Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1993 (Anul 5, nr. 729-778)

1993-04-01 / nr. 729

Pagina a 2-a 1 aprilie 1993 de penitenciar (1) Medic încă de la bun început trebuie precizat faptul că munca medicului de penitenciar pre particularităţile ei. Asupra acestor particularizţi am insistat şi noi în discuţia cu dr. Morciu Căgnici pornind de la cadrul general. TRIAJ EPIDEMIOLOGIC Prima măsură la care se recurge în momentul în care deţin.Pil ajung în penitenciar constă într-un triaj epidemiologic foarte strict După un examen general, îmbăiere şi de la caz la caz de parezitare, preventiv se fac vaccinările antitetanos şi anitifoidic, un MRF şi un VDRL pentru depistarea bolnavilor TBC sau a celor cu sifilis Apoi, timp de 21 de zile noii sosiţi sunt ţinuţi in carantină. PATOLOGIA Este foarte diversă şi corespunde în general grupelor de vîrstă ale locatarilor. Cele mai frecvente sunt bolile psihice cronice, cele cardiovasculare şi mai rar TBC-ul pulmonar activ sau stabilizat. Acestor din urmă bolnavi, printr-o colaborare strînsa cu medicii specialişti din municipiu li se acordă un tratament şi un regim alimentar deosebit, regim de altfel respectat cu stricteţe şi în cazul hipertensivilor şi în cel al suferinzilor gastrică. — Pe noi nu ne interesează fapta pentru care omul a ajuns în penitenciar. — accentua in mod repetat doctorul Moraru-Drăghini Acordăm asistenţă medicala în mod obiectiv şi atunci cînd situaţia o impune colaborăm in mod fericit — şi spre binele pacientului — cu policlinica sau spitalul. Şi pentru a ne face o imagine mai clară d-l doctor ne-a explicat amănunţit şi procedeul , deţinutul care doreşte să fie văzut de medic după ce solicită acest lucru este adus la cabinet, este examinat şi în funcţie de diagnostic se descrie medicaţia pentru trei zile, după care este reexaminat. Uneori problemele sunt mai serioase, alteori ţin de o tactică a deţinutului : mai iese la plimbare, mai face un schumb rapid de .,marfă“ (în general ţigări n.n ) cu un coleg al său, sau pur şi simplu îşi satisface nevoia de frumos privind pe furiş fie la asistenta medicală, fie la tînăra doctoriţă- Pentru asemenea escapade cele mai „acuzate“ sunt durerile de cap, reale sau nu — pînă la proba contrarie. In cazul în care un deţinut consideră că are o boală mai gravă pe baza căreia i se poate întrerupe pedeapsa sau poate scăpa definitiv de ea, solicită expertiză medicolegală care se acceptă şi care antrenează pentru efectuarea ei o întreagă comisie din care face parte şi medicul şef al penitenciarului. Asemenea solicitări s-au înregistrat mai ales după 1989! Tuturor li s-a dat curs dar nu în toate cazurile soluţia găsită l-a făcut fericit pe deţinut, diagnosticul stabilit de comisie nefiind şi diagnosticul salvator de pedeapsă ŞTEFANA DRAGHICI Viaţa în democraţie are şi părţile cu reies cere transparenţă Dacă ne-am interesat la Liceul ,,O.C Tăslăuanu“ din Topliţa de consiliul consultativ al elevilor am făcut-o nu pentru că acest organism ar fi absolut obligatoriu a exista în fiecare liceu, ci pentru că el este un semn a democratizării procesului instructiv — educativ, stimulînd iniţiativa adolescenţilor în a—şi organiza singuri anumite activităţi. Pe de altă parte, acest consiliu naşte în mod sigur lideri care îi pot reprezenta pe elevi în anumite situaţii (chiar divergente) cu profesorii sau conducerea şcolii, în ideea de a rezolva pe cale paşnică şi dialog orice problemă. Faptul că la liceul amintit nu există consiliul elevilor nu este nici o nenorocire. Din discuţiile purtate cu doi elevi ce au reprezentat şcoala la o acţiune de nivel judeţean, reiese că s-a discutat cu direcţiunea şi organizarea acestui consiliu se găseşte în planul unui viitor apropiat. Mai aflăm că la unele şedinţe ale consiliului de administraţie al şcolii, atunci cînd e cazul şi se discută probleme care îi privesc, sînt invitaţi şi elevi Pe aceeaşi temă urma să purtăm o discuţie şi la Liceul „Mihai Eminescu“ din localitate, unde ce aflăm de la portar ? Că domnişoara directoare Camelia Munteanu a dat dispoziţie ca nimeni de la presă să nu intre în şcoală, dumneaei executînd, astfel, un ordin al inspectoratului şcolar judeţean. Bine dincă domnişoară, dar chiar aşa de la obraz ne păcăliţi pe noi, bieţii, portar şi subsemnatul ? Cînd i-am comunicat vestea, domnul inspector şcolar general Beder Tibor, era să-şi facă cruce, pentru că numai pisica asta le mai lipsea din ogradă, negînd că i s-ar fi dat o asemenea dispoziţie. Revenind la subiectul în cauză pu nem pariu că nu aveţi acel consiliu, pentru că n-aţi trimis nici un elev la întîlnirea ce a avut loc la Miercurea-Ciuc, de care am amintit deja. Deşi puteaţi să trimiteţi măcar elevi desemnaţi cum s-a procedat la liceul „din deal“ Sau vreţi să izolaţi scoate de ce se petrece în jujdeţ pe plănul învăţămîntului ? In ceea ce priveşte chestie asta cu ,,nu primim presa“ lucrurile stau cam aşa. Vi le explic, pentru că în ciuda celor întîmplate îmi sînteţi simpatică. (Se mai întîmplă la bărbaţii de vîrsta mec) Dacă, de pildă, o femeie se găseşte în costum de baie oferă vederii dintr-o dată tot, sau aproape tot. Dacă e cazul presa face public ceea ce e de făcut public, şi cu asta gata Insă dacă aceeaşi femeie poartă o rochie lungă, atunci ea incită foarte mult sentimentul cunoaşterii descoperirea unor adevăruri fiind ceva mai dificila, dar cu atît mai interecente. Mutetis — , mutandis, sînt eurosa nebunie ce se petrece în școala durroeavoastră ! Nu neapărat lucruri rele.. . .[/!/!/ CONDP/IT MOPUL/C/MIE VIND CUMPĂR sau ÎNCHIRIEZ terenuri, case, aparamente și garsoniere în Brașov. Primesc cereri și oferte la telefon 092-136516. (172) VIND cabană cu două camere , parter — cameră 4/4 și un balcon 4/2 , la etaj o cameră 4/4 și un balcon 3/4. Cosară Alexandru — Subretate nr. 679 (7/510) TVR — TVR — TVR hi, 1 aprilie 1993 7,00 TVM. Telematinal. 10.00 TVR laşi. 11.00 TVR Cluj 12.00 Film artistic. Scumpa mea secretară. (S.U.A., 1948) 13,40 Desene animate. 14.00 Actualităţi 14,15 Ora de muzică. 15.00 Preuniversitaria 15.30 Teleşcoală. 16.00 Repere moldave. 16,30 Repere transilvane. 17.00 Actuatităţi. 17,05 Magazin în limba germană. 18,05 Povestea vorbei. 18,35 Tele-discul muzicii populare. 19.00 Spectacolul lumii. 19,30 Desene animate. 20.00 Actualităţi. 20.35 Sport. 20.45 Film sedai. Dallas. Ep. 219. 21,40 Reflecţii rutiere. 22,00 Microrecita! : Mircea Vintilă 22.15 Azi în prim pian. 23.00 Actualități 23.15 Confluente 24.00 închiderea programului. ŞTIRI... REZUlTAtE .Reunită la Zürich, Comisia de Control şi Disciplină a UEFA a aplicat o serie de amenzi şi suspendări pentru abaterile comise la ultimele confruntări din cupele europene la fotbal. Totalul amenzilor depăşesc o jumătate de milion de franci elveţieni. Printre cluburile sancţionate se află şi Steaua Bucureşti, care a fost amendată cu 19.000 franci elveţieni, iar jucătorii Fulga — trei meciuri şi Bucur — un meci suspendare© La Eindhoven (Olanda) au continuat Întrecerile C.M. de hochei pe gheaţă — grupa B. După trei infringed (Japonia 1—8, Olanda 2—4 şi Polonia 0—13), echipa României a susţinut luni seara un meci decisiv pentru rămînerea în grupa B, cu selecţionata Chinei. După un joc extrem de disputat, hocheiştii noştri au învins cu 5—3 (1—0, 2—2, 2—1) Au măreat pentru noi Zaharia (min. 20), D. Popovici (min. 33), Gáli Csaba (min. 37), Oaia (min 41) şi Gliga (min. 54). Următoarea partidă astăzi cu Danemarca, CS a încheiat CE de hochei pe cheată juniori competiţie ce s-a desfăşurat pe Patinoarul Metronul din Capitală. In sfîrşit, după o lungă atentare, reprezentativa României a evoluat mai apoane de posibilităţile sale reale, reuşind o victorie la scor un meci ul cu Danemarca : 7—2 Casement final : 1. Elveţia 14 p, 2 Ungaria 12 p, 3. Franţa 10 p 4. Austria 7 p, 5 România 4 p (victorie directă asupra Danemarcei), 6. Danemarca 4 p, 7 Spania 3 p, 8. Marea Britanie 2 p. Elveţia a promovat în grupa A, iar Marea Britanie a retrogradat în grupa C. La turneul internaţional de gimnastică de la Paris—Bercy, aflat la cea de-a 5-a ediţie, sportiva româncă Gina Gogean a cîştigat finala la sol Gina este campioana europeană a acestei probe. Sportivii ciucani au avut o comportare bună în Concursul republican de schi alpin rezervat copiilor de la Poiana Bratov. ladă Judith (CSS M. -Ciuc) s-a dovedit imbatabilă, cansîndu-se pe primul loc la toate cele trei probe de slalom (special uriaş şi supern uros) iar colega ei, Szabo Melinda a sosit a doua la special şi uriaş — ambele la categoria eonii II. La categoria copiii, Zsombor Gabriela (S.C. M.-Ciuc) şi Sipos ZoIHn fCSS MCiuc), au terminat pe locul secund Io superurias, respectiv la specia! iar P.tA Noemi a fio*’* a treia la uriaş. ^ n mninoRi de seb!alpin de la Sinaia. PeHtâ Zoltan (jmnori !!) și Szabó Melinda (copii !), au câștiffat proba de «alom uriaș. Ambii sunt legitimați la CSȘ Miercurea- Ciuc. VALER PAȘCANU ,/IOFOTIM ÉS HARGHITEI" Se vind, oare, copii... (Urrrore din pagina It rea vîlvă, stîrnită de primele dezvăluiri privind „exportul“ de copii români, prin filiera Szeged, spre Statele Unite ale Americii, d-l John Davies a fost invitat, stăruitor, să dea ochi cu gazetarii Deși a promis, nu a făcut-o. A venit, în schimb coordonatorul general al Fundaţiei „Adam's Children“, pastorul protestant Wayne Coombs, care trăieşte la Los Angeles, Florida, S.U.A FARA TRANSPARENTA ! Revenind la porţile închise de care ne-am lovit la Szeged , acestea, după cum ne-au asigurat colegii unguri de breaslă de la publicaţii centrale şi locale, de la Radio şi Televiziune aflaţi, acum, aici (de înţeles, subiectul este mai mult decit incitant şi departe de a fi epuizat !) , au fost „zăvorite“ la presiunea autorităţilor. Dosarul privind o probabilă vînzare de copii români, printr-un intermediar din Szeged, este cam de multişor „pe rol“ şi presa îşi manifestă, uneori, destul de zgomotos nemulţumirea şi nedumerirea. Cert este că, la 18 martie a.c., ne-am confruntat cu un zid solid al lipsei de transparenţă. La procuratura judeţeană Csongrad ni s-a spus, cu aleasă amabilitate (similară celei pe care aveam s-o întîlnim la toate celelalte organisme abordate ulterior) că doamna procuror care a primit spre soluţionare acest dosar este„ inabordabilă, pînă una-alta. Aceeaşi reacţie la Autoritatea Tutelară, la Primărie. Şi, nu în ultimul rînd la Clinica de Obstetrică-Ginecologie a Universităţii de Medicină din Szeged, unde au născut marea majoritate a mamelor din Secuime care şi au cedat — pe hîrtie — copiii Fundaţiei „Adam's Children“. Registrele cu nou-născuţii din lunile ianuarie şi februarie 1993 sunt deja la loc sigur. Aceasta pentru că, de cîteva zile, în Szeged şi-a început activitatea o echipă ungară de specialişti în ... prevenirea şi depistarea crimei organizate ! (Va urma) O imagine pentru care fotoreporterul de la „Renaşterea bănăţeană“ era sa fie luat la bâtaie : grupul statuar din curtea Clinicii de obstetrică —ginecologie, din Szeged — locul misterios unde au născut în jur de 20 de tinere femei din Harghita■ MICA PUBLICITAlt VIND maşină FIAT 1100 D, cu preţ convenabil. Relaţii la telefon 0959—63171, între orele 7—15 (6/510) VIND casă şi grădină — Topliţa, strada 1 Decembrie 1918 nr. 16 Relaţii la telefon 0958—11573. (187) SOMAŢIE Notariatul de stat local Topliţa aduce la cunoştinţă că numiţii URZICA VASILE şi URZICA IULIA domiciliat în comuna Subcetate nr. 280, judeţil Harghita, au solicitat acestui notariat intabularea dreptului de proprietate cu titlul de uzucapiune asupra imobilului evidenţiat în CF. nr. 2199 nr. top. 23249— 23257, în cota de 3000/48062, a comunei Ditrău. Cei vătămaţi prin intabularea solicitată pot depune opoziție în termen de 30 zile de la publicarea prezentei, la sediul Notariatului de stat local Topliţa. (815101