc, joi, 14 ianuarie, ședința Comitetului Politic Executiv al CC. al P.C.R. în cadrul ședinței, Comitetul Politic Executiv a examinat modul în care s-a acționat pentru realizarea planului pe prima decadă a lunii ianuarie, precum și măsurile pentru îndeplinirea integrală a prevederilor de plan pe luna în curs și pe întreg trimestrul 1 al anului 1988. Din rapoartele prezentate de primul ministru, de prim viceprim miniștri și viceprim miniștri ai guvernului a reieșit că oamenii muncii din patria noastră au trecut cu hotărîre la înfăptuirea sarcinilor de plan pe acest an, obținînd, într-o serie de sectoare ale economiei naționale, rezultate bune, superioare celor din aceeași perioadă a anului trecut, îndeosebi în ultimele zile, realizările înregistrate în unele domenii se situează la nivelul prevederilor de plan. Cu toate acestea, în unele ramuri, centrale și întreprinderi nu s-a asigurat rezolvarea corespunzătoare și la timp a tuturor problemelor legate de buna organizare și desfășurare a producției, și, din această cauză, rezultatele obținute sunt sub posibilități. Referindu-se la modul în care s-a acționat în prima decadă a lunii ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu a cerut să se tragă toate concluziile din activitatea depusă, din analiza efectuată in cadrul ședinței, și să se ia, de Îndată, cele mai ferme măsuri pentru rezolvarea practică a tuturor problemelor privind buna organizare a producției, înlăturarea lipsurilor, îmbunătățirea muncii și întărirea disciplinei și ordinii în toate domeniile, pentru recuperarea rămunerilor în urmă și îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe luna ianuarie, pe primul trimestru, pe întregul an. In acest sens, s-a indicat guvernului, ministerelor, centralelor și întreprinderilor, organelor și organizațiilor de partid să acționeze cu toată răspunderea pentru ca, în perioada ce urmează, activitatea economică să se situeze pe un plan superior, la nivelul posibilităților existente, asigurîndu-se astfel înfăptuirea ritmică, integrală, a planului la toate sortimentele și la toți indicatorii. In mod deosebit, secretarul general al partidului a subliniat necesitatea concentrării, cu prioritate, a eforturilor în direcția realizării și livrării la termen și în condiții de înaltă calitate a producției de export în acest scop s-a cerut să se asigure în toate unitățile de producție folosirea la maximum a timpului de lucru. și a capacităților de producție, să se combată cu hotărîre manifestările de Indisciplină, de nesocotire a programului de lucru și de încălcare a disciplinei de plan, a normelor legale privind buna desfășurare a activității de producție. In domeniul investițiilor, pornindu-se de la constatarea că rezultatele din prima decadă sunt nesatisfăcătoare, s-a cerut să se asigure o temeinică organizare și desfășurare a activității de construcții-montaj pe fiecare șantier, astfel ca noile obiective stabilite pentru acest an să fie date la timp în funcțiune, să intre în circuitul productiv la termenele planificate. Secretarul general al partidului a apreciat că există toate condițiile ca, printre organizare cit mai bună a producției și a muncii, prin întărirea ordinii și răspunderii în fiecare ani(Continuare in pag. a IV-a) Debut de an sub semnul deplinei angajări muncitorești — întreprinderea de tractoare și mașini agricole Craiova deține o pondere însemnată în industria județului, în realizarea indicatorilor economici și de eficiență. Vă rugăm să prezentați, tovarășe director, ce va însemna pentru I.T.M.A. Craiova cel de-al treilea an al actualului cincinal"? — In anul în care am Intrat de curînd, producția marfă a unității noastre va crește cu aproape 10 la sută față de 1987, nivelul său urmînd să fie unul dintre Convorbire cu ing. • MIHAIL DUR, directorul întreprinderii cele mai ridicate din actualul cincinal. Sporuri importante se regăsesc la mașini agricole și la piese de schimb, activități care re ga I.T.M.A. Craiova prezintă circa 40 la sută din producția marfă a întreprinderii. In centrul preocupărilor noastre vom situa realizarea integrală a comenzilor de export, o înaltă calitate a produselor. — Cum a debutat activitatea productivă din acest an ? — Puternic mobilizați de îndemnurile și chemările tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretarul general al partidului, cuprinse în magistratul Raport prezentat la Conferința Națională a partidului, precum și în Mesajul de Anul Nou, muncitorii, maiștrii