Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1987 (Anul 20, nr. 5388-5464)

1987-04-01 / nr. 5388

Anu! XX., nr. 5388 — pag. a 2-a Ordinea şi curăţenia localităţilor — cartea de vizită a bunilor gospodari O adevărată ofensivă pentru primenirea urbei Duminică, locatarii din cartierele Orbán Balázs şi Zona Centrală, ieri peste 250 de elevi din şcolile oraşului, azi locatarii de pe străzile Bicazului, Harghitei etc. au acţionat şi acţionează într-o adevărată ofensivă, pentru curăţirea, repararea a ceea ce e de reparat şi înfrumuseţarea oraşului Cristuru Secuiesc. De fapt, lucrările vizind toaleta de primăvară a urbei de pe Tîrnava Mare au început din primele zile de după desprimăvărare, fiind curăţat şi transportat noroiul din zonele tangente cu şantierele de construcţii, reparîndu-se băncile şi gardurile din parcuri şi scuaruri, începînd tăierea coroanei pomilor şi arbuştilor ornamentali. Îmbucurător e faptul — ţinea să sublinieze La Cristuru Secuiesc în discuţia purtată tovarăşul Ban Dezideriu, vicepreşedinte al consiliului popular orăşenesc — că cetăţenii au înţeles aşa cum se cuvine spiritul acestei acţiuni şi participă, în majoritate, cu multă însufleţire la curăţirea şi înfrumuseţarea oraşului. Interlocutorul nostru a mai relevat capacitatea deosebită de mobilizare a deputaţilor Fodor B. Ioan (str. Budai Nagy Antal), Bidiga Francisc (str. Fabricii), Márton Dionisie (str. Bicazului), care, în fruntea cetăţenilor din circumscripţiile respective, participă fără rezerve la acţiunile de bună gospodărire a zonelor în care locuiesc. Se află deja în plină desfăşurare şi lucrările de extindere a reţelei de apă potabilă şi canalizare de pe străzile Băii şi Budai Nagy Antal. Ştefan DANCIU Complexul de iepuri de casă Cristuru Secuiesc : Din primele ore ale dării în funcțiune a obiectivului grija pentru aspectul estetic este prezentă La ordinea zilei In agricultură (Urmare din pag. 1) C.A.P. Armăşeni : Se lucrează cu atelajele în acest an, primele boabe au fost puse sub brazdă la Cooperativa agricolă de producţie din Armăşeni. Chiar dacă suprafaţa însămînţată este, deocamdată, nesemnificativă merită toată lauda preocuparea conducerii unităţii pentru a utiliza cît mai judicios fiecare clipă favorabilă. Ca atare au fost depistate terenurile mai zvîntate şi au fost puse la lucru, zilnic cîte 20—30 atelaje, în felul acesta pînă ce vor putea intra în cîmp maşinile o bună parte din suprafeţele rezervate pentru cultura ovăzului îşi vor fi primit deja sămînţa, cantităţi de îngrăşăminte naturale care n-au fost încă împrăştiate, deci în condiţiile uscării rapide a terenurilor, fenomen foarte probabil dat fiind perioada în care ne aflăm, va trebui să se piardă timp preţios cu împrăştierea respectivelor îngrăşăminte. Este necesar, deci, să se acţioneze energic, operativ pentru efectuarea în timp cît mai scurt a acestei lucrări. Cu deosebire, în consiliile unice agroindustriale Cristuru Secuiesc, Lupeni, Cîrţa. Ingrăşămintele naturale cît mai grabnic împrăştiate Aproape în fiecare trial, în fiecare unitate consiliu unic agroindus şi fermă există mari Cronica lunii martie (Urmare din pag. 1) nului pe luna martie şi măsurile pentru înfăptuirea integrală a prevederilor de plan pe trimestrul 11/1987 ; un raport privind măsurile luate pentru desfăşurarea în bune condiţii a campaniei agricole de primăvară; Raportul privind activitatea politico-organizatorică desfăşurată de organele şi organizaţiile de partid în anul 1986 pentru înfăptuirea hotărîrilor partidului, a indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, efectivul, compoziţia şi structura organizatorică a partidului la 31 decembrie 1986 , cel cu privire la activitatea desfăşurată de organele de partid, de stat şi organizaţiile de masă în anul 1986 pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului (20 martie), în ziua de 21 martie, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, în Capitală a avut loc Adunarea solemnă consacrată împlinirii a 65 de ani de la crearea U.T.C şi a 30 de ani de la înfiinţarea U.A.S.C.R. Prin