Industria Construcţiilor şi a Materialelor de Construcţii, 1954 (Anul 5, nr. 1-12)

1954-01-01 / nr. 1

• J'‘ 1 * '*>: u-т' iCü Ф Plenara lărgită a Comitetului Central al P.M.R. ţinută în zilele de 19-20 August 1953 a trasat o serie de sarcinii menite să ducă mai departe desvoltarea economiei naţionale şi ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii. In expunerea la a 9-a aniversare a eliberării patriei noastre, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a arătat că pentru ca toate aceste sarcini şi măsuri să poată da roade „este necesar se ducă o luptă permanentă pentru scăderea preţului de cost şi creşterea productivităţii muncii în toate ramurile producţiei". Creşterea continuă a productivităţii muncii reprezintă una din cele mai importante condiţii ale creşterii şi perfecţionării neîncetate a producţiei socialiste, pe baza tehnicii celei mai înaintate. Lenin şi Stalin au arătat în numeroase rânduri că socialismul nu poate fi creat decât pe baza unei productivităţi a runcii mai înaltă decât în capitalism. „Productivitatea muncii este în ultimă analiză factorul cel mai important, cel mai de seamă al victoriei noului regim social. Capitalismul a creat o productivitate a muncii pe care nu a cunoscut-o iobăgia. Capitalismul poate fi şi va fi învins definitiv prin aceea că socialismul crează o productivitate nouă a muncii, mult superioară... (V. I. Lenin, „Marea iniţiativă“, Ed. P.M.R., p. 27. După cum se ştie, productivitatea muncii este unul din indicii de bază ai economiei naţionale, creşterea productivităţii fiind principala rezervă pentru realizarea şi depăşirea Planului de Stat. Sporirea continuă a productivităţii, obţinerea unui grad mai înalt de productivitate, joacă un rol esenţial în creşterea producţiei, în reducerea preţului de cost şi deci în ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Un rezultat direct al creşterii forţei de producţie a muncii este mărirea acumulărilor, izvorul reproducţiei lărgiite. In timp ce în capitalism creşterea continuă a productivităţii muncii este stânjenită de cerinţele legii economice fundamentale a capitalismului — asigurarea profitului maxim — în socialism, prin introducerea şi extinderea în mod planificat a celor mai noi maşini şi metodele - lucru, productivitatea creşte rapid şi înn mod continuu. f'v. Creşterea rapidă a productivităţii muncii în U.R.S.S. este datorită în primul rând introducerii pe scară largă a tehnicii noi şi a procedeelor tehnologice înaintate, mecanizării şi electrificării producţiei, în special a proceselor grele şi cu volum mare de muncă (industria extractivă, construcţii, etc.). Ţinând seama de marea importanţă pe care o are continua ridicare a productivităţii muncii în toate ramurile de activitate, Planul Cincinal de dezvoltare a economiei naţionale a R. P. R. pe anii 1951 —1955 prevede o importantă creştere a productivităţii în construcţii şi în industrie. Principalele căi pentru realizarea acestui spor sunt organizarea raţională a muncii, întrecerea socialistă, introducerea metodelor înaintate sovietice de muncă, mecanizarea şi ridicarea calificării muncitorilor. Realizările obţinute în primii ani ai Planului arată că această sarcină importantă va putea fi îndeplinită şi chiar depăşită dacă oamenii muncii, inginerii şi tehnicienii vor depune o muncă continuă şi sistematică pentru atingerea acestui obiectiv. In industria materialelor de construcţii şi în special în fabricile de ciment, creşterea continuă a productivităţii muncii constitue o preocupare de seamă a colectivelor întreprinderilor. La fabrica „Victoria Socialistă” din Turda, prin montarea pragurilor la o serie de cuptoare rotative, producţia acestora a crescut cu 9—10%. Introducerea sistemului de răcire cu apă a cuptoarelor — în zona de clinkerizare — la fabrica „Ilie Pintilie” Fieni a prelungit durata rezistenţei căptuşelii interioare a cuptoarelor, mărind prin aceasta productivitatea acestora. Astfel, la unul din cuptoare, productivitatea a crescut în luna mai 1953 cu aproximativ 14% faţă de realizările din anul trecut. Paralel cu perfecţionarea şi îmbunătăţirea proceselor tehnologice, iniţiativa creatoare a muncitorilor din industria materialelor de construcţii a descoperit noi căi pentru mai buna folosire a mijloacelor de producţie, pentru mărirea producţiei şi a productivităţii muncii. Dintre acestea relevăm iniţiativa luată la începutul anului 1952 de arzătorul fruntaş în producţie Faur Simion de la fabrica „Victoria So■'ialistă“ Turda de a lupta pentru îndeplinirea primului la toţi indicii, iniţiativă extinsă apoi celelalte întreprinderi. F 2402 Pentru o creştere a productivităţii muncii 1