și inginerii din întreprinderea noastră sunt hotărîți de face din 1988 un an al producțiilor record. In acest scop, încă din ultima parte a anului trecut am acționat pentru o bună pregătire a producției primului trimestru și îndeosebi a lunii ianuarie din acest an. Am introdus în devans în fabricație majoritatea produselor MARIN DUMITRU (Continuare în pag. a IlI-a) Caminul cultural—centrul activitații spirituale a satului „Ultima acțiune educativă a fost într-o joi..." Titlul articolului nostru 11 constituie răspunsul pe care l-am primit referitor la activitatea desfășurată în cadrul căminului culturel din satul Zănoaga, comuna Leu. Și sună aidoma aluziei că, într-o anume regiune nordică a Terrei, primăvara a fost într-o miercuri. Deci întîmplător. El aparține învățătorului George Vlad, „sprijinitor“ al activității căminului ponsabil al cultural și resbibliotecii de aici, director fiind de drept Marin Tudosie, secretarul adjunct cu probleme de propagandă al comitetului comunal de partid Leu. Mai Intii ce am văzut in exterior , o clădire care se apropie de venerabila vîrstă de 100 ani, dar destul de trainică pentru a oferi condiții onorării „destinației“ care i-a fost atribuită, dacă ar fi întreținută de niște oameni gospodari; lipsa oricărui program de activitate al căminului sau al bibliotecii ; în interior; o scară neîngrijioare duce la obina de proiecție; o sală încăpătoare, dar cu tencuiala pe unele locuri căzută, nevăruită de ani de zile ; zeci de scaune lipsă (am aflat ulterior că au fost duse la C.U.A.S.C. și n-au mai fost aduse înapoi) ; tîmplaria nevopsită de ani de zile; praful pe difuzorul cinematografic, de un deget grosime ; ecranul intr-o accentuată stare de degradare; pe scenă, ca și în sală, scaune rupte și alte semne ale dezordinii. Toate acestea constituie decorul, ambianța „statică“ a acțiunilor ce ar urma să fie întreprinse aici. Care acțiuni însă ? Iată ce am aflat de la învățătorul George Vlad , că a primit din partea lui răspunderea Maria Tudosie de a sprijini activitatea căminului cultural (după declarația interlocutorului nostru); că. ultima activitate cultural-edu- EMIL CALOTA (Continuare în pag. a H-a) ANUL XLIV NR 13 307 VINERI 15 IANUARIE 1988 4 PAGINI 50 BANI Din cuprins ■ Reper cetățenesc Din scrisorile primite redacție ■ Sport. la rioarum!-wir Weinnaw “ MI1 f La Beijing a apărut, în limba chineză, volumul al V-lea din ciclul: „CEAUȘESCU-OPERE ALESE" înaltul prestigiu de care se bucură, pretutindeni, in lume, gîndirea, activitatea teoretică și practică ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, precum și contribuția sa la soluționarea problemelor cu care se confruntă omenirea sunt confirmate și prin noua apariție la Beijing, in limba chineză, a volumului al V-lea din ciclul „CEAUȘESCU — OPERE ALESE”. In capitala R.P. Chineze a avut loc, cu acest prilej, o reuniune festivă consacrată lansării noului volum din opera tovarășului Nicolae Ceaușescu. Apărută in „Editura Poporului“ din Beijing, lucrarea, publicată în condiții grafice excepționale, înmănunchează, pe parcursul a aproape 350 de pagini, texte selectate din vasta operă teoretică a secretarului general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România. Editarea noului volum in ,ajunul aniversării zilei de naștere a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a îndelungatei sale activități revoluționare, se constituie într-un omagiu adus prestigioasei personalități a conducătorului partidului și statului român. Lucrarea include expuneri și alte documente de o deosebită însemnătate din perioada 1984—1986. Un loc aparte este consacrat Raportului cu privire la activitatea Partidului Comunist Român în perioada dintre Congresul al XII-lea și Congresul al XIII-lea și activității partidului in vederea înfăptuirii obiectivelor dezvoltării economico-sociale a României în cincinalul 1986—1990 și, în perspectivă, pînă în anul 2000. Textele selecționate din cuvîntări ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostite cu prilejuri de însemnătate istorică pentru poporul român, reflectă cu pregnanță că cel mai înalt ideal căruia și-a consacrat și își consacră viața președintele României îl reprezintă slujirea intereselor poporului român, a cauzei socialismului și comunismului in patria noastră, a independenței și suveranității țării, precum și a cauzei păcii, înțelegerii și colaborării internaționale. Relațiile de colaborare și prietenie româno-chineze, întemeiate pe stimă și respect reciproc, pe principiile independenței și suveranității naționale, ale deplinei egalități și neamestecului în treburile interne, relații care s-au dezvoltat de-a lungul anilor între cele două țări* și partide, sunt, de asemenea, puse în evidență în această selecție de texte alese din opera tovarășului Nicolae Ceaușescu. In cadrul reuniunii festive desfășurate la Beijing cu prilejul lansării lucrării, vorbitorii au evidențiat, în Continuare m pag a IV-ai O sarcină prioritară la ordinea zilei Contractarea produselor agricole din gospodăriile populației După cum este bine cunoscut, o contribuție din ce in ce mai mare — întemeiată pe acte normative legale — trebuie să și-o aducă cu produse agroalimentare fondul de stat și gospodăririile populației. Cu atât mai mult cu cit toți cei ce locuiesc la sate beneficiază de o gamă largă de produse făurite, în industria noastră socialistă, de către clasa muncitoare. Județului nostru îi revine sarcina să constituie fondul de legume, fructe și cartofi care să satisfacă cerințele de consum ale populației, să asigure materia primă pentru industria alimentară și disponibilități pentru export. La constituirea fondului de autoconducere și autoaprovizionare teritorială gospodăriile , populației au obligația să contribuie Ia acest an cu 23 750 tone legume, 6 500 tone cartofi, 5680 tone fructe. Pînă in prezent, datorită sprijinului acordat de consiliile populare, comisiile de contractare, organizate pe cele cinci CL.F.-uri și pe comune, au încheiat contracte la legume în procent de 90 la sută , la cartofi — 52 la sută și 40 la sută la fructe. Eficiența îmbunătățirii organizării inntregii activități, folosirii de argumente convingătoare în întîlnirile achizitorilor cu producătorii este pusă in evidență și prin depășirea sarcinilor de contractare într-un număr de 47 localități. Cu realizări deosebite se detașează orașul Băilești, comunele Dăbuleni, Călărași, Sadova, Ciupercenii Noi, Moțăței, Rast, Maglavit, Cetate, Unirea, Piscu Vechi, Drănic, Caraula și altele; în contrast, la Poiana Mare, Desa, Teasc, Mîrșani, Bratovoești, Ostroveni, Calafat, Seaca de Cîmp, rezultatele nu se ridică la nivelul sarcinilor de plan, al tradiției bune existente în aceste comune. Deoarece este mult rămasă în urmă, contracta Dr. ing. DINEL STEFANESCU, directorul I.L.F. Dolj (Continuare în pag a llI-a) Cum sunt utilizate atelajele la transportul în câmp al îngrășămintelor organice ?  Se cunosc bine care sunt avantajele ce le existența atelajelor prezintăîntr-o cooperativă agricolă, mai ales acolo unde sunt utilizate cu mult spirit gospodăresc. Există în județul nostru unele unități agricole, ca de exemplu cele din Mîrșani, Dobrești, Valea Stanciului, Horezu-Poenari, Drănic, Celaru, Dăbuleni, Daneți, unde prin folosirea numărului apreciabil de atelaje existente, atit în sectoarele zootehnice, cit și in " gospodăriile sătenilor, se reușește efectuarea, an de an, a unui mare volum de transporturi, îndeosebi în cazul îngrășămintelor organice, furajelor și porumbului pentru boabe, al seminței în timpul însămînțărilor etc. Procedudu-se astfel sunt economisite apreciabile cantități de combustibili cu posibilitatea de a fi folosite, la executarea cu prioritate, unor lucrări de bază pe ogoare. aceste zile, majoritatea atelajelor de aici, pe care le întilnești în șir, aidoma unor caravane, pe ulițele satului sau pe centura de asfalt, stat s-a transportat numai cu atelajele, atit in toamna trecută, cit și în prima decadă din luna ianuarie a anului în curs, se ridică la peste 1 £00 de tone. Cele mai mari cantități, așa cum au stabilit specialiștii, factorii,cu munci de răspundere din conducerea unității, au fost și vor fi administrate pe suprafețele culturilor de legume, cu porumb pentru boade în cultură intensivă. In punctele „Stajeret“ și „Crivina“, bunăoară, întîlnim în cîmp peste 50 de purtători de atelaje care acționează la transportul în EMIL LAZARESCU (Continuare in pag. a IIX-a) ANCHETA ZIARULUI „Caravanele“ din Dobrești — zi de zi la transportul gunoiului de grajd La Dobrești, numărul atelajelor se ridică la peste 120, din care circa 100 aparțin membrilor cooperatori, în concentrate, conform programului stabilit, la transportul în cîmp, pe platforme, a gunoiului de grajd din sectorul zootehnic al unității. Din discuția pe care am avut-o, zilele trecute, cu tovarășul Victor Duță, președintele cooperativei agricole, am reținut că volumul de îngrășăminte naturale ce