Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1973 (Anul 6, nr. 1740-1817)

1973-10-14 / nr. 1751

PROLETARI. DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! HARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul VI, nr. 1751 4 pagini 30 bani Duminică 14 octombrie 1973 ÎNALTĂ RESPONSABILITATE CIVICĂ! Răspunzînd inițiativei cooperatorilor din Tuşnad, zeci şi sute de locuitori ai comunelor harghitene au hotărît să suplimenteze contribuţia la realizarea fondului de stat la cartofi fiecare pe masura posibilităţilor Preluînd din Tuşnad, patriotica iniţiativa a gospodarilor, locuitorii judeţului nostru dovedesc ca şi în alte rînduri, că ştiu să răspundă prin fapte grijii şi încrederii permanente pe care le-o arată partidul şi statul nostru. Sesizînd faptul că datorită condiţiilor nefavorabile există greutăţi în realizarea fondului de stat, deci aprovizionarea oamenilor martcii de la oraşe ar putea suferi perturbări, colifuniştii, ceilalţi lucrători ai ogoarelor judeţului au hotărît ca fiecare pe măsura posibilităţilor să-şi aducă contribuţia la fondul de stat. Am avut ocazia să asistăm la un mare număr de adunări populare ale locuitorilor satelor din zona Odorhei. In multe din aceste sate şi comune producţia de cartofi nu a fost prea ridicată şi nici contribuţia adusă, oscilînd uneori în jurul a cîteva zeci de kilograme. Dar simţul responsabilităţii cetăţeneşti cu care aceşti oameni îşi aduc contribuţia la fondul de stat este emoţionant. Incetea participanţii la adunarea populară şi-au exprimat hotărîrea fermă de a-şi aduce contribuţia la realizarea fondului de stat. Sebestyen Irina S-a angajat să contribuie cu 300 kg, Kalapacs Arpad şi Ilyes Dominic cu cite 200 kg, Peter Dionisie şi Boros Borbála cu cite 150 kg. Karácsony Dionisie cu 100 kg şi lista ar putea continua cu multe alte nume pentru că locuitorii din Zetea s-au angajat să sporească contribuţia la fondul de stat cu peste 8.000 kg cartofi, din care 5.000 kg au fost deja predaţi. La Şimoneşti producţia de cartofi a fost mai scăzută decit la Zetea sau Vîrşag. Dar oamenii n-au stat pe ginduri cînd a fost vorba de realizarea fondului de stat. Inginerul Bako Balázs de la C.A.P. Şimoneşti a hotărît să predea fondului de stat aproape 200 kg. Papp Moise din Cobăteşti şi Katona Iosif din Sinoneşti au dat cite 60 kg, Izsak Arpad din Tărceşti şi Cezar Carol din Rugăneşti cite 50 kg. Dar sunt mulţi locuitorii comunei Şimoneşti care au contribuit la realizarea fondului de stat. Cooperativa agricolă de producţie din Feticeni a predat la fondul de stat cu 20.000 kg mai mult decît angajamentul asumat, iar cooperatorii din satele aparţinătoare unităţii au manifestat aceeaşi înaltă înţelegere faţă de nevoile colectivităţii în care trăiesc. Sunt mulţi cei ce au contribuit şi aici la realizarea fondului de stat, dar spaţiul nu ne permite să amintim decît pe locuitorii din Tăureni, un sat mic, dar care s-a angajat să predea 10 tone de cartofi la fondul de stat. Şi locuitorii din Vîrşng au predat la fondul de stat peste 15.000 kg cartofi. Merită toată stima gospodarii ca Denes K. Gaspar, care a contribuit la fondul de stat cu 500 kg, Farkas Martin cu 400 kg, Lörincz Andrei şi mulţi alţii Entuziasmul cu care locuitorii din această parte a judeţului contribuie la realizarea fondului centralizat al statului, constituie încă o dovadă a înaltului spirit patriotic care animă pe toţi cetăţenii naţiunii noastre socialiste. Şt. DANCIU Unanimitate Îmbrăţişînd iniţiativa cooperatorilor din Tuşnad, în numeroase unităţi agricole din judeţ, cooperatorii şi mecanizatorii s-au întrunit în adunări, au analizat cu simţul răspunderii cantităţile disponibile de cartofi şi au ajuns la concluzia că pot face importante livrări suplimentare către fondul centralizat al statului. Comitetul orăşenesc de partid din Gheorgheni şi consiliul popular, împreună cu unitatea agricolă cooperatistă din localitate şi întreprinderile beneficiare s-au străduit să organizeze în aşa fel predarea cartofilor, încît