Industria Construcţiilor şi a Materialelor de Construcţii, 1956 (Anul 7, nr. 1-12)

1956-01-01 / nr. 1

IANUARIE 1956 ANUL VII Nr. 1 (Text prescurtat) Raportul asupra Proiectului de Directive cu privire la cel de-al doilea plan cincinal de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1956—1960, prezentat de tovarășul Chivu Stoica președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române SARCINILE CELUI DE-AL DOILEA PLAN CINCINAL CU PRIVIRE LA CREȘTEREA PRODUCȚIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI A DEZVOLTĂRII INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR Pentru asigurarea volumului de construcții prevăzut în al doilea cincinal, este necesar a se mări mult producția imaterialelor de construcție, a se îmbunătăți calitatea și lărgi sortimentele. Producția de ciment urmează să crească cu circa 80%, atingînd în 1960 peste 3 500 000 tone. Creșterea producției de ciment trebuie să devină baza trainică a dezvoltării în ritmuri înalte a producției prefabricatelor din beton și beton armat, condiție de bază a indusrializări construcțiilor. Sporirea producției prefabricatelor de beton va permite utilizarea stîlpilor din beton armat pentru înlocuirea stîlpilor de lemn la liniile de transport a energiei electrice și la liniile telefonice și telegrafice. Utilizarea pe scară largă a tuburilor din beton centrifugat în locul tuburilor de fontă va aduce țării mari economii de metal. Este necesar să se mărească considerabil producția de materiale de zidărie, a materialelor decorative și de finisaj, de calitate superioară, care vor contribui la creșterea nivelului de industrializare a construcțiilor și la reducerea prețului lor de cost. Industria materialelor de construcție va fi orientată cu fermitate în direcția introducerii în fabricație pe scară industrială a unor noi materiale de construcție, a materialelor pentru instalații pentru izolații fonice și termice etc. Sarcina principală a industriei construcțiilor în cel de-al doilea plan cincinal constă în realizarea unui volum sporit de construcții în condițiile reducerii simțitoare a duratei de execuție a obiectivelor, a îmbunătățirii radicale a finisării lor și a scăderii prețului de cost al lucrărilor de construcții și montaj. Pentru aceasta Ministerul Construcțiilor va lua măsuri pentru mecanizarea complexă a tuturor lucrărilor de construcții, în vederea eliminării situației deficitare existente în acest sector din punct de vedere al forțelor de muncă și pentru a mări considerabil productivitatea muncii în lucrările de construcții și montaj. Totodată, Ministerul Construcțiilor trebuie să introducă pe scară largă noile metode industriale de construcții, în așa fel încît activitatea productivă a șantierelor de construcții să se desfășoare prin montaj de prefabricate. Creșterea nivelului înzestrării tehnice a industriei construcțiilor va trebui să ducă la ridicarea accentuată a indicelui de mecanizare a diferitelor lucrări, astfel ca, în anul 1960, să se execute mecanizat 90% din săpăturile de pămînt, 95% la amestecarea betonului, trecîmdu-se treptat la mecanizarea complexă a celorlalte lucrări. Pentru ridicarea productivității muncii și reducerea prețului de cost al lucrărilor de construcții trebuie să se îmbunătățească radical activitatea de proiectare, folosindu-se pe scară mult mai largă proiectele tip și elaborîndu-se noi proiecte care să prevadă soluții tehnico-economice avansate în conformitate cu cele mai noi realizări ale tehnicii mondiale. Economisirea prin toate mijloacele a materialului lemnos și a metalului, precum și înlăturarea elementelor arhitectonice costisitoare constituie o sarcină de căpetenie in proiectarea și executarea lucrărilor de construcții. Ridicarea pe o treaptă mai înaltă a activității economice a industriei construcțiilor face necesară îmbunătățirea radicală a organizării șantierelor și a gradului de folosire a tehnicii noi, folosirea rațională, gospodărească a importantelor resurse materiale aflate la dispoziția organizațiilor de construcții. Pornind de la constatarea că sistemul actual de organizare a construcțiilor este excesiv de centralizat, birocratic, reținînd în mod nerațional o mare parte a cadrelor tehnice în administrație, chiar de la începutul celui de al doilea plan cincinal se va păși la înlăturarea acestor lipsuri prin crearea de organizații de construcții locale subordonate comitetelor executive ale sfaturilor populare orășenești și regionale. In vederea satisfacerii cerințelor crescînde ale economiei naționale de resurse de materii prime și combustibil.Proiectul de Directive prevede executarea în perioada 1956—1960 a unui volum de lucrări geologice cu 80% mai mare decît în primul cincinal. Se vor dezvolta continuu lucrările de prospectare și explorare a bogățiilor naturale ale subsolului, de scoatere la iveală a unor noi rezerve de zăcăminte de gaz metan, petrol, cărbuni cocsificabili și energetici, minereuri feroase și neferoase, elemente rare și materiale și roci utile.