Industria Textilă, 1962 (Anul 13, nr. 1-12)

1962-01-01 / nr. 1

I Planul tematic al revistei „Industria textilă“ pe anul 1962 în cursul anului 1962, revista îşi propune să publice articole care să cuprindă studii, comunicări, lucrări de sinteză, informări a căror cunoaştere de către cititorii revistei să constituie un ajutor efectiv la ridicarea nivelului tehnic profesional. Revista îşi propune să fie un informator şi îndrumător preţios în munca inginerilor şi tehnicienilor textilişti, pentru a crea posibilitatea ca aceştia să contribuie în şi mai mare măsură la ridicarea calitativă a produselor textile, la cel mai înalt nivel, la utilizarea şi mai raţională a materiilor prime indigene, la dezvoltarea continuă a sectorului textil pe principiile cele mai moderne , în lumina sarcinilor actuale şi de perspectivă trasate de partid şi guvern pentru industria textilă, în măreţul obiectiv de construire a socialismului în ţara noastră, în cele ce urmează dăm orientativ în acest sens — în linii mari — principalele probleme care am dori să fie luate în discuţia cercurilor ASIT din întreprinderile şi instituţiile textile, pentru a fi studiate în vederea elaborării materialelor respective ce urmează a fi trimise redacţiei noastre spre publicare. 1. Aspecte ale bazelor teoretice din tehnologia mecanică şi chimia textilă, pentru ramurile industriei textile (preindustrializare, filatură, ţesătorie, tricotaje, confecţii, finisaj, textile neţesute, pasmanterie etc.). 2. Lărgirea utilizării cit mai raţionale a bazelor de materii prime şi auxiliare, în special a celor indigene — lină, in, cînepă, mătase naturală, fire sintetice etc. — legat de domeniul de utilizare a utilajelor moderne de prelucrare a firelor sintetice 100% și în amestec, de procese tehnologice noi, de o calitate superioară a produselor, de noi produse. 3. Tehnologia mecanică textilă : mecanizări, automatizări, scurtarea proceselor tehnologice, noi procese tehnologice, diferite aspecte de tehnică nouă, comportarea în exploatare a utilajelor noi, aspecte tehnice și tehnologice din prelucrarea linurilor românești, a firelor sintetice, a firelor în amestec cu fibre sintetice, a firelor sintetice texturate, a mătăsii naturale. 4. Tehnologia chimică textilă : automatizări, mecanizări, noi procese tehnologice, folosirea de chimicale şi coloranţi noi, privind : albitorie, vopsitorie, imprimerie, apretură pentru fire naturale şi fibre chimice, cu deosebit accent asupra finisării produselor din fibre sintetice, linuri romîneşti şi fibre sintetice în amestec cu alte fibre. 5. îmbunătăţirea calităţii produselor textile: utilizarea unor materii prime şi auxiliare noi, a unor contexturi noi, a unor utilaje moderne şi a modului de prezentare (ambalaje de protecţie etc.). 6. Creaţii de desene, sortimente noi sau îmbunătăţite de ţesături, tricotaje, confecţii noi; legătura producţiei industriale cu cerinţele pieţei şi alte desfaceri, aspecte ale modei textilelor şi corelaţiile ei cu industria. 7. Probleme legate de metode de analize fizicomecanice şi fizico-chimice ale materiei prime şi materialelor auxiliare, ale semifabricatelor şi produselor textile finite, de tehnica nouă de laborator (aparatură, metode noi), de valorile parametrilor tehnici principali ai unor materii prime noi, de controlul tehnic al fabricaţiei, standarde, norme interne etc. 8. Aspecte din proiectarea întreprinderilor textile: întreprinderi noi, dezvoltări prin secţii noi la întreprinderile existente, reconstrucţii, sistematizări etc. 9. Probleme de economie textilă : eficienţa tehnicii noi, aspecte tehnico-economice ale investiţiilor, orientarea ramurii în probleme de preţ, în probleme şi corelaţii ale productivităţii muncii, economicitatea folosirii unor materii prime în funcţie de destinaţia produsului finit, eficienţa economică a folosirii fibrelor chimice artificiale şi sintetice, folosirea metodelor matematicii moderne în analize economice, eficacitatea economică a unor produse sau sortimente noi, a indicilor de productivitate şi de preţ de cost etc. 10. Organizarea, planificarea și dezvoltarea în perspectivă a sectoarelor industriei textile : aspecte tehnico-organizatorice. 11. Pregătirea cadrelor pentru industria textilă, terminologie textilă, dicţionar terminologic textil în principalele limbi străine. 12. Contribuţii originale la perfecţionarea tehnicii textile, rezultatele cercetărilor tehnico-ştiinţifice, raţionalizări, invenţii, inovaţii etc. 13. Aspecte legate de îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de tehnică a securităţii muncii în industria textilă. 14. Extrase şi dări de seamă despre : conferinţe, vizionarea expoziţiilor de utilaje, tîrguri de mostre, congrese de specialitate, vizite la întreprinderi din ţară şi străinătate. 15. Note documentare; recenzii de cărţi şi lucrări ştiinţifice privind tehnologia, utilajul, organizarea şi economia textilă, recenzia materialelor mai importante din revistele tehnice de specialitate, comunicări cu caracter tehnico-ştiinţific, note economice, tabele statistice interesind industria textilă etc. Tematica are caracter orientativ şi menţionăm că se pot trimite spre publicare şi articole cu alte teme, care fac obiectul preocupărilor din sectoarele industriei textile. I. P. I. R. 1407