cetăţenii oraşului să-şi poată respecta în condiţii optime angajamentele asumate. Putem spune aşadar, că locuitorii din Gheorgheni au şi trecut la fapte. Situîndu-se în frunte, ca întotdeauna, comuniştii din Gheorgheni, membrii cooperatori şi ceilalţi gospodari au dat un exemplu de întrajutorare demn de urmat. Remarcăm în mod deosebit aportul de nu mai puţin decît 4.000 kg cartofi a lui SZENTES ŞTEFAN, preşedintele cooperativei, farkas martin, inginerul şef al cooperativei, s-a angajat să predea suplimentar 3.000 kg cartofi, iar brigadierul PAL AGOSTON a contribuit la realizarea fondului de stat cu 6.300 kg cartofi, depăşind astfel, în mod substanţial, cantitatea iniţial contractată. Am consemnat , doar aceste cîteva aspecte dintr-un puternic ataşament faţă de iniţiativa cooperatorilor din Tuşnad, la care — după cum remarcam — au subscris toţi cultivatorii de cartofi din raza oraşului Gheorgheni. Nu putem încheia însă aceste rînduri, fără să amintim de Pakot Zsigmond, Sándor Vilmos, Barabás István, Balázs Péter, Bara József, Madarász József, Balogh Sándor, Biénesi József, Zöld Miklós şi alţii, care au acţionat, printre primii, livrînd fără întîrziere către fondul de stat cantităţile de cartofi oferite. Căci la Gheorgheni, ca de altfel în multe alte localităţi din judeţ, am fost martorii unei nobile acţiuni de întrajutorare, care se va solda cu siguranţă cu mari cantităţi de cartofi predaţi peste prevederi pentru realizarea fondului de stat. FERENCZ Imre Mîndrie justificată Iniţiativa cooperatorilor din Tuşnad, privind sporirea contribuţiei la realizarea fondului centralizat al statului la cartofi, a stîrnit un viu interes şi în rîndul locuitorilor comunei Lăzarea, întruniţiîntr-o adunare în carea dominat tot timpul o atmosferă de înaltă responsabilitate cetăţenească, un puternic spirit de întrajutorare şi solidaritate cu oamenii muncii de la oraşe, gospodarii din Lăzarea au analizat rezervele de care dispun la cartofi. Ei au hotărît în unanimitate să răspundă prin fapte grijii permanente pe care conducerea de partid şi de stat o manifestă pentru înflorirea continuă a judeţului, ridicării bunăstării materiale a tuturor acelora ce muncesc şi trăiesc pe ogoarele acestor meleaguri. Toţi acei care au luat cuvîntul au subliniat că în aceste momente cînd trebuie făcut totul pentru aprovizionarea corespunzătoare a populaţiei nu vor să rămînă în urma eforturilor comune. Deşi în acest an — a spus Fülöp Ferenc, brigadier la unitatea agricolă cooperatistă din Lăzarea — am obţinut o recoltă mai mică decît am prevăzut, dacă analizăm fiecare dintre noi cantităţile de cartofi de care dispunem, negreşit ajungem la concluzia că avem posibilitatea să dăm mai mulţi cartofi pentru fraţii noştri de la oraşe, ca nici un cetăţean al judeţului nostru, al patriei noastre socialiste să nu resimtă urmările condiţiilor pedoclimatice nefavorabile I.D. KISS (Continuare în pag. a 3-a) Vizita de lucru a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU în municipiul Tîrgu Mureş Pe itinerariul vizitelor de lucru ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele Consiliului de Stat, s-a înscris sîmbătă, 13 octombrie, un nou şi important obiectiv — municipiul Tg. Mureş, împreună cu conducătorul partidului şi al statului nostru, în această zi au fost oaspeţii străvechii aşezări transilvănene tovarăşii Dumitru Popescu şi Miron Constantinescu. Vizita întreprinsă în oraşul de pe Mureş, ca şi vizitele recente de la Slobozia, Galaţi şi Brăila, a prilejuit secretarului general al partidului o fructuoasă întîlnire cu oamenii muncii români, maghiari şi germani care trăiesc înfrăţiţi de veacuri pe acest pămînt străbun, muncind înfrăţiţi pentru propăşirea României socialiste. Tema dialogului — aceeaşi ca în toate celelalte întîlniri ale secretarului general al partidului cu cei ce muncesc — examinarea atentă şi concretă, nemijlocită şi eficientă a tuturor problemelor importante legate de înfăptuirea programului luminos elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului şi a sarcinilor trasate de Conferinţa Naţională a P.C.R., stabilirea celor mai potrivite soluţii care să confere activităţii cotidiene pentru realizarea cincinalului înainte de termen un caracter şi mai dinamic. Marea Adunare populară din piaţa noului teatru In frumoasa piaţă din faţa noului teatru din Tg. Mureş s-a strîns un mare număr de cetăţeni ai oraşului şi din judeţ pentru a participa la adunarea populară, organizată cu prilejul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Mii şi mii de muncitori, ţărani cooperatori, intelectuali, tineri şi vîrstnici, rormâni, maghiari, germani, locuitori ai acestor străvechi meleaguri ale patriei, înfrăţiţi în muncă şi idealuri, au venit la această nouă întîlnire cu conducătorul îndrăgit al poporului nostru pentru a-i raporta despre importantele realizări obţinute în înfăptuirea istoricelor hotăriri ale Congresului al X-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. La sosirea la miting, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost întîmpinat cu nesfîrşite urale şi aclamaţii. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Iosif Banc, prim-secretar al Comitetului judeţean Mureş al P.C.R. Au luat apoi cuvîntul Teodor Spineanu, secretar al Comitetului de partid la Combinatul chimic Tîrnăveni, Lajos Szabó, rectorul Institutului de teatru din Tg. Mureş, Eroul Muncii Socialiste Gheorghe Duma, preşedintele Cooperativei agricole de producţie din comuna Şăulia, studenta Iudit Pánczél, din anul IV al Institutului medico-farmaceutic, şi Aurel Mîndru, muncitor la Întreprinderea de prelucrare a lemnului „23 August“. Primit cu nesfîrşite urale şi aclamaţii, a luat apoi cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cuvîntarea secretarului general a fost subliniată în repetate rînduri cu vii şi puternice aplauze. Marea adunare populară ia sfîrşit într-o atmosferă de puternică însufleţire. De pretutindeni se aud urări înflăcărate pentru P.C.R., pentru secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi, Am venit în municipiul şi judeţul dumneavoastră într-o vizită de lucru şi pentru a participa la inaugurarea acestui minunat lăcaş de artă şi cultură , Teatrul de stat din Tg. Mureş. Am putut constata cu multă bucurie că oamenii muncii din municipiul Tg. Mureş şi din judeţul Mureş înfăptuiesc cu succes sarcinile ce le revin din programul trasat de Congresul al X-lea şi de hotărîrile Conferinţei Naţionale ale partidului. (Aplauze puternice, urale). Folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră, participanţilor la această adunare populară, locuitorilor municipiului Tg. Mureş şi judeţului Mureş un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a guvernului, precum şi din partea mea personal. (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“). Am vizitat patru întreprinderi industriale din Tg. Mureş, am ascultat cu multă bucurie cele expuse de tovarăşul Iosif Banc şi de ceilalţi tovarăşi care au luat cuvîntul, cu privire la rezultatele obţinute în realizarea planului cincinal, a planului pe 1973. Intr-adevăr, întreprinderile pe care le-am vizitat s-au dezvoltat mult, în toate se execută în continuare lucrări de investiţii — îndeosebi la Combinatul chimic — pentru dezvoltarea şi perfecţionarea producţiei. Se poate spune că industria judeţului Mureş se dezvoltă într-un ritm rapid. Odată cu industrializarea se dezvoltă oraşul, se transformă oamenii, devenind participanţi tot mai activi la înfăptuirea măreţului program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, urale). După cum am mai menţionat recent în cadrul altor adunări, in întreaga ţară oamenii muncii au reuşit să îndeplinească cu succes sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an — realizînd şi o depăşire a prevederilor planului — industria dezvoltîndu-se într-un ritm de 14,7 la sută. La aceste realizări, Mureşul şi-a adus contribuţia importantă, realizînd planul pe nouă luni în proporţie de 102,8 la sută şi îndeplinind deja în nouă luni angajamentul de depăşire a planului pe întregul an. Toate aceste realizări obţinute de oamenii muncii din judeţul Mureş, ca dealtfel, de întregul nostru popor, în dezvoltarea industriei socialiste, demonstrează pe deplin marea capacitate creatoare a clasei muncitoare, amum (Continuare în pag. a 2-a) ADUNARE FESTIVA CU PRILEJUL ÎMPLINIRII A 25 DE DE LA CREAREA DE SECURITATE Ieri, la Comitetul judeţean Harghita al P.C.R., s-a sărbătorit, într-un cadru festiv împlinirea a 25 de ani de la crearea organelor de securitate — instrument al puterii oamenilor muncii, al partidului şi statului nostru — chemate să contribuie la apărarea cu devotament şi vigilenţă a cuceririlor revoluţionare ale poporului, marile înfăptuiri ale socialismului. In prezidiul adunării festive au luat loc tovarăşii I.li dovie Fazekas, prim-secretar al Comitetuluijudeţean Harghita al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, Kovács B. Mihai, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean, Petru Ţăran, secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., general maior Erdély Elemér, şeful Inspectoratului judeţean . Harghita al Ministerului de Interne, Raduly Alexe, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Miercurea-Ciuc al P.C.R., preşedintele Consiliului popular orăşenesc, Bertalan Alexandru, secretar al Consiliului popular judeţean, colonel Ioan Maer, locotenent-colonel Dumitru Sîngeorzan, maior Mihai Suciu, în sală erau prezenţi activişti de partid şi de stat şi ai organizaţiilor obşteşti, ofiţeri şi lucrători din cadrul Inspectoratului judeţean Harghita al Ministerului de Interne, alţi invitaţi. Tovarăşul Bertalan Alexandru, secretar al Consiliului popular judeţean, a dat citire Decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, prin care se conferă, pentru contribuţia deosebită adusă în apărarea şi consolidarea cuceririlor revoluţionare ale poporului muncitor, cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor securităţii stat ,tului, ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România unor ofiţeri şi subofiţeri din organele securităţii statului. După solemnitatea decorării a luat cuvîntul tovarăşul general maior Erdély Elemér, şeful Inspectoratului judeţean Harghita al Ministerului de Interne. In numele celor decoraţi, au luat cuvîntul maiorul Valeriu Butici şi maiorul Ioan Purle. în încheierea adunării festive, a luat cuvîntul tovarăşul Ludovic Fazekas, prim-secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, care a felicitat lucrătorii din organele securităţii statului cu prilejul acestei aniversări, pentru înfăptuirea sarcinilor de mare răspundere ce le-au fost încredinţate în apărarea cuceririlor revoluţionare ale poporului nostru. ORGANELOR Simpozion „Mii CANTIMIR-FIGURA PROEMINENTA A CULTURII ROMÂNEŞTI ŞI UNIVERSALE“ în cadrul manifestărilor prilejuite de împlinirea a 300 de ani de la naşterea lui Dimitrie Cantemir. Ieri, a avut loc, în sala de şedinţe a Consiliului judeţean al sindicatelor, un interesant simpozion, la reuşita căruia şi-au adus contribuţia oameni de ştiinţă şi cultură din reşedinţa judeţului. Lucrările simpozionului au fost deschise de tovarăşul Alexandru Szekeres, secretar al Comitetului judeţean de partid, după care tovarăşul Ioan Oprea, şeful secţiei propagandă a Comitetului judeţean de partid a evocat personalitatea lui Dimitrie Cantemir. Au reliefat,anumite aspecte ale activităţii şi operei marelui cărturar şi om politic: Albert Antal, redactor şef al ziarului „Hargita“; prof. Darvas Antoaneta Liceul „Dr. Petru Groza“ Odorheiu Secuiesc ; prof. Gheorghe Afloarei, Liceul nr. 2 Miercurea-Ciuc ; prof. Hajdú Ingeborg, Liceul nr. 1 Miercurea-Ciuc; Amaliu Cheţa, director adjunct al Cabinetului judeţean de partid ; prof. Nagy Géza, Liceul nr. 1 Miercurea-Ciuc; Gavril Croitoru, Cabinetul judeţean de partid ; prof. Liviu Cusneviciu, Casa corpului didactic, Miercurea- Ciuc. 10m 34 I în pagina a 4-a lam SPORT la memento ! ! Orizon! international J