întreaga sa desfăşurare, adunarea solemnă a pus în lumină încrederea deplină a tinerei generaţii a naţiunii noastre în politica partidului şi statului, voinţa de a munci fără preget pentru înfăptuirea măreţei opere de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Din dialogul purtat de secretarul general al partidului cu făuritorii bunurilor materiale, consemnăm vizita de lucru pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu a efectuat-o, în data de 2 martie, în unităţi economice din judeţul Mehedinţi, în perioada 9—18 martie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, a efectuat vizite oficiale de prietenie în ţări din Asia — India, Bangladesh, Republica Socialistă a Uniunii Birmane şi Regatul Nepal, avînd şi o întîlnire prietenească, la Karachi, cu preşedintele Republicii Islamice Pakistan. Mohammad Zia ui Haq — noi şi strălucite solii de pace, prietenie şi colaborare, evenimente de importanţă istorică în dezvoltarea multilaterală a relaţiilor României cu ţările vizitate La finele lunii martie, a început vizita oficială de prietenie a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în ţări din Africa. Şi oamenii muncii din judeţul Harghita — fără deosebire de naţionalitate —, ferm hotărîţi să traducă în fapt documentele adoptate. Indicaţiile secretarului general al partidului au desfăşurat, şi în luna ce a trecut, o susţinută activitate în toate domeniile vieţii politice şi economicosociale, adăugind realizărilor de pînă acum noi rezultate meritorii. Evenimentele desfăşurate în perioada la care ne referim au reflectat integrarea plenară a harghitenior ritmului marilor momente pe care le trăieşte ţara — cum a fost, în ziua de 12 martie Adunarea festivă consacrată aniversării a 65 de ani de la crearea U.T.C. —, chemărilor la întrecere — răspunsul Consiliului popular al judeţului Harghita la chemările la întrecere ale consiliilor populare judeţene Timiş şi Neamţ —, aniversarea evenimentului de la 6 Martie 1945 a 110 ani de la proclamarea independenţei de stat a României, a unui sfert de veac de la încheierea cooperativizării agriculturii. Tot în perioada de referinţă, a avut loc plenara extraordinară a Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. cu activul din industrie, transporturi şi construcţii, desfăşurîndu-se şi conferinţe ale organizaţiilor municipale şi orăşeneşti de partid — momente politice semnificative pentru continua creştere calitativă a activităţii în toate domeniile în localităţile de pe cuprinsul judeţului. INFORMAȚIA HARGHITEI . ZIARUL - SPRIJIN CONCRET IN MUNCA EDUCATIVĂ IV. Cîteva constatări privind desfacerea presei prin vinzare liberă Dacă, totuşi, organele locale vădesc o preocupare cît de cît constantă pentru sporirea numărului de abonamente la ziare şi reviste, în schimb desfacerea ziarelor prin chioşcuri şi ghişee este în cea mai mare parte neglijată. Constatările raidului întreprins luni, 30 martie, la Miercurea-Ciuc, Gheorgheni, Topliţa şi Băile Tuşnad, vor argumenta aceasta. La MIERCUREACIUC vizităm toate cele 8 chioşcuri şi ghişee de desfacere a presei. Dacă cele din strada Petöfi, incinta gării şi de la poştă au o activitate bună, desfăcînd în ziua de luni cîte 500, 500, respectiv, 125 exemplare din ziarul Informaţia Harghitei, ziarele ajungînd la timp iar programele de funcţionare fiind în general respectate, nu acelaşi lucru se întîmplă la celelalte chioşcuri. în ziua raidului nostru chioşcul din str. 1 Mai a desfăcut 150 de exemplare, iar în celelalte zile cîte 60, deşi sînt solicitări pentru mai multe exemplare. Programul chioşcului — de la orele 6,30—8 şi 12—13 nu e suficient, cu atît mai mult cu cît chioşcul serveşte întregul cartier „Tudor Vladimirescu“, celălalt chioşc, de lîngă Tribunal, fiind închis pe motiv de boală. Acelaşi program îl are şi chioşcul din str . Noiembrie, care, de asemenea, serveşte întreaga zonă industrială de est, şi care ar trebui deschis măcar cu o jumătate de oră mai devreme, în ziua raidului nostru, la orele prînzuluii şi acesta a stat închis, pe motiv de „zi liber“ ! Tot închis a fost toată ziua şi chioşcul de lîngă întreprinderea de morărit şi panificaţie, singurul de unde lucrătorii din zona industrială vest îşi pot procura ziarele. Motivul nu l-am putut afla. Chioşcul cel mai apropiat, respectiv cel de la autogară, era, de asemenea, închis. Deci, din cele 8 chioşcuri şi ghişee existente, au fost deschise patru la primele ore ale dimineţii şi numai trei la orele prînzului, lucrătorii din zona industrială de vest, bunăoară, neavînd posibilitatea să-şi cumpere de nicăieri ziarele din acea zi, decît dacă ar fi făcut cale de 2—3 kilometri pînă în centrul municipiului, unde, la o distanţă de numai 150 metri, funcţionează două chioşcuri, în timp ce cartiere şi zone întregi nu dispun de nici un chioşc de desfacerea presei. Rămîne ciudată atitudinea I.C.S.I. Miercurea-Ciuc, de a nu înfiinţa un chioşc sau ghişeu în zona industrială de vest, lucru propus prin intermediul ziarului încă în anul trecut. O situaţie necorespunzătoare am întîlnit şi la GHEORGHENI. Aici toate chioşcurile se află în centrul vechi al oraşului, pe cînd cetăţenii din cartierele Florilor şi Bacinului sînt lipsiţi de posibilitatea de a-şi cumpăra ziare. Dar şi la chioşcurile din centru se distribuie zilnic doar cîte 20 exemplare din Informaţia Harghitei, deşi — aşa cum ne spuneau vînzătoarele — cererile sînt mult mai mari. Ele au făcut note de comandă dar acestea nu au fost înaintate la poştă de către întreprinderea comercială din localitate. La TOPLIţA, numai la chioşcul din strada Republicii au fost aduse ziarele la timp, desfăcîndu-se în zilele de luni cîte 300 exemplare din Informaţia Harghitei, iar în celelalte zile cîte 60, deşi solicitările sunt mai mari. Ziare se desfac şi la tutungeria de vizavi aflată la o distanţă de circa 10 metri de chioşc (în timp ce zone întregi din oraş nu au nici un chioşc de desfacere a presei), numai că aici ziarele n-au sosit deoarece nu se ştie cine trebuie să le aducă de la poştă (cale de 50 metri). O ciudată situaţie am găsit la ghişeul de la poştă, unde numai 20 din cele 40 de ziare au fost desfăcute dimineaţa, restul fiind lăsate pentru după-amiază, chipurile, ca să aibă şi lucrătoarea din schimbul II ceva de lucru. La chioşcul din cartierul Cornişa ziarele au fost aduse la ora 9, dar n-a fost adusă şi vînzătoarea, iar chioşcul de la gară a stat toată ziua închis, nu ştim din ce motiv. De altfel, nimeni nu cunoaşte programul acestui chioşc. Ciudăţeniile în distribuirea presei prin vînzare liberă se fac simţite şi la BĂILE TUŞNAD. Aici, în ziua de luni ziarele se distribuie prin magazinul „Cosmetice“ (11 exemplare din Informaţia Harghitei, ziarele aducîndu-se şi aici tîrziu, deşi sosesc la ora 8), pentru ca în celelalte zile vînzarea să se facă prin chioşcul de difuzare a presei. Numai că oaspeţii staţiunii nu ştiu asta, aşa că după ce se plictisesc să mai caute ziare, renunţă la ele. în concluzie, deşi în cadrul întreprinderilor comerciale există oameni încredinţaţi cu această problemă, difuzarea presei scapă preocupărilor. Ceea ce ar necesita o grabnică analiză atît din partea organelor locale de partid, cît şi la Direcţia comercială judeţeană, analiză care să vizeze îndeosebi volumul de ziare ce pot fi distribuite în fiecare zi, amplasarea chioşcurilor astfel încît ziarul să poată ajunge cît mai repede la cititor, stabilirea de programe de funcţionare în conformitate cu cerinţele cetăţenilor. M. FILIMON I. ŞANDRU , VECSLER PREMIAŢII în organizarea Comitetului orăşenesc U.T.C. Bălan, zilele trecute în localitatea de la poalele Hăşmaşului, s-a desfăşurat cea de-a VII-a ediţie a concursului de muzică uşoară „ALUTUS“. Marele premiu al concursului a revenit formaţiei „Triumf 10“ din Gălăuţaş, pe locul I situîndu-se „Audio junior“ din Bălan, iar pe locul II „Alutus“ din aceeaşi localitate. Dintre solişti s-au detaşat Cristina Rus din Gălăuţaş, căreia i s-a oferit „Premiul tinereţii“, Ili Ecaterina din Bălan, cîştigătoare a „Premiului Comitetului orăşenesc U. C.“. Alexandru Stoica, Gabriela Gavrilă şi Doina Badea, toţi din Bălan, obţinind locurile I, II şi III.