Industria Construcţiilor şi a Materialelor de Construcţii, 1953 (Anul 4, nr. 1-12)

1953-01-01 / nr. 1

înainte pentru depășirea planului de construcții și montaj pe 1953! Planul de desvoltare al economiei naționale pe anul 1953, aprobat de Consiliul de Miniștri ai R.P.R., constitue planul anului hotăritor al Cincinalului. Urmând linia trasată de planul cincinal și planul de electrificare și alcătuit pe baza directivelor date de Comitetul Central al Partidului în iulie 1952, planul pe 1953 constitue un nou și însemnat pas înainte pe drumul construirii bazei economice a socialismului în țara noastră. Depășind simțitor prevederile cincinalului pentru acest an și apropiindu-se de nivelul prevăzut pentru 1954, planul pe 1953 creiază condițiunile pentru îndeplinirea sarcinii mărețe trasate de tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej de a realiza planul nostru cincinal în patru ani. Aceasta se datorește în cea mai mare parte ajutorului frățesc și multilateral, economic și tehnic, acordat in mod dezinteresat de marea Uniune Sovietică, se datorește însușirii necontenite a uriașei experiențe sovietice in toate domeniile. Călăuzindu-se după geniala lucrare a tovarășului Stalin ,,Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ și de documentele Congresului XIX al P.C.U.S., planul pe 1953 are la bază legea economică fundamentală a socialismului, „asigurarea satisfacerii maximale a nevoilor materiale și culturale mereu crescânde ale întregii societăți, prin creșterea și perfecționarea neîntreruptă a producției socialiste pe baza tehnicii celei mai înalte“. In 1953 producția mijloacelor de producție va crește cu 128% față de aceea din 1952 și va marca în mod deosebit ritmul de industrializare socialistă a țării. Producția industriei grele, a construcției de mașini și a metalurgiei prelucrătoare, a energiei electrice, producția petroliferă, carboniferă, cocsochimică, precum și a materialelor de construcții va crește într’un ritm rapid, datorita atât investițiilor făcute în anii precedenți și continuate in 1953, prin intrarea în funcție a numeroase obiective, cât și prin îmbunătățirea indicilor de folosire a utilajelor, prin extinderea numărului de indici tehnico-economici la noi mașini, agregate și instalații. Creșterea industriei bunurilor de consum va spori într’o mare măsură cantitatea de bunuri de consum ce va fi pusă la dispoziția oamenilor muncii. Realizarea acestui nivel înalt de desvoltare a economiei noastre este strâns legată de executarea unui volum uriaș de construcții, cu o creștere de 41% față de realizările preliminare pe 1952. Capacitatea de producție a organizațiilor de construcții-montaj va crește considerabil, prin noi investiții în industria construcțiilor, prin mobilizarea întregii capacități de proiectare, care să ducă la întocmirea la timp a proiectelor tehnice, a planurilor de execuție și a proiectelor de organizare a lucrărilor, prin ridicarea gradului de mecanizare a muncii, prin folosirea metodelor celor mai avansate de construcții și generalizarea metodelor fruntașilor și stahanoviștilor in producție, printr-o economisire severă a materialelor de construcție și prin folosirea în cea mai mare măsură a materialelor locale, prin extinderea utilizării prefabricatelor de beton și beton armat, printr'o reducere și mai mare a caracterului sezonier al construcțiilor față de 1952, prin creșterea productivității muncii cu cel puțin 14% față de 1952 și prin scăderea prețului de cost al construcțiilor, cu cel puțin 7,5% față de deviz. Prin măsurile prevăzute în И.С.М. 2633 din 5 Decembrie 1952, prin care se aprobă Planul de Stat de desvoltare a economiei naționale a R.P.R. pe anul 1953 și pe care Ministerele, Organizațiile și Institutele Centrale le-au desvoltat și difuzul unităților lor — în ramura construcțiilor, până la șantiere — se vor asigura condițiile de bază pentru realizarea și depășirea planului pe 1953. Aprobarea de către Guvern a planului de stat pe anul 1953, cu o lună înainte de începutul anului, a permis Ministerelor să analizeze temeinic planul, să defalce mai just sarcinile pe unități și să ia din timp toate măsurile pentru îndeplinirea lor. Direcțiile Generale, trusturile de construcții, întreprinderile de construcții și șantierele au putut prelucra din timp aceste sarcini și măsuri cu colectivele de muncitori și tehnicieni, astfel încât aceștia și-au putut organiza rațional munca, încă înainte de începutul anului 1953. Prin lansarea planului la începutul lunei Decembrie s-au creat condițiile favorabile pentru îmbunătățirea contractărilor lucrărilor de construcții, care în trecut prin întârzierile lor constituiau o cauză principală a nerealizărilor, în special în trimestrul I. De asemenea, prin coordonarea din timp a repartițiilor de materiale, a contractelor și a planurilor operative de transport, se ajunge la o mai bună funcționare a transporturilor și in special al celui feroviar, obținându-se o eșalonare uniformă a transporturilor, folosirea mai rațională a mijloacelor de transport, precum și o mai bună întreținere a materialului rulant. Printre măsurile tehnico-organizatorice